Plan na październik.doc

(115 KB) Pobierz
Plan na październik

Plan na październik

 

I JESTEM OSTROŻNY

 

Formy i środki realizacji

Cele operacyjne

Podst. Progr.

 

Dzień I – BEZPIECZNA PODRÓŻ

Poranne powitanie, nauka krótkiej śpiewanki „Witam Was”.

Zagadki tematyczne dla dzieci: „Pojazdy” oraz z zestawu dydaktycznego „Słucham i mówię” - rozmowa na temat różnych środków lokomocji. Omówienie ilustracji różnych pojazdów.

Zwrócenie uwagi na bezpieczne podróżowanie w fotelikach, zapinanie pasów itp.

Ćwiczenia rytmiczne słuchowo-ruchowe przy piosence „Uliczne sygnały”.

Zabawa ruchowo – ortofoniczna na zgłoskach brrr, brum „Pojazdy”.

 

Dzień II CO WIEM O SOBIE

Opowiadanie „Przygoda z małpką” S. Szuchowej – na podstawie ilustracji graficznej z głównym bohaterem.( Z teczki „Bohaterowie bajek”).  Rozmowa z dziećmi, wspólne szukanie odpowiedzi na pytania nauczycielki.

Rozmowa na temat:

- własnego imienia i nazwiska, czytanie globalne – oswajanie wzroku ze swoim imieniem i nazwiskiem.

- adresu zamieszkania,

- dystansu do obcych osób,

Zestaw ćwiczeń ruchowych z elementami zestawu „Autochodzik”:

- marsz, trucht,

- zabawa bieżna samochody,

- ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Wiatraki”,

- ćwiczenia mięśni szyi „Przechodzimy przez pasy”,

- ćwiczenia z elementami czworakowania, „Pieski na spacerze”

- ćwiczenia oddechowe „Spóźniony pasażer”.

- relaksacja przy muzyce,

 

Dzień III POZNAJEMY ZNAKI DROGOWE

Ilustrowany wiersz „Światła na skrzyżowaniu”

Omówienie wiersza, odpowiedzi na pytania nauczycielki.

Zapoznanie się z sygnalizatorem świetlnym pomoc z zestawu „Autochodzik”.

Nauka wiersza.

Zapoznanie dzieci z podstawowymi znakami – pomoc z zestawu „Autochodzik”

Rozluźnienie i relaks przed pracą plastyczną – ćwiczenia rąk.

„Sygnalizator”. Wykonanie sygnalizatora świetlnego, wycinanie sylwety sygnalizatora, naklejanie i kolorowanie świateł wykorzystanie koloru: czerwonego, pomarańczowego oraz zielonego.

„Samochód” – dokończenie rysunku po kropkach, kolorowanie kredkami świecowymi oraz ołówkowymi.

 

Dzień IV ZABAWY KOMUNIKACYJNE

Wprowadzenie do zabawy poprzez wykorzystanie tablic graficznych z teczki tematycznej „Bądź ostrożny”. Rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po ulicy. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami ruchu drogowego (którą stroną chodzimy, którą jeździmy).

Prezentacja zastawu edukacyjnego „Autochodzik”.

Ustalenie zasad zabawy.

Zabawa ruchowo – dydaktyczna „Na przejściu dla pieszych”.

Zabawa orientacyjno-porządkowa przy muzyce „Samochody”.

Zabawa tematyczna „Na stacji benzynowej”.

Zabawa matematyczna „Co jeździ, co lata, a co pływa?” – segregowanie środków lokomocji w kolorowych pętlach.

Przeliczanie sylwet pojazdów. Posługiwanie się pojęciami: więcej, mniej, tyle samo.

Zabawa ruchowa „Piesi na jezdni. Zabawy komunikacyjne inicjowane przez dzieci.

 

Dzień V NA SKRZYŻOWANIU

Powtórzenie wiersza „Światła na skrzyżowaniu”. Wsłuchiwanie się w piosenkę „Uwaga czerwone światło” M. Terlikowskiej, poruszanie się w rytm muzyki przy wersji instrumentalnej.

Powtórzenie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.

Ustalenie zasad, które będą obowiązywały podczas wycieczki.

Wycieczka na skrzyżowanie, obserwowanie przez dzieci pieszych i samochodów. Przejście przez ulicę.

Oglądanie i podziwianie niektórych obiektów w mieście: Poczta, basen, rynek, Urząd Miasta oraz kościół.

Omówienie wrażeń po wycieczce, spostrzeżeń dzieci.

Nauka prostej wyliczanki – sylabizowanie swojego imienia.

 

 

Spotkanie z policjantem. – utrwalenie zdobytych wiadomości poprzez quiz i zabawy z policjantem. Rozmowa na temat zasad bezpiecznego poruszania się po drodze przez dzień jak i po zmroku. Śpiewanie piosenki „Dziś policjant z nami jest”.

Wywiad z policjantem.

 

 

 

 

 

- potrafi zapamiętać prostą śpiewankę,

 

- potrafi za pomocą słuchu oraz wzroku rozpoznać podstawowe środki lokomocji,

- potrafi zgłosić się do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki i czekać na udzielenie głosu,

- wie jak bezpiecznie podróżować samochodem,

- potrafi wspólnie z nauczycielem śpiewać oraz pokazywać ruchem piosenkę,

- prawidłowo wypowiada zgłoski,

 

 

- uważnie słucha opowiadania, odpowiada na proste pytania dotyczące treści,

- opowiada o postawie bohatera opowiadania, wyraża swoje emocje z nim związane,

- potrafi się przedstawić,

- rozpoznaje swoje imie i nazwisko na kartce,

- zna nazwę miasta, z którego pochodzi,

- naśladuje ruchy pokazane przez nauczycielkę,

- podejmuje działania wymagające wysiłku fizycznego,

- zachowuje się bezpiecznie podczas wykonywania ćwiczeń,

- potrafi bezpiecznie przejść przez pasy,

 

 

 

 

 

 

 

- uważnie słucha wiersza, odpowiada na proste pytania dotyczące treści,

 

 

- wie do czego służy sygnalizator świetlny,

- prawidłowo nazywa kolory,

 

- potrafi wraz z nauczycielką powiedzieć wiersz,

 

 

- prawidłowo trzyma nożyczki,

- samodzielnie wycina sylwetę sygnalizatora,

- zna kolory: czerwony, pomarańczowy, zielony.

- potrafi samodzielnie rysować po kropkach,

- prawidłowo trzyma kredkę,

 

 

 

- uważnie słucha wypowiedzi nauczycielki,

- zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszani się po drodze,

 

 

 

- przestrzega ustalonych zasad zabawy,

 

- bierze udział w zabawach,

- poznaje i przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego,

- bliżej poznaje przejście dla pieszych,

- potrafi współuczestniczyć w zabawie grupowej,

- prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela „lewo” i „prawo”.

- używa zwrotów grzecznościowych,

- potrafi nazywać różne pojazdy,

- potrafi przeliczać do 4, (5)

- potrafi segregować pojazdy,

- zna i prawidłowo używa pojęć: więcej, mniej, tyle samo,

 

- potrafi powtórzyć wiersz z nauczycielką,

- uważnie słucha tekstu piosenki,

- bierze udział w zabawie,

 

- zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drodze,

- przestrzega ustalonych zasad wycieczki,

- wie jak wygląda skrzyżowanie oraz pasy dla pieszych,

- potrafi z pomocą nauczycielki bezpiecznie przejść przez ulicę,

- poznaje miasto oraz niektóre obiekty publiczne,

- wypowiada się w kilku zdaniach na temat wycieczki,

- potrafi zapamiętać wyliczankę,

- mówi wyraźnie, sylabizuje swoje imię,

 

- odpowiada na pytania zawarte w quizie np.: Którą stroną chodzimy ?,

- śpiewa piosenkę,

- potrafi zadać policjantowi pytanie,

 

 

 

I.8

 

I.2

 

 

 

III.5

 

II.7

 

I.8

 

 

I.11

 

 

I.8

 

 

IV.2

 

 

I.2

 

 

 

II.8

 

 

 

 

 

I.14

IV.6

 

 

 

 

 

 

 

 

I.8

 

 

 

I.14

 

I.6.1

 

I.4

 

 

 

II.2

II.1

 

I.6.1

 

II.2

 

 

 

I.8

 

II.7

 

 

 

 

IV.4

 

II.8

IV.6

 

 

 

III.6

 

 

II.5

I.6.1

I.6

 

 

 

 

 

 

I.8

 

II.8

 

 

II.7

 

IV.4

 

I.14

 

IV.4

 

III.7

 

I.11

 

 

 

 

 

II.6

 

I.8

 

 

 

 

 

 

 

 

II PRZYRODA JESIENIĄ

 

Formy i środki realizacji

Cele operacyjne

Podst. Progr.

Dzień I Czy to już jesień?

Witające się rączki, wg „Zabaw paluszkowych” K. Sąsiadek.

Odczytanie listu od Pani Jesieni – własnoręcznie przygotowane opowiadanie nauczycielki do dzieci.

Spełnienie próśb Pani Jesieni:

– segregacja i przeliczanie przedmiotów, które przydadzą się dzieciom jesienią, a które latem czy zimą. (z przygotowanych rekwizytów),

- nauka krótkiej śpiewanki „Olaboga, olaboga” – zaśpiewanie wraz z pokazywaniem dla Pani Jesieni,

- szukanie oznak jesieni na podstawie tablicy graficznej „Las jesienią”.

- odczytanie globalne napisu LAS i umieszczenie go na gazetce w sali.

Krótka pogadanka na temat pór roku – ilustracje tematyczne. Rozmowa na temat jesieni i pogody jesienią. (ilustracje graficzne).

Zabawa dydaktyczna „Pory roku” wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Opowiadanie ruchowe „Co robi miś?” wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Zapoznanie dzieci z życiem niedźwiadka przez 4 pory roku, Utrwalenie regularności pór roku.

Zabawa ortofoniczna „Słońce i deszcz”.

Zabawy rytmiczno-słuchowo-ruchowe. Wprowadzenie piosenki „Skaczące kasztany”. Nauka słów oraz krótki układ taneczny w parach.

 

Dzień II Szukamy jesieni.

Zaproszenie dzieci „Na wyprawę po ciszę”. Spacer do parku. Ustalenie zasad bezpiecznego poruszania się podczas wyprawy, zachowania ciszy, wsłuchiwania się w odgłosy przyrody.

Ustalenie celu wyprawy:

- szukamy oznak jesieni,

- wsłuchujemy się w odgłosy przyrody,

- obserwujemy zwierzęta i przyrodę,

- zbieramy dary jesieni do kącika przyrody,

Kształcenie zmysłu dotyku – dotykanie palcami kory drzewa z zamkniętymi oczyma.

Zbieranie jesiennych skarbów – liści drzew, kasztanów, żołędzi, jarzębiny itp. – obserwacja drzew spod, których dzieci zbierają skarby.

Frotage – odbijanie liścia za pomocą kredek świecowych. Malowanie farbami i odbijanie na kartce papieru – liści.

„Co czułam/łem w parku...” dokończ zdanie, zabawa dydaktyczna.

 

Dzień III Jesienne liście

Piosenka „Jesienne liście” M. Kaczurbina.

Poznanie nowego instrumentu – flet prosty. Prezentacja piosenki – gra na flecie, śpiew, omówienie słów.

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe, odbywające się podczas opowiadanej przez nauczycielkę historyjki : (Według pomysłu nauczycielki).

- ćwiczenie bieżne – marsz po okręgu,

- zabawa orientacyjno-porządkowa „Zające”,

- ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Grzyby”,

- zabawa z elementami czworakowania „Spacerek sarenek”,

- ćwiczenia z elementem skoku „Leśny strumyk”,

- zabawa z elementem równowagi „Leśna ścieżka”,

- ćwiczenie tułowia „Niedźwiedź za drzewem”.

Ćwiczenia ortofoniczne przy zabawie ruchowej „Kasztanowy konik”.  (na dźwiękach wydawanych przez konika).

 

Dzień IV Jesień w lesie

„Co to jest las” – krótka pogadanka. Wywieszenie ilustracji graficznej lasu oraz napisu do globalnego czytania LAS.

Umieszczenie na tablicy dużych szablonów drzew, umieszczenie na nich liści dębu i kasztana prezentacja owoców tych drzew.

Zapoznanie dzieci z tekstem wiersza Pt. „Drzewo” Bożeny Formy.

Umieszczanie przez dzieci szablonów zwierząt, ptaków, grzybów, o których mowa w wierszu. Stosowanie określeń „koło, na, wyżej, niżej”.

Zabawa muzyczno-ruchowa „Kasztanki”.

„Kasztanowa makieta” – dokańczanie przez dzieci ludzików z kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Przygotowanie makiety – wyścielanie liśćmi podstawy makiety. Układanie postaci na mankiecie.

„Listowa wydzieranka” – ręczne wydzieranie kształtów z liści, naklejanie na sylwetach drzew – umieszczenie na makiecie.

 

 

 

Dzień V Jesienny kosz

Wyjście dzieci do biblioteki miejskiej– krótka pogadanka, pytania nauczycielki do dzieci. Zasady zachowania się w bibliotece. Utrwalenie zwrotów grzecznościowych.

W bibliotece: odczytanie przez pracownika biblioteki wierszyków na tematy jesienne, pogadanka o jesieni i o treści wierszyków. Zaproszenie na kolejne czytanie literatury.

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych na podstawie metody Weroniki Scherborne: („Ruch rozwijający dla dzieci” W. Scherborne).

I – powitanie

II – ćwiczenia i zabawy ruchowe kształtujące poznanie swojego ciała,

III – ćwiczenia i zabawy ruchowe kształtujące nawiązanie kontaktu z partnerem i grupą,

List od Pani Jesieni z prośbą o wykonanie przez dzieci  podarunku dla niej.

 

Umieszczenie zebranych darów jesieni w kąciku przyrody. Wzbogacanie i porządkowanie zbiorów. Segregacja zebranych podczas wyprawy darów, tworzenie zbiorów, opis kształtu i faktury daru. Porównywanie wielkości darów, pojęcia mały – duży.

 

- poznaje nowy wierszyk,

- potrafi pokazywać gestem wypowiadane słowa,

- uważnie wysłuchuje listu,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin