Witamy lato.doc

(50 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Witamy lato

TEMAT TYGODNIA: Witamy lato

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Porządki w kąciku przyrody. Rozmowa na temat roślin, przypomnienie o konieczności ich częstego zraszania, czyszczenia liści. Słuchanie wiersza B. Forma: Nasz kącik przyrody.

- wyrabianie nawyku systematycznego dbania o rośliny

- dziecko wie, że kwiaty wymagają pielęgnacji

Wprowadzenie do tematu - oglądanie ilustracji przedstawiających czynności ludzi, które wykonuje się tylko letnią porą. Poznanie opowiadania B. Lewandowskiej: Mokry łakomczuch. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [012].

- rozwijanie mowy komunikatywnej
- doskonalenie sprawności ruchowej

- dziecko stosuje zdania złożone
- dziecko wykonuje poprawnie ćwiczenia

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem zabawek przyniesionych z przedszkolnej sali.

- zachęcanie do zgodnej zabawy

- dziecko bawi się przyniesionymi zabawkami

WTOREK

Zabawy dowolne przy stolikach - układanie wzorów z koralików. Gra w domino. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [007].

- rozwijanie sprawności manualnych
- kształcenie umiejętności szybkiego spostrzegania "oczek"

- dziecko cierpliwie i starannie wykonuje zadanie
- dziecko zna zasady gry w domino

B. Forma: Łąka - poznanie wiersza. Oglądanie zdjęć, ilustracji przedstawiających łąkę i jej mieszkańców. Łąka latem - praca plastyczna wybranymi przez dziecko materiałami (farby, nożyczki, papier kolorowy, mazaki, kolorowa kreda, kartki z kolorowego bloku technicznego o różnym nasyceniu zieleni).

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej z mieszkańcami łąki
- rozwijanie mowy

- dziecko wymienia rośliny i mieszkańców łaki
- dziecko nazywa owady
- dziecko tworzy logiczne zdania podczas wypowiedzi

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie - budowanie z piasku.

- przestrzeganie ustalonych zasad podczas pobytu na świeżym powietrzu

- dziecko manipuluje piaskiem

ŚRODA

Dwoje wybranych dzieci zajmuje miejsca na środku sali, mają na sobie peleryny lub chusty z zielonego materiału. Wokół jednego dziecka tworzą koło dziewczynki, wokół drugiego chłopcy. Poruszają się po okręgu koła śpiewając piosenkę związaną z latem. Po zakończeniu śpiewu podchodzą do stolików, na których leżą emblematy związane i nie związane z porą letnią. Każde wybiera po jednym emblemacie, wraca do dziecka w pelerynie i przyczepia go. Wspólna ocena "prac", motywowanie wyboru emblematu.

- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie

- dziecko potrafi umotywować wybór emblematu

Zabawy matematyczne. Dzieci otrzymują po dziesięć kolorowych guzików. Przeliczanie ich różnymi sposobami, posługiwanie się liczebnikami głównymi. Każde dziecko posiada przed sobą wyciątą z papieru obręcz. Nauczycielka unosi kartonik z cyfrą, dzieci umieszczają w obręczy odpowiednią ilość guzików, następnie przeliczają. Praca plastyczna Obrazki z guzików. Dzieci otrzymują jedną część pudełka z bombonierki. Wypełniają ją warstwą masy solnej, a na niej tworzą dowolną kompozycję z guzików. Po wyschnięciu malują farbami. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- kształcenie spostrzegawczości
- rozumienie pojęcia zbioru
- wyrabianie umiejętności przeliczania w zakresie dziesięciu
- rozwijanie wyobraźni plastycznej

- dziecko rozumie pojęcie zbioru
- dziecko przelicza prawidłowo elementy
- dziecko tworzy ciekawe kompozycje

Zabawy dowolne w przedszkolnym ogrodzie.

 

 

CZWARTEK

Swobone rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Jedziemy na wakacje - zabawa orientacyjno - porządkowa.

- rozwijanie umiejętności rozumienia poleceń

- dziecko sprawnie tworzy trójki, zajmuje w nich odpowiednie miejsca

Zagadki muzyczne - nauczycielka na wybranych sylabach nuci melodie znanych dzieciom piosenek. Dzieci rozpoznają je. Zaznaczają pierwszą miarę taktu, następnie taktują zgodnie z rytmem. Utrwalają piosenkę, unoszą rękę w górę w momencie, w którym rozpoczyna się refren. Praca graficzna - łączenie punktów tworzących wakacyjne obrazki, np. łódka, statek, plecak, okulary. Wypełnianie ich kolorem. Słuchanie bajki czytanej przez prowadzącą Cz. Janczarski: Jedziemy na wycieczkę (w: H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą).

- rozwijanie pamięci muzycznej
- wyrabianie poczucia rytmu
- wdrażanie do uważnego słuchania

- dziecko rozpoznaje nucone piosenki
- dziecko określa prawidłowo metrum
- dziecko poprawnie taktuje

Spacer w okolicy przedszkola, zwracanie uwagi na charakterystyczne elementy krajobrazu. Po powrocie do przedszkola pisanie znaków literopodobnych i cyfropodobnych przez chętne dzieci.

- rozwijanie spostrzegawczości
- przygotowanie do pisania

- dziecko chętnie przebywa na dworze
- dziecko stara się utrzymać w liniaturze

PIĄTEK

Rozmowy swobodne na temat Czym można podróżować. Wakacje - zabawa ruchowa uwrażliwiająca na charakterystyczne dźwięki (z wykorzystaniem kasety Dźwięki wokół nas).

- rozwijanie percepcji słuchowej

- dziecko wie jaki dźwięk jest przyporządkowany danemu pojazdowi

W. Markowska, A. Milska: O mądrym słowiku, który uciekł ze złotej klatki. Baśń tatarska. (W: H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą) - słuchanie baśni. Poznanie słowika, jego wyglądu i charakterystycznego śpiewu. Praca plastyczna - lepienie ptaszka z gliny lub masy papierowej. Po wyschnięciu malowanie go farbami. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- zachęcanie do obcowania z książką

- dziecko w skupieniu słucha baśni
- dziecko wie jak wygląda słowik

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin