Wyścig narciarski.doc

(54 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                    J.Eggleton -  „Wyścig narciarski”.

 

Cel ogólny: dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk

                    występujących w zimie (topnienie śniegu, zamarzanie lodu…),

                    rozumienie konieczności przestrzegania zasad warunkujących

                    bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw na śniegu.

 

Temat  tygodnia: „Co wiemy o zimie?

 

Litera tygodnia: S, s

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Skąd się bierze śnieg, lód, grad?

2. Dlaczego w zimie na dworze jest zimno? Dlaczego w domu jest ciepło?

    - wykorzystanie kaloryfera i termometru.

3. Jak bawimy się w zimie? (sanki, narty, łyżwy)

4. Gdzie można jeździć na sankach, nartach, łyżwach? Dlaczego?

5. Jak dbamy o swoje zdrowie w zimie?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi określać zjawiska pogodowe

                                 charakterystyczne dla zimy: grad, śnieg, mróz, lód,

                                 ślizgawica, kra, coraz niższa temperatura…

2. Rozumienie potrzeby ogrzewania mieszkań i konieczności ciepłego ubierania się

    w czasie zimy.

  Cel operacyjny: - dziecko wie dlaczego należy ogrzewać mieszkanie i ciepło się

                                 ubierać w czasie zimy.

 

Działalność matematyczna:

1. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 10.

     Cel operacyjny: - dziecko potrafi porównywać zbiory przez łączenie

                                   elementów jednego zbioru z elementami drugiego

                                   zbioru (np.: płatki śniegowe…).

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

  *  Skąd się bierze śnieg, lód, grad?

  *  Dlaczego w zimie na dworze jest zimno? Dlaczego w domu jest ciepło?

     - wykorzystanie kaloryfera i termometru.

  *  Jak bawimy się w zimie? (sanki, narty, łyżwy)

  *  Gdzie można jeździć na sankach, nartach, łyżwach? Dlaczego?

  *  Jak dbamy o swoje zdrowie w zimie?

  Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie

               na dany temat i że może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonaniem,

                że będzie uszanowane i odebrane w sposób tolerancyjny.

2.Urodziny litery „S , s

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „S , s”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy:  śnieg, mróz, grad

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: śnieg, zima

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: zima, mróz… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „S ,s”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „S , s”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „S , s” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Wyścig narciarski” i karty  poetyckiej

   oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wyścig narciarski

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   zima, śnieg, grad...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: zima, snieg,

                                 mróz

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zdrowie w zimie.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę ciepłego ubierania się w zimie.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Na śniegowej górce

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

2. Próby różnicowania dynamiki poznanych piosenek oraz określania ich linii

    melodycznych.

    Cel operacyjny: - dziecko reaguje na zmiany dynamiki w muzyce, potrafi

                        określać linię melodyczną piosenek poznanych w przedszkolu.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Zimowy obrazek” – aktywność twórcza.

    P: Farby, kredki, bibuła, pasta do zębów, kasza manna, sól, klej…

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Wiatr i śnieżki” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Na łyżwach” – element równowagi.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Uczenie się odróżniania spraw ważnych od mniej ważnych, unikania krzyku,

     kłótliwości i zawziętości w kontaktach z innymi.

    Cel operacyjny:  - dziecko rozumie potrzebę dochodzenia do kompromisu

                                    i umiejętności dyskutowania.

 

 

 

Aktywność dramatyczna:

1.Inscenizowanie literatury z zastosowaniem  gry aktorskiej.

  Cel operacyjny: -   dziecko próbuje naśladować grę aktorską.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa poprzez analizę konkretnych

    sytuacji, w jakich znajdują się dzieci.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość

 

 

Zabawy:

   1.Zabawa KLANZA:

    - Otrząsanie rozmrażanie” - dzieci stoją w rozsypce, z magnetofonu

                             płynie lekka, rytmiczna muzyka. Następnie wszyscy

                             zaczynają otrząsać po kolei swoje części ciała...teraz prawa

                           ręka...a teraz ramię...lewa ręka...teraz lewe ramię...potem prawe

                            ramię...a teraz barki...i prawa stopa...potem noga...a teraz lewa

                             stopa...potem cała noga...teraz pośladki ...plecy...całe ciało.

                             W tym momencie wszyscy zaczynają otrząsać i kręcić

                             całym ciałem.

   2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

     -  „Namaluj literkę „S, s”    P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa badawcza:

     - Zabawy z termometrem” – obserwowanie skali na termometrze, odczytywanie

                                    temperatury, określanie temperatury poniżej i powyżej zera.

   4.Zabawy konstrukcyjne:

-         „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

   6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

     - Opaska zaufania” - dzieci po kolei zakładają na oczy ciemną

                                         opaskę i dają się prowadzić innym.

      Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaufać koledze, koleżance

  7. Zabawa umuzykalniając:

     - „Marsz z figurami” - marsz w rozsypce. Na przerwę w muzyce

                                        każdy wymyśla dowolną figurę.

  8.Zabawy logopedyczne:

    -  ćwiczenia oddechowe.

  9.Zabawa dydaktyczna:

   - „Odszukaj dwa identyczne płatki śniegu”   P: płatki śniegowe

 

 

 

10.Zabawa integrująca:

   -   „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,

                         aby po powrocie odgadło jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność

                         wybieramy imię dziecka z sali np. Bartek. Dzielimy je na sylaby

                          BAR – TEK. Na dany znak, dzieci w dwóch grupach skandują

                          jednocześnie sylaby wybranego imienia. Jeżeli zgadujący

                         trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.

 

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1.J.Eggleton – „Wyścig narciarski

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”

6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw

                       kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję

                       emocjonalną dziecka"

7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"

 

 

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin