avt-2807.pdf

(141 KB) Pobierz
CB19.QXD
+++
Projekty AVT
M i n i o d b i o r n i k
C B - 1 9
2 8 0 7
CB-Radio jeszcze niedawno było szeroko
wykorzystywane na wielu kanałach, dzisiaj
wróciło do swoich korzeni, czyli łączności
mobil. Wystarczy przyjrzeć się pojazdom na
większych trasach przejazdowych, by stwier-
dzić, że większość TIR-ów ma właśnie zain-
stalowane anteny CB-Radio.
Przesłuchując kanały CB, z łatwością
można zauważyć, że w przeciwieństwie do
kanału drogowego 19 na pozostałych kana-
łach panuje cisza. Dlaczego? Dzisiaj jest inna
sytuacja niż na przykład 15 lat temu, gdy CB
było wykorzystywane jako substytut telefonu.
Z drugiej strony zawodowi kierowcy szyb-
ko przekonali się, telefonia komórkowa na
drodze nie znajduje większego zastosowania.
Obecnie większość użytkowników CB na tra-
sie ma włączone bez przerwy CB na kanale
19, by wiedzieć, co się dzieje w promieniu
kilku kilometrów. Dzięki temu łatwiej poru-
szać się po drogach i unikać korków. Kierow-
cy informują się wzajemnie o tym, co przed
nimi. Czy jest jakiś wypadek, korek, pijany
rowerzysta po zmroku czy dzieci blisko kra-
wędzi jezdni. Dzięki radiu wiedzą, gdzie zda-
rzają się najczęstsze kradzieże na parkingach,
a gdzie można zaparkować i zjeść kolację.
Wiedzą prawie o wszystkim, co dzieje się na
trasie, nie wspominając o „misiach” czy foto-
radarach…
Nawet policjanci dostrzegają pozytywne
strony CB-Radia w samochodzie, a niektórzy
popierają stwierdzenie, że powinno być mon-
towane w każdym pojeździe. Takie małe urzą-
dzenie, choćby tylko z jednym, drogowym
kanałem 19, na pewno nie zaszkodzi, a wręcz
przeciwnie, może nawet uratować życie.
Niektórzy kierowcy za najważniejszą zale-
tę CB-radia uważają fakt, że dzięki niemu nie
płacą mandatów za przekroczenie prędkości.
Może i nie jest to bez znaczenia, ale w końcu
nieważne, dlaczego kierowca zwalnia, ważne,
by nie doszło do wypadku. A na pewno właś-
nie dzięki CB sprawniej i bezpieczniej odby-
wa się ruch na dziurawych i bardzo zniszczo-
nych odcinkach naszych dróg.
Na rynku jest duży wybór radiotelefonów
CB, a przed zakupem jego przyszły użytkow-
nik powinien się zastanowić, do czego będzie
tego radia używał. Jeżeli ma to być stacja
bazowa do nawiązywania połączeń na duże
odległości, wtedy warto zainwestować w
droższe urządzenie, posiadające więcej funk-
cji i różne rodzaje modulacje. Jeżeli radio ma
być używane tylko w samochodzie, jako źród-
ło informacji drogowych, to ilość posiada-
nych funkcji i modulacji nie ma większego
znaczenia, bo mobilne CB powinno być prze-
de wszystkim niezawodne. Okazuje się, że
wystarcza, aby miało modulację amplitudy
(AM), najczęściej, jeśli nie wyłącznie, używa-
ną na drogach. Warto pamiętać, że za użytko-
wanie CB teraz się nie płaci, ale też o tym,
aby kupowane urządzenie posiadało certy-
fikat CE.
Doceniając zalety CB-Radio, szczególnie
w pojeździe, prezentujemy sposób wykonania
miniodbiornika właśnie na kanał drogowy 19
(27,180MHz).
Zanim zabierzemy się do budowy układu
odbiorczego CB od podstaw, warto zastano-
wić się, czy nie lepiej wykonać najpierw kon-
werter np. do posiadanego niepotrzebnego
radioodbiornika (radioodtwarzacza) samo-
chodowego wyposażonego w zakres fal śred-
nich. Ten zakres AM na razie jest praktycznie
bezużyteczny i aż prosi się o rozsądne zagos-
podarowanie. Można także spróbować
zaadaptować jakiś odbiornik AM np. dostęp-
ny kit.
Andrzej Janeczek
Wykaz elementów
Rezystory
R1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,2k
R2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47k /A
R3 . . . . . . . . . . 47k /B (potencjometr obrotowy)
Kondensatory
C1,C5,C9-C11,C17 . . . . . . . . . . . . . . . . . 100pF
C3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1pF
C6,C21 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,2nF
C7-C9,C13 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33pF
C15,C18,C19 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 µ F/16V
C12,C14,C16,C22 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100nF
C20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1000 µ F/16V
Półprzewodniki
D1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1N4148
T1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . BC547
US1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . TA7358
US2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . TDA1083
Pozostałe
L1-L3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 µ H
L4,L5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 µ H
Gł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 /1W
Rezonatory kwarcowe . . . . . . . . . X1:22,1184MHz
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . X2, X3: 5,068MHz
Komplet podzespołów z płytką jest dostępny w sieci handlowej AVT jako kit szkolny AVT-2807.
Elektronika dla Wszystkich
19
10390304.001.png 10390304.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin