Cel ogólny: Wspomaganie rozwoju dzieci 5-6 letnich w osiąganiu gotowości szkolnej.Cele szczegółowe:1. Rozwijanie umiejętności społecznych i podatności na uczenie się organizowane przez dorosłych.2. Kształtowanie odporności emocjonalnej, adekwatnego zachowywania się w sytuacjach trudnych.3. Wspomaganie rozwoju czynności intelektualnych.4. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z innymi.5. Wspieranie koordynacji wzrokowo-ruchowej.6. Rozwijanie sprawności motorycznych, zakresu ruchów motoryki małej i dużej.7. Kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w codziennych sytuacjach problemowych.8. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Zadania :1. Ćwiczenia kształtujące podatność na proces uczenia się organizowany przez dorosłego.• Jaki jestem? Analiza odbicia w lustrze.• Potrafię rysować swoją postać.• Jesteśmy do siebie podobni a jednak się różnimy.• Rysowanie człowieka- Rysuję mamę, tatę.• Opowiem misiowi jak wyglądam i co lubię.• Zagadki ruchowe, odczytywanie intencji innych bez słów.• Zabawa w grupie w wspólne budowanie z klocków, kupowanie od dorosłego klocków za ziarenka fasoli.• Uważne słuchanie opowiadania – ilustrowanie treści opowiadania za pomocą tekturowych elementów, postaci.• Gry planszowe, gry opowiadania str. 902. Ćwiczenia wspomagające rozwój czynności intelektualnych.• Odpowiedzi na dziecięce pytania.• Rozmowy rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe, skłaniające do zadawania pytania- DLACZEGO? • Ćwiczenia z planowaniem prowadzące do celu ( komunikaty typu: najpierw zrobimy to, potem tamto, a jeszcze później…)• Układanie 3-4 elementowych historyjek obrazkowych.• Składanie i rozkładanie kartek papieru- statki, kapelusze….• Eksperymentowanie z klockami (zbuduj most, zmień go w pociąg itp.)• Eksperymentowanie z patyczkami(jest drzewo z patyczków, zmień je w gwiazdę i znowu w drzewo)• Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni• Wiem jak wyglądam w lustrze, mój zwierciadlany portret.• Lewa/ Prawa frotka mi pomaga.• Gdzie jest woreczek ( po prawej, po lewej stronie)• Inni też mają prawą/ lewą stronę.• Powiem Ci jak masz iść ( zabawa w ślepca)• Krzesełko i klocek ( połóż klocek z prawej strony u dołu itp.)• Ja i kartka papieru- graficzne dyktando.• Dodawanie i odejmowanie na palcach i obiektach w granicy liczby 10 ( pokaż 5 palców, dodaj jeszcze 2)• Zadania z kasztanami, ziarnami fasoli Jaś.(na stoliku leżą kasztany(10)policz je, odejmij2, dodaj4 , weź ode mnie 1, ile masz?)• Ćwiczenia sprzyjające rozwijaniu umiejętności klasyfikowania:• Co do czego pasuje? ( dobieranie pasujących obrazków)• Ukierunkowane sprzątanie kącika plastycznego( dajemy osobno przedmioty do kolorowania, malowania, lepienia, wycinania itp.)• Układanie domina z kolorowymi figurami.• Dokończ opowiadanie. MAMA POSZŁA Z KOSZYKIEM NA TARG. KUPILA GRUSZKI, JABŁKA I …( na stoliku przed dzieckiem leżą obrazki wybiera te z owocami , ) • LALA KUPIŁA NOWE MIESZKANIE, WYBRAŁA DO NIEGO ŁÓŻKO…..(dziecko szuka obrazków z meblami)• DZIECI POJECHAŁY DO ZOO I ZOBACZYŁY TAM…..(dziecko wybiera obrazki ze zwierzętami)• Segregowanie guzików o różnych kształtach, wielkości i kolorach.• Otaczanie na rysunku pętelką podobnych rzeczy.3. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i porozumiewanie się z innymi.• Ćwiczenia oddechowe.• Ćwiczenia artykulacyjne, ćwiczenia mięśni twarzy , wymowy głosek opozycyjnych/b, t/d, k/g.• Ćwiczenia słuchu fonematycznego w różnicowaniu wyrazów podobne/niepodobne.• Ćwiczenia pomagające poprawnie rozłożyć akcenty w wypowiedzi np. loko-mo-tywa, ko-tek, zmiany miejsca akcentu.str.142• Wzbogacanie słownictwa, rozumienie przeciwności krótki- długi, duży-mały..• Zadawanie pytań do wysłuchanego zdania np. kotek pije mleko. –Co pije kotek? -Kto pije mleko? – Co robi kotek?4. Ćwiczenia wspomagające spostrzegawczość i pamięć wzrokową.• Powiedz co jest na obrazku.• Ułóż taki sam wzór, jak widzisz.• Zapamiętaj i odtwórz z pamięci taki sam wzór.• Popatrz uważnie i narysuj to samo.• Zapamiętaj jak największą liczbę elementów na rysunku. • Analiza ilustracji w książkach.( Popatrz tu jest.., zobacz, a tutaj jest…, jeszcze tutaj…)5. Ćwiczenia wspomagające uważne słuchanie i rozwijające słuch fonematyczny.• Co słychać, gdy jest cicho?• Co wydaje taki dźwięk?• Wierszyki ilustrowane ruchem. Str.173.• Powtarzanie dźwiękowych rytmów na instrumentach perkusyjnych.• Uzupełnij brakujący wyraz w zdaniu: Tomek…..kurkę.- Śnieg jest……• Słucham uważnie i wiem co dalej.( Dorosły opowiada historyjkę, a dziecko kończy np. MAMA Z ANTOSIEM IDĄ DO PARKU I WIDZĄ…..)• Tworzenie rymowanek.• Onomatopeje- uczenie się wierszyków w których są wyrazy dźwiękonaśladowcze. Str.175.• Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:• Wyodrębnianie zdań z opowiadania np. WIEWIÓRKA ZNALAZŁA ORZESZEK. NIE JEST GŁODNA. SCHOWAŁA ORZESZEK NA ZIMĘ.• - ile było zdań , o czym było pierwsze zdanie, 2i3?• Wyodrębnianie słów w zdaniu.• Podział wyrazu na sylaby.• Wyklaskiwanie sylab.• Co słyszysz na początku słowa.• Na końcu i w środku słowa….• Głoskowanie wyrazów.6. Dbanie o zdrowie i rozwój fizyczny.• Zabawy kształtujące płynność ruchów ramion:• Przylot i odlot bocianów.• Ruchy zmienne ramion- Podlewanie roślin, piłowanie, gotowanie obiadu, koszenie łąki.• Obrazki kredą na asfalcie.• Zabawy ruchowo-graficzne: Noga za nogą po narysowanej ścieżce.• Jak leciały jaskółki. ( najpierw dzieci bawią się w lot jaskółek, a potem rysują plontaninkę z punktu A –B)• Droga do pani ( stoją w okręgu rysują drogę przebytą do pani.)• Skacz jak żabka, zajączek, wróbelek- rysuj swoje ślady.• Gry na asfalcie- typu klasy.7. Ćwiczenia zmierzające do ustalenia dominacji jednej z rąk.• Kreślenie oburącz kół w powietrzu, na stole, na tackach z kaszą.• Kreślenie kół patykiem, pędzlem, kredkami na płaszczyznach pionowych i poziomych.• „Bieganie” kredkami po papierze, w określonym kierunku i swobodnie.• Ćwiczenia palców wykonywane oburącz- wyścigi pionków po drabinie (która ręka szybsza?)• Zbieranie kamyczków, muszelek itp. Rozłożonych w dwóch równoległych rzędach- (która ręka szybsza?)• Odbijanie, kozłowanie piłką na przemian raz jedną, raz drugą ręką.• Ugniatanie kulek z papieru, plasteliny i wyklejanie nimi rysunku.• Rysowanie szlaczków raz jedną raz drugą ręką.• Bierki.8. Ćwiczenia kształtujące gotowość do nauki czytania i pisania.• Ćwiczenia pomagające zrozumieć sens kodowania.• Czyj to znaczek?• Jakie oznaczenia znajdują się na drzwiach w przedszkolu?• Podpisywanie etykietkami narysowanych portretów ( wyszukiwanie gotowych etykietek)• O czym informują znaki ruch drogowego?• Kalendarz pogody- Jaka była pogoda wczoraj, jaka jest dzisiaj?• Obowiązki dyżurnego,( obrazki z konewką, akwarium, sztućcami, zmiotka itp.)• Zapamiętywanie obrazu graficznego napisów, które pomagają się orientować np.: POCZTA, POLICJA, STRAŻ POŻARNA, POGOTOWIE RATUNKOWE, SKLEP, SZPITAL, DWORZEC PKP-PKS.• Po co są te napisy. Po co się je tam umieszcza?• Rozbudzanie zainteresowania czytaniem poprzez głośne czytanie dzieciom bajek, opowiadań. Czytanie aktorskie z odpowiednią barwą głosu i intonacją.• Wyjaśnianie trudnych słów, rozmowa na temat przeczytanego tekstu.• Opowiadania ruchowe np. Miś i pszczoły. Str.229....
kredora65