Instrukcja BHP dla pracowników handlowych branży spożywczej.rtf

(57 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BHP

INSTRUKCJA BHP

dla pracowników handlowych branży spożywczej

 

 

1.     Uwagi ogólne

Pracownicy zatrudnieni w placówkach branży spożywczej powinni:

·        systematycznie poddawać się badaniom lekarskim wymaganym ze względów sanitarno-epidemiologicznych (posiadać aktualną “książeczkę zdrowia”),

·        posiadać kwalifikacje w zakresie podstawowych zagadnień higieny – “podstawowe zagadnienia higieny" (uznaje się, że osoby, które ukończyły szkołę średnią lub wyższą przygotowującą do pracy w zawodach związanych z obrotem żywnością albo posiadają dyplom mistrza w zawodach spożywczych lub zdały egzamin z zakresu podstawowych zagadnień higieny – posiadają ww. kwalifikacje),

·        powiadamiać niezwłocznie swojego bezpośredniego przełożonego o:

-          każdym uszkodzeniu lub wadliwym funkcjonowaniu aparatury, urządzeń lub sprzętu, jak również o występowaniu bądź podejrzeniu niewłaściwej jakości zdrowotnej surowców lub wytwarzanych produktów,

-          zaistniałym wypadku lub zauważonym niebezpieczeństwie zagrażającym życiu lub zdrowiu,

·        zachowywać stale czystość, porządek i ład na stanowisku pracy, a po zakończeniu pracy danego dnia dokładnie umyć, uporządkować używany sprzęt, pomieszczenia, narzędzia i naczynia oraz usunąć wszelkie odpadki,

·        dbać o należyty stan maszyn i urządzeń,

·        wykonywać pracę zgodnie z wymaganiami sanitarno-higienicznymi,

·        poddawać się okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP,

·        znać i przestrzegać przepisy BHP,

·        używać przydzielonej odzieży roboczej oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z ich przeznaczeniem.

 

2.     Bezpieczeństwo pracy
      Pracownikowi zabrania się:

·      spożywania na terenie zakładu napojów alkoholowych oraz przebywania na terenie zakładu w stanie nietrzeźwości,

·      samowolnego naprawiania urządzeń i maszyn,

·      wchodzenia na duże wysokości używając do tego celu krzeseł, kartonów, skrzynek itp.,

·      używania uszkodzonych drabin,

·      układania towarów ponad przepisową wysokość regałów magazynowych i oznaczoną ich ładowność,

·      wchodzenia do toalety w ubraniu ochronnym, a także wychodzenia na zewnątrz sklepu,

·      składowania towarów na przejściach, dojściach, korytarzach itp.,

·      przenoszenia przedmiotów przez jednego pracownika o masie przekraczającej ustaloną normę, tj.:

-          kobiety do 12 kg przy pracy stałej oraz do 20 kg przy pracy dorywczej,

-          mężczyźni do 30 kg przy pracy stałej oraz do 50 kg przy pracy dorywczej,

·      pracowania pod wpływem działania alkoholu lub środków odurzających,

·      palenia tytoniu i posługiwania się otwartym ogniem w miejscach zakazanych.

 

Należy pamiętać, iż: niebezpieczne włazy i zejścia, schody niezabezpieczone poręczą, uszkodzone podesty i podłogi, rażące wzrok światło, wielkie nagromadzenie towaru i przedmiotów na stosunkowo niewielkiej przestrzeni może w każdej chwili być przyczyną wypadku.

 

 

 

3.     Higiena pracy

·      przed rozpoczęciem pracy należy założyć białą lub w jasnych kolorach, czystą, nieuszkodzoną odzież roboczą, zastępującą lub całkowicie zakrywającą odzież osobistą (własną) pracownika, oraz odpowiednie nakrycie głowy i obuwie robocze, a także stosować odpowiednie środki ochrony indywidualnej,

·      używać opatrunków wodoszczelnych w razie skaleczenia lub otarcia skóry,

·      przestrzegać higieny osobistej,

·      nie używać do odzieży w czasie pracy szpilek, agrafek, łatwo tłukących się i ostrych przedmiotów oraz takich ozdób, jak: pierścionki, kolczyki, broszki i korale,

·      przed wejściem do ubigacji, wyjściem poza teren zakładu i miejsce sprzedaży zdjąć odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,

·      myć ręce mydłem i szczoteczką pod bieżącą wodą po opuszczeniu ubikacji oraz po każdym powrocie do zakładu i po każdej czynności powodującej zabrudzenie rąk,

·      pracownik chory lub podejrzany o chorobę zakaźną, chory na biegunkę, uporczywe zapalenie jelit, uporczywe infekcje górnych dróg oddechowych lub ropne schorzenia skóry powinien powiadomić niezwłocznie przełożonego i winien zostać niezwłocznie odsunięty od pracy wymagającej kontaktu z artykułami spożywczymi.

·      posiadać niezbędne rękawiczki jednorazowego użycia, maseczki ochronne oraz przechowywać je w miejscach do tego przeznaczonych, odpowiednio zabezpieczone przed zanieczyszczeniem,

·      urządzenia higieniczno-sanitarne, jak umywalnie, szatnie, ubikacje powinny być utrzymane stale w bezwzględnej czystości i porządku,

·      w celu utrzymania czystości osobistej pracownicy otrzymują środki do mycia i ręczniki, które winny znajdować się w umywalni,

·      przy rozważaniu sypkich środków spożywczych różnego rodzaju należy używać oddzielnego sprzętu (nie dotyczy to wag):

-          nie opakowane artykuły spożywcze powinny być sprzedawane przy użyciu sprzętu uniemożliwiającego dotykanie tych artykułów rękami przez sprzedawcę,

-          przy porcjowaniu środków spożywczych należy używać sprzętu zapewniającego właściwą higienę,

·        sprzęt (wagi, naczynia itp.) używany do czynności związanych ze sprzedażą środków spożywczych powinien być czysty, nie zniszczony oraz znajdować się w odpowiednim miejscu zapewniającym właściwy stan sanitarny,

·        zużyte opakowania należy natychmiast usuwać do pomieszczenia przeznaczonego do tego celu,

·        artykuły spożywcze należy chronić przed słońcem oraz innymi czynnikami mogącymi mieć niekorzystny wpływ na jakość zdrowotną artykułów spożywczych; na wystawy należy wystawiać atrapy,

·        sprzedaży środków spożywczych porcjowanych powinny dokonywać co najmniej dwie osoby, z których jedna powinna przyjmować wyłącznie pieniądze,

·        artykuły spożywcze powinny być codziennie przeglądane w celu usunięcia z obrotu artykułów zepsutych, przeterminowanych, w zniszczonych opakowaniach; artykuły te, do czasu usunięcia ich z miejsca sprzedaży, powinny być składowane w oznaczonym miejscu w sposób jednoznacznie świadczący o wycofaniu ich z obrotu,

·      w każdej placówce powinna znajdować się apteczka z pełnym wyposażeniem w leki pierwszej pomocy.

 

4.     W pomieszczeniach zakładu nie należy:

·        przetrzymywać zwierząt,

·        wykonywać czynności innych niż przewidziane w danym pomieszczeniu,

·        przechowywać rzeczy osobistych i spożywać posiłków, chyba że są to pomieszczenia przeznaczone do tego celu.

 

 

5.     Podstawowe czynności do wykonania po zakończeniu pracy

·        uporządkować, umyć pomieszczenie, stanowisko pracy, jak również używane urządzenia,

·        wyłączyć wszystkie urządzenia (jeżeli jest to możliwe ze względów elksploatacyjno-technicznych),

·        zabezpieczyć pomieszczenie, stanowisko pracy przed dostaniem się osób nieupoważnionych.

 

 

6.     Uwagi końcowe

·        jeżeli w czasie pracy pracownik stwierdził uszkodzenie jakiegoś urządzenia (krajarka, kuchenka itp.), winno ono być niezwłocznie wyłączone z zasilania energią elektryczną – wznowienie pracy bez usunięcia uszkodzenia jest niedopuszczalne,

·        urządzenia niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie powinny być wycofane z użytkowania oraz wyraźnie oznakowane tablicami informacyjnymi i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie,

·        o dostrzeżonych wadach lub uszkodzeniach urządzeń pracownik powinien niezwłocznie zawiadomić przełożonego,

·        wszystkie inne okoliczności, które nie są ujęte w niniejszej instrukcji a mogą zagrozić bezpieczeństwu pracownika bądź osobom postronnym, nie zwalniają pracownika od obowiązku meldowania ich przełożonym.

 

 

DZIAŁ BHP:

ZATWIERDZIŁ:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin