Plan na październik
I JESTEM OSTROŻNY
Formy i środki realizacji
Cele operacyjne
Podst. Progr.
Dzień I – BEZPIECZNA PODRÓŻ
Poranne powitanie, nauka krótkiej śpiewanki „Witam Was”.
Zagadki tematyczne dla dzieci: „Pojazdy” oraz z zestawu dydaktycznego „Słucham i mówię” - rozmowa na temat różnych środków lokomocji. Omówienie ilustracji różnych pojazdów.
Zwrócenie uwagi na bezpieczne podróżowanie w fotelikach, zapinanie pasów itp.
Ćwiczenia rytmiczne słuchowo-ruchowe przy piosence „Uliczne sygnały”.
Zabawa ruchowo – ortofoniczna na zgłoskach brrr, brum „Pojazdy”.
Dzień II CO WIEM O SOBIE
Opowiadanie „Przygoda z małpką” S. Szuchowej – na podstawie ilustracji graficznej z głównym bohaterem.( Z teczki „Bohaterowie bajek”). Rozmowa z dziećmi, wspólne szukanie odpowiedzi na pytania nauczycielki.
Rozmowa na temat:
- własnego imienia i nazwiska, czytanie globalne – oswajanie wzroku ze swoim imieniem i nazwiskiem.
- adresu zamieszkania,
- dystansu do obcych osób,
Zestaw ćwiczeń ruchowych z elementami zestawu „Autochodzik”:
- marsz, trucht,
- zabawa bieżna samochody,
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Wiatraki”,
- ćwiczenia mięśni szyi „Przechodzimy przez pasy”,
- ćwiczenia z elementami czworakowania, „Pieski na spacerze”
- ćwiczenia oddechowe „Spóźniony pasażer”.
- relaksacja przy muzyce,
Dzień III POZNAJEMY ZNAKI DROGOWE
Ilustrowany wiersz „Światła na skrzyżowaniu”
Omówienie wiersza, odpowiedzi na pytania nauczycielki.
Zapoznanie się z sygnalizatorem świetlnym pomoc z zestawu „Autochodzik”.
Nauka wiersza.
Zapoznanie dzieci z podstawowymi znakami – pomoc z zestawu „Autochodzik”
Rozluźnienie i relaks przed pracą plastyczną – ćwiczenia rąk.
„Sygnalizator”. Wykonanie sygnalizatora świetlnego, wycinanie sylwety sygnalizatora, naklejanie i kolorowanie świateł wykorzystanie koloru: czerwonego, pomarańczowego oraz zielonego.
„Samochód” – dokończenie rysunku po kropkach, kolorowanie kredkami świecowymi oraz ołówkowymi.
Dzień IV ZABAWY KOMUNIKACYJNE
Wprowadzenie do zabawy poprzez wykorzystanie tablic graficznych z teczki tematycznej „Bądź ostrożny”. Rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po ulicy. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami ruchu drogowego (którą stroną chodzimy, którą jeździmy).
Prezentacja zastawu edukacyjnego „Autochodzik”.
Ustalenie zasad zabawy.
Zabawa ruchowo – dydaktyczna „Na przejściu dla pieszych”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa przy muzyce „Samochody”.
Zabawa tematyczna „Na stacji benzynowej”.
Zabawa matematyczna „Co jeździ, co lata, a co pływa?” – segregowanie środków lokomocji w kolorowych pętlach.
Przeliczanie sylwet pojazdów. Posługiwanie się pojęciami: więcej, mniej, tyle samo.
Zabawa ruchowa „Piesi na jezdni. Zabawy komunikacyjne inicjowane przez dzieci.
Dzień V NA SKRZYŻOWANIU
Powtórzenie wiersza „Światła na skrzyżowaniu”. Wsłuchiwanie się w piosenkę „Uwaga czerwone światło” M. Terlikowskiej, poruszanie się w rytm muzyki przy wersji instrumentalnej.
Powtórzenie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.
Ustalenie zasad, które będą obowiązywały podczas wycieczki.
Wycieczka na skrzyżowanie, obserwowanie przez dzieci pieszych i samochodów. Przejście przez ulicę.
Oglądanie i podziwianie niektórych obiektów w mieście: Poczta, basen, rynek, Urząd Miasta oraz kościół.
Omówienie wrażeń po wycieczce, spostrzeżeń dzieci.
Nauka prostej wyliczanki – sylabizowanie swojego imienia.
Spotkanie z policjantem. – utrwalenie zdobytych wiadomości poprzez quiz i zabawy z policjantem. Rozmowa na temat zasad bezpiecznego poruszania się po drodze przez dzień jak i po zmroku. Śpiewanie piosenki „Dziś policjant z nami jest”.
Wywiad z policjantem.
- potrafi zapamiętać prostą śpiewankę,
- potrafi za pomocą słuchu oraz wzroku rozpoznać podstawowe środki lokomocji,
- potrafi zgłosić się do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki i czekać na udzielenie głosu,
- wie jak bezpiecznie podróżować samochodem,
- potrafi wspólnie z nauczycielem śpiewać oraz pokazywać ruchem piosenkę,
- prawidłowo wypowiada zgłoski,
- uważnie słucha opowiadania, odpowiada na proste pytania dotyczące treści,
- opowiada o postawie bohatera opowiadania, wyraża swoje emocje z nim związane,
- potrafi się przedstawić,
- rozpoznaje swoje imie i nazwisko na kartce,
- zna nazwę miasta, z którego pochodzi,
- naśladuje ruchy pokazane przez nauczycielkę,
- podejmuje działania wymagające wysiłku fizycznego,
- zachowuje się bezpiecznie podczas wykonywania ćwiczeń,
- potrafi bezpiecznie przejść przez pasy,
- uważnie słucha wiersza, odpowiada na proste pytania dotyczące treści,
- wie do czego służy sygnalizator świetlny,
- prawidłowo nazywa kolory,
- potrafi wraz z nauczycielką powiedzieć wiersz,
- prawidłowo trzyma nożyczki,
- samodzielnie wycina sylwetę sygnalizatora,
- zna kolory: czerwony, pomarańczowy, zielony.
- potrafi samodzielnie rysować po kropkach,
- prawidłowo trzyma kredkę,
- uważnie słucha wypowiedzi nauczycielki,
- zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszani się po drodze,
- przestrzega ustalonych zasad zabawy,
- bierze udział w zabawach,
- poznaje i przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego,
- bliżej poznaje przejście dla pieszych,
- potrafi współuczestniczyć w zabawie grupowej,
- prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela „lewo” i „prawo”.
- używa zwrotów grzecznościowych,
- potrafi nazywać różne pojazdy,
- potrafi przeliczać do 4, (5)
- potrafi segregować pojazdy,
- zna i prawidłowo używa pojęć: więcej, mniej, tyle samo,
- potrafi powtórzyć wiersz z nauczycielką,
- uważnie słucha tekstu piosenki,
- bierze udział w zabawie,
- zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drodze,
- przestrzega ustalonych zasad wycieczki,
- wie jak wygląda skrzyżowanie oraz pasy dla pieszych,
- potrafi z pomocą nauczycielki bezpiecznie przejść przez ulicę,
- poznaje miasto oraz niektóre obiekty publiczne,
- wypowiada się w kilku zdaniach na temat wycieczki,
- potrafi zapamiętać wyliczankę,
- mówi wyraźnie, sylabizuje swoje imię,
- odpowiada na pytania zawarte w quizie np.: Którą stroną chodzimy ?,
- śpiewa piosenkę,
- potrafi zadać policjantowi pytanie,
I.8
I.2
III.5
II.7
I.11
IV.2
II.8
I.14
I.6.1
I.4
II.2
II.1
IV.4
IV.6
III.6
II.5
I.6
III.7
II.6
II PRZYRODA JESIENIĄ
Dzień I Czy to już jesień?
Witające się rączki, wg „Zabaw paluszkowych” K. Sąsiadek.
Odczytanie listu od Pani Jesieni – własnoręcznie przygotowane opowiadanie nauczycielki do dzieci.
Spełnienie próśb Pani Jesieni:
– segregacja i przeliczanie przedmiotów, które przydadzą się dzieciom jesienią, a które latem czy zimą. (z przygotowanych rekwizytów),
- nauka krótkiej śpiewanki „Olaboga, olaboga” – zaśpiewanie wraz z pokazywaniem dla Pani Jesieni,
- szukanie oznak jesieni na podstawie tablicy graficznej „Las jesienią”.
- odczytanie globalne napisu LAS i umieszczenie go na gazetce w sali.
Krótka pogadanka na temat pór roku – ilustracje tematyczne. Rozmowa na temat jesieni i pogody jesienią. (ilustracje graficzne).
Zabawa dydaktyczna „Pory roku” wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Opowiadanie ruchowe „Co robi miś?” wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Zapoznanie dzieci z życiem niedźwiadka przez 4 pory roku, Utrwalenie regularności pór roku.
