scenariusz_18_2005_jesienne_sprzatanie_swiata.doc

(28 KB) Pobierz
Jesienne sprzątanie Świata

Jesienne sprzątanie świata

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

 

- Swobodnie prowadzi rozmowę, z uwagą słucha innych.

- Twórczo współpracuje w grupie podczas wykonywania różnych zadań.

- Odszukuje w czasopiśmie różne informacje, czyta cicho i głośno ze zrozumieniem.

- Wie, co to jest ekologia i czym się zajmuje, podaje przykłady zachowań i działań ekologicznych.

- Zna podstawowe zasady ochrony środowiska, rozumie, wyjaśnia i stosuje je w codziennym życiu.

- Twórczo rozwiązuje problemy plastyczne.

 

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 18/2005

duże arkusze papieru

klej

nożyczki

mazaki

 

Przebieg zajęć:

 

· Rozpoczęcie zajęć w sali, w której panuje nieporządek (są papiery, puszki, butelki itp.). Udzielenie odpowiedzi na pytania: Kto i dlaczego zostawił taki bałagan? Co i dlaczego musimy zrobić?

 

Ustalenie, co zrobić ze śmieciami, aby żyć w zgodzie z zasadami ekologii. Wyjaśnienie, czym jest ekologia. Prace porządkowe w sali.

 

· Słuchanie wiersza „Potwór ekologiczny” (Świerszczyk nr 18)  czytanego przez nauczyciela lub chętne dziecko jako podsumowanie prac porządkowych. Wyjaśnienie tytułu i sprawdzenie, czy klasowe odpadki zostały posegregowane zgodnie z zasadami wskazanymi w utworze.

 

· „Porządek i bałagan” – debata klasowa.

Dzieci, podzielone na dwie grupy, przedstawiają swoje argumenty:

1.      Dlaczego nie można żyć w bałaganie?

2.      W jaki sposób porządek i ład ułatwiają życie?

Na zakończenie debaty – wyciągnięcie wniosków z dyskusji.

 

· Odszukanie i przeczytanie w „Świerszczyku” nr 18 informacji o sprzątaniu świata pod hasłem „Od bieguna do bieguna”. Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób dzieci mogą włączyć się do tej akcji.

 

· „Nasz potwór ekologiczny” – wykonanie plakatu przedstawiającego potwora ekologicznego z wiersza o tym samym tytule (praca w grupach). Prezentacja prac i ustalenie planu działania dzieci w czasie akcji Sprzątanie świata. Zapisanie tego planu wokół „potworów ekologicznych” na plakatach. Wywieszenie plakatów na korytarzu szkolnym w celu zachęcenia innych do udziału w akcji.

 

· Samodzielne rozwiązanie testu ekologicznego ze „Świerszczyka” nr 18 – sprawdzenie, czy dzieci znają i stosują w życiu zasady ekologii. Rozmowa na temat wyników testu, wyciągnięcie wniosków. Wypowiedzi dzieci na temat: W jaki sposób każde dziecko może „żyć z ekologią w zgodzie” i jak może zachęcić do tego innych ludzi?

Elżbieta Gyzińska

Małgorzata Piotrowska

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin