Pedagogika Porównawcza - Zestawienie.doc

(81 KB) Pobierz
POSLKA

 

POLSKA

NIEMCY

FRNACJA

ANGLIA

USA

Przedszkola

·         Od 3 do 6 roku życia (w uzasadnionych przypadkach od 2 r.ż.)

·         Obowiązkowa „zerówka”; wstępna nauka czytania, pisania, gry i zabawy edukacyjne

·         W większości państwowe – finansowane przez samorządy lokalne

·         W oddziałach I – III dzieci głównie się bawią, jedzą, śpią pozostając pod stałą opieką wychowawców

·         Dzieci nabywają umiejętności społeczne poprzez zabawy z rówieśnikami, oraz poprzez różne dyżury i prace wykonywane w przedszkolu

 

·             Od 3 do 6 r.ż.

·         Za edukację przedszkolną odpowiadają ministerstwa do spraw socjalnych

·         Prowadzone są głównie przez instytucje pozarządowe: kościoły i stowarzyszenia opieki społecznej

·         Finansowane z dotacji publicznych oraz składek rodziców

·         Nauczyciel to zwykle pielęgniarka, lub pracownik socjalny

· Pełni funkcję głównie socjalizacyjną i opiekuńczą

· Jest nieobowiązkowe

· Kindergarten             

 

· Ecole matternelle

· od 3 do 6 r.ż.(w uzasadnionych przypadkach od 2 r.ż )

· Nieobowiązkowe i bezpłatne

· W większości prowadzone przez ministerstwo edukacji

· W rzeczywistości jest wstępem do szkoły, ma programy nauczania i prowadzi zajęcia dydaktyczne

· 3 sekcje: „maluchów”– 3lat.; „średniaków” –4lat.; „główna/starszaków” – 5lat;

· Przyczynia się do wszechstronnego rozwoju dzieci i przygotowuje do szkoły elementarnej

 

· Kindergarden

· Od 2 do 5 r.ż.

· Pierwsze lata to nauczanie spontaniczne, nie ma programu nauczania, dzieci same wybierają, czym chcą się zająć

·         Nie obowiązkowe (uczęszcza ok. 60% dzieci)

·         Istnieją prywatne i publiczne (stworzone przez państwo, osoby prywatne i organy kościelne)

·         Problemy rozwiązywane z udziałem rodziców

·         Brak podziału na grupy wiekowe

·         Klasy przedszkolne działają w ramach szkół podstawowych

·         Nacisk na wszechstronny rozwój poprzez gry i zabawy, w mniejszym stopniu wdraża dzieci do czytania i pisania

 

· od 3 do 5/6 r.ż.

· Dwustopniowe:

3-5r.ż.(nursery) i 5-6r.ż. (stanowi część sz.p.)

· Większość prywatne i płatne

· Dla dzieci z biednych rodzin – państwowe bezpłatne(federalne) często otwierane przy zakładach pracy

· Spełnia funkcję bardziej opiekuńczą niż dydaktyczną

· Dzieci pozostają w przedszkolu ok. 2-3 godzin dziennie

· Głównym zadaniem jest przygotowanie do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, nauka samodzielności i współżycia z innymi, a także wykształcenie nawyku pracy i zabawy

 

Szkoły podstawowe

·  Od 7 do 13 r.ż.

·  Wew. podziała na cykle:

Ø      Nauczanie zintegrowane(kl.1-3), oceny opisowe, nie ma jednostek lekcyjnych

Ø      Nauczanie blokowe(kl.4-6), ścieżki edukacyjne kończą się sprawdzianem

·    Od 6 do 10r.ż.

·    W klasie 1 i 2 automatyczna promocja

·    Nauczyciel prowadzi raporty o każdym uczniu, które przedstawia rodzicom

·    Przejście do gimnazjum na podst. wyników w nauce, opinii nauczyciela i pedagoga

·    Od 6 do 11r.ż.

