Pr o ustroju sadow administracyjnych- test.doc

(86 KB) Pobierz

Test z ustawy z 25.7.2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.)

Wojewódzkie sądy administracyjne tworzy i znosi oraz ustala ich siedziby i obszar właściwości, a także może tworzyć, poza siedzibą sądu, i znosić wydziały zamiejscowe tych sądów

a Minister Sprawiedliwości, na wniosek Prezesa NSA, w drodze rozporządzenia

b Minister Sprawiedliwości, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, w drodze rozporządzenia

c Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa NSA, w drodze rozporządzenia

Podstawa prawna: 16 § 2

Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie orzekania w trybie określonym ustawami, a w szczególności rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych sądów oraz

a wydaje obwieszczenia wyjaśniające zagadnienia prawne

b podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne

c wydaje zarządzenia wyjaśniające zagadnienia prawne

Podstawa prawna: 3 § 2

Szczegółowy (w stosunku do ustawy) tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich sądów administracyjnych przez organy i osoby do tego wyznaczone określa

a Minister Sprawiedliwości, w drodze zarządzenia

b Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia

c Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia

Podstawa prawna: 22 § 5

Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, pełni czynności administracji sądowej i inne czynności przewidziane w ustawie. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie administracji sądowej jest organem podległym

a Krajowej Radzie Sądownictwa

b Prezesowi NSA

c Ministrowi Sprawiedliwości

Podstawa prawna: 20 § 1 i 2

Naczelny Sąd Administracyjny dzieli się na

a Izbę Samorządową, Izbę Gospodarczą i Izbę Ogólnoadministracyjną

b Izbę Samorządową, Izbę Finansową i Izbę Ogólnoadministracyjną

c Izbę Finansową, Izbę Gospodarczą i Izbę Ogólnoadministracyjną

Podstawa prawna: 39 § 1

Zbiór urzędowy orzeczeń sądów administracyjnych wydaje

a Minister Sprawiedliwości

b Prezes NSA

c Rada Ministrów

Podstawa prawna: 42

Obradom Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w części dotyczącej wyboru kandydatów na stanowisko Prezesa NSA przewodniczy

a najstarszy wiekiem sędzia

b sędzia o najdłuższym stażu pracy na stanowisku sędziego spośród sędziów uczestniczących w tym Zgromadzeniu

c dotychczasowy Prezes

Podstawa prawna: 44 § 3

Określenie składu liczbowego kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz wybór jego członków należą do kompetencji

a wyłącznie Ministra Sprawiedliwości

b prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego

c zgromadzenia ogólnego sądu

Podstawa prawna: 24 § 4

Prezesa sądu i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym powołuje i odwołuje spośród sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego

a Prezes NSA, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu i Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego

b zgromadzenie ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego,po zasięgnięciu opinii Prezesa NSA

c zgromadzenie ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego, po zasięgnięciu opinii Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego

Podstawa prawna: 21 § 1

Prezes NSA może, za zgodą kolegium sądu, powierzyć asesorowi sądowemu pełnienie czynności sędziowskich w tym sądzie na czas określony nieprzekraczający

a 3 lat

b roku

c 5 lat

Podstawa prawna: 26 § 2

Oświadczenie o stanie majątkowym sędziowie wojewódzkiego sądu administracyjnego składają właściwemu prezesowi wojewódzkiego sądu administracyjnego, a prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego i sędziowie NSA – Prezesowi NSA. Analizy danych zawartych w oświadczeniu o stanie majątkowym dokonuje

a audytor powołany przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego

b Prezes NSA

c kolegium właściwego sądu administracyjnego

Podstawa prawna: 8

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określa, w drodze rozporządzenia, stanowiska i wymagane kwalifikacje urzędników sądowych oraz pracowników wojewódzkich sądów administracyjnych, a także szczegółowe zasady wynagradzania i tabele wynagrodzenia zasadniczego oraz wysokość dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji referendarzy sądowych, innych urzędników oraz pracowników tych sądów, uwzględniając

a zasadę różnicowania wynagrodzenia w zależności od stanowiska i wymaganych kwalifikacji, potrzebę zapewnienia prawidłowej organizacji działalności administracyjnej, właściwego poziomu funkcjonowania sekretariatów sądowych oraz wysokiego poziomu kultury pracy, sprawności, racjonalności, szybkości i profesjonalizmu przy wykonywaniu czynności niezbędnych do sprawnego przebiegu postępowania

b zasadę takiego samego wynagrodzenia w zależności od stanowiska i wymaganych kwalifikacji, potrzebę zapewnienia prawidłowej organizacji działalności administracyjnej, właściwego poziomu funkcjonowania sekretariatów sądowych oraz wysokiego poziomu kultury pracy, sprawności, racjonalności, szybkości i profesjonalizmu przy wykonywaniu czynności niezbędnych do sprawnego przebiegu postępowania

c zasadę różnicowania wynagrodzenia w zależności od stażu pracy

Podstawa prawna: 28

Nadzór nad orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach budżetu, dewizowych, papierów wartościowych, bankowości, ubezpieczeniowych, ceł czy stawek taryfowych sprawuje, w granicach i trybie określonym przez właściwe przepisy

a Izba Finansowa

b Izba Gospodarcza

c Izba Ogólnoadministracyjna

Podstawa prawna: 39 § 3

Naczelny Sąd Administracyjny dzieli się na

a wydziały

b izby

c departamenty

Podstawa prawna: 39 § 1

Zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów administracyjnych sprawuje

a Pierwszy Prezes SN

b Naczelny Sąd Administracyjny

c Prezes NSA

Podstawa prawna: 12

Przewodniczącym kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego jest

a osoba wskazana z grona kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego przez prezesa sądu

b prezes sądu

c osoba wybrana spośród sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego na trzyletnią kadencję

Podstawa prawna: 25 § 3

Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego NSA może być powołany ten, kto spełnia wymogi określone w ustawie dla sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, jeżeli

a ukończył 40 lat oraz pozostawał co najmniej 10 lat na stanowisku sędziego lub prokuratora albo przynajmniej przez 10 lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza. Wymaganie ukończenia 40 lat nie dotyczy sędziego, który co najmniej przez 3 lata pozostawał na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego

b ukończył 35 lat oraz przynajmniej przez 10 lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza

c ukończył 32 lata oraz przynajmniej przez 10 lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza. Wymaganie ukończenia 32 lat nie dotyczy sędziego, który co najmniej przez 5 lat pozostawał na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego

Podstawa prawna: 7 § 1

Prezesa NSA powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zgromadzenie przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej

a nie mniej niż 3 i nie więcej niż 6 kandydatów

b 2 kandydatów

c co najmniej 3 kandydatów

Podstawa prawna: 44 § 1

Wydziałem w wojewódzkim sądzie administracyjnym kieruje wyłącznie

a prezes lub wiceprezes sądu

b prezes sądu

c prezes lub wiceprezes sądu albo wyznaczony sędzia

Podstawa prawna: 17 § 2

Ustalenia składu liczbowego Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wyboru jego członków dokonuje

a Prezes NSA

b Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego

c Krajowa Rada Sądownictwa, na wniosek Prezesa NSA

Podstawa prawna: 46 § 2 pkt 5

Do podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego wojewódzkiego sądu administracyjnego wymagana jest obecność przynajmniej połowy liczby jego członków. Uchwały zapadają

a większością 2/3 głosów

b większością 3/4 głosów

c bezwzględną większością głosów

Podstawa prawna: 24 § 3

Nadzór nad orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach z zakresu budownictwa i nadzoru budowlanego sprawuje, w granicach i trybie określonym przez właściwe przepisy

a Izba Finansowa

b Izba Gospodarcza

c Izba Ogólnoadministracyjna

Podstawa prawna: 39 § 4

Wojewódzki sąd administracyjny dzieli się na wydziały, które tworzy i znosi

a Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa NSA

b Minister Sprawiedliwości

c Prezes NSA

Podstawa prawna: 17 § 1

Sądami administracyjnymi są w Polsce

a Naczelny Sąd Administracyjny oraz okręgowe sądy administracyjne

b Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy administracyjne

c Naczelny Sąd Administracyjny oraz rejonowe i okręgowe sądy administracyjne

Podstawa prawna: 2

Wiceprezesa NSA powołuje i odwołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek

a Krajowej Rady Sądownictwa, złożony za zgodą Prezesa NSA

b Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego

c Prezesa NSA, złożony za zgodą Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego

Podstawa prawna: 45

Pośród wymogów stawianych przez ustawę kandydatom na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego znajduje się również wymóg odpowiedniego stażu pracy na wskazanych w ustawie stanowiskach. Zgodnie z tym wymogiem do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może być powołany m.in. ten, kto wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza co najmniej przez lat

a 5

b 6

c 8

Podstawa prawna: 6 § 1 pkt 7

Kandydatów na stanowisko Prezesa NSA wybiera Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego spośród sędziów NSA, którzy w głosowaniu tajnym uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Wybór powinien być dokonany nie później niż

a 3 miesiące przed upływem kadencji urzędującego Prezesa NSA. W przypadku opróżnienia stanowiska w trakcie kadencji, wyboru kandydatów dokonuje się w terminie 1 miesiąca

b 6 miesięcy przed upływem kadencji urzędującego Prezesa NSA. W przypadku opróżnienia stanowiska w trakcie kadencji, wyboru kandydatów dokonuje się w terminie 2 miesięcy

c miesiąc przed upływem kadencji urzędującego Prezesa NSA. W przypadku opróżnienia stanowiska w trakcie kadencji, wyboru kandydatów dokonuje się w terminie 1 tygodnia

Podstawa prawna: 44 § 2

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin