TRANSPORT.pdf

(1845 KB) Pobierz
Microsoft Word - TRANSPORT
TRANSPORT
134968930.002.png
Warunki produkcji i dystrybucji towarów w gospodarce światowej w ostatnich
latachbardzo się zmieniły, gdyż wymogi dotyczące ruchu towarów oraz czasu ich
przemieszczania uległy przeobrażeniom wraz z automatyzacją i komputeryzacją produkcji.
Zwiększający się systematycznie poziom sił wytwórczych spowodował powstanie dysproporcji
pomiędzy czasem produkowania towarów a czasem ich dystrybucji.
Jedną z możliwości łagodzenia dysproporcji między czasem produkcji dóbr i usług a czasem
ich dystrybucji jest logistyka , definiowana jako proces zarządzania całym łańcuchem dostaw –
od źródeł wydobywania surowców do ostatecznego konsumenta. W tym rozumieniu logistyka
jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy, łączącą w swej istocie zagadnienia produkcji,
dystrybucji, transportu i magazynowania w kontekście gospodarki przestrzennej.
Termin logistyka ( łac. logicus, franc. loger – umieścić, ulokować, zakwaterować) jest
również stosowany w terminologii wojskowej na oznaczenie systemu zaopatrzenia
obejmującego dostawę i rozmieszczenie wszystkiego, co jest niezbędne dla prowadzenia
działań wówczas i w tych miejscach, gdy jest to właśnie konieczne.
Zapożyczenie i przeniesienie tego pojęcia do dziedziny obiegu surowców, materiałów i
wyrobów gotowych wynika, jak sądzę, z podobieństwa sytuacji, w jakiej znajdują się oddziały
żołnierzy posiadających broń, lecz nie mających amunicji ani benzyny do pojazdów – z
sytuacją przedsiębiorstwa, które posiada magazyny i sklepy, lecz nie ma dostaw zamówionych
towarów lub też ma zamówienia na wytwarzane produkty, ale bez możliwości
przetransportowania ich do nabywców. W każdej z tych sytuacji trzeba mieć to, co jest
niezbędne, we właściwym czasie i miejscu i w warunkach zapewniających właściwe
wykorzystanie do wyznaczonych lub powstających celów.
Konieczność powszechnego wdrażania systemów logistycznych w przedsiębiorstwach i
między przedsiębiorstwami dostrzeżono w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych. W tym
samym czasie pojawiły się także pierwsze opracowania naukowe z zakresu tej dziedziny
wiedzy. W pracach tych, a także w praktyce gospodarczej, wprowadzone zostały pierwsze
pojęcia, definicje, jak i pierwsze próby formułowania terminologii logistycznej.
Transport jest elementem infrastruktury społeczno-gospodarczej, rozumianej jako
wyodrębniona część systemu społeczno-gospodarczego.
Infrastruktura transportowa oddziałuje na gospodarkę i społeczeństwo stwarzając warunki
przemieszczania osób i ładunków w formie pośredniej – poprzez usługi transportowe, i
bezpośredniej – każdemu dysponentowi środka transportu.
W skład infrastruktury transportu wchodzą przede wszystkim trzy podstawowe grupy
elementów:
1) drogi wszystkich gałęzi transportu,
2) punkty transportowe (porty morskie, dworce, lotniska itp.),
134968930.003.png
3) urządzenia pomocnicze służące bezpośrednio do obsługi dróg i punktów
transportowych.
Podstawowe cechy ekonomiczne infrastruktury transportowej to:
niepodzielność techniczna i ekonomiczna obiegów infrastrukturalnych,
długi okres realizacji i jednocześnie bardzo długi okres użytkowania,
pierwotność nakładów na infrastrukturę transportową względem nakładów na cele
produkcyjne i konsumpcyjne, a także względem wielu innych nakładów
infrastrukturalnych,
wysoka majątkochłonność i kapitałochłonność,
immobilność przestrzenna i funkcjonalna obiektów infrastrukturalnych,
występowanie znacznych efektów zewnętrznych, z których wiele ma charakter efektów
odroczonych.
Cechą wiążącą się z rozwojem infrastruktury transportowej jest długi okres realizacji
przedsięwzięć inwestycyjnych. Jednocześnie infrastruktura transportowa jest wyjątkowo
trwała.
Wszelka działalność gospodarcza wymaga pewnego wyposażenia transportowego, a rozwój
gospodarczy i aktywizacja życia gospodarczego wymuszają przyspieszenie powstania
przedsięwzięć infrastrukturalnych. Niski poziom rozwoju infrastruktury transportowej i brak
możliwości jej rozwoju, stają się prędzej lub później barierą rozwoju gospodarczego. Z drugiej
strony, ilościowy i jakościowy rozwój infrastruktury transportowej wpływają promocyjnie na
wszelkie formy życia gospodarczego i społecznego. Istnieje też ścisły związek między
infrastrukturą transportową a zagospodarowaniem przestrzennym jednostek osadniczych,
regionów i krajów.
Infrastruktura liniowa transportu drogowego obejmuje drogi o różnym stopniu dostępności i
różnych funkcjach wobec przyległych okolic. Drogi samochodowe to:
drogi ogólnodostępne,
drogi ekspresowe,
autostrady.
Droga kolejowa to skomplikowany zespół urządzeń i budowli, które służą ruchowi
pociągów, umożliwiają kierowanie tym ruchem i zapewniają mu bezpieczeństwo.
W transporcie lotniczym infrastruktura liniowa ma szczególny charakter. Obejmuje drogi
lotnicze , czyli wycinki przestrzeni powietrznej oraz rejony kontrolowane lotnisk, czyli
przestrzenie wokół lotnisk. Na niektórych z nich rozwinęły się wielkie pasażerskie porty lotnicze
i terminale towarowe .
Żegluga śródlądowa korzysta przede wszystkim z naturalnych dróg wodnych . Dla
stworzenia pożądanego układu dróg buduje się też kanały . Załadunki i wyładunki przy
przewozach tą gałęzią transportu odbywa się w portach i przeładowniach. O wiele większe
134968930.004.png
rozmiary mają porty morskie obsługujące wielkie statki. Obejmują one obszar na lądzie
(terytorium portowe) i na morzu (akwarium portowe).
Podstawowymi środkami transportu w przewozach drogowych są samochody ciężarowe i
zestawy :
ciągnik siodłowy + naczepa,
ciągnik balastowy + naczepa.
Ładowność większości pojazdów w tej gałęzi transportu mieści się w przedziale od 1 do 40
ton.
W transporcie kolejowym osobną grupę stanowią pojazdy trakcyjne (lokomotywy) i wagony
(choć spotyka się także wagony silnikowe).
W żegludze śródlądowej tradycyjne zestawy (holownik + barki holowane) zostały już
całkowicie wyparte przez barki motorowe i zestawy pchane .
W żegludze morskiej podstawową część floty towarowej stanowią następujące statki
morskie :
1) uniwersalne:
do przewozów masowych (masowce),
do przewozów drobnicowych (drobnicowce),
2) specjalizowane:
rudowce,
cementowce,
rudozbiornikowce,
zbiornikowce,
drewnowce,
samochodowce,
chłodnicowce,
owocowce,
barkowce,
inne,
3) promy:
pasażerskie,
kolejowe,
samochodowe,
pasażersko-samochodowe,
pasażersko-samochodowo-kolejowe.
W transporcie występują dwa rodzaje cen: ceny za usługi przewozowe i ceny za korzystanie
z infrastruktury transportowej. Pierwszy rodzaj cen płacą użytkownicy transportu. Natomiast
drugi jest adresowany zarówno do indywidualnych użytkowników sieci drogowych, jak i do firm
eksploatujących pojazdy. Do cen za korzystanie z infrastruktury transportowej należą:
134968930.005.png
bezpośrednie opłaty nakładane na użytkowników infrastruktury,
podatki pośrednie nakładane na paliwo, energię, opony itd.,
inne podatki, opłaty i cła nakładane na użytkowników infrastruktury (np. opłata za
zezwolenie na samochodowy przewóz międzynarodowy).
Ceny za usługi przewozowe są ustalane w sposób umowny lub taryfowy. Ceny umowne są
wynikiem negocjacji między przewoźnikiem a jego klientem. Ceny taryfowe są ogłaszane
publicznie i przez ustalony okres przewoźnik zobowiązuje się do ich stosowania.
Na rynku transportowym działa wiele firm oferujących różne usługi. Do usług
podstawowych należą: przewóz i spedycja. Usługa przewozowa może polegać na prostym
przewozie między dwoma punktami w przestrzeni w sytuacji, gdy załadunek i wyładunek są
wykonywane odpowiednio przez nadawcę i odbiorcę ładunku. W rzeczywistości oferty firm
transportowych obejmują również inne czynności, a więc: załadunek, składowanie,
składowanie pośrednie, konwojowanie przesyłki, zgłoszenie przesyłki do odprawy celnej,
wypożyczenie kontenera lub pojemnika itd. Jedna firma może oferować usługi składające się z
wielu procesów przewozowych, na przykład przewozy w układzie „samochód-statek-
samochód”. Nadto na rynkach działają spedytorzy. Spedytorem jest osoba, która zawodowo
zajmuje się organizowaniem przemieszczania ładunku, przy wykorzystaniu odpowiednio
dobranych dróg, środków i sposobów transportu. podstawowym atrybutem i zaletą spedytora
jest znajomość rynku transportowego. Na rynku transportowym występuje duża elastyczność
w zakresie ustalania cen. Tak więc, fachowy spedytor może uzyskać dla swojego zleceniodawcy
wysokie opusty i rabaty. Firma spedycyjna może mieć własne pojazdy, magazyny i urządzenia
przeładunkowe – może też zlecać wykonanie przewozów, przeładunków i składowanie innym
firmom.
Zarówno firmy transportowe, jak i spedycyjne korzystają w swej działalności z pomocy
agentów i maklerów. Część firm łączy funkcje spedytora i przewoźnika. Poza tym na rynku
działają firmy oferujące usługi logistyczne (pakiety usług logistycznych). Na rynku funkcjonują
usługi różnych gałęzi transportu i usługi przewozów intermodalnych.
W sumie więc, użytkownik transportu może wybierać między różnymi sposobami
zaspokojenia jego potrzeby przewozowej. Oferty poszczególnych firm przewozowych różnią się
nie tylko ceną i czasem przewozu, ale też: zdolnością do wykonywania przewozów
specjalistycznych, bezpieczeństwem przewozu, usługami dodatkowymi itd. Użytkownik
transportu przede wszystkim musi brać pod uwagę cechy ładunku. Dotyczy to zarówno cech
fizycznych, chemicznych i biologicznych przewożonych rzeczy, jak i cech wynikających ze
sposobu ich przygotowania do przewozu i opakowania: waga jednej sztuki przesyłki, wymiary
przesyłki i rodzaj materiału, z którego wykonano opakowanie. Istotna jest także wartość
ładunku – ładunki wysokowartościowe wymagają bowiem szczególnej ochrony w czasie
przewozu.
134968930.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin