TEMAT TYGODNIA: Poczta
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Przygotowanie wspólnie z nauczycielką pomocy do zajęć (kartki pocztowe, koperty, znaczki, ilustracje listonosza i poczty). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych - opowieść ruchowa.
- zachęcanie do pomocy nauczycielce
- dziecko współdziała z innymi
Poznanie stroju listonosza na podstawie ilustracji. Nawiązanie do charakteru jego pracy. B. Forma: Pan listonosz - zabawa z piosenką.
- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
- dziecko wie na czym polega praca listonosza- dziecko klaszcze zgodnie z rytmem
Oglądanie przy stolikach książek. Wyszukiwanie ilustracji zwierząt żyjących w naszym kraju. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- utrwalanie wiadomości na temat zwierząt- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy
- dziecko rozpoznaje zwierzęta żyjące w naszym kraju
WTOREK
Wykonywanie improwizacji ruchowych do piosenek z płyty CD. Zabawy klockami - układanie według określonych wzorów. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni- ćwiczenie spostrzegawczości
- dziecko porusza się swobodnie do muzyki- dziecko wymyśla ciekawe wzory
Znaczek pocztowy - oglądanie znaczków w klaserze, przyklejonych do kartek i listów. B. Forma: Znaczki - słuchanie piosenki. Rozmowa na temat zawartych w niej treści. Znaczki - zabawa orientacyjno-porządkowa. Znaczek - praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki formatu A5 (boki z ząbkami). Na środku stolika wycięte elementy o różnorodnych kształtach (nie przedmioty): koła, paski, chmurki. Tworzą z nich dowolne kompozycje.
- wzbogacanie wiedzy na temat znaczków pocztowych- rozwijanie mowy- rozwijanie wyobraźni
- dziecko wie do czego służy klaser- dziecko chętnie opisuje co przedstawia jego znaczek- dziecko tworzy samodzielne prace
Porządkowanie książek w kąciku książki. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami drewnianymi. Próby nadawania nazw swoim budowlom.
- rozwijanie umiejętności tworzenia wysokich budowli
- dziecko wie, że podstawa budowli musi być szersza, wtedy budowla jest stabilniejsza
ŚRODA
Oglądanie czasopism dziecięcych. Nawlekanie dużych koralików na sznurówki. Zabawy z piosenką - utrwalanie piosenek poznanych od początku roku, połączonych z elementem ruchu.
- doskonalenie mowy poprzez wypowiadanie się na temat treści zawartych w obrazkach- ćwiczenie sprawności manualnych
- dziecko chętnie ogląda czasopisma- dziecko sprawnie manipuluje koralikami
Droga listu od nadawcy do adresata - historyjka obrazkowa. Nadajemy list - zabawa orientacyjno-porządkowa.
- zapoznanie z kolejnymi etapami drogi listu- próby określania "na oko" ilości elementów w zbiorze
- dziecko opowiada historyjkę zgodnie z kolejnością- dziecko stosuje określenia "więcej, mniej"
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
CZWARTEK
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Chętne dzieci manipulują plasteliną.
- ćwiczenie sprawności palców i dłoni
- dziecko nadaje różne kształty plastelinie
Gdzie leży znaczek - ćwiczenie w określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni. Nauczycielka oraz każde dziecko trzyma w rękach znaczek (znaczki przygotowane przez prowadzącą). Nauczycielka staje tyłem do dzieci, przenosi znaczek na różne strony, stosując określenia przed, za, pod, nad, obok. Następnie odwraca się przodem i bez pokazywania stosuje te same określenia. Dzieci przenoszą odpowiednio swoje znaczki. Ćwiczenie graficzne. Na środku kartki narysowany duży znaczek. Z każdej strony po dwa mniejsze. Prowadząca wydaje polecenia: - Wypełnij kolorem zielonym duży znaczek; kolorem czerwonym znaczki leżące nad znaczkiem zielonym; niebieskim leżące pod znaczkiem zielonym; brązowym znaczki leżące z boku znaczka zielonego. Utrwalenie piosenki B. Forma: Znaczki.
- wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała
- dziecko prawidłowo przenosi znaczek- dziecko wypełnia prawidłowym kolorem odpowiedni znaczek
Zabawy na świeżym powietrzu. Wsłuchiwanie się w odgłosy z otoczenia.
- wyrabianie percepcji słuchowej
- dziecko rozpoznaje charakterystyczne odgłosy
PIĄTEK
Jakiego przedmiotu brakuje - zabawa doskonaląca spostrzegawczość Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka rozkłada pięć przedmiotów (zabawki, części garderoby). Na polecenie dzieci odwracają się tyłem do koła. Prowadząca chowa jeden z przedmiotów, pozostałe zamienia miejscami. Dzieci odwracają się. Wskazane dziecko wymienia, którego przedmiotu brakuje. Ćwiczenie oddechowe - nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie ustami z równoczesnym wypowiadaniem głosek "szu, szu", "puf, puf", "fu, fu".
- doskonalenie spostrzegawczości- rozwijanie aparatu mowy
- dziecko wskazuje brakujący przedmiot- dziecko wypowiada głoski na wydechu
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [012]. Co robię na poczcie - zabawa pobudzająco - hamująca.
Rozwiązywanie zagadek. Uwaga! Przed dziećmi ułożone ilustracje będące rozwiązaniem zagadek. Porządkowanie zabawek w kącikach zabaw.
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia
- dziecko podaje prawidłowe rozwiązania zagadek
odwiedzin: 193412
Hel53land