Zabawa ortofoniczna „Słońce i deszcz”.
Zabawy rytmiczno-słuchowo-ruchowe. Wprowadzenie piosenki „Skaczące kasztany”. Nauka słów oraz krótki układ taneczny w parach.
Dzień II Szukamy jesieni.
Zaproszenie dzieci „Na wyprawę po ciszę”. Spacer do parku. Ustalenie zasad bezpiecznego poruszania się podczas wyprawy, zachowania ciszy, wsłuchiwania się w odgłosy przyrody.
Ustalenie celu wyprawy:
- szukamy oznak jesieni,
- wsłuchujemy się w odgłosy przyrody,
- obserwujemy zwierzęta i przyrodę,
- zbieramy dary jesieni do kącika przyrody,
Kształcenie zmysłu dotyku – dotykanie palcami kory drzewa z zamkniętymi oczyma.
Zbieranie jesiennych skarbów – liści drzew, kasztanów, żołędzi, jarzębiny itp. – obserwacja drzew spod, których dzieci zbierają skarby.
Frotage – odbijanie liścia za pomocą kredek świecowych. Malowanie farbami i odbijanie na kartce papieru – liści.
„Co czułam/łem w parku...” dokończ zdanie, zabawa dydaktyczna.
Dzień III Jesienne liście
Piosenka „Jesienne liście” M. Kaczurbina.
Poznanie nowego instrumentu – flet prosty. Prezentacja piosenki – gra na flecie, śpiew, omówienie słów.
Zabawy i ćwiczenia ruchowe, odbywające się podczas opowiadanej przez nauczycielkę historyjki : (Według pomysłu nauczycielki).
- ćwiczenie bieżne – marsz po okręgu,
- zabawa orientacyjno-porządkowa „Zające”,
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Grzyby”,
- zabawa z elementami czworakowania „Spacerek sarenek”,
- ćwiczenia z elementem skoku „Leśny strumyk”,
- zabawa z elementem równowagi „Leśna ścieżka”,
- ćwiczenie tułowia „Niedźwiedź za drzewem”.
Ćwiczenia ortofoniczne przy zabawie ruchowej „Kasztanowy konik”. (na dźwiękach wydawanych przez konika).
Dzień IV Jesień w lesie
„Co to jest las” – krótka pogadanka. Wywieszenie ilustracji graficznej lasu oraz napisu do globalnego czytania LAS.
Umieszczenie na tablicy dużych szablonów drzew, umieszczenie na nich liści dębu i kasztana prezentacja owoców tych drzew.
Zapoznanie dzieci z tekstem wiersza Pt. „Drzewo” Bożeny Formy.
Umieszczanie przez dzieci szablonów zwierząt, ptaków, grzybów, o których mowa w wierszu. Stosowanie określeń „koło, na, wyżej, niżej”.
Zabawa muzyczno-ruchowa „Kasztanki”.
„Kasztanowa makieta” – dokańczanie przez dzieci ludzików z kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Przygotowanie makiety – wyścielanie liśćmi podstawy makiety. Układanie postaci na mankiecie.
„Listowa wydzieranka” – ręczne wydzieranie kształtów z liści, naklejanie na sylwetach drzew – umieszczenie na makiecie.
Dzień V Jesienny kosz
Wyjście dzieci do biblioteki miejskiej– krótka pogadanka, pytania nauczycielki do dzieci. Zasady zachowania się w bibliotece. Utrwalenie zwrotów grzecznościowych.
W bibliotece: odczytanie przez pracownika biblioteki wierszyków na tematy jesienne, pogadanka o jesieni i o treści wierszyków. Zaproszenie na kolejne czytanie literatury.
Zestaw ćwiczeń ruchowych na podstawie metody Weroniki Scherborne: („Ruch rozwijający dla dzieci” W. Scherborne).
I – powitanie
II – ćwiczenia i zabawy ruchowe kształtujące poznanie swojego ciała,
III – ćwiczenia i zabawy ruchowe kształtujące nawiązanie kontaktu z partnerem i grupą,
List od Pani Jesieni z prośbą o wykonanie przez dzieci podarunku dla niej.
Umieszczenie zebranych darów jesieni w kąciku przyrody. Wzbogacanie i porządkowanie zbiorów. Segregacja zebranych podczas wyprawy darów, tworzenie zbiorów, opis kształtu i faktury daru. Porównywanie wielkości darów, pojęcia mały – duży.
- poznaje nowy wierszyk,
- potrafi pokazywać gestem wypowiadane słowa,
- uważnie wysłuchuje listu,
...
magi83