Sprawozdanie z realizacji.doc

(82 KB) Pobierz

- 10 -

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z realizacji

planu rozwoju zawodowego

nauczyciela stażysty

 

 

Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile

Imię i nazwisko dyrektora: mgr Marek Rucki

Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr Barbara Mużelak

Imię i nazwisko nauczyciela stażysty: lic. Agata Krzykowska

Posiadane kwalifikacje: - Akademia Pomorska w Słupsku,

Licencjat: matematyka z informatyką (nauczycielska),

- Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu,

Pedagogika specjalna (w trakcie studiów)

Czas trwania stażu: 01.09.2012 – 31.05.2013

 


Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań.

Pracę w Szkole Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile rozpoczęłam 1 września 2012 roku i tym samym rozpoczęłam swój staż nauczycielski. Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825), przy pomocy opiekuna stażu, a także zgodnie z planem rozwoju szkoły. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przez to pracy szkoły.

Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań stawianych przez ministerstwo, a ujętych przeze mnie w poszczególnych punktach planu rozwoju zawodowego. W czasie trwania stażu realizowałam również cele zawarte w planie rozwoju, a w szczególności:

§         poznanie organizacji zadań;

§         kształcenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły;

§         poznanie środowiska uczniów, ich problemów oraz rozwijanie umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów;

§         poszerzanie umiejętności omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

 

§6 ust. 2 pkt 1

Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki

 

 

Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu Panią mgr Barbarą Mużelak. Wobec tego wszystkie zasady zostały wspólnie omówione i podpisane w kontrakcie. Wspólnie uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, które uwzględniały obserwację zajęć, prowadzenie zajęć w jego obecności oraz zasady przygotowania konspektów i omawiania lekcji.

Przystępując do realizacji zamierzeń uznałam, że bardzo istotne jest przygotowanie merytoryczne dotyczące awansu zawodowego. W związku z tym szczegółowo zapoznałam się z procedurą tego awansu, oraz dokonałam analizy prawa oświatowego na podstawie informacji zamieszczanych na stronach internetowych MENiS. Przeczytałam także dodatkowe publikacje omawiające zasady ubiegania się o stopień nauczyciela kontraktowego Na podstawie tych dokumentów zredagowałam plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły Panu Markowi Ruckiemu.

W celu zapoznania się z zasadami i organizacją panującymi w szkole, na początku stażu zapoznałam się z aktami prawnymi regulującymi działania szkoły: Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, Programem Wychowawczym Szkoły, Programem Profilaktyki Zachowań i Uzależnień, Ocenianiem prac uczniów szkoły podstawowej wg standardów egzaminacyjnych. Zapoznałam się również z obowiązującą podstawą programową i na jej podstawie sporządziłam miesięczny plan pracy dydaktycznej. Dowiedziałam się również, jakie są kompetencje poszczególnych organów regulujących życie szkoły i jakie są moje własne prawa i obowiązki.

Na podstawie tygodniowego planu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, dyżurów organizowałam własną pracę. Zapoznałam się z rodzajami i zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej, m.in.: dziennika szkolnego, arkusza ocen, dziennika pozalekcyjnego. Wszystkie opracowane przeze mnie scenariusze zajęć były oparte na podstawie programowej i były zatwierdzone przez opiekuna stażu. Bieżące wpisy w dziennikach umożliwiły mi poznanie struktury dziennika.

Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej pomogło mi w lepszym zapoznaniu się z wymaganiami, jakie są stawiane nauczycielom.

Zapoznałam się także z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pracy w szkole oraz uczestniczyłam w szkoleniu BHP. Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach.


§6 ust.2 pkt 2

Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły

 

W ramach tego zadania zapoznałam się z propozycjami oraz zasadami wyboru programu nauczania: przeanalizowałam podstawę programową z informatyki dla klas IV – VI. Zapoznałam się z obowiązującymi podręcznikami, zeszytami ćwiczeń
i poradnikami dla nauczycieli „Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasy IV – VI” oraz z nowościami podstawy programowej „Ciekawi świata. Zajęcia komputerowe” wyd. Operon, dzięki którym mogłam ubogacać prowadzone zajęcia. Przygotowywałam pomoce dydaktyczne, utworzyłam w lokalnej sieci folder dla każdego ucznia, gdzie przechowywane były sprawdziany oraz prace wykonywane podczas zajęć.

Starając się ubogacić doświadczenia swoje oraz uczniów, starałam się również ich angażować w owocne wykorzystywanie Internetu, wysyłając im różne dodatkowe materiały (np. ćwiczenia do konkursów) poprzez e-mail. Uczniowie odsyłali mi wykonane zadania również drogą elektroniczną. Było to dla nich ciekawe doświadczenie, praca domowa w formie elektronicznej stała się dla nich ciekawym sposobem odskoczni od zwykłych, tradycyjnych sposobów odrabiania lekcji.

Administrowałam także szkolną siecią komputerową przy pomocy z innym nauczycielem informatyki, Panem mgr Piotrem Chrząszczem. Pod jego okiem zarządzałam sieciami komputerowymi, nadzorowałam pracą składników sieci (serwery, rutery, komputery osobiste), zapewniałam bezawaryjną pracę sprzętu i bezpieczeństwa poprzez system haseł i innych zabezpieczeń.

Przygotowując zajęcia korzystałam z programów multimedialnych, wszelkie działania podczas zajęć były wyświetlane na ekranie z użyciem projektora. Komputer jako podstawowe narzędzie pracy, wykorzystywałam do przygotowywania scenariuszy, dokumentacji, tworzenia dyplomów, prezentacji multimedialnych.

Przygotowałam:

§         dyplomy na okazje: „Belfry 2013”, przegląd talentów szkolnych, bitwa na głosy, Miejski Konkurs Przyrodniczy, konkurs informatyczny

§         prezentacje multimedialne: „Święci”, która była przedstawiona podczas kazania 28.10.2012 w kościele pw.św.Antoniego w Pile, na święto Konstytucji 3 maja,

§         oprawę muzyczną poprzez grę na skrzypcach na uroczystościach: „Belfry 2013” oraz apel o Janie Pawle II

 

Uczniom klas V i VI pomagałam w przystąpieniu do konkursu Międzyszkolnego „Skarby narodowe Piły i okolic”, w którym to uczeń klasy VI, Dawid Harasimowicz, otrzymał I nagrodę za wykonanie prezentacji multimedialnej. Przeprowadziłam I etap konkursu „Młody informatyk”, w którym to została wytypowana najlepsza para: dziewczyna i chłopak, do etapu miejskiego. Przygotowałam, także konkurs „Talent informatyczny” oraz „Talent w kategorii: najlepsza prezentacja multimedialna”. Angażowałam się do pomocy przy organizacji sprawdziany klas V, szkolnego etapu Miejskiego Konkursu Matematycznego. Pomagałam także przy oprawie technicznej podczas Międzynarodowego Konkursu Wiedzy o Mikołaju Koperniku (wpisywanie punktacji do tabeli, wyświetlenie ich na ekranie z użyciem projektora).

Ponadto zapoznałam się z regulaminem konkursów matematycznych. Przeanalizowałam regulamin konkursu „Kangur” i innych konkursów matematycznych prowadzonych przez nauczycieli matematyki. Pomagałam także w prowadzeniu konkursów.

 

Pogłębiałam również swoją wiedzę studiując literaturę fachową, na bieżąco korzystałam z  książek o tematyce psychologiczno-pedagogicznej:

§         Technologia informatyczna. Nie tylko dla uczniów. E. Krawczyński, Z. Talaga, M. Wilk

§         Informatyka Europejczyka D. Kiałka, K. Kiałka, J. Klimczok

§         Budowa i projektowanie sieci LAN R.Piątek, M. Godlewski

§         Dziecięca matematyka E. Kruszczyk – Kolczyńska

§         Edukacja matematyczna dzieci. Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? E. Kruszczyk – Kolczyńska

§         Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej F. Kozaczuk, M. Radochoński

§         Psychologia w szkole kwartalnik dla nauczycieli

 

W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy dokonałam publikacji w Internecie (strona internetowa: www.publikacje.edux.pl) mojego planu rozwoju zawodowego jak również przygotowałam dokumentację stażu w formie elektronicznej (płyta).

Na bieżąco śledziłam propozycje zadań i scenariuszy lekcji, a także nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych:

§         www.portaloswiaty.pl

§         www.portaledukacyjny.krakow.pl

§         www.dydacto.pl

§         www.edujr.prv.pl

§         www.eduforum.pl

§         www.psychologia.net.pl

§         edujrinne7.w.interia.pl/logokomeniusz.htm

§         khanacademy.org

§         logia.oeziik.waw.pl

§         www.profesor.pl

§         http://www.chip.pl/

§         http://www.pcformat.pl/

 

Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy szkoły, podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia dyrektora, opiekuna stażu, i innych nauczycieli, co pomogło mi w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi

 

 

§6 ust. 1 pkt 4

Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego

 

Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i WDN Matematycznego. Ponadto uczestniczyłam w szkoleniach dla nauczycieli zarówno w szkole jak i poza murami szkoły:

§         „Konstruowanie ewaluacji wewnętrznej” w Salezjańskiej Szkole Podstawowej, z dn.14.03.2013r.

 

 

 

Prowadziłam szkolenie dla WDN Matematycznego:

§         „Wykorzystanie Excela w pracy wychowawcy - przypomnienie” –

z dn. 5.03.2013

 

Ponadto kontynuuje studia uzupełniające magisterskie na Wydziale Studiów Edukacyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kierunek studiów: pedagogika specjalna o specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Temat pracy magisterskiej łączy wiedzę matematyczną i pedagogiczną i brzmi: „Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki z lekką niepełnosprawnością intelektualną”. Obrona pracy nastąpi 14.09.2013r.

Uważam zarówno wewnątrzszkolne i pozaszkolne formy doskonalenia za bardzo cenne pod względem treści merytorycznych oraz wymiany doświadczeń
z innymi nauczycielami. Udział w szkoleniach i studiach pomógł mi poszerzyć wiedzę. Moje doświadczenia wzbogacali również inni nauczyciele, z którymi wymieniałam swoje spostrzeżenia oraz dzieliłam się swoimi wątpliwościami. Aby udoskonalić i pogłębić swoją wiedzę oraz warsztat pracy, korzystałam z następujących czasopism: Komputer Świat, PC Format, PC World Komputer.

 

 

 

§6 ust. 2 pkt 3

Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

 

 

W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania.

Poprzez ciągły kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, poznałam i zgromadziłam informacje o środowisku uczniów i wychowanków, nawiązywałam dobre kontakty z uczniami oraz współpracę z rodzicami.

Ze względu na trudne środowisko, z jakiego wywodzą się dzieci, starałam się poznać problemy każdego z wychowanków, służyć im pomocą i radą. Chętnie także podczas przerw byłam dla nich otwarta i z dużym zaangażowaniem słuchałam tego, co mają do powiedzenia. Wszelkie konflikty, które pojawiały się w klasie, starałam się wyjaśniać i rozwiązać.

Zauważyłam, że dzieci te często na lekcjach chcą zwrócić na siebie uwagę poprzez nieodpowiednie zachowanie, gdyż sytuacje w domu rodzinnym nie są najlepsze. Wobec tego starałam się ich motywować przez pochwałę, uśmiech, afirmację – co dało pozytywny skutek, gdyż uczniowie chętnie i z zaangażowaniem pracowali na zajęciach. Uznanie i zauważenia w nich pozytywnych cech, umiejętności powoduje, że wzrasta w nich poczucie własnej wartości. Uczniowie chcą by od nich wymagać. Są zadowoleni, gdy stawiane im są zadania, którym muszą sprostać. Jednak potrzebują dopingu, czasem podpowiedzi, pomocy. Chętniej też pracują, kiedy wiedzą, że czeka ich nagroda. Uczniowie darzą szacunkiem nauczyciela, gdy ten stawia im granice, gdy jasno określa reguły panujące w jego klasie i jest konsekwentny w ich realizacji.

Prowadziłam także rozmowy z rodzicami uczniów, którzy nie radzili sobie z materiałem. Podawałam sposób poprawienia oceny, czy to poprzez dodatkowe prace czy to przez poprawę oceny ze sprawdzianu.

 

 

§6 ust.2 pkt 4

Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć

 

 

Podczas zajęć starałam się, aby przebiegały one w miłej atmosferze, tak, aby uczniowie nie obawiali się pytać o rzeczy, których nie rozumieją. Zależało mi również na tym, żeby każdy uczeń wykazał się inicjatywą, by chciał stawiać czoło postawionemu problemowi. Raz w miesiącu obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu. Szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na sposób wykorzystania czasu na lekcji, rodzaje stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych. Raz w miesiącu prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, a w ciągu roku jedną godzinę przeprowadziłam w obecności Pana Dyrektora. Każde prowadzone przez mnie zajęcia poprzedzałam przygotowaniem scenariusza, z dokładnym określeniem celów ogólnych i szczegółowych oraz przebiegiem zajęć. Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy scenariusze lekcji. Po każdym zaś działaniu omawiałam przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy.

Podczas zajęć starałam się, aby przebiegały one w miłej atmosferze, tak, aby uczniowie nie obawiali się pytać o rzeczy, których nie rozumieją. Zależało mi również na tym, żeby każdy uczeń wykazał się inicjatywą, by chciał stawiać czoło postawionemu problemowi.

 

Tematy lekcji obserwowanych:

§         „Ile razy więcej, ile razy mniej” – lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak dn. 25.09.2012r.

§         „Kwadraty i sześciany liczb” - lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn. 01.10.2012r

§         „Jednostki masy – zadania tekstowe” - lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn. 12.11.2012r

§         „Rozszerzanie ułamków zwykłych” – lekcja nauczania indywidualnego obserwowana u Pani mgr B. Mużelak dn 12.11.2012

§         „Odejmowanie pisemne” - lekcja obserwowana u Pani mgr B. Mużelak dn.03.12.2012r

§         „Dzielenie pisemne liczb zakończonych zerami” – lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn.07.01.2013

§         „Rysowanie i mierzenie kątów” – lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn.18.02.2013

§         „Rysowanie okręgów o danym promieniu lub średnicy” – lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn.18.03.2013

§         „Porównywanie ułamków” – lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn.22.04.2013

§         „Omówienie i poprawa pracy klasowej ułamki zwykłe” – lekcja obserwowana u Pani mgr Barbary Mużelak  dn.27.05.2013

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin