NAZWA PRZEDMIOTU
Rozwój prawidłowy i zaburzony
DANE OSOBY PROWADZĄCEJ ZAJĘCIA
Tytuł naukowy
(stopień)
Imię i nazwisko
Instytut
Mgr
Karolina Skarbek
Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
e-mail: karola22@interia.pl
DYŻURY
· środy godz. 12.00-13.00 pokój 3318
· podczas zjazdów przed lub po zajęciach – po uprzednim umówieniu się.
FORMA ZAJĘĆ
Ćwiczenia
LICZBA GODZIN
15
FORMA ZALICZENIA
Egzamin
TREŚCI PROGRAMOWE
1.1. Rozwój, dojrzewanie, uczenie się
1.2. Okresy krytyczne w ontogenezie
5.1. Sprawność ruchowa (motoryka duża),
5.2. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała),
5.3. Percepcja wzrokowa,
5.4. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni,
5.5. Percepcja słuchowa,
5.6. Mowa,
5.7. Myślenie,
5.8. Sfera emocjonalno – społeczna.
6.1. Zaburzenia rozwoju ruchowego
6.1.1. Niezręczność manualna
6.1.2. Niezręczność ruchowa całego ciała
6.2. Zaburzenia lateralizacji
6.3. Zaburzenia percepcji wzrokowej
6.4. Zaburzenia percepcji słuchowej
6.5. Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia
6.6. Zaburzenia rozwoju emocjonalno - społecznego
7.1. Zaburzenia kontaktu i komunikacji
7.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
7.3. Zaburzenia integracji sensorycznej
Literatura obowiązkowa:
1. Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973, s. 12-138.
2. Brzezińska A., Trempała J., Wprowadzenie do psychologii rozwoju, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.1; Podrozdziały: Pojęcie zmiany rozwojowej, s. 229 – 238, Koncepcje rozwoju człowieka, s.256 - 283.
3. Kościelska, M., Psychologia kliniczna dziecka, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.3; Podrozdziały: Zaburzenia rozwoju u dzieci. Elementy psychopatologii rozwojowej i pomoc psychologiczna, s. 632 - 648.
4. Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.165-205.
5. Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.207-258.
6. Kendall, P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, Gdańsk 2004.
7. Kielar – Turska M., Średnie dzieciństwo. Wiek Przedszkolny, (w:) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas – Napierała J. Trempała, PWN, Warszawa 2009, s.83-129
8. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1991.
9. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s. 32 -104.
Literatura uzupełniająca:
1. Matczak A. Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
2. Kielar – Turska, M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.1; Podrozdziały: Średnie dzieciństwo, s. 299 – 306, Późne dzieciństwo, s.306 - 309.
3. Wolańczyk, T., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wydawnictwo BiFolium, Lublin 1999.
4. Pisula, E., Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk 2005.
5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. WSiP, Warszawa 2000.
6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. WSiP, Warszawa 2004.
7. Natowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1980.
ZALICZENIE
1. Egzamin ustny –
Zakres:
· znajomość literatury obowiązkowej
· pojęcie rozwoju; różnice pomiędzy rozwojem, dojrzewaniem a uczeniem się
· pojęcie okresów krytycznych w ontogenezie
· czynniki zaburzeń rozwoju
· ogólne prawidłowości rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym w następujących sferach: sprawność ruchowa, sprawność manualna i grafomotoryczna, percepcja wzrokowa, orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni, percepcja słuchowa, mowa, myślenie, sfera emocjonalno – społeczna.
· nieprawidłowości w rozwoju, jakie mogą wystąpić w poszczególnych sferach (tj. zaburzenia rozwoju ruchowego, zaburzenia lateralizacji, zaburzenia percepcji, zaburzenia mowy i myślenia, zaburzenia emocjonalno – społeczne)
· inne zaburzenia: zaburzenia kontaktu i komunikacji, Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi, zaburzenia integracji sensorycznej.
· formy i sposoby udzielenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci z zaburzeniami rozwoju.
2. Praca w zespołach podczas zajęć
· Projekt – studium przypadków, różnicowanie rozwoju prawidłowego i zaburzonego
· Projekt –przygotowanie planu postępowania diagnostycznego dla dziecka z nieprawidłowym rozwojem
· Projekt –przygotowanie scenariusza zajęć dla konkretnego dziecka z nieprawidłowościami w rozwoju
· Projekt –przygotowanie planu działań naprawczych dla konkretnego dziecka u którego występują deficyty rozwojowe.
· Projekt –przygotowanie planu rozmowy z rodzicami, mającej na celu przekazanie im informacji o zaobserwowanych nieprawidłowościach w rozwoju oraz włączenie ich w proces wspomagania dziecka
3. Obecność – dopuszczalna jest jedna nieobecność (każda następna wpływa na obniżenie oceny końcowej)
3
szalin1