Talent pedagogiczny na podstawie osoby św.docx

(13 KB) Pobierz

Anita Ruszewska, II MG

 

Talent pedagogiczny na podstawie osoby św. Jana Bosco

 

Na przestrzeni wieków były różne poglądy na temat wychowania. Jednym z nich był system represyjny. Zakłada on zapoznanie wychowanków ze swoimi prawami i obowiązkami, by kolejno ściśle kontrolować ich przestrzegania i przyłapać młodzież na ewentualnych uchybieniach, co powodowało natychmiastowe wymierzenie kary. Tutaj wychowawca unika poufałości,  ze swoimi podopiecznymi, a jedyne emocje jakie okazuje, to gniew i złość, kreując siebie na osobę surową, groźną i wymagającą. Całkowicie przeciwnym do tego modelu wychowania jest system zapobiegawczy, który w swych założeniach odchodzi od kar fizycznych starając się uprzedzać sytuacje, które miałyby podlegać karze. Z początku zapoznaje się młodzież z regułami oraz zasadami,  jakie obowiązują, a następnie wychowawca czuwa, będąc obecny jakby obok.     

Święty Jan Bosko nie wymyślił nowego systemu, zastosował on system prewencyjny, oparty na  starych metodach chrześcijańskich i dostosował go do współczesnych mu czasów. W swym podejściu pedagogicznym odciął się od radykalizmu i negatywizmu, charakterystycznego dla  XIX wieku, propagując wychowanie zindywidualizowane, w którym starał się wychowankom umożliwić wytrwanie w dobrym, z drugiej zaś strony zapobiegać popełnieniu przez niego zła. Podkreślał, że bardzo ważnym czynnikiem jest środowisko wychowawcze; klimat i atmosfera, w jakiej jest wychowywany młody człowiek, dlatego szczególną rolę zwracał na asystencję. To wychowa powinien towarzyszyć wychowankowi, być obecny. Ma być on przewodnikiem i przyjacielem, który w atmosferze zaufania, otwartości i współpracy pobudza i ukierunkowuje wychowanka. Dba również o jego duchowy i fizyczny rozwój. Ciągła obecność u boku wychowanka umożliwiała dokładne poznanie jego osobowości, nawyków, potrzeb, co pozwala na  dostosowywanie wskazówek, w zależności od wieku, rozwoju i dojrzałości wychowanka. Mówił, że „wychowanie jest sprawą serca”,  a wychowawca to: „osoba całkowicie poświęcona dla dobra swoich uczniów”. Tak pojęty wychowawca, to osoba, która ustawicznie się doskonali, która  posiada w sobie miłość wychowawczą (opartą na życzliwości, szacunku, uznaniu wartości drugiej osoby). To również osoba posiadająca w sobie takt pedagogiczny, autorytet, jako „szacunek dla władzy” oraz religijność. Opisując swoje założenia pedagogiczne, zawarł je w trzech słowach: rozum (ragione), wiara (religione) i  miłość (amorevolezza).

Rozum  - dla Jana Bosko oznacza to zdrowy rozsądek, rzeczywistość i zaakceptowanie całokształtu warunków rzeczywistego życia młodzieży, elastyczność w programowaniu. Rozumne wychowanie oznacza przygotowanie młodych ludzi do bycia dobrymi chrześcijanami i uczciwymi obywatelami. Istotne jest, aby podejście chrześcijańskie nie wynikało z definiowania siebie jako chrześcijanina, ale z praktycznego zastosowania wyznaczników religii, która uczy dobra, poszanowania innych, radości i miłości. Cel taki może być spełniony poprzez wychowanie, które jest nastawione na rozwój „solidności” osobowości człowieka, przejawiającej się w takich elementach, jak: uświadomieniu własnego jestestwa, dostrzeganiu mocnych i słabych stron swojej osobowości, poczuciu własnej wartości każdego człowieka, pogodnym nastawieniu do życia,  solidności uczuciowej, przejawiającej się nie tylko w przejmowaniu uczuć adekwatnie do wymogów osób i środowiska, ale również jako coraz to serdeczniejsze traktowanie innych i solidności duchowej, zakładającej uznanie istnienia Absolutu, pogłębieniu wiedzy o Absolucie, uległości wobec działań spowodowanych obecnością Absolutu.

Religia (religione) – Ks. Bosko podkreślał rolę religii w wychowaniu, poprzez cel, jaki postawił, to znaczy zbawienie młodzieży. Zwykł mawiać: „albo kij albo religia”. Podkreślał   dążenie do świętości, rozumiane jako solidne wypełnianie swoich obowiązków w sposób pogodny, radosny, zachowując miłość do Boga i bliźniego. Nauczanie religii jest włączone w codzienny rytm dnia, gdzie duże znaczenie ma rozmowa,  podczas której wychowanek ma możliwość zadawania pytań o nurtujące go rzeczy, szukając w ten sposób zrozumienia Absolutu, jakim jest Bóg. Religia nie polega na abstrakcyjnym przekazywaniu Wiary. Autentycznie realizowana w życiu, stanowi podstawowy fundament osobowości. W tym rozumieniu stwarza ona „klimat” niezbędny do skutecznego wychowania.

Miłość (amorevolezza) – Miłość powinna być oparta na bezinteresownym „daniu siebie”,  która z jednej strony ma  być głęboka i całkowita, ale jednocześnie ma być to miłość czujna i zapobiegawcza. Jest to empatia, serdeczność, otwartość, czułość i zażyłość. 

Integracja trzech głównych filarów, na których opiera się cała idea systemu prewencyjnego, czyli rozumu, religii i miłości oraz dostosowanie ich do realiów współczesnego świata, stanowi o aktualności tego podejścia w wychowaniu kolejnych pokoleń. Rolą wychowawcy jest tu pomaganie osobie w jej rozwoju, ukierunkowanie i zachęcanie do pracy nad sobą i samorozwoju intelektualnego, ale również duchowego. Osobowość świadoma własnych możliwości, własnej energii zna swoje mocne i słabe strony, potrafi zdobyć się na odwagę, kiedy wymaga tego dobro wyższe i jest gotowa podjąć ryzyko. Osoba mądra, solidna, znająca swój wewnętrzny potencjał żyje dobrze i innych ku temu pociąga.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin