Konkurs -Olimpijskie zmagania.rtf

(61 KB) Pobierz
OCR Document

 

 

 

 

KONKURS MITOLOGICZNY

 

„OLIMPIJSKIE               ZMAGANIA”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Zadania konkursowe są tak skonstruowane, że wymagają od uczniów szerokiej wiedzy humanistycznej / język polski, historia, sztuka/.

Mity były ważnym elementem życia duchowego Greków. Odzwierciedlały ich poglądy na świat, na życie i związane z nim różne zjawiska, pełne tajemnic, ciekawe, rozwijające ludzką wyobraźnię.

Mity są skarbnicą wiedzy o wierzeniach religijnych, tłumaczą. zjawiska przyrody, ukazują wiele scen z życia starożytnych Greków. Świadczą o ich postawie humanistycznej i są świadectwem wysokiego poziomu kulturalnego. Ich oddziaływanie na kultury innych krajów jest wciąż aktualne i odczuwalne.

W konkursie postaramy się rozwinąć wyobraźnię uczniów i "powędrujemy" w czasie i przestrzeni do starożytnej Grecji.

 

CEL OGÓLNY

              (

 

- Poznanie dorobku kulturowego starożytnej Grecji w olimpijskiej rywalizacji, rozbudzanie pasji poznawczych i zainteresowań humanistycznych.


CELE OPERACYJNE

 

UCZEŃ:

 

-samodzielnie formułuje wypowiedzi wokół określonego zagadnienia,

-potrafi połączyć swe wiadomości teoretyczne z praktycznymi umiejętnościami,

-radzi sobie w sytuacjach wymagających refleksu i podjęcia właściwej decyzji,

- kojarzy postać mitologiczną z wybranym fragmentem tekstu źródłowego,

-pracuje w grupie, współdziała.

 

UWAGI:

 

-uczniowie pracują w grupach,

-każda grupa przybiera nazwę patrona grupy - postaci mitologicznej,

-uczniowie przebierają się w stroje greckie,

-za wykonane zadania otrzymują punkty - "listki laurowe " /wycięte z papieru lub listki
z krzewu

-każdy członek grypy odpowiada co najmniej raz ,

-przy końcowej ocenie decyduje miejsce i ilość zdobytych punktów.

 


ZADANIA KONKURSOWE

 

ZADANIE I

 

Odpowiedz na pytania. Grupy losują numer pytania.

 

1. Kim był Syzyf?

/Władca Korynt/

2.Dlaczego Syzyf długo żył?

/na ucztach u Zeusa spożywał ambrozję/

3.Jaka była największa wada Syzyfa?

/gadatliwość i pyszałkowatość/

4.Co zrobił Syzyf, gdy Hades pozwolił mu wrócić na ziemię, by mógł ukarać swą" złą" żonę za to , że nie pochowała go ?

/ podstępem uwięził Tanatosa i żył cicho w zdrowiu i szczęściu, a ludzie przestali umierać/

5.Kto uwolnił bożka śmierci z pałacu Syzyfa?

/Hermes/

6.Jak Syzyf został ukarany przez bogów?

/ ciężką, żmudną pracą, miał przez całą wieczność wtaczać głaz na górę/

7. Jak miała na imię córka Demeter?

              / Kora /

8. Jak miał na imię ojciec Ikara?

              /Dedal /

9.Jak miała na imię przyjaciółka Kory, która stanęła w jej obronie?

              / Kyane /

lO.Jak miała na imię bogini urodzaju?

              / Demeter /

11.Kto się zakochał we własnym odbiciu?

              /Narcyz /              ­

l2.Kim była Penelopa?

              /żona Odyseusza /

13. Czyim synem był Polifem?

              / Posejdona /


14. Jakie dary otrzymał Odyseusz od Eola?

/ miech skórzany z zamkniętymi złymi wiatrami /

15. W co zamieniła urodziwa czarodziejka Kirke towarzyszy Odyseusza?

              /w świnie /

16.Gdzie Odyseusz spotkał swoją matkę?

              /w Hadesie /

17. Czym Syreny wabiły Odyseusza i jego towarzyszy?

/cudownym, magicznym głosem /

18.Jak miała na imię żona Odyseusza ?

/Penelopa /

19. Jak nazywał się król wiatrów?

              /Eol /

20.Jak miał na imię syn Odyseusza?

/ Telemach /

21. Kto był władcą Olimpu?

              / Zeus /

22.Jak ukarał Zeus Prometeusza?

              /głodny sęp wyżerał mu wątrobę, która w nocy mu odrastała/

23.Kto spadł do morza, ponieważ nie posłuchał rad ojca?

              /Ikar /

24.Jak miała na imię bogini mądrości ?

/Atena /

25.Kto był władcą podziemi, mężem Kory ?

/Hades /

26.Jakie imię przyjęła Kora, kiedy została żoną Hadesa ?

              /Persefona /

27.Dlaczego Ikar poniósł śmierć?

/nie posłuchał rad ojca, wzniósł się blisko słońca, wosk się roztopił i pióra odpadły od skrzydeł /

28.Ile płacono Charonowi za przewiezienie duszy do Hadesu?

/jednego obola /

29.Ile oczu miał Cyklop?

/jedno /             

30.Kto skradł bogom ogień i nauczył ludzi z niego korzystać?

              / Prometeusz /

31.Kto był posłańcem bogów?

/Hermes/


32. Jak nazywał się napój bogów?

              / nektar /

33. Jak nazywał się pokarm bogów?

/ ambrozja /

34. Kto był boginią piękności ?

/ Afrodyta /

35. Jak nazywał się bóg słońca?

              / Helios /

 

ZADANIE II

 

Uczniowie otrzymali zapisane na kartkach związki . Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych:

 

-pięta Achillesa

-syzyfowa praca

-stajnia Augiasza

-wieniec laurowy

-koń trojański.

 

ZADANIE III

 

Kto to mówi? Jeśli uczeń odgadnie, kto mógł być autorem tych słów po odczytaniu jednego zdania, otrzymuje 3pkt. , po dwóch zdaniach -2pkt. , po trzech - 1pkt. Jeśli nie odgadnie - 0 pkt.

 

1.

-Ludziom na Ziemi jest zimno, nie mogą ugotować strawy .

-Nie po to ich stworzyłem, aby teraz mieli cierpieć z głodu i chłodu

-Skoro Zeus nie pozwala, poświęcę się i ukradnę ogień dla ludzi.

/Prometeusz /


2.

- Wraz z synem chciałbym wrócić do Aten.

-Skoro nie pozwalasz nam, królu, odejść, musimy uciec.

-Zrobimy skrzydła, dzięki którym będziemy mogli odlecieć z Krety .

/Dedal/

3.

-Pomogłem Grekom zwyciężyć pod Troją dzięki podstępowi z koniem

-Chcę wracać do żony i syna, którego opuściłem, gdy był niemowlęciem, ale bóg Posejdon zsyła na mnie karę.

-Już 10 lat błąkam się po morzach, widziałem Syreny ,ominąłem Scyllę i Chabrydę .

/Odyseusz /

4.

-Jaka piękna jest ta dziewczyna na łące, muszę ją porwać do swego królestwa.

-Nie pozwolę mojej żonie wrócić na ziemię.

-Zgoda, może wrócić, skoro jej matka tak rozpacza, ale tylko na sześć miesięcy.

/Hades /

5.

-Lubię się zabawić na Olimpie, ale czasem mam za długi język.

-Nigdy nie pogodzę się z tym , że mam umrzeć .Muszę coś wymyślić.

-No i mam za swoje - teraz muszę przez całą wieczność toczyć pod górę ten głaz.

/ Syzyf /

 

ZADANIE IV

 

ZAPROSZENIE

 

Patron waszej grupy urządza przyjęcie. Napisz w jego imieniu zabawne zaproszenie do dowolnego boga. Wypisz atrakcje. Pamiętaj o prawidłowej formie zaproszenia.

 


ZADANIE V

 

Prezentacja postaci. Uczniowie losowali imię boga lub boginki, lub inne postaci związane z mitologią.

Zadanie polega na tym , aby każdy uczeń zaprezentował się, musi w swej prezentacji zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy postaci. Uczeń może zdobyć dla grupy 2pkt., za strój i prezentację.

 

ZADANIE VI

 

Wypiszcie w czasie 30 sekund jak najwięcej wyrazów z mitologii greckiej zaczynających się na "h".

 

ZADANIE VII

 

Zadanie dramowe. Przedstawcie za pomocą gestów, mimiki twarzy, ruchów, rysunku na tablicy zwroty. Każda grupa losuje

jeden zwrot. Przedstawiciel grypy losuje jeden zwrot. Grupa musi odgadnąć o jaki zwrot chodzi.

 

-nić Ariadny

-pięta Achillesa

-syzyfowa praca

-stajnia Augiasza

-olimpijski spokój

-puszka Pandory

-wieniec laurowy

-koń trojański

 


ZADANIE VIII

 

Skojarzenia mitologiczne. Uczniowie otrzymują kartki, które należy uzupełnić porównaniami.

 

1. Piękny jak... /Apollo/

2. Kochająca matka jak .../Demeter/

3. Oddany ludziom jak .../Prometeusz /

4. Silny jak .../ Herakles, Herkules /

5. Zakochany w sobie jak .../Narcyz /

 

ZADANIE IX

 

Uzupełnij pary bohaterów występujące w mitologii.

 

1. Dedal i ... /Ikar /

2. Demeter i... /Kora /

3.Scylla i... /Charybda /

4.0dyeusz i... /Penelopa /

5. Zeus i ... ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin