1
Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka !(Podstawa programowa, | p. II /6 ).
Umożliwienie dziecku odkrywania znaczenia
! komunikowania się w sposób niewerbalny
; (Podstawa programowa,
i p. III /6 ).
Organizowanie sytuacji podnoszących wiedzę dzieci w zakresie działań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia:
- rozumieniekonieczności
przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
(Program wychowawczy przedszkola).
DBAMY O NASZE BEZPIECZEŃSTWO
l .Historyjka obrazkowa pt. Na ulicy" - zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach, przestrzeganie zasad ruchu drogowego, znaków ostrzegawczych, sygnalizacji świetlnej.
2.Opowiadanie nauczycielki wg utworu H. Łochockiej
pt. „ Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę" -poznanie i rozumienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa: „ Co się dzieje, gdy ktoś nie przestrzega zasad?" ( Program PKD).
3.Spotkanie z policjantem - rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po drogach, przekraczanie jezdni w miejscach oznakowanych sygnalizacją świetlną, zapoznanie z umundurowaniem policjanta oraz czynnościami wykonywanymi przez niego.
4.Słuchanie piosenki „ Będę kierowcą". Zabawa mchowa wysnuta z treści piosenki. Wystukiwanie rytmów za pomocą klocków. Zabawa rytmiczna „ Na ulicy". Ćwiczenia słuchowe „ Jaki to pojazd?". Nauka piosenki „ Przedszkole na słoneczku". Śpiew zbiorowy i indywidualny znanych dzieciom piosenek
5.Nauka piosenki „ Przedszkole na słoneczku". Zabawa „ Wesołe i smutne minki". Słuchanie piosenki „ Czerwone światło". Zabawa rytmiczna „ Samochody". Ćwiczenia ortofoniczne i emisyjne w oparciu o krótkie teksty. Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki „ Szumią w lesie".
ó. Malowanie farbą klej ową na temat „ Na ulicy" -wyrażanie przeżyć i wiedzy w powiązaniu z poznawaniem otoczenia.
7. .Praca przestrzenna na temat „ Znaki drogowe", „ Sygnalizator świetlny" - wykonywanie wg wzoru prac z papieru.
8.Wyodrębnianie zbiorów przedmiotów -klasyfikowanie i segregowanie wg przeznaczenia. Przeliczanie elementów zbiorów w zakresie 6.
I i III część dnia
l .Rozmowy w małych zespołach na tematy:
a) bezpieczne poruszanie się po chodnikach i ulicach;
b) konieczność przestrzegania zakazu bawienia się w pobliżu tras komunikacyjnych; wykorzystanie plansz
„ Będziemy ostrożni na drodze".
2. Słuchani e wiersza:
a) „ Policjant" Cz. Janczarskiego - znaczenie pracy
policji dla społeczeństwa;
b) „ Światła na skrzyżowaniu" Cz. Janczarskiego -przestrzeganie zasad ruchu drogowego.
3.Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz „Kolor czerwony każe stać" – przestrzeganie zasad ruchu drogowego, sygnalizacji świetlnej.
4.Zabawy z wykorzystaniem technik twórczego myślenia:
a)„ Co by było, gdyby nie było znaków drogowych?" - tworzenie okazji do wymiany informacji.
b) Analogia personalna „ Ja - samochód" -umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
c) Zabawa w grupach „ Co jest w ty kolorze?" -rozwijanie twórczego myślenia.
5.Ćwiczenia oddechowe „ Dmuchanie w balonik" -rozwijanie pojemności płuc, prawidłowy ruch przepony.
6. Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz „Co jest w tym kolorze?" - przypomnienie barw niektórych przedmiotów.
7.Składanie elementów układanek i obrazków
z części wg wzoru - rozwijanie spostrzegawczości
wzrokowej.
8.Obrysowywanie figur płaskich, kolorowanie wnętrza- rozwijanie sprawności manualnej.
9.Zabawa tematyczna _„ Na jezdni" - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
10. Zabawa „Czego brakuje?" – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
11 .Zabawa wg EJ Frątczaków „ Skąd słyszysz gwizdek?" - rozwijanie spostrzegawczości słuchowej.
12.Zabawa konstrukcyjna „ Na skrzyżowaniu" -wykorzystanie różnorodnych klocków, modeli znaków drogowych, samochodów.
13.Kolorowanie pól oznaczonych kropkami -rozwiązywanie zagadek rysunkowych.
14.Rozróżnianie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty - rozwijanie spostrzegawczości słuchowej.
15.Zabawa „ Gdzie schowała się lalka?" -kształcenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów: na, pod, przed, obok, za.
16. Praca z książką „Sześciolatek to potrafi”.
17. Analiza słuchowa wyrazów; wyodrębnianie samogłoski na początku wyrazów.
Zna podstawowe zasady mchu drogowego i znaczę nie kolorów w sygnalizacji świetlnej.
Zna i. nazywa podstawowe znaki drogowe tj. przejście dla pieszych, zakaz wjazdu, uwaga dzieci, przystanek autobusowy.
Zdobywa wiadomości na określony temat i potrafi prawidłowo zastosować posiadaną wiedzę w praktyce.
Prawidłowo reaguje ruchem na słyszaną muzykę. Śpiewa zbiorowo i indywidualnie.
Podejmuje próbę odtwarzania ruchem treści piosenki, rozwija własną ekspresję ruchową. Zgodnie współdziała z innymi w grupie.
Doskonali własną sprawność manualną i wyobraźnię plastyczną.
Wykonuje prace plastyczne na określony temat.
Potrafi klasyfikować i segregować przedmioty wg przeznaczenia. Przelicza elementy w zakresie 6.
Posiada swobodę w wyrażaniu myśli. Logicznie mysli i wypowiada się na różne tematy z wykorzystaniem posiadanej wiedzy.
Wie na czym polega praca policjanta i rozumie jej znaczenie dla społeczeństwa.
Zna podstawowe zasady ruchu drogowego.
Stosuje w zabawach wcześniej zdobyte wiadomości.
Potrafi dyskutować na określony temat i dochodzi do kompromisu.
Potrafi identyfikować i nazywać różne stany emocjonalne.
Podczas zabaw umiejętnie wykorzystuje wcześniej zdobyte wiadomości.
Uczestniczy w zabawach usprawniających oddech.
Zna podstawowe kolory, kojarzy je z różnymi przedmiotami.
Potrafi ułożyć obrazek z
części w całość. Skupi
uwagę na wykonywanej
czynności.
Potrafi dostosować nacisk dłoni na kredkę i kartkę.
Zgodnie współdziała z innymi dziećmi.
Potrafi skupić uwagę na wykonywanej czynności.
Potrafi uważnie słuchać i określić kierunek słuchanego dźwięku. Zgodnie współdziała z inny -mi dziećmi.
Potraf poszanować cudzą własność.
Doskonali sprawność manualną.
Zna i rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne przedmioty znajdujące się w jego otoczeniu. Rozumie i potrafi stosować określenie położenia przedmiotów w przestrzeni. Poprawnie wykonuje polecenia nauczyciela.
Wyodrębnia samogłoski na początku wyrazów
Hel53land