Bezpieczna droga do przedszkola
Anna Szeremeta.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Rozmowa połączona z działaniem „Na skrzyżowaniu” - wycieczka.
§ Słuchanie wiersza I. Salach „Idź uważnie”.
§ Rozmowa przy tablicy graficznej „Bezpieczna droga do przedszkola”.
§ Zabawa ortofoniczna „Odgłosy ulicy”.
§ Zabawa tematyczna „Policjant kieruje ruchem drogowym”.
§ Spotkanie z policjantem.
§ Zabawa dydaktyczna „Kolorowe kółka”.
o Obserwacja ruchu ulicznego oraz poznanie elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu.
o Przestrzeganie bezpieczeństwa na ulicy i chodniku; wprowadzenie określenia „zebra” i „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru żółtego, czerwonego i zielonego.
o Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię w dozwolonych miejscach : sygnalizator świetlny, pasy. Rozpoznawanie niektórych znaków drogowych.
o Ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: ti, tu, wrr, dzyń poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.
o Zapoznanie z rolą pełnioną w zabawie: policjant, przechodzień, kierowca oraz regułami zabawy.
o Zapoznanie z pracą policjanta ( kierowanie ruchem drogowym, pilnowanie porządku), z wyglądem munduru, akcesoriami wykorzystywanymi w pracy. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z gościem.
o Wyszukiwanie z mozaiki kółek czerwonych, żółtych i zielonych. Porównywanie liczebności zbiorów kółek: dużo – mało.
RUCHOWA
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 2 (wł.) „Ruch drogowy”.
§ Zabawy ruchowe :
- z elem. biegu „Samochody”.
- z elem. tańca „Motor gigant”.
- orient.– porząd. „Przejście przez ulicę”
o Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie czołowej.
o Doskonalenie podskoków obunóż lekkich i sprężystych.
o Dostarczanie ustrojowi dziecięcemu bodźca rozwojowego.
o Szybkie reagowanie na sygnał muzyczny.
ESTETYCZNA
§ Wprowadzenie nowej piosenki do nauki „Kolorowe światła”.
§ Słuchanie piosenki „Będę kierowcą”.
§ Zabawa inscenizowana do piosenki „Będę kierowcą”.
§ „Samochody” – słuchanie zjawisk akustycznych.
§ Opowieść ruchowa pt. „Na ulicy”.
o Poznanie melodii i słów, omówienie nastroju piosenki. Próby rytmicznego powtórzenia słów I zwrotki nowej piosenki.
o Poznanie słów i melodii piosenki, próby zaznaczania I miary taktu klaskaniem, tupaniem, grą na kołatce
o Szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; podskakiwanie pojedynczo, w parach, w kole. Lekki bieg do przodu i cofanie się do tyłu w wolnym tempie.
o Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków pochodzących z nagrań otoczenia.
o Odtwarzanie ruchem opowiadania nauczyciela, odzwierciedlenie własnych przeżyć i doświadczeń.
§ „Sygnalizator świetlny” – praca z kółkami.
§ Praca z kartą „Co to za znak?”
§ Malowanie farbami plakatowymi na temat „Ruch uliczny” zainspirowane spotkaniem z policjantem.
§ Zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej
o Doskonalenie pamięci i spostrzegawczości dzieci podczas zamalowywania kółek w sygnalizatorze świetlnym.
o Rozpoznawanie i wypełnianie właściwym kolorem znaku drogowego: zakazu, ostrzegawczego, informującego.
o Próba odzwierciedlenia ruchu ulicznego, postaci policjanta, sygnalizatora świetlnego itp. Płynne wymachy rąk podczas malowania.
o Próby nazywania swoich wytworów, używanie kółek małych i dużych, rozpoznawanie ich pośród innych.
Wyrazy do globalnego czytania: auta, pieszy, światła, zebra, znak drogowy, ulica.
Hel53land