TEMAT TYGODNIA: Witamy lato
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Porządki w kąciku przyrody. Rozmowa na temat roślin, przypomnienie o konieczności ich częstego zraszania, czyszczenia liści. Słuchanie wiersza B. Forma: Nasz kącik przyrody.
- wyrabianie nawyku systematycznego dbania o rośliny
- dziecko wie, że kwiaty wymagają pielęgnacji
Wprowadzenie do tematu - oglądanie ilustracji przedstawiających czynności ludzi, które wykonuje się tylko letnią porą. Poznanie opowiadania B. Lewandowskiej: Mokry łakomczuch. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [012].
- rozwijanie mowy komunikatywnej- doskonalenie sprawności ruchowej
- dziecko stosuje zdania złożone- dziecko wykonuje poprawnie ćwiczenia
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem zabawek przyniesionych z przedszkolnej sali.
- zachęcanie do zgodnej zabawy
- dziecko bawi się przyniesionymi zabawkami
WTOREK
Zabawy dowolne przy stolikach - układanie wzorów z koralików. Gra w domino. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [007].
- rozwijanie sprawności manualnych- kształcenie umiejętności szybkiego spostrzegania "oczek"
- dziecko cierpliwie i starannie wykonuje zadanie- dziecko zna zasady gry w domino
B. Forma: Łąka - poznanie wiersza. Oglądanie zdjęć, ilustracji przedstawiających łąkę i jej mieszkańców. Łąka latem - praca plastyczna wybranymi przez dziecko materiałami (farby, nożyczki, papier kolorowy, mazaki, kolorowa kreda, kartki z kolorowego bloku technicznego o różnym nasyceniu zieleni).
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej z mieszkańcami łąki- rozwijanie mowy
- dziecko wymienia rośliny i mieszkańców łaki- dziecko nazywa owady- dziecko tworzy logiczne zdania podczas wypowiedzi
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie - budowanie z piasku.
- przestrzeganie ustalonych zasad podczas pobytu na świeżym powietrzu
- dziecko manipuluje piaskiem
ŚRODA
Dwoje wybranych dzieci zajmuje miejsca na środku sali, mają na sobie peleryny lub chusty z zielonego materiału. Wokół jednego dziecka tworzą koło dziewczynki, wokół drugiego chłopcy. Poruszają się po okręgu koła śpiewając piosenkę związaną z latem. Po zakończeniu śpiewu podchodzą do stolików, na których leżą emblematy związane i nie związane z porą letnią. Każde wybiera po jednym emblemacie, wraca do dziecka w pelerynie i przyczepia go. Wspólna ocena "prac", motywowanie wyboru emblematu.
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie
- dziecko potrafi umotywować wybór emblematu
Zabawy matematyczne. Dzieci otrzymują po dziesięć kolorowych guzików. Przeliczanie ich różnymi sposobami, posługiwanie się liczebnikami głównymi. Każde dziecko posiada przed sobą wyciątą z papieru obręcz. Nauczycielka unosi kartonik z cyfrą, dzieci umieszczają w obręczy odpowiednią ilość guzików, następnie przeliczają. Praca plastyczna Obrazki z guzików. Dzieci otrzymują jedną część pudełka z bombonierki. Wypełniają ją warstwą masy solnej, a na niej tworzą dowolną kompozycję z guzików. Po wyschnięciu malują farbami. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- kształcenie spostrzegawczości- rozumienie pojęcia zbioru- wyrabianie umiejętności przeliczania w zakresie dziesięciu- rozwijanie wyobraźni plastycznej
- dziecko rozumie pojęcie zbioru- dziecko przelicza prawidłowo elementy- dziecko tworzy ciekawe kompozycje
Zabawy dowolne w przedszkolnym ogrodzie.
CZWARTEK
Swobone rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Jedziemy na wakacje - zabawa orientacyjno - porządkowa.
- rozwijanie umiejętności rozumienia poleceń
- dziecko sprawnie tworzy trójki, zajmuje w nich odpowiednie miejsca
Zagadki muzyczne - nauczycielka na wybranych sylabach nuci melodie znanych dzieciom piosenek. Dzieci rozpoznają je. Zaznaczają pierwszą miarę taktu, następnie taktują zgodnie z rytmem. Utrwalają piosenkę, unoszą rękę w górę w momencie, w którym rozpoczyna się refren. Praca graficzna - łączenie punktów tworzących wakacyjne obrazki, np. łódka, statek, plecak, okulary. Wypełnianie ich kolorem. Słuchanie bajki czytanej przez prowadzącą Cz. Janczarski: Jedziemy na wycieczkę (w: H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą).
- rozwijanie pamięci muzycznej- wyrabianie poczucia rytmu- wdrażanie do uważnego słuchania
- dziecko rozpoznaje nucone piosenki- dziecko określa prawidłowo metrum- dziecko poprawnie taktuje
Spacer w okolicy przedszkola, zwracanie uwagi na charakterystyczne elementy krajobrazu. Po powrocie do przedszkola pisanie znaków literopodobnych i cyfropodobnych przez chętne dzieci.
- rozwijanie spostrzegawczości- przygotowanie do pisania
- dziecko chętnie przebywa na dworze- dziecko stara się utrzymać w liniaturze
PIĄTEK
Rozmowy swobodne na temat Czym można podróżować. Wakacje - zabawa ruchowa uwrażliwiająca na charakterystyczne dźwięki (z wykorzystaniem kasety Dźwięki wokół nas).
- rozwijanie percepcji słuchowej
- dziecko wie jaki dźwięk jest przyporządkowany danemu pojazdowi
W. Markowska, A. Milska: O mądrym słowiku, który uciekł ze złotej klatki. Baśń tatarska. (W: H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą) - słuchanie baśni. Poznanie słowika, jego wyglądu i charakterystycznego śpiewu. Praca plastyczna - lepienie ptaszka z gliny lub masy papierowej. Po wyschnięciu malowanie go farbami. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko w skupieniu słucha baśni- dziecko wie jak wygląda słowik
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
Hel53land