03.doc

(46 KB) Pobierz

Praca z uczniem mającym trudności w czytaniu:

 

Trudności w czytaniu wpływają na ogólne trudności w nauce, dlatego bardzo ważne jest jak najwcześniejsze podjęcie pracy nad doskonaleniem umiejętności czytania. Trening czytania należy prowadzić codziennie pamiętając o odpowiednim doborze ćwiczeń – od łatwych do coraz trudniejszych w miarę postępów czynionych przez dziecko. W przypadku znacznych trudności dziecka wskazana jest pomoc terapeuty lub okresowe konsultacje z nauczycielem terapeutą mające na celu określenie materiału i metod pracy. Poniżej przedstawiono metody, techniki oraz konkretne ćwiczenia, które można wykorzystać w pracy z uczniem mającym trudności w czytaniu:

 

-       sylabowa metoda nauki czytania:

s        przypomnienie i utrwalenie pojęć: głoski, litery, sylaby, samogłoski, spółgłoski,

s        utrwalenie znajomości samogłosek,

s        odczytywanie sylab i wyrazów (zastosowanie kolorów do oznaczania samogłosek i spółgłosek, sylab w wyrazach) z zachowaniem zasady stopniowania trudności (najpierw sylaby otwarte (np. ma, le), wyrazy o sylabach otwartych (np. lato, kanapa), potem sylaby zamknięte bez grup spółgłoskowych (np. sok, tan), wyrazy zawierające te sylaby (np. sanki, lasek) i, na końcu, wyrazy z grupą spółgłoskową w strukturze sylab (np. port, stary),

polecane materiały do pracy z dzieckiem:

Ø       E. Kujawa, M. Kurzyna „Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych” – podręcznik i zeszyty ćwiczeń (pozycja dostępna w księgarniach)

Ø       J. Baran „Zestaw ćwiczeń dla dzieci z trudnościami w nauce czytania” - podręcznik oraz trzy zeszyty ćwiczeń

Ø       J. Mickiewicz „Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych” (pozycja dostępna w księgarni Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Warszawie, ul. Polna 46a, 00 – 644 Warszawa)

Ø       B. Zakrzewska „I ty będziesz dobrze czytać” (pozycja dostępna w księgarniach)

-       tworzenie wyrazów poprzez dokładanie sylab do danej sylaby, np. brze – gi, mię, na – brze – że (karteczki z sylabami, suwaki, loteryjki sylabowe),

-       odczytywanie wyrazów, w których sylaby są zaznaczone różnymi kolorami, np. osiemdziesięciodziewięcioipółletni (użycie kolorów czerwonego i czarnego – łatwiejsze, niebieskiego i czerwonego – trudniejsze),

-       „falbankowanie” sylab, np. królewna, telewizor

-       zapisywanie i odczytywanie łańcuchów sylabowo – wyrazowych (szereg sylab oddzielonych od siebie myślnikami; tworzą one wyrazy częściowo nakładające się na siebie – ostatnia sylaba danego słowa jest jednocześnie pierwszą sylabą następnego; sylaby pełniące tę podwójną funkcję są w jakiś sposób zaznaczone),

np. pa – ra – da – ni – na – ro – dy – le – ma – ty – tu – ły – si – na – pi – sy,

-       zapisywanie i odczytywanie łańcuchów literowych (głoskowo – wyrazowych, w których częścią wspólną dla dwóch słów następujących bezpośrednio po sobie jest litera (głoska), a nie sylaba),

np. m – ó – z – g – a – r – b – a – r – k – a – s – k,

-       wzrokowe różnicowanie wyrazów podobnych (dziecko odnajduje na kartce wyrazy odczytywane przez badającego),

Ø       jeśli dziecko wyjątkowo często „zjada” litery – ćwiczenia polegające na znajdowaniu w linijce wszystkich wyrazów, które w stosunku do wyjściowego słowa (wytłuszczonego) mają opuszczoną literę, np.: parka parkan, para, tarka, arka, pałka, paka, park (prawidłowe rozwiązania są podkreślone),

Ø       jeśli dziecko bardzo często myli litery b i d – zadanie polegające na odszukaniu wyrazów różniących się tylko tymi literkami, np.:

budy   pupy, boby, pudy, dudy, buty, dęby, dyby, duby, body,

drób  brud, bród, dróg, gród, burd, bóbr, grób, dóbr, bób,

Ø       odnajdywanie takich samych liter lub sylab w parach wyrazów, np.: sennoc, makaron – katar,

-       czytanie wyrazów z lukami literowymi, sylabowymi, np. m . j, s . r, k . z . , z . g . r,

 

-       słuchowe i wzrokowe wyszukiwanie krótkich słów ukrytych w dłuższych wyrazach (wersje ćwiczenia „Co kryje się w tym wyrazie?”), np. zasady, wazelina, rumaki albo

W podanych zdaniach ukryte są nazwy ptaków. Odszukaj je.

1.        Kazię bardzo interesują książki.

2.        Podaj mi masło, Wiktorze.

3.        Postawię ci te same warunki.

-       rozsypanki wyrazowo – zdaniowe,

-       zlepki wyrazowe, zlepki zdaniowe, np. Lubiękolorowebajki. – trzeba rozdzielić poszczególne wyrazy pionową kreską,

-       rebusy,

-       wykreślanki wyrazowe,

np.  Wykreśl z diagramu (poziomo lub pionowo) wyraz tato – ćwiczenie łatwiejsze

Wykreśl z diagramu (poziomo, pionowo lub wspak) nazwy 17 zwierząt – ćw. trudniejsze (diagram poniżej)

Z

A

R

U

K

Ą

B

Ś

K

R

O

K

O

D

Y

L

A

E

O

A

Z

R

K

A

M

B

K

K

A

R

P

M

O

I

L

R

S

O

W

A

S

L

U

I

O

I

N

N

O

O

M

A

S

W

P

U

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin