Wymagania dla służby.docx

(15 KB) Pobierz

Pytanie

Czy w firmie zatrudniającej ok. 150 pracowników służby BHP może tworzyć samodzielnie osoba zatrudniona na stanowisku inspektora d/s BHP - posiadająca wyższe wykształcenie i 2-letni staż zawodowy oraz odbyte szkolenie dla służb BHP? Czy taka osoba może w tej firmie przeprowadzać szkolenia wstępne i okresowe w zakresie BHP dla pracowników?

Odpowiedź

odpowiedzi udzielono: 19 września 2005 r.

stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Pracodawca, który zatrudnia ponad 100 pracowników tworzy służbę bhp, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne - art. 23711 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. Jeżeli jednak firma zatrudnia więcej niż 100 ale mniej niż 600 pracowników (tak jest w sytuacji opisanej w pytaniu) pracodawca może utworzy jednoosobową lub wieloosobową komórkę służby bhp. Wystarczy również zatrudnić behapowca w niepełnym wymiarze czasu pracy. Zakres działania służby i wymagania kwalifikacyjne określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn zm.) - dalej r.b.h.p. Zgodnie z § 2 pkt 16 r.b.h.p. do zadań służby bhp w zakresie szkoleń z tej dziedziny należy, m.in. współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników.

Od 1 lipca 2005 r. zmieniły się wymagania kwalifikacyjne stawiane wobec pracowników służby bhp (wprowadza je rozpąrządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozpąrządzenie w sprawie służby bhp - Dz. U. Nr 246, poz. 2468 oraz zmieniające je rozpąrzadzenie Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005 r. - Dz. U. Nr 117, poz. 986).

Otóż pracownicy służby muszą mieć kierunkowe przygotowanie zawodowe, takie jak: technik bhp, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp lub studia podyplomowe z tej dziedziny. Zgodnie z nowymi wymogami kwalifikacyjnymi od 1 lipca 2005 r. inspektorem bhp może być osoba posiadająca zawód technika bhp. Jeżeli jednak, tak jak w sytuacji opisanej w pytaniu, zadania służby pełni pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce, to musi on spełniać następujące wymogi (starszy inspektor bhp):

a) posiadać zawód technika bhp i co najmniej 3 lata stażu w służbie bhp;

b) posiadać wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp lub studia podyplomowe w tym zakresie.

Ponadto na wszystkie stanowiska w służbie bhp konieczne jest ukończenie szkolenia dla pracowników służby bhp.

Jednakże osoby pełniące w dniu 1 lipca 2005 r. zadania służby bhp, a posiadające niższe kwalifikacje niż aktualnie wymagane, zachowują prawo do zatrudnienia w tej służbie i wykonywania jej zadań przez 8 lat od dnia wejścia w życie zmian, czyli od 1 lipca br. W tym czasie powinni uzupełnić swoje kwalifikacje.

Natomiast osoby, którym pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp po 1 lipca 2005 r., a dotychczas nie pełniły zadań w tej służbie muszą legitymować się już nowymi kwalifikacjami w tym zakresie.

Jeżeli chodzi o organizowanie szkoleń bhp, to zgodnie z § 4 rozpąrządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.), szkolenie jest organizowane i prowadzone przez pracodawców, lub na ich zlecenie przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bhp. Służba bhp nie może być więc organizatorem szkolenia z tej dziedziny. Współpracuje natomiast z taką firmą lub osobą w zakresie organizacji szkolenia i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkolenia.

Magdalena Stojek-Siwińska

Początek formularza

Dół formularza

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin