zielony.pdf

(214 KB) Pobierz
ZIELONY.mdi
KOLOR ZIELONY
Symbolizuje rozwój zucha związany z poznawaniem przyrody, odkrywaniem jej praw, zachęcaniem dziecka do opieki nad nią oraz
kształtowaniem nawyków ekologicznych.
komentarz:
Poznawanie przyrody i jej praw oraz powrót do autentycznego puszcza ń stwa s ą w tym kolorze rozumiane zgodnie z wskazówkami
Roberta Baden - Powella. Te zachowania maj ą prowadzi ć do poznania m ą dro ś ci Boga, Stwórcy ś wiata.
* obserwuj ę
** poznaj ę i opiekuj ę si ę
*** chroni ę i korzystam
gwiazdka
wymagania
*
1. Obserwuje przyrodę w najbliŜszym otoczeniu.
Potrafi dostrzec zachodzące zmiany.
2. Był z gromadą w lesie, na łące, w parku.
Dostrzega róŜnorodność roślin i zwierząt.
3. Nie niszcząc przyrody, wykonał majsterkę z
darów lasu.
1. Stara się tropić Ŝycie przyrody.
2. Umie przygotować się do wycieczki.
3. Podjął się poŜytecznej pracy na rzecz
środowiska.
**
4. Opiekuje się zwierzątkiem lub rośliną.
1. Umie zachować się w lesie.
2. Potrafi dostrzec walory i potrzeby przyrody.
Pomaga przyrodzie zgodnie z jej potrzebami.
***
3. Stara się Ŝyć w sposób ekologiczny.
komentarz:
*** pkt 2. Walory przyrody to np. pomniki przyrody, dary lasu i rośliny chronione itp.
*** pkt. 3 Szczególnie waŜna jest zmiana sposobu myślenia, wykonywanie prostych działań ekologicznych, wprowadzanie przyjaznych
środowisku rozwiązań .
293427476.005.png 293427476.006.png
gwiazdka
wymagania
1. Obserwuje przyrodę w najbliŜszym
otoczeniu. Potrafi dostrzec zachodzące
zmiany.
2. Była z gromadą w lesie, na łące, w parku.
Dostrzega róŜnorodność roślin i zwierząt.
*
3. Nie niszcząc przyrody, wykonała
majsterkę z darów lasu.
1. Stara się tropić Ŝycie przyrody.
2. Umie przygotować się do wycieczki.
3. Podjęła się poŜytecznej pracy na rzecz
środowiska.
**
***
4. Opiekuje się zwierzątkiem lub rośliną.
1. Umie zachować się w lesie.
2. Potrafi dostrzec walory i potrzeby
przyrody. Pomaga przyrodzie zgodnie z jej
potrzebami.
3. Stara się Ŝyć w sposób ekologiczny.
komentarz:
*** pkt 2. Walory przyrody to np. pomniki przyrody, dary lasu i rośliny chronione itp.
*** pkt. 3 Szczególnie waŜna jest zmiana sposobu myślenia, wykonywanie prostych działań ekologicznych, wprowadzanie przyjaznych
środowisku rozwiązań .
2
293427476.007.png
Spis tre ś ci:
Strona
Przyrodnik/ Przyrodniczka
4
Wiewiór / Wiewiórka
5
Przyjaciel lasu / Przyjaciółka lasu
6
Botanik
7
Zoolog
8
Przyjaciel zwierząt / Przyjaciółka zwierząt
9
Przyjaciel ptaków / Przyjaciółka ptaków
10
Wędrowiec / Wędrowniczka
11
Traper
12
Ekoludek
13
Ogrodnik / Ogrodniczka
14
Zielarz
15
Rolnik / Rolniczka
16
Kwiaciarka
17
Wicherek / Chmurka
18
Zimoludek
19
3
emblemat
idea
Przyrodnik
Przyrodniczka
Przyrodnik to zuch, który
odkrywa przyrodę. Uczy się
ją obserwować i dostrzegać
jej piękno.
1. Poznaje piękno i tajemnice przyrody.
1. Poznaje piękno i tajemnice przyrody.
2. Odnalazł zwierzę w jego środowisku
naturalnym.
2. Odnalazła zwierzę w jego środowisku
naturalnym.
3. Rozpoznał podstawowe gatunki roślin.
3. Rozpoznała podstawowe gatunki roślin.
4. Szanuje przyrodę. Wie, jakie zachowania
są szkodliwe dla środowiska
4. Szanuje przyrodę. Wie, jakie zachowania
są szkodliwe dla środowiska
Przyrodniczka to zuchenka,
która odkrywa przyrodę.
Uczy się ją obserwować i
dostrzegać jej piękno.
5. Umie posługiwać się przewodnikiem
przyrodniczym.
5. Umie posługiwać się przewodnikiem
przyrodniczym.
6. Wie, po co są tworzone parki narodowe.
Wskazał na mapie, co najmniej dwa z
polskich parków narodowych i wymienił
kilka gatunków roślin i zwierząt
chronionych.
6. Wie, po co są tworzone parki narodowe.
Wskazała na mapie, co najmniej dwa z
polskich parków narodowych i wymieniła
kilka gatunków roślin i zwierząt
chronionych.
komentarz:
ad. 1 Np. wzrost roślin, bieg rzeki i inne zmiany zachodzące w przyrodzie. Podczas poznawania świata przyrody naleŜy zwrócić dzieciom uwagę
nie tylko na rośliny i ssaki, ale równieŜ owady. Dzieci potrafią być czasem wobec nich okrutne.
ad.3 Np. kilka drzew, ziół i kwiatów.
ad.5 Przewodnik przyrodniczy to pozycja popularnonaukowa zawierająca zdjęcia roślin i zwierząt z krótkimi opisami.
4
293427476.008.png 293427476.001.png
emblemat
idea
Wiewiór
Wiewiórka
Wiewiór to zuch, który
poznał przyrodę w swoim
mieście. Interesuje się jego
parkami i zamieszkującymi je
zwierzętami.
1. Zna parki w swojej okolicy. Wie, jak
do nich trafić i jak się w nich zachować.
1. Zna parki w swojej okolicy. Wie, jak
do nich trafić i jak się w nich zachować.
2. Wie, jakie zwierzęta Ŝyją w parku
(gryzonie, owady, ptaki).
2. Wie, jakie zwierzęta Ŝyją w parku
(gryzonie, owady, ptaki).
3. Wie, jakie drzewa rosną w wybranym
parku. Zwraca uwagę na jego gniazda,
dziuple, „schowki”.
3. Wie, jakie drzewa rosną w wybranym
parku. Zwraca uwagę na jego gniazda,
dziuple, „schowki”.
Wiewiórka to zuchenka, która
poznała przyrodę w swoim
mieście. Interesuje się jego
parkami i zamieszkującymi je
zwierzętami.
4. Zatroszczył się o swój park.
4. Zatroszczyła się o swój park.
komentarz:
ad. 4 Np. posprzątanie, przygotowanie tabliczek informacyjnych, naprawienie ławki (to bardziej chłopcy), załoŜenie karmnika.
5
293427476.002.png 293427476.003.png 293427476.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin