J.Eggleton - „Wyścig narciarski”.
Cel ogólny: dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk
występujących w zimie (topnienie śniegu, zamarzanie lodu…),
rozumienie konieczności przestrzegania zasad warunkujących
bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw na śniegu.
Temat tygodnia: „Co wiemy o zimie?”
Litera tygodnia: S, s
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Skąd się bierze śnieg, lód, grad?
2. Dlaczego w zimie na dworze jest zimno? Dlaczego w domu jest ciepło?
- wykorzystanie kaloryfera i termometru.
3. Jak bawimy się w zimie? (sanki, narty, łyżwy)
4. Gdzie można jeździć na sankach, nartach, łyżwach? Dlaczego?
5. Jak dbamy o swoje zdrowie w zimie?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1.Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
Cel operacyjny: - dziecko potrafi określać zjawiska pogodowe
charakterystyczne dla zimy: grad, śnieg, mróz, lód,
ślizgawica, kra, coraz niższa temperatura…
2. Rozumienie potrzeby ogrzewania mieszkań i konieczności ciepłego ubierania się
w czasie zimy.
Cel operacyjny: - dziecko wie dlaczego należy ogrzewać mieszkanie i ciepło się
ubierać w czasie zimy.
Działalność matematyczna:
1. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 10.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi porównywać zbiory przez łączenie
elementów jednego zbioru z elementami drugiego
zbioru (np.: płatki śniegowe…).
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :
* Skąd się bierze śnieg, lód, grad?
* Dlaczego w zimie na dworze jest zimno? Dlaczego w domu jest ciepło?
* Jak bawimy się w zimie? (sanki, narty, łyżwy)
* Gdzie można jeździć na sankach, nartach, łyżwach? Dlaczego?
* Jak dbamy o swoje zdrowie w zimie?
Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie
na dany temat i że może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonaniem,
że będzie uszanowane i odebrane w sposób tolerancyjny.
2.Urodziny litery „S , s”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „S , s” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas
czytania książek w kąciku książki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki
ze Słonecznej Biblioteki.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: śnieg, mróz, grad…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: śnieg, zima…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: zima, mróz… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „S ,s” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „S , s”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „S , s” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,
od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem
nauczycielki książki „Wyścig narciarski” i karty poetyckiej
oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wyścig narciarski”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
zima, śnieg, grad...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: zima, snieg,
mróz…
3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych
do odczytywania wyrazów.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o własne zdrowie w zimie.
Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę ciepłego ubierania się w zimie.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Na śniegowej górce”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.
2. Próby różnicowania dynamiki poznanych piosenek oraz określania ich linii
melodycznych.
Cel operacyjny: - dziecko reaguje na zmiany dynamiki w muzyce, potrafi
określać linię melodyczną piosenek poznanych w przedszkolu.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Zimowy obrazek” – aktywność twórcza.
P: Farby, kredki, bibuła, pasta do zębów, kasza manna, sól, klej…
Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Wiatr i śnieżki” – orientacyjno-porządkowa,
„Na łyżwach” – element równowagi.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Uczenie się odróżniania spraw ważnych od mniej ważnych, unikania krzyku,
kłótliwości i zawziętości w kontaktach z innymi.
Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę dochodzenia do kompromisu
i umiejętności dyskutowania.
Aktywność dramatyczna:
1.Inscenizowanie literatury z zastosowaniem gry aktorskiej.
Cel operacyjny: - dziecko próbuje naśladować grę aktorską.
IV Budowanie systemu wartości
1. Uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa poprzez analizę konkretnych
sytuacji, w jakich znajdują się dzieci.
Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość
Zabawy:
1.Zabawa KLANZA:
- „Otrząsanie – rozmrażanie” - dzieci stoją w rozsypce, z magnetofonu
płynie lekka, rytmiczna muzyka. Następnie wszyscy
zaczynają otrząsać po kolei swoje części ciała...teraz prawa
ręka...a teraz ramię...lewa ręka...teraz lewe ramię...potem prawe
ramię...a teraz barki...i prawa stopa...potem noga...a teraz lewa
stopa...potem cała noga...teraz pośladki ...plecy...całe ciało.
W tym momencie wszyscy zaczynają otrząsać i kręcić
całym ciałem.
2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „S, s” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa badawcza:
- „Zabawy z termometrem” – obserwowanie skali na termometrze, odczytywanie
temperatury, określanie temperatury poniżej i powyżej zera.
4.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:
- „Opaska zaufania” - dzieci po kolei zakładają na oczy ciemną
opaskę i dają się prowadzić innym.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaufać koledze, koleżance
7. Zabawa umuzykalniając:
- „Marsz z figurami” - marsz w rozsypce. Na przerwę w muzyce
każdy wymyśla dowolną figurę.
8.Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe.
9.Zabawa dydaktyczna:
- „Odszukaj dwa identyczne płatki śniegu” P: płatki śniegowe
10.Zabawa integrująca:
- „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,
aby po powrocie odgadło jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność
wybieramy imię dziecka z sali np. Bartek. Dzielimy je na sylaby
BAR – TEK. Na dany znak, dzieci w dwóch grupach skandują
jednocześnie sylaby wybranego imienia. Jeżeli zgadujący
trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.
Załączniki:
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,
karta poetycka.
Literatura:
1.J.Eggleton – „Wyścig narciarski”
2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”
5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”
6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw
kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję
emocjonalną dziecka"
7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"
Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)
ambrozja69