·    Podzielona na cykle:

Ø       Przygotowawczy(1 rok)

Ø       Podstawowy(2 lata)

Ø       średni(2 lata)

·     Przejście do gimnazjum na podstawie wyników w nauce

·     Lekcje 60 minut

·  Od 5 do 11 r.ż.

·  Szkoła dla najmłodszych dwuletnia

·  Szkoła początkowa czteroletnia

·  Test, jako egzamin wstępny

·  Przejście do gimnazjum na podstawie wyników w nauce

·  Lekcje 35 minut

· Od 6 do 12/15r.ż.

· Klasy scalone (zintegrowane)

· Młodzież dzielona na:

Ø       Wybitnie utalentowanych

Ø       Nieprzeciętnych

Ø       Przeciętnych

Ø       Wyjątkowych(szk. specjalne)

· Wielokrotna segregacja

· Polowanie na talenty

Szkoła jest obowiązkowa.

Szkoły średnie

· Czas trwania 13 – 19 rok życia

· Gimnazjum 3 letnie, szkoła średnia pierwszego stopnia, nauka kończy się egzaminem

· Liceum ogólnokształcące lub profilowane – 3 letnie, szkoła zawodowa - 2 letnia, technikum 4 letnie

· Szkoła zawodowa nie kończy się maturą, jednak istnieje możliwość kontynuowania nauki

bezpłatne i nieobowiązkowe

· 10 – 16r.ż. – szkoła I stopnia: orientierungsstufe – faza orientacji w różnych rodzajach szkół, gymnasium, realschule, hauptschule, gesamtschule

· Szkoły II stopnia od 15 do 19 roku życia – gymnasiale oberstufe – kształcenie ogólne – gymnasium, berufliches gymnasium, fachgymnasium, geramtschule

· Kształcenie zawodowe: berujfstachule kaszt w pełnym wymiarze 15/16 – 18 lat, fachoberschule pełny wymiar 16-18 lat, berufsoberschule pełny wymiar 18-19 lat

Dhales system – system dualny w niepełnym wymiarze i kształcenie w zakładzie pracy 18-19 lat

· Od 11 do 15r.ż. tzw. kolegium –działa na zasadzie gimnazjum – szkoła I stopnia

· Od 15 do 18r.ż. – szkoła II stopnia i możliwe ścieżki kształcenia:

· Kszt. Ogólne – LO 3 letnie kończy się maturą

· Kszt. Techniczne – LT 3 letnie kończy się maturą

Kszt. Zawodowe – LZ 2 letnie kończy się uzyskaniem świadectwa + 2 lata nauki, następnie zawodowy egz. maturalny

·   11 do 18r.ż.

·   11 – 16 lat szkoła średnia I stopnia bezpłatna

·   16 – 18, 19 lat szkoła średnia II stopnia

·   Szkoły średnie I stopnia:

Ø   Szkoła rozszerzona – kszt. Ogólne, techniczne, przed zawodowe

Ø   Szkoła techniczna – przygotowuje do studiów technicznych

Ø   Szkoła nowoczesna - nacisk na praktykę

Ø   Szkoła gramatyczna – przygotowanie do studiów uniwersyteckich

·  Wszystkie zakończone egz. – mała matura 16l.

Szkoła średnia II stopnia – wybór przez ucznia przedmiotów kształcenia, przygotowanie najzdolniejszych do szkół wyższych

·   Rozpoczęcie nauki uzależnione jest od ukończenia sz.p.: 12-15 lat

·   Szkoła średnia może trwać 3 lata – I stopień – junior high school obejmuje klasy od 7 do 9, i II stopnia 3 lata senior high school obejmuje klasy od 9 do 12

po ukończeniu high school uczeń otrzymuje high school diploma - odpowiednik naszej matury

Wydłużający się czas nauki; obowiązek szkolny oprócz Polski obowiązuje całą szkołę średnią.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin