POMAGAMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
1.
„Kto pamięta o zwierzętach?”
§ Wysłuchanie opowiadania nauczycielki opartego na treści wiersza „Kto pamięta o zwierzętach?” Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej opowieści . Wyjaśnienie nowych pojęć przy ilustracjach: paśnik, karmnik.
§ Wprowadzenie litery „R”, „r”. Analiza dźwiękowa wyrazów, kreślenie w płaszczyźnie poziomej i pionowej kształtu litery „R”.
§ Zabawa ruchowa „Sarenki i ptaszki”. Rozwijanie spontaniczności dzieci, szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 26 i 27. Czytanie liter, sylab, wyrazów i krótkich tekstów.
Dziecko:
§ wypowiada swoje zdanie na określony temat
§ wyjaśnia dlaczego należy dokarmiać ptaki i zwierzęta zimą
§ rozpoznaje literę R, r
§ rysuje kształt litery R, r w powietrzu i na podłodze
§ sprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy.
2.
„Ptasia stołówka”
§ Teatrzyk sylwet według utworu T. Fiutowskiej „Śniadanie wróbli”. Wdrożenie dzieci do uważnego słuchania. Rozmowa na temat dokarmiania ptaków w okresie zimy. Nazywanie ptaków (sylwet), które spotykamy w przedszkolnym karmniku. Omówienie wyglądu karmnika, jego przeznaczenia. Ustalenie dyżurów dokarmiania ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
§ Krzyżówka „Kto karmił ptaki?”. Wykorzystanie rozsypanki wyrazowej do rozwiązania krzyżówki.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I s.45. Prawidłowe nazywanie ptaków.
§ Zabawa ruchowa z elementem biegu „Ptaszki w karmnikach”. Prawidłowa reakcja na sygnał dźwiękowy.
§ Praca z książką „Ja i litery” s.27. Wyklejanie brakującej litery, przypomnienie dzieciom, że imiona piszemy wielką literą.
§ rozpoznaje ptaki, które spotykamy w karmniku przedszkolnym
§ rozwiązuje krzyżówkę przy użyciu rozsypanki wyrazowej
§ uzupełnia brakujące litery w wyrazach
§ sprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy
§ układając z rozsypanki literowej wyrazy imiona „zapisuje” od wielkiej litery.
Wywieszenie w sali tabeli zawierającej ustalone dyżury dokarmiania ptaków
3.
„Goście w karmniku”
§ Słuchanie wiersza G. Koby z wykorzystaniem sylwet „Ptaszki”. Rozmowa z dziećmi o ptakach, które przyleciały do karmnika. Zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki, gila, wróbli. Utrwalanie nazw ptaków i pokarmów, które lubią. Umieszczanie napisów do globalnego czytania: gil, sikorka, słonina.
§ Zabawa dydaktyczna „Goście w karmniku”. Przeliczanie ptaków w dwóch karmnikach. Podpisywanie cyframi i umieszczanie znaków matematycznych pomiędzy cyframi.
§ Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Ptaki w karmnikach”. Ustawianie się dzieci w obręczach zgodnie z pokazywaną cyfrą.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 39.
§ Praca plastyczna „Goście w karmniku”. Malowanie farbami plakatowymi połączone z techniką collage’u.
§ nazywa przylatujące do karmnika ptaki
§ zna rodzaje pokarmu, którym można dokarmiać przylatujące gatunki ptaków
§ posługuje się liczebnikami głównymi przy przeliczaniu przedmiotów
§ podpisuje ilość przedmiotów/karmników odpowiednimi tabliczkami liczbowymi
§ umieszcza właściwe znaki liczbowe pomiędzy liczbami, zgodnie z tym co przedstawione na obrazkach
§ czyta proste wyrazy
§ prawidłowo trzyma pędzel i używa odpowiedniej proporcji farb plakatowych do stworzenia rysunku
§ porządkuje miejsce swojej pracy, po jej zakończeniu.
4.
„Ślady na śniegu”
§ Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Spotkanie”. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. Oglądanie ilustracji przedstawiających tropy różnych zwierząt. Próby odgadywania czyje to ślady.
§ Zabawa dydaktyczna „Ślady na śniegu”. Tworzenie z rozsypanki sylabowej wyrazów. Dopasowanie do nich obrazków. Odczytywanie prostych wyrazów np.: ku – (kura), tra – (traktor).
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I s.34
§ Zabawa tropiąca „Czyje to ślady?”. Szukanie po śladach zwierząt, ptaków, pojazdów, które zostawiły ślady.
§ rozpoznaje ślady zostawiane przez poznane zwierzęta
§ umieszcza brakujące sylaby we właściwe miejsca
§ wymienia różne słowa do podanej pierwszej sylaby.
5.
„Zima w karmniku”
§ Zabawa dydaktyczna „Jakie sylaby zdmuchnął zimowy wiatr?”. Układanie podpisów z rozsypanki sylabowej do podanych wyrazów. Uzupełnianie brakujących sylab przez pozostałe dzieci. Odczytywanie wyrazów równoczesnym wyklaskiwaniem sylab.
§ Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Co zjadły ptaszki?” Układanie nowych słów do podanej sylaby.
§ Praca z książką „Ja i litery” s.29
§ układa wyrazy z rozsypanki sylabowej
§ umieszcza brakujące sylaby we właściwych miejscach
§ wymienia różne słowa do podanej pierwszej sylaby
§ wyklaskuje sylaby w wyrazach
§ czyta proste teksty.
Hel53land