lesne_elfy-errata_wfb_8ed.pdf

(96 KB) Pobierz
WARHAMMER – KSIĘGA ARMII:
WARHAMMER – KSIĘGA ARMII:
LEŚNE ELFY
Aktualizacja (Lipiec 2010)
Opracowanie polskiej wersji językowej
Faber i Faber, Robert Faber, Witold Piotr Faber Spółka Jawna
ul. Puławska 11 00-515 Warszawa tel. 22 849 12 65
Tłumaczenie
Paweł Sajewicz
Konsultacja
Maciej Król
OD TŁUMACZA
W polskiej wersji errat przyjęliśmy następującą konwencję: Przytaczamy cały zapis dotyczący
zmienianej zasady tak, jak powinien wyglądać w nowej wersji. Dodatkowo, by szybciej
odnaleźć zmienione fragmenty, gdzie to było możliwe, zostały one zaznaczone innym kolorem .
ERRATA
Strona 30, 53 – Rumaki Elfów
Zasady Specjalne: Lekka Jazda
Strona 62 - Włócznia Półmroku
30 punktów
Włócznia formuje z furii i gniewu jej właściciela zatrważającą i niszczycielską moc, z którą
razić mu przyjdzie wroga.
Włócznia. Właściciel Włóczni uzyskuje zdolność specjalną Zabójczy Cios.
Strona 65 - Smocze Kły
20 punktów
Groty tych strzał wykonano z zębów wielkiego Leśnego Smoka. Zawierają większość trucizny,
pochodzącej z jego oddechu.
Magiczne strzały . Każdy model zraniony Smoczymi Kłami staje się na resztę gry przedmiotem
głupoty – nawet, jeśli jest normalnie Odporny na Psychologię.
Strona 65 – Gaemrath – Proporzec Śródzimia
Jednokrotne użycie 50 punktów
Proporzec z sękatego i niezwykle wiekowego Dębu, Gaemratha ciągle tętni życiem. Znak to, że
nawet w najgłębiej uśpionym sercu odnaleźć można siłę, by przetrwać upływ wieków i znów
stanąć do walki.
568069975.001.png
Zadeklaruj użycie Proporca na początku fazy Ruchu, przed deklaracjami szarż. Jednostka pod
Proporcem nie może wykonać żadnego ruchu , lecz w zamian staje się Niezłomna, aż do
początku kolejnej tury gracza. Ze zdolności tej można skorzystać również wtedy, gdy jednostka
już walczy wręcz, ale nie można z niej skorzystać w przypadku jednostki uciekającej, tudzież
walczącej w formacji Harcowników.
Strona 75 – NAESTRA I ARAHAN – SIOSTRY PÓŁMROKU
Punkty: 275 za Arahan i Naestrę (obie wyposażone w lekką zbroję, włócznię oraz magiczny łuk)
– muszą dosiadać Ceithin-Hara (Leśny Smok, +320 punktów) lub Gwindalora (Wielki Orzeł, +50
punktów).
NOWELIZACJE
Typy Jednostek
W starszych wersjach ksiąg armii Typ Jednostki nie został wyszczególniony w przypadku
każdego modelu. Jeżeli dotyczy to księgi Twojej armii, Typ Jednostki interesującego Cię
modelu znajdziesz w tabelach znajdujących się na końcu podręcznika głównego do gry
Warhammer.
Strona 50-51 – Armia Leśnych Elfów
Pomiń tą stronę i posłuż się zasadami w rozdziale „Budowanie Własnej Armii”, w podręczniku
głównym do gry Warhammer.
Strona 18 – Styl Walki Wiecznej Straży
Wspólnoty Wiecznej Straży władają przeróżnym uzbrojeniem – niektórzy polegają na Saearath
(włóczniach o dwóch ostrzach), używając do odpierania ataków wroga ich wirujących ostrzy,
inni wolą tradycyjne włócznie i tarcze. Niezależnie od tego, jakim uzbrojeniem dysponują
modele, mają one Ochronę Pancerza na 5+. Uznaje się, że w walce wręcz, używają dwóch
broni ręcznych, o ile pozostają w kontakcie z podstawka przeciwnika. Co więcej, mogą walczyć
z dodatkowego szeregu (tak jak w przypadku włóczni), chociaż modele, które to robią
dysponują tylko jednym atakiem. Tak jak w przypadku włóczni, dodatkowy szereg nie może
atakować w turze szarży jednostki.
Strona 18 – Latająca Kawaleria
Zignoruj tą zasadę.
Strona 18 – Leśni Tropiciele podlegają zasadzie specjalnej Zwiadowcy. Dodatkowo modele
wroga podlegają dodatkowemu modyfikatorowi -1 do rzutu na trafienie, gdy strzelają do
Leśnych Tropicieli.
Strona 18 – Leśnicy
Życie spędzone w Athel Loren nieuchronnie uczy jego mieszkańców sposobów bezszelestnego i
swobodnego poruszania się wśród drzew. Wszystkie modele w armii Leśnych Elfów (z wyjątkiem
modeli ze zdolnością Lot, które korzystają z tego typu ruchu) podlegają zasadzie Leśny
Obieżyświat.
Strona 18 – Śródleśna Zasadzka
Leśne Elfy toczą bezustanne walki na obrzeżach kniei, a Tkacze Czarów potrafią skłonić same
drzewa do interwencji. W Walnej Bitwie, zaraz po rzutach ustalających wybór strefy
rozstawienia, ale przed rozstawieniem jednostek, gracz Leśnych Elfów może umieścić w
dowolnym miejscu we własnej strefie rozstawienia dodatkowy las (o średnicy nie większej niż
6”).
Strona 19 – Tańce Cienia Loeca
W każdej fazie walki, w której biorą udział, Tancerze Wojny wybrać muszą jeden z poniższych
Tańców Cienia. Nie mogą wybrać tego samego tańca w dwóch następujących po sobie turach
tej samej walki wręcz.
Wir Śmierci – Każde uderzenie ostrza Tancerza wyprowadzone jest z wyjątkową precyzją,
zdolną ściąć głowę, tudzież przeszyć serce pojedynczym, zwodniczo pięknym ciosem. Na czas
tańca, Tancerz Wojny uzyskuje zdolność specjalną Zabójczy Cios.
Burza Ostrzy – Tancerze Wojny zasypują przeciwnika gradem ciosów, poruszając się przy tym z
prędkością, która nie pozwala wyłowić kolejnych dystyngowanych cięć i pchnięć. Na czas
tańca, każdy model w jednostce uzyskuje +1 Atak.
Wstęga Cieni – Tancerze unikają nieporadnych ataków przeciwnika ze zwinną gracją, a
trafienie ich jest niemal niemożliwe. Na czas tańca Tancerze Wojny uzyskują Magiczna Ochronę
na 4+.
Utkana Mgła – Wijące się ruchy tańca rozpraszają i dekoncentrują przeciwnika, pozwalając
Tancerzom na wyprowadzenie ciosu, nim przeciwnik zdąży zareagować. Na czas tańca, każdy
Tancerz Wojny odejmuje jeden ze swych ataków, ale podlega zasadzie Zawsze Uderza Jako
Pierwszy.
Strona 52 – Prastary Drzewiec
325 punktów/model
R WW ZS S WT Ż I A ZP
Prastary Drzewiec
5 5 0 6 6 6 2 5 9
Opcje:
- Może wybrać Leśne Licho (patrz str. 60) o łącznej maksymalnej wartości 100 pkt.
Zasady Specjalne: Leśne Duchy, Łuskowa Skóra (3+), Determinacja, Duszenie Korzeniami,
Łatwopalny, Duży Cel, Pieśń Drzew, Terror.
Pomiń zdanie „Zauważ, że Prastary Drzewiec zużywa wybór Lorda i jednostki Rzadkiej.”
Strona 53 – Leśny Smok
R WW ZS S WT Ż I A ZP
6 6 0 6 6 6 3 5 8
Zasady Specjalne: Duży Cel, Terror, Lot, Trujący Oddech, Łuskowa Skóra (3+)
Pomiń zdanie „ Wybór Leśnego Smoka zużywa dodatkowo wybór Bohatera.
Strona 54 – Jednostki Podstawowe
Pomiń trzeci i czwarty akapit tak, by pozostał tekst:
JEDNOSTKI PODSTAWOWE
Strażnicy Polany stanowią najliczniejszą grupę wojowników w Athel Loren i najczęściej to
właśnie oni jako pierwsi odpowiadają na wezwanie do wojny. Ich sztuka łucznicza jest
wyjątkowa i budzi w świecie słuszny strach.
Jeźdźcy Polany są konnymi łucznikami o wyjątkowych umiejętnościach. Potrafią bez trudu, z
siodła galopującego przez leśną ojczyznę rumaka, razić wrogów śmiercionośnymi strzałami.
Strona 56 & 57 – Jednostki Specjalne
Pomiń trzeci akapit tak, by pozostał tekst:
JEDNOSTKI SPECJALNE
Tancerze Wojny w takt upojnego tańca śmierci sieją zgubę w szeregach swych przeciwników.
Jastrzębi Jeźdźcy są wyspecjalizowaną Wspólnotą, którą łączy z Jastrzębiami naturalna,
głęboka więź: dzięki niej bojowe ptaki służą Elfom za wierzchowce.
Strona 58 – Jednostki Rzadkie
Pomiń czwarty akapit tak, by pozostał tekst:
JEDNOSTKI RZADKIE
Jednostki Rzadkie Leśnych Elfów obejmują najpotężniejsze i najstarsze istoty Athel Loren oraz
równie doskonałych, co tajemniczych zwiadowców.
Strażnicy Ścieżek są w stanie podejść swą ofiarę pod osłoną drzew i z ukrycia zasypać ją
gradem zabójczych strzał.
Drzewce to potężne istoty obdarzone niebywałą siłą. Magowie Elfów budzą je jedynie w obliczu
skrajnego zagrożenia.
Strona 59 – Jednostki Rzadkie
Pomiń trzeci akapit tak, by pozostał tekst:
JEDNOSTKI RZADKIE
Wielkie Orły, które zakładają swe podniebne siedziby w górach i na najwyższych szczytach
drzew Athel Loren w obliczu bitwy przychodzą czasem Leśnym Elfom z pomocą, wiedzione
naturalną więzią i przysięgą honoru, która łączy obie rasy.
Strona 60 – Stado Złowróżbników
25 punktów
Złowróźbniki pojawiają się w niezliczonej liczbie i pozostają napastliwymi obrońcami Athel
Loren, rażącymi wrogów za pomocą zatrutych strzałek i strzał wielkości igieł. Znane są wśród
Bretończyków jako śrut Elfów. Powiada się, że zranionego przez Złowróżbniki czeka długa i
bolesna śmierć, inni twierdzą, że ich pociski zsyłają na ofiarę wypełniony koszmarami sen,
który trwa przez stulecia.
Stado traktuje się jak broń strzelecką, której użyć można oprócz każdej innej broni
strzeleckiej, którą dysponuje model. Stado ma zasięg 6” i K6 strzałów o Sile 2. Model uznaje
się dla potrzeb ustalania pola widzenia za pojedynczy, pieszy model o Sile Jednostki równej 1 i
może on wybrać na cel inną jednostkę niż ta, w którą Postać strzelała ze swej broni
strzeleckiej. Strzały Stada Złowróźbników trafiają zawsze na 4+, zaliczają się do magicznych
ataków i są Zatrute. Model ze Złowróżbnikami może stać i strzelać z nich (dodatkowo, oprócz
innej broni strzeleckiej, którą dysponuje), nawet wtedy jeśli szarżująca jednostka pozostaje
poza polem widzenia modelu, bądź też nawet wtedy, gdy normalnie nie mógłby stać i strzelać
z powodu szarży z zasięgu mniejszego niż połowa ruchu szarży. Póki Postaci grozi kontakt z
przeciwnikiem w wyniku szarży wrogiej jednostki, może ona stać i strzelać wykorzystując
Stado Złowróżbników.
Strona 63 – Szpon Łowcy
25 punktów
Wykonany w przeszłych wiekach dla Althaira, mistrza Strażników Ścieżek długi łuk wygląda na
sękaty i wykrzywiony i skrywa z powodzeniem swą niedościgłą precyzję.
Przy strzelaniu niemagicznymi strzałami właściciel tego długiego łuku może obrać za cel
dowolny model w zasięgu wzroku (w tym również Postacie , których normalnie nie można obrać
na cel ponieważ znajdują się wewnątrz jednostki), lecz przy korzystaniu z tej zdolności
specjalnej stosuje się modyfikator -1 do trafienia. Zauważ, że nie ma zastosowania zwykły
modyfikator -1 za strzelanie do pojedynczego modelu wielkości człowieka, a wybrany cel nie
może skorzystać z zasady „Uwaga, Panie!”. Strzelający ze Szponu Łowcy może zawsze wybrać
inny cel niż wybrała jednostka, w której się znajduje.
Strona 63 – Wrzosiec
15 punktów
Tylko piesze Postacie
Długie ciernie i poskręcane ostrężyny zbroi czynią właściciela niewidzialnym dla otoczenia.
Dostrzec go mogą jedynie najbystrzejsi z wrogów.
Zalicza się do lekkich zbroi i oferuje Ochronę Pancerza na 6+, którą można łączyć z ochroną
innego wyposażenia w zwykły sposób. Przeciwnicy, którzy chcą obrać na cel Postać odzianą we
Wrzosiec trafiają z modyfikatorem -1. Modyfikator ten zwiększa się do -2 w przypadku, gdy
Postać znajduje się w lesie, jako dodatek do lekkiej osłony oferowanej przez Las.
Strona 63 – Harfa Barda
75 punktów
Yimas, Bard słynął w Athel Loren z układania pieśni, a jego tułaczka u boku Prorokini Naieth
dawno temu przeszły do legendy. Choć ich liczne wędrówki pełne były niebezpieczeństw,
zaklęte nuty harfy Yimasa chroniły ich i obdarzały niezwykłą chyżością.
Przedmiot oferuje właścicielowi Magiczną Ochronę na 5+, która obejmuje również jego
wierzchowca oraz jednostkę, w której walczy. Dodatkowo właściciel, jego wierzchowiec,
tudzież jednostka, w której właściciel Harfy przebywa podlegają zasadzie Obieżyświat.
Strona 63 - Bursztynowy Wisior
35 punktów
Tylko piesze Postacie
Ów tajemniczy artefakt istnieje nie tylko w fizycznym wymiarze, gdyż zaburza jednocześnie
upływ czasu, spowalniając wszelkie stworzenie zagrażające jego właścicielowi.
Każdy model przeciwnika w kontakcie z podstawką posiadacza Wisiora podlega zasadzie Zawsze
Uderza Ostatni.
Strona 64 – Księżycowy Kamień Skrytych Ścieżek
35 punktów
Jednokrotne użycie
Choć świat zmienił się znacznie od swego zarania, przed mędrcami ciągle odkryte są ścieżki,
łączące wszystkie lasy. Zdarza się wszakże, iż sama wiedza nie wystarcza, gdyż ścieżki są
zamknięte. Tylko z pomocą jednego z prastarych Księżycowych Kamieni przemierzać można te
zapieczętowane szlaki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin