program zajęć wyrownawczych.doc

(43 KB) Pobierz

 


Cel ogólny: Wspomaganie rozwoju dzieci 5-6 letnich w osiąganiu gotowości szkolnej.

Cele szczegółowe:

1.    Rozwijanie umiejętności społecznych i podatności na uczenie się organizowane przez dorosłych.
2.    Kształtowanie odporności emocjonalnej, adekwatnego zachowywania się w sytuacjach trudnych.
3.    Wspomaganie rozwoju czynności intelektualnych.
4.    Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z innymi.
5.    Wspieranie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
6.    Rozwijanie sprawności motorycznych, zakresu ruchów motoryki małej i dużej.
7.    Kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w codziennych sytuacjach problemowych.
8.    Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

Zadania :

1.    Ćwiczenia kształtujące podatność na proces uczenia się organizowany przez dorosłego.
    Jaki jestem? Analiza odbicia w lustrze.
    Potrafię rysować swoją postać.
    Jesteśmy do siebie podobni a jednak się różnimy.
    Rysowanie człowieka- Rysuję mamę, tatę.
    Opowiem misiowi jak wyglądam i co lubię.
    Zagadki ruchowe, odczytywanie intencji innych bez słów.
    Zabawa w grupie w wspólne budowanie z klocków, kupowanie od dorosłego klocków za ziarenka fasoli.
    Uważne słuchanie opowiadania – ilustrowanie treści opowiadania za pomocą tekturowych elementów, postaci.
    Gry planszowe, gry opowiadania str. 90

2.    Ćwiczenia wspomagające  rozwój czynności intelektualnych.
    Odpowiedzi na dziecięce pytania.
    Rozmowy rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe, skłaniające do zadawania pytania- DLACZEGO? 
    Ćwiczenia z planowaniem prowadzące do celu ( komunikaty typu: najpierw zrobimy to, potem tamto, a jeszcze później…)
    Układanie 3-4 elementowych historyjek obrazkowych.
    Składanie i rozkładanie kartek papieru- statki, kapelusze….
    Eksperymentowanie z klockami (zbuduj most, zmień go w pociąg itp.)
    Eksperymentowanie z patyczkami(jest drzewo z patyczków, zmień je w gwiazdę i znowu w drzewo)
    Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni
    Wiem jak wyglądam w lustrze, mój zwierciadlany portret.
    Lewa/ Prawa frotka mi pomaga.
    Gdzie jest woreczek ( po prawej, po lewej stronie)
    Inni też mają prawą/ lewą stronę.
    Powiem Ci jak masz iść ( zabawa w ślepca)
    Krzesełko i klocek ( połóż klocek z prawej strony u dołu itp.)
    Ja i kartka papieru- graficzne dyktando.
    Dodawanie i odejmowanie na palcach i obiektach w granicy liczby 10 ( pokaż 5 palców, dodaj jeszcze 2)
    Zadania z kasztanami, ziarnami fasoli Jaś.(na stoliku leżą kasztany(10)policz je, odejmij2, dodaj4 , weź ode mnie 1, ile masz?)
    Ćwiczenia sprzyjające rozwijaniu umiejętności klasyfikowania:
    Co do czego pasuje? ( dobieranie pasujących obrazków)
    Ukierunkowane sprzątanie kącika plastycznego( dajemy osobno przedmioty do kolorowania, malowania, lepienia, wycinania itp.)
    Układanie domina z kolorowymi figurami.
    Dokończ opowiadanie. MAMA POSZŁA Z KOSZYKIEM NA TARG. KUPILA GRUSZKI, JABŁKA  I …( na stoliku przed dzieckiem leżą obrazki wybiera te z owocami , )
    LALA KUPIŁA NOWE MIESZKANIE, WYBRAŁA DO NIEGO ŁÓŻKO…..(dziecko szuka obrazków z meblami)
    DZIECI POJECHAŁY DO ZOO I ZOBACZYŁY TAM…..(dziecko wybiera obrazki ze zwierzętami)
    Segregowanie guzików o różnych kształtach, wielkości i kolorach.
    Otaczanie na rysunku pętelką podobnych rzeczy.

3.    Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i porozumiewanie się z innymi.
    Ćwiczenia oddechowe.
    Ćwiczenia artykulacyjne, ćwiczenia mięśni twarzy , wymowy głosek opozycyjnych/b, t/d, k/g.
    Ćwiczenia słuchu fonematycznego w różnicowaniu wyrazów podobne/niepodobne.
    Ćwiczenia pomagające poprawnie rozłożyć akcenty w wypowiedzi np. loko-mo-tywa, ko-tek, zmiany miejsca akcentu.str.142
    Wzbogacanie słownictwa, rozumienie przeciwności krótki- długi, duży-mały..
    Zadawanie pytań do wysłuchanego zdania np. kotek pije mleko.   –Co pije kotek?   -Kto pije mleko? – Co robi kotek?

4.  Ćwiczenia wspomagające spostrzegawczość i pamięć wzrokową.
    Powiedz co jest na obrazku.
    Ułóż taki sam wzór, jak widzisz.
    Zapamiętaj i odtwórz z pamięci taki sam wzór.
    Popatrz uważnie i narysuj to samo.
    Zapamiętaj jak największą liczbę elementów na rysunku.
     Analiza ilustracji w książkach.( Popatrz tu jest.., zobacz, a tutaj jest…, jeszcze tutaj…)

5.  Ćwiczenia wspomagające uważne słuchanie i rozwijające słuch fonematyczny.
    Co słychać, gdy jest cicho?
    Co wydaje taki dźwięk?
    Wierszyki ilustrowane ruchem. Str.173.
    Powtarzanie dźwiękowych rytmów na instrumentach perkusyjnych.
    Uzupełnij brakujący wyraz w zdaniu: Tomek…..kurkę.
- Śnieg jest……
    Słucham uważnie i wiem co dalej.( Dorosły opowiada historyjkę, a dziecko kończy np. MAMA Z ANTOSIEM IDĄ DO PARKU I WIDZĄ…..)
    Tworzenie rymowanek.
    Onomatopeje- uczenie się wierszyków w których są wyrazy dźwiękonaśladowcze. Str.175.
    Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:
    Wyodrębnianie zdań z opowiadania np. WIEWIÓRKA ZNALAZŁA ORZESZEK. NIE JEST GŁODNA. SCHOWAŁA ORZESZEK NA ZIMĘ.
    - ile było zdań , o czym było pierwsze zdanie, 2i3?
    Wyodrębnianie słów w zdaniu.
    Podział wyrazu na sylaby.
    Wyklaskiwanie sylab.
    Co słyszysz na początku słowa.
    Na końcu i w środku słowa….
    Głoskowanie wyrazów.

6.    Dbanie o zdrowie i rozwój fizyczny.
    Zabawy kształtujące płynność ruchów ramion:
    Przylot i odlot bocianów.
    Ruchy zmienne ramion- Podlewanie roślin, piłowanie, gotowanie obiadu, koszenie łąki.
    Obrazki kredą na asfalcie.
    Zabawy ruchowo-graficzne: Noga za nogą po narysowanej ścieżce.
    Jak leciały jaskółki. ( najpierw dzieci bawią się w lot jaskółek, a potem rysują plontaninkę z punktu A –B)
    Droga do pani ( stoją w okręgu rysują drogę przebytą do pani.)
    Skacz jak żabka, zajączek, wróbelek- rysuj swoje ślady.
    Gry na asfalcie- typu klasy.

7.    Ćwiczenia zmierzające do ustalenia dominacji jednej z rąk.
    Kreślenie oburącz kół w powietrzu, na stole, na tackach z kaszą.
    Kreślenie kół  patykiem, pędzlem, kredkami na płaszczyznach pionowych i poziomych.
    „Bieganie” kredkami po papierze, w określonym kierunku i swobodnie.
    Ćwiczenia palców wykonywane oburącz- wyścigi pionków po drabinie (która ręka szybsza?)
    Zbieranie kamyczków, muszelek itp. Rozłożonych w dwóch równoległych rzędach- (która ręka szybsza?)
    Odbijanie, kozłowanie piłką na przemian raz jedną, raz drugą ręką.
    Ugniatanie kulek z papieru, plasteliny i wyklejanie nimi rysunku.
    Rysowanie szlaczków raz jedną raz drugą ręką.
    Bierki.


8.    Ćwiczenia kształtujące gotowość do nauki czytania i pisania.
    Ćwiczenia pomagające zrozumieć sens kodowania.
    Czyj to znaczek?
    Jakie oznaczenia znajdują się na drzwiach w przedszkolu?
    Podpisywanie etykietkami narysowanych portretów ( wyszukiwanie gotowych etykietek)
    O czym informują znaki ruch drogowego?
     Kalendarz pogody- Jaka była pogoda wczoraj, jaka jest dzisiaj?
    Obowiązki dyżurnego,( obrazki z konewką, akwarium, sztućcami, zmiotka itp.)
    Zapamiętywanie obrazu graficznego napisów, które pomagają się orientować np.: POCZTA, POLICJA, STRAŻ POŻARNA, POGOTOWIE RATUNKOWE, SKLEP, SZPITAL, DWORZEC PKP-PKS.
    Po co są te napisy. Po co się je tam umieszcza?
    Rozbudzanie zainteresowania czytaniem poprzez głośne czytanie dzieciom bajek, opowiadań. Czytanie aktorskie z odpowiednią barwą głosu i intonacją.
    Wyjaśnianie trudnych słów, rozmowa na temat przeczytanego tekstu.
    Opowiadania ruchowe np. Miś i pszczoły. Str.229.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin