zolty.pdf

(259 KB) Pobierz
ŻÓŁTY.mdi
KOLOR ś ÓŁTY
Symbolizuje rozwój obywatelski i społeczny zucha, który poznaje specyfikę i problemy swojego miejsca zamieszkania, potem rodzinnego miasta lub wsi,
następnie regionu, i w końcu Polski, szuka korzeni toŜsamości i odkrywa swoje predyspozycje społeczne (do zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań
naukowych), w poznaniu siebie i odkrywaniu istoty patriotyzmu nie zapomina o otwarciu na inne kultury i narodowości, w związku z obecnością Polski w Europie
i świecie.
* wokół mnie
** w okolicy
*** w ojczy ź nie i w ś wiecie
gwiazdka
wymagania
*
1. Zna symbole narodowe i umie się wobec nich
zachować.
2. Zna najbliŜszą okolicę i umie wskazać drogę
do najwaŜniejszych miejsc.
3. Dobrze mówi po polsku – nie kaleczy języka
brzydkimi wyrazami.
1. Zna zabytki, legendy, fakty historyczne
dotyczące miejscowości (okolicy).
2. Przykłada się do nauki.
3. Poszukuje ciekawostek z róŜnych dziedzin
**
4. Umie zachować się w miejscu pamięci
narodowej i wobec sztandaru.
1. Potrafi wskazać Polskę na mapie świata (jej
najwaŜniejsze miasta, rzeki, pasma górskie itp.)
2. Wie, czym jest UE i poznaje miejsce Polski w
niej.
3. Poszerza wybraną dziedzinę wiedzy.
***
4. Obchodzi święta narodowe.
komentarz:
* pkt. 2 NajwaŜniejsze miejsca to np. kościół, poczta, posterunek policji, ośrodek zdrowia (w zaleŜności od wielkości miejscowości, dzielnicy).
** pkt 1 Wnikliwość poznawania historii miejscowości zaleŜy od charakteru miejsca, w którym zuch mieszka, najwaŜniejsze jest, by potrafił określić jej wiek,
najwaŜniejsze fakty, zabytki.
*** pkt. 2 NajwaŜniejsze święta narodowe to: święto Odzyskania Niepodległości (11 listopada) i święto Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Obchodzenie świąt
narodowych powinno być jednym z priorytetów pracy gromady, warto zachęcać zuchy do włączania w świętowanie ich rodzin, ale trzeba wykazać się duŜym
taktem z uwagi na róŜną wraŜliwość patriotyczną współczesnych Polaków.
pkt. 4 Trzeba wiedzę o UE przedstawiać w sposób mądry, pokazywać zalety i wady przystąpienia do Unii i moŜliwości dla rozwoju Polski, jak równieŜ to, co
Polacy mogą dobrego ofiarować narodom Europy.
293427519.004.png 293427519.005.png
gwiazdka
wymagania
1. Zna symbole narodowe i umie się wobec
nich zachować.
2. Zna najbliŜszą okolicę i umie wskazać
drogę do najwaŜniejszych miejsc.
*
3. Dobrze mówi po polsku – nie kaleczy
języka brzydkimi wyrazami.
1. Zna zabytki, legendy, fakty historyczne
dotyczące miejscowości (okolicy).
2. Przykłada się do nauki.
3. Poszukuje ciekawostek z róŜnych dziedzin
**
4. Umie zachować się w miejscu pamięci
narodowej i wobec sztandaru.
1. Potrafi wskazać Polskę na mapie świata
(jej najwaŜniejsze miasta, rzeki, pasma
górskie itp.)
2. Wie, czym jest UE i poznaje miejsce
Polski w niej.
3. Poszerza wybraną dziedzinę wiedzy.
***
4. Obchodzi święta narodowe.
komentarz:
* pkt. 2 NajwaŜniejsze miejsca to np. kościół, poczta, posterunek policji, ośrodek zdrowia (w zaleŜności od wielkości miejscowości, dzielnicy).
** pkt 1 Wnikliwość poznawania historii miejscowości zaleŜy od charakteru miejsca, w którym zuch mieszka, najwaŜniejsze jest, by potrafił określić jej wiek,
najwaŜniejsze fakty, zabytki.
