OPEL ASTRA- czujniki.pdf

(267 KB) Pobierz
OPEL ASTRA
OPEL ASTRA
Czujniki w C14NZ
1. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej (do wskaźnika)
Miejsce czujnika w silniku
Czujnik gotowy do montażu
Test : Pomiar oporu. W temp pokojowej - 920ohm. Maleje w raz ze wzrostem temperatury
cieczy.
Działanie : Czujnik zbudowany na bazie termistora. Wraz ze wzrostem temperatury spada
opór stawiany dla prądu elektrycznego. Innymi słowy przy skrajnej temp 110 stopni czujnik
ma opór w granicy 0ohm.
Demontaż : Ściągamy kabelek, i odkręcamy jak zwykłą nakrętkę kluczem 13mm.
UWAGA !!! Po odkręceniu czujnika, z otworu po nim, będzie wylatywać płyn chłodzący.
2. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej (do komputera)
513318467.005.png 513318467.006.png
Lokalizacja w silniku
Czujnik przed montażem.
Test : -
Działanie : Dokładny opis wraz z charakterystyką: tutaj
Demontaż : Podobnie jak w przypadku czujnika do wskaźnika. Odkręcamy kluczem płaskim
19mm po odpięciu styków. Złączkę odpinamy poprzez mocne ściśnięcie metalowego drutu
zabezpieczającego.
3. Sonda lambda
513318467.007.png 513318467.008.png
Test : Pomiar napięcia. Wartości napieć wachają się od 0 do 1 V. Test należy wykonać po
rozgrzaniu sondy, tj w czasie około 10min w zakresie pracy silnika ok 1000obr/min. Nie
przekroczenie wartości 0,5V kwalifikuje sondę do wymiany. Wartości około 0,75V oznaczają
mieszankę bogatą. Wartość napięcia około 0,1V oznacza mieszankę ubogą.
Działanie : Na jej podstawie komputer sterujący pracą silnika oblicza skład mieszanki
paliwowo-powietrznej. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych warstwą
dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się elektrolitem, a na
powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku ujemnym. Jak widać jest ona
odpowiedzialna jest za pomiar zawartości tlenu w spalinach - jest to bowiem wyznacznik
tego, czy spalanie zachodzi w optymalnych warunkach. W przypadku jej awarii wtryskiwacz
podaje większą ilość większość ilość paliwa wzbogacając tym samym mieszankę, by uchronić
silnik przed przyspieszonym wypalaniem gniazd zaworowych i samych zaworów.
Demontaż : Jak wyżej. UWAGA !!! Sonda lambda jest często dość zardzewiała i czasami
mogą pojawić się problemy z jej odkręceniem. Proponuję przed tym spryskać np. WD-40.
4. Czujnik ciśnienia oleju
513318467.001.png 513318467.002.png
Charakterystyka : -
Działanie : -
Demontaż : -
5. Czujnik położenia przepustnicy.
513318467.003.png
513318467.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin