AWANS ZAWODOWY
§ 8 ust. 2. pkt 4. f) rozporządzenia MENiS
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli
Uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej.
Wśród uzyskanych osiągnięć w pracy zawodowej za szczególnie warte uwagi uznałam:
ü W roku szkolnym 2006/07 podczas udziału w Powiatowym Konkursie Moja mała ojczyzna organizowanym przez Powiatowe Centrum Edukacyjne w Zgorzelcu, naszą szkołę reprezentowały dwie przygotowane przeze mnie uczennice:
I. miejsce – zajęła Sylwia W.
III. miejsce – zajęła Karolina W.
Natomiast w roku szkolnym 2007/08 Podczas tego samego konkursu uczennice nasze zdobyły dwa pierwsze miejsca egzekwio:
I. miejsce – zajęła Aleksandra B.
I. miejsce – zajęła Paulina B.
Udział w konkursach był niesamowitym wydarzeniem. Godne uczestnictwo wymagało od nas wielogodzinnych przygotowań, co zaowocowało najlepszymi lokatami moich uczniów.
ü Biblioteka Pedagogiczna wraz z Powiatowym Centrum Edukacyjnym w Zgorzelcu organizują corocznie Powiatowe zmagania humanistyczne. Zmagania składają się z dwóch turniejów: turnieju dramy oraz turnieju wiedzy. Pracą nad przygotowaniem uczniów podzieliłam się z polonistką p. E. G… . Koleżanka przygotowywała dzieci do turnieju dramy, ja natomiast do turnieju wiedzy. Rezultatem naszych przygotowań było:
· zajęcie I. miejsca w 2007 r. w Pierwszych Powiatowych Zmaganiach Humanistycznych ph. Śladami starożytnych Greków i Rzymian,
· zajęcie I. miejsca w 2008 r. w Drugich Powiatowych Zmaganiach Humanistycznych (Średniowiecze),
· zajęcie I. miejsca w 2009 r. w Trzecich Powiatowych Zmaganiach Humanistycznych ph. Świat człowieka renesansu.
ü W kwietniu 2003 r. otrzymałam imienne Podziękowanie z PCE za trud włożony w przygotowanie ucznia Bartosza W. do Konkursu Interdyscyplinarnego „zDolny Ślązaczek”. Uczeń zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego.
ü Mój uczeń Michał J. w roku szkolnym 2004/05 zajął I. miejsce w Konkursie Interdyscyplinarnym „zDolny Ślązaczek”. Uczeń zakwalifikował się również do etapu wojewódzkiego.
ü Tan sam chłopiec Michał J. będąc uczniem klasy czwartej wziął udział w konkursie polonistycznym Łowca talentów 29 X 2002 – zajął II miejsce, najlepsze ze wszystkich uczestników naszego powiatu. Tym samym zakwalifikował się do Finałowego Konkursu Polonistycznego, który odbył się we Wrocławiu 25 I 2003 r. Wówczas zajął I miejsce. Sukces mój polegał na solidnym przygotowaniu ucznia do konkursu. Wielogodzinne spotkania pozalekcyjne, ciężka samodzielna praca ucznia oraz współpraca z jego rodzicami przyniosły sukces na rzecz naszej szkoły.
ü III. miejsce ucznia naszej szkoły M… I. w Powiatowym Konkursie Ortograficznym zorganizowany przez PCE oraz Bibliotekę Pedagogiczną w Zgorzelcu.
ü W październiku 2006 r. zdobyłam tytuł Nauczyciela z klasą, uczestnicząc w ogólnopolskim programie pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
ü Jestem autorką Ćwiczeń gramatycznych dla klas 4-6.
ü Otrzymałam nagrody:
· Burmistrza Miasta Zgorzelec w 2001 r.
· Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Zgorzelcu w 1999 r.
· Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Zgorzelcu w 2006 r., 2007 r. oraz w 2008 r.
ü W 2006 r. z własnej inicjatywy podjęłam trud pracy z uczniami posiadającymi specyficzne trudności w nauce i zachowaniu pełniąc funkcję wychowawcy klasy integracyjnej. Moi wychowankowie byli uczniami specyficznymi, z których większość posiadała trudności w uczeniu się lub w sposobie zachowania.
Jedna z trudności w sposobie zachowania polegała na lęku chłopca przed zmianą miejsca, zmianą godziny zakończenia zajęć, zmianą nauczyciela (zastępstwem). Lęk ucznia przejawiał się gromkim płaczem i panicznym słowotokiem. Zaopiekowałam się chłopcem, zapobiegając niespodziewanym informacjom na temat wszelkich klasowych zmian. Zadbałam o jego samopoczucie, obdarzając go dobrym słowem i wzbudzając jego zaufanie. Wyznaczyłam również osoby z klasy, które opiekowały się chłopcem, pomagając mu znaleźć gabinet lekcyjny, lub dokładnie tłumacząc zmianę w rozkładzie zajęć. Praca nad lękami chłopca była długotrwałym i mozolnym procesem. Zaufanie, którym mnie obdarzył oraz organizacja pomocy rówieśników ułatwiły funkcjonowanie chłopca w szkole. Już w drugiej połowie piątej klasy uczeń wyzbył się wszelkich lęków umiejętnie radząc sobie z własnymi słabościami.
Większość uczniów mojej klasy posiadała trudności w nauce o różnym stopniu nasilenia. Oprócz opisanej w poprzedniej teczce pracy z uczniami dyslektycznymi, miałam również do czynienia z uczniami zaniedbanymi środowiskowo, którzy posiadali duże problemy z czytaniem i pisaniem. Opracowałam plan pracy z uczniami. Często spotykaliśmy się po lekcjach, by kształcić zaniedbane umiejętności czytania i pisania. Przygotowałam uczniom specjalne testy do kształcenia umiejętności czytania ze zrozumieniem. Dzięki przyswojeniu podstawowych szkolnych umiejętności czytania i pisania uczniowie ci nie mieli już w klasie szóstej większych problemów z rozwiązywaniem zadań testowych. Czuli się pewniej i przede wszystkim wzrósł ich poziom wartości.
Kolejnym klasowym wyzwaniem była praca z uczniami niedosłyszącymi. Byli to dwaj chłopcy, którzy rozpoczynając naukę w klasie czwartej nie potrafili czytać, pisać ze słuchu, miel problemy z wysławianiem się, byli agresywni, negatywnie nastawieni do życia i otoczenia. Praca z chłopcami była dla mnie prawdziwym wyzwaniem. Pomoc rozpoczęłam od szczegółowej rozmowy z rodzicami chłopców oraz od stworzenia planu pracy. Następnie umówiłam chłopców na cotygodniowe spotkania z logopedą, pedagogiem i psychologiem szkolnym - w celu wyeliminowania problemów z wysławianiem się, zachowaniami agresywnymi i wzmocnieniem własnej wartości. Współpraca chłopców z fachowcami przyniosła oczekiwane efekty. Jako wychowawca na bieżąco kontrolowałam poczynania chłopców w każdym z opisanych etapów, wspierając ich poczynania. Jako polonistka zadbałam o kształcenie podstawowych umiejętności czytania i pisania ze słuchu. Organizowałam pozalekcyjne zajęcia, pomagając chłopcom w przyswojeniu tych umiejętności. Tworzyłam specjalne karty pracy, dzięki którym uczniowie mieli możliwość wykazania się, uzupełniając przystosowane do ich potrzeb i możliwości zadania. W szóstej klasie rozwiązywaliśmy i analizowaliśmy sprawdziany szóstoklasistów dostosowane do potrzeb uczniów niedosłyszących. Była to długi, mozolny i pracochłonny proces, który wymagał ode mnie dużego zaangażowania. Praca nasza zaowocowała zadawalającymi efektami w postaci m.in. wysokiej punktacji za sprawdzian szóstoklasistów, z który jeden z chłopców zdobył aż 31 p.
EFEKTY:
Do współpracy zobligowałam wszystkich nauczycieli uczących w mojej klasie. Na początku każdego roku szkolnego zapoznawałam nauczycieli ze szczegółowymi informacjami na temat sposobu pracy z każdym uczniem, zwracając uwagę na specyfikę pracy poprzez indywidualizację podejścia, rozprowadzając odpowiednią literaturę.
Opisane powyżej przykłady współpracy ze specyficznymi uczniami wymagały ode mnie sporego zaangażowania, determinacji i przede wszystkim wiary w możliwości ucznia. Nauczenie moich uczniów choćby najprostszych i podstawowych umiejętności było jednym z sukcesów mojej pracy zawodowej, ponieważ nie było to proste zadanie i wymagało ode mnie stosowania wielu różnorodnych metod i sposobów na uzyskanie oczekiwanych rezultatów. Trzyletnia współpraca zaowocowała oczekiwanymi rezultatami.
PODSUMOWANIE:
Na miano znaczących osiągnięć składa się wiele przedsięwzięć związanych z pracą nauczyciela polonisty czy wychowawcy. Zaangażowanie w pracę, a tym samym umiejętność dostrzegania najdrobniejszych nawet potrzeb moich uczniów jest godnym uwagi przedsięwzięciem. Praca moja niejednokrotnie wymagała ode mnie poświęcenia wynikającego z zamiłowania do wykonywanego zawodu. Opisane wyżej zajmowane wysokie lokaty w różnych konkursach przez moich uczniów są dla mnie wyzwaniem do nieustannego poszukiwania nowych, atrakcyjnych rozwiązań zarówno w sferze edukacyjnej oraz wychowawczej. Na miano znaczącego osiągnięcia w mojej pracy zasługuje również opisane wyżej zaangażowanie w pracę z uczniami o specyficznych trudnościach w uczeniu się i zachowani. Dzięki zaangażowaniu w pracę, a ty samym umiejętność współpracy z dziećmi, oraz radzenie sobie z problemami moich uczniów, a także znajomość ich możliwości i potrzeb, moja praca staje się wartością przynoszącą wymierne efekty, zarówno w sferze dydaktyczno – wychowawczej, jak również stanowi dla mnie spełnienie zawodowej samorealizacji.
3
rybka79