*** pkt. 2 NajwaŜniejsze święta narodowe to: święto Odzyskania Niepodległości (11 listopada) i święto Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Obchodzenie świąt
narodowych powinno być jednym z priorytetów pracy gromady, warto zachęcać zuchy do włączania w świętowanie ich rodzin, ale trzeba wykazać się duŜym
taktem z uwagi na róŜną wraŜliwość patriotyczną współczesnych Polaków.
pkt. 4 Trzeba wiedzę o UE przedstawiać w sposób mądry, pokazywać zalety i wady przystąpienia do Unii i moŜliwości dla rozwoju Polski, jak równieŜ to, co
Polacy mogą dobrego ofiarować narodom Europy.
2
293427519.006.png
Spis tre ś ci:
Strona
Przyjaciel ksiąŜki / Przyjaciółka ksiąŜki
4
Poeta / Poetka
5
Bajarz / Bajarka
6
ObieŜyświat
7
PodróŜnik / PodróŜniczka
8
Regionalna
9
Astronom
10
Obserwator / Obserwatorka
11
Doświadczalski / Doświadczalska
12
Lingwista / Lingwistka
13
Łamigłowa
14
Bajtek
15
Internauta / Internautka
16
Dziennikarz / Dziennikarka
17
Korespondent / Korespondentka
18
Kolekcjoner / Kolekcjonerka
19
Mały Europejczyk / Mała Europejka
20
Historyk / Historyczka
21
StraŜnik pamięci narodowej / StraŜniczka pamięci narodowej
22
Etnograf
23
Wskazidroga
24
3
emblemat
idea
Przyjaciel ksi ąŜ ki
Przyjaciółka ksi ąŜ ki
Przyjaciel ksi ąŜ ki to zuch, który
ch ę tnie czyta ksi ąŜ ki i potrafi o
nie dba ć .
1. Czyta ksiąŜki, takŜe te, które nie są lekturami
szkolnymi.
1. Czyta ksiąŜki, takŜe te, które nie są lekturami
szkolnymi.
2. Potrafi zainteresować ksiąŜkami –
opowiedział o ulubionym autorze lub ulubionej
ksiąŜce.
2. Potrafi zainteresować ksiąŜkami innych –
opowiedziała o ulubionym autorze lub ulubionej
ksiąŜce.
Przyjaciółka ksi ąŜ ki to zuchenka,
która ch ę tnie czyta ksi ąŜ ki i
potrafi o nie dba ć .
3. Zna kilka ksiąŜek dla dzieci i ich autorów.
3. Zna kilka ksiąŜek dla dzieci i ich autorów.
4. Ma swoją biblioteczkę. W razie potrzeby
samodzielnie dokona naprawy lub oprawy
ksiąŜki.
4. Ma swoją biblioteczkę. W razie potrzeby
samodzielnie dokona naprawy lub oprawy
ksiąŜki.
5. Odnalazł i wypoŜyczył z biblioteki potrzebną
mu ksiąŜkę i oddał w terminie, w
niezniszczonym stanie.
5. Odnalazła i wypoŜyczyła z biblioteki
potrzebną jej ksiąŜkę i oddała w terminie, w
niezniszczonym stanie.
4
293427519.007.png 293427519.001.png
emblemat
idea
Poeta Poetka
1. Stara się poprawnie mówić i pisać po polsku. 1. Stara się poprawnie mówić i pisać po polsku.
Poeta to zuch, który pisze
wiersze i potrafi rymowa ć .
U Ŝ ywa poprawnej polszczyzny
oraz interesuje si ę poezj ą .
2. Lubi czytać wiersze, ma swojego ulubionego
autora.
2. Lubi czytać wiersze, ma swojego ulubionego
autora.
Poetka to zuchenka, która pisze
wiersze i potrafi rymowa ć .
U Ŝ ywa poprawnej polszczyzny
oraz interesuje si ę poezj ą .
3. Układa rymowanki, okrzyki, Ŝyczenia na
dowolne okazje.
3. Układa rymowanki, okrzyki, Ŝyczenia na
dowolne okazje.
4. Zaprezentował swoje wiersze. Umie przyjąć
krytykę.
4. Zaprezentowała swoje wiersze. Umie przyjąć
krytykę.
5. Zna postacie polskich poetów piszących dla
dzieci i ich twórczość.
5. Zna postacie polskich poetów piszących dla
dzieci i ich twórczość.
5
293427519.002.png 293427519.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin