POLSKA
NIEMCY
FRNACJA
ANGLIA
USA
Przedszkola
· Od 3 do 6 roku życia (w uzasadnionych przypadkach od 2 r.ż.)
· Obowiązkowa „zerówka”; wstępna nauka czytania, pisania, gry i zabawy edukacyjne
· W większości państwowe – finansowane przez samorządy lokalne
· W oddziałach I – III dzieci głównie się bawią, jedzą, śpią pozostając pod stałą opieką wychowawców
· Dzieci nabywają umiejętności społeczne poprzez zabawy z rówieśnikami, oraz poprzez różne dyżury i prace wykonywane w przedszkolu
· Od 3 do 6 r.ż.
· Za edukację przedszkolną odpowiadają ministerstwa do spraw socjalnych
· Prowadzone są głównie przez instytucje pozarządowe: kościoły i stowarzyszenia opieki społecznej
· Finansowane z dotacji publicznych oraz składek rodziców
· Nauczyciel to zwykle pielęgniarka, lub pracownik socjalny
· Pełni funkcję głównie socjalizacyjną i opiekuńczą
· Jest nieobowiązkowe
· Kindergarten
· Ecole matternelle
· od 3 do 6 r.ż.(w uzasadnionych przypadkach od 2 r.ż )
· Nieobowiązkowe i bezpłatne
· W większości prowadzone przez ministerstwo edukacji
· W rzeczywistości jest wstępem do szkoły, ma programy nauczania i prowadzi zajęcia dydaktyczne
· 3 sekcje: „maluchów”– 3lat.; „średniaków” –4lat.; „główna/starszaków” – 5lat;
· Przyczynia się do wszechstronnego rozwoju dzieci i przygotowuje do szkoły elementarnej
· Kindergarden
· Od 2 do 5 r.ż.
· Pierwsze lata to nauczanie spontaniczne, nie ma programu nauczania, dzieci same wybierają, czym chcą się zająć
· Nie obowiązkowe (uczęszcza ok. 60% dzieci)
· Istnieją prywatne i publiczne (stworzone przez państwo, osoby prywatne i organy kościelne)
· Problemy rozwiązywane z udziałem rodziców
· Brak podziału na grupy wiekowe
· Klasy przedszkolne działają w ramach szkół podstawowych
· Nacisk na wszechstronny rozwój poprzez gry i zabawy, w mniejszym stopniu wdraża dzieci do czytania i pisania
· od 3 do 5/6 r.ż.
· Dwustopniowe:
3-5r.ż.(nursery) i 5-6r.ż. (stanowi część sz.p.)
· Większość prywatne i płatne
· Dla dzieci z biednych rodzin – państwowe bezpłatne(federalne) często otwierane przy zakładach pracy
· Spełnia funkcję bardziej opiekuńczą niż dydaktyczną
· Dzieci pozostają w przedszkolu ok. 2-3 godzin dziennie
· Głównym zadaniem jest przygotowanie do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, nauka samodzielności i współżycia z innymi, a także wykształcenie nawyku pracy i zabawy
Szkoły podstawowe
· Od 7 do 13 r.ż.
· Wew. podziała na cykle:
Ø Nauczanie zintegrowane(kl.1-3), oceny opisowe, nie ma jednostek lekcyjnych
Ø Nauczanie blokowe(kl.4-6), ścieżki edukacyjne kończą się sprawdzianem
· Od 6 do 10r.ż.
· W klasie 1 i 2 automatyczna promocja
· Nauczyciel prowadzi raporty o każdym uczniu, które przedstawia rodzicom
· Przejście do gimnazjum na podst. wyników w nauce, opinii nauczyciela i pedagoga
· Od 6 do 11r.ż.
· Podzielona na cykle:
Ø Przygotowawczy(1 rok)
Ø Podstawowy(2 lata)
Ø średni(2 lata)
· Przejście do gimnazjum na podstawie wyników w nauce
· Lekcje 60 minut
· Od 5 do 11 r.ż.
· Szkoła dla najmłodszych dwuletnia
· Szkoła początkowa czteroletnia
· Test, jako egzamin wstępny
· Lekcje 35 minut
· Od 6 do 12/15r.ż.
· Klasy scalone (zintegrowane)
· Młodzież dzielona na:
Ø Wybitnie utalentowanych
Ø Nieprzeciętnych
Ø Przeciętnych
Ø Wyjątkowych(szk. specjalne)
· Wielokrotna segregacja
· Polowanie na talenty
Szkoła jest obowiązkowa.
Szkoły średnie
· Czas trwania 13 – 19 rok życia
· Gimnazjum 3 letnie, szkoła średnia pierwszego stopnia, nauka kończy się egzaminem
· Liceum ogólnokształcące lub profilowane – 3 letnie, szkoła zawodowa - 2 letnia, technikum 4 letnie
· Szkoła zawodowa nie kończy się maturą, jednak istnieje możliwość kontynuowania nauki
bezpłatne i nieobowiązkowe
· 10 – 16r.ż. – szkoła I stopnia: orientierungsstufe – faza orientacji w różnych rodzajach szkół, gymnasium, realschule, hauptschule, gesamtschule
· Szkoły II stopnia od 15 do 19 roku życia – gymnasiale oberstufe – kształcenie ogólne – gymnasium, berufliches gymnasium, fachgymnasium, geramtschule
· Kształcenie zawodowe: berujfstachule kaszt w pełnym wymiarze 15/16 – 18 lat, fachoberschule pełny wymiar 16-18 lat, berufsoberschule pełny wymiar 18-19 lat
Dhales system – system dualny w niepełnym wymiarze i kształcenie w zakładzie pracy 18-19 lat
· Od 11 do 15r.ż. tzw. kolegium –działa na zasadzie gimnazjum – szkoła I stopnia
· Od 15 do 18r.ż. – szkoła II stopnia i możliwe ścieżki kształcenia:
· Kszt. Ogólne – LO 3 letnie kończy się maturą
· Kszt. Techniczne – LT 3 letnie kończy się maturą
Kszt. Zawodowe – LZ 2 letnie kończy się uzyskaniem świadectwa + 2 lata nauki, następnie zawodowy egz. maturalny
· 11 do 18r.ż.
· 11 – 16 lat szkoła średnia I stopnia bezpłatna
· 16 – 18, 19 lat szkoła średnia II stopnia
· Szkoły średnie I stopnia:
Ø Szkoła rozszerzona – kszt. Ogólne, techniczne, przed zawodowe
Ø Szkoła techniczna – przygotowuje do studiów technicznych
Ø Szkoła nowoczesna - nacisk na praktykę
Ø Szkoła gramatyczna – przygotowanie do studiów uniwersyteckich
· Wszystkie zakończone egz. – mała matura 16l.
Szkoła średnia II stopnia – wybór przez ucznia przedmiotów kształcenia, przygotowanie najzdolniejszych do szkół wyższych
· Rozpoczęcie nauki uzależnione jest od ukończenia sz.p.: 12-15 lat
· Szkoła średnia może trwać 3 lata – I stopień – junior high school obejmuje klasy od 7 do 9, i II stopnia 3 lata senior high school obejmuje klasy od 9 do 12
po ukończeniu high school uczeń otrzymuje high school diploma - odpowiednik naszej matury
Wydłużający się czas nauki; obowiązek szkolny oprócz Polski obowiązuje całą szkołę średnią.
szalin1