Poczta.doc

(52 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Poczta

TEMAT TYGODNIA: Poczta

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Przygotowanie wspólnie z nauczycielką pomocy do zajęć (kartki pocztowe, koperty, znaczki, ilustracje listonosza i poczty). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych - opowieść ruchowa.

- zachęcanie do pomocy nauczycielce

- dziecko współdziała z innymi

Poznanie stroju listonosza na podstawie ilustracji. Nawiązanie do charakteru jego pracy. B. Forma: Pan listonosz - zabawa z piosenką.

- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej

- dziecko wie na czym polega praca listonosza
- dziecko klaszcze zgodnie z rytmem

Oglądanie przy stolikach książek. Wyszukiwanie ilustracji zwierząt żyjących w naszym kraju. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- utrwalanie wiadomości na temat zwierząt
- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy

- dziecko rozpoznaje zwierzęta żyjące w naszym kraju

WTOREK

Wykonywanie improwizacji ruchowych do piosenek z płyty CD. Zabawy klockami - układanie według określonych wzorów. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- ćwiczenie spostrzegawczości

- dziecko porusza się swobodnie do muzyki
- dziecko wymyśla ciekawe wzory

Znaczek pocztowy - oglądanie znaczków w klaserze, przyklejonych do kartek i listów. B. Forma: Znaczki - słuchanie piosenki. Rozmowa na temat zawartych w niej treści. Znaczki - zabawa orientacyjno-porządkowa. Znaczek - praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki formatu A5 (boki z ząbkami). Na środku stolika wycięte elementy o różnorodnych kształtach (nie przedmioty): koła, paski, chmurki. Tworzą z nich dowolne kompozycje.

- wzbogacanie wiedzy na temat znaczków pocztowych
- rozwijanie mowy
- rozwijanie wyobraźni

- dziecko wie do czego służy klaser
- dziecko chętnie opisuje co przedstawia jego znaczek
- dziecko tworzy samodzielne prace

Porządkowanie książek w kąciku książki. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami drewnianymi. Próby nadawania nazw swoim budowlom.

- rozwijanie umiejętności tworzenia wysokich budowli

- dziecko wie, że podstawa budowli musi być szersza, wtedy budowla jest stabilniejsza

ŚRODA

Oglądanie czasopism dziecięcych. Nawlekanie dużych koralików na sznurówki. Zabawy z piosenką - utrwalanie piosenek poznanych od początku roku, połączonych z elementem ruchu.

- doskonalenie mowy poprzez wypowiadanie się na temat treści zawartych w obrazkach
- ćwiczenie sprawności manualnych

- dziecko chętnie ogląda czasopisma
- dziecko sprawnie manipuluje koralikami

Droga listu od nadawcy do adresata - historyjka obrazkowa. Nadajemy list - zabawa orientacyjno-porządkowa.

- zapoznanie z kolejnymi etapami drogi listu
- próby określania "na oko" ilości elementów w zbiorze

- dziecko opowiada historyjkę zgodnie z kolejnością
- dziecko stosuje określenia "więcej, mniej"

Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

 

 

CZWARTEK

Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Chętne dzieci manipulują plasteliną.

- ćwiczenie sprawności palców i dłoni

- dziecko nadaje różne kształty plastelinie

Gdzie leży znaczek - ćwiczenie w określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni. Nauczycielka oraz każde dziecko trzyma w rękach znaczek (znaczki przygotowane przez prowadzącą). Nauczycielka staje tyłem do dzieci, przenosi znaczek na różne strony, stosując określenia przed, za, pod, nad, obok. Następnie odwraca się przodem i bez pokazywania stosuje te same określenia. Dzieci przenoszą odpowiednio swoje znaczki. Ćwiczenie graficzne. Na środku kartki narysowany duży znaczek. Z każdej strony po dwa mniejsze. Prowadząca wydaje polecenia: - Wypełnij kolorem zielonym duży znaczek; kolorem czerwonym znaczki leżące nad znaczkiem zielonym; niebieskim leżące pod znaczkiem zielonym; brązowym znaczki leżące z boku znaczka zielonego. Utrwalenie piosenki B. Forma: Znaczki.

- wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała

- dziecko prawidłowo przenosi znaczek
- dziecko wypełnia prawidłowym kolorem odpowiedni znaczek

Zabawy na świeżym powietrzu. Wsłuchiwanie się w odgłosy z otoczenia.

- wyrabianie percepcji słuchowej

- dziecko rozpoznaje charakterystyczne odgłosy

PIĄTEK

Jakiego przedmiotu brakuje - zabawa doskonaląca spostrzegawczość Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka rozkłada pięć przedmiotów (zabawki, części garderoby). Na polecenie dzieci odwracają się tyłem do koła. Prowadząca chowa jeden z przedmiotów, pozostałe zamienia miejscami. Dzieci odwracają się. Wskazane dziecko wymienia, którego przedmiotu brakuje. Ćwiczenie oddechowe - nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie ustami z równoczesnym wypowiadaniem głosek "szu, szu", "puf, puf", "fu, fu".

- doskonalenie spostrzegawczości
- rozwijanie aparatu mowy

- dziecko wskazuje brakujący przedmiot
- dziecko wypowiada głoski na wydechu

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [012]. Co robię na poczcie - zabawa pobudzająco - hamująca.

 

 

Rozwiązywanie zagadek. Uwaga! Przed dziećmi ułożone ilustracje będące rozwiązaniem zagadek. Porządkowanie zabawek w kącikach zabaw.

- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia

- dziecko podaje prawidłowe rozwiązania zagadek

odwiedzin: 193412

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin