I - wprowadzenie i dusza.rtf
(
41 KB
)
Pobierz
Historia myśli
psychologi
cznej
Od duszy do metafory komputerowej
Przedmiot naszych zajęć
n
Wprowadzenie do psychologii współczesnej poprzez historię psychologii oraz dzieje myśli psychologicznej.
n
Możliwa jest prezentacja różnych wersji historii myśli psychologicznej.
n
Z tej mnogości musimy wybrać i zrealizować tylko jedną.
Teza główna
n
Ujęcie mentalistyczne, pierwszoosobowe
(
the first person data psychology
)
n
oraz fizykalistyczne, trzecioosobowe
(
the third person data psychology
)
jako dwie podstawowe perspektywy psychologii.
n
Ewolucja psychologii
, jako przejście od:
n
ujęcia (zasadniczo) pierwszoosobowego do:
n
ujęcia (zasadniczo) trzecioosobowego.
Co i jak?
n
Aktualny stan psychologii, jako wynik rozwoju oraz wzajemnego wpływania na siebie:
n
Trzech wielkich tradycji badających i poznających człowieka, które zaistniały w dziejach myśli psychologicznej:
n
Tradycji świadomościowej
(mentalistycznej, pierwszoosobowej).
n
Tradycji nieświadomościowej
(pośredniej, mentalistyczno-fizykalistycznej).
n
Tradycji obiektywnej
(fizykalistycznej, trzecioosobowej).
Historia psychologii
a dzieje myśli psychologicznej
n
Wilhelm Wundt w 1879 roku w Lipsku, zakłada pierwsze laboratorium psychologiczne:
n
instytucjonalny początek psychologii jako odrębnej nauki.
n
Wcześniej psychologia była częścią innych dyscyplin i tradycji badawczych:
n
filozofii, medycyny, teologii, biologii, pedagogiki, polityki, literatury.
n
Musimy uwzględnić tą cezurę.
n
Hermann Ebbinghaus:
„psychologia ma długie dzieje, ale krótką historię”.
Psychologia jako nauka o duszy
Platoński nurt
myśli psychologicznej
Źródła myśli psychologicznej
n
Nieoczywistość naszego bycia w świecie – u źródeł myśli psychologicznej.
n
Początki refleksji człowieka na samym sobą:
Narodziny duszy
n
Ludzkość nie posiadała samoświadomości
(
zarówno w sensie samowiedzy, jak sumienia
)
aż do czasów, kiedy została napisana
Ody
seja
(
około
750
p.n.e.; Jaynes, 1993
)
.
n
Towarzysze Odysa zamienieni w wieprze już wiedzą, że nie są nimi (Popper).
n
Jaynes, 1993, p. 75
:
Iliadic man
did not have subjectivity as do we;
he had
no awareness of his awareness of the world,
no internal mind-space to introspect upon.
n
In distinction to our own subjective conscious minds, we can call
the mentality of the Myceneans a bicameral mind.
n
Volition, planning, initiative is organized with no consciousness whatever and then 'told' to the individual in his familiar language, sometimes with the visual aura of a familiar friend or authority figure or 'god', sometimes as a voice alone.
n
The individual obeyed these hallucinated voices because he could not 'see' what to do by himself.
n
A od kiedy ludzkość „posiadała” duszę?
n
Jakie doświadczenia skłoniły człowieka do przypuszczenia, że istnieje (w nim) niematerialny czynnik odpowiedzialny za tożsamość?
Źródła hipotezy niematerialnej duszy
n
Życie i śmierć (hipoteza czynnika ożywiającego, który opuszacza ciało).
n
Sen i marzenia senne (gdzie znikam kiedy śpię?
n
Dlaczego towarzysze widzą moje ciało kiedy we śnie walczę, poluję, wędruję?).
Hipoteza śniącego ciała, które możę prowadzić niezależne życie.
Inne możliwości
n
Out of the body experiences.
n
Doświadczenia postintoksykacyjne (np. grzyby halucynogenne).
n
Szamańskie podróże.
n
Życie intelektualne.
Czym jest dusza?
n
W najwcześniejszych koncepcjach ludzka
dusza
uznawana była za
rodzaj rzeczywistości fizycznej
(chociaż subtelnej), jak np.:
n
mgła, oddech, ciepło, ogień, powietrze, cień, „sobowtór”.
n
Około 3000 lat temu dusza zaczęła być wiązana z różnego rodzaju
właściwościami o psychicznym charakterze
:
n
Najpierw tymi, które
podzielamy ze zwierzętami
(bycie
żywym, emocje, pragnienia).
n
Później dodano
ściśle ludzkie
zdolności
myślenia i autorefleksji.
n
W miarę rozwoju samowiedzy pojęcie duszy obrastało coraz bardziej wyrafinowanymi rysami, cechami i jakościami.
n
Pojawiły się więc
wolna wola
oraz
wyższe poziomy intelektu i świadomości
(logika i rozum, kontemplacja, intuicja i doświadczenie mistyczne).
n
W rezultacie niektóre szkoły zaczęły uznawać duszę za byt mający
boską naturę
(związek duszy z sacrum).
Na początku był Platon
n
Platoński nurt.
Fundamentalne z
naczenie Platona
i jego filozofii
.
n
W
łaściwie cała
myśl psychologiczna
pozostaje pod niepodważalnym wpływem koncepcji platońskich (arystotelizm zajmie w tej analizie znacznie mniej miejsca)
n
Psychologia świadomości pojawiła się jako wynik ewolucji w obrębie Platońskiego nurtu myśli psychologicznej: Platon, Augustyn, Kartezjusz, Empiryzm brytyjski.
Platońska koncepcja duszy
i kosmosu
n
Preegzystencja duszy.
n
Orfizm i
Pitagoreizm.
n
Świat idealny i jego kopia.
n
Wcielenie duszy oraz reinkarnacja.
n
C
złowiek to dusza, która posiada ciało, z tym, że może posiadać różne ciała
(„
Timajos
”,
s.
27)
:
Metempsychoza
n
„W ten sposób, zarówno w dawnych czasach jak i teraz, wszystkie jestestwa żywe przemieniają się jedne w drugie przechodząc z jednego gatunku do drugiego
w miarę, jak tracą lub nabywają inteligencji względnie głupoty”.
n
Od ptaków i zwierząt lądowych, poprzez gady, płazy i owady („z czterema nogami lub większą ich ilością”, „bez nóg”) aż do „tłumu rybiego i szczepu ostryg” („rasa wodna pochodzi od najgłupszych ignorantów spośród wszystkich”).
Winna materia
n
Każdy kto podlega metempsychozie:
n
Nie przestanie cierpieć w swych wcieleniach,
dopóki nie powróci do pierwszego i lepszego usposobienia
[…] i nie odrzuci rozumem wszelkiej masy, która się kolejno czepiała jego jestestwa – masy złożonej z ognia, wody, powietrza i ziemi, masy hałaśliwej i nierozumnej, którą można opanować tylko rozumem – i nie powróci do pierwszego i najlepszego stanu”
.
Koncepcja duszy i kosmosu
n
Platon
mówiąc o
natur
ze
duszy
,
p
odkreśla jej ożywiającą funkcję: dusza ujęta jest przez niego jako wnosząca życie, ożywiająca.
n
Pisał tak:
n
"w cokolwiek dusza wstąpi zawsze z sobą życie wnosi".
n
Następuje p
owiązanie ze sobą ruchu i życia.
n
Fedon:
n
Wiecznie się poruszająca, sama z siebie poruszająca, źródło i początek ruchu.
n
Każde ciało bez duszy jest martwe.
n
Mówi się o ciele tak:
n
ciało ma długość, szerokość, głębokość, a dusza nie ma tych właściwości, jest myślą.
Dusza i ciało
n
Pojawia się rozciągłość ciała i nierozciągłość duszy
n
(
przywołuje to
res extensa
&
res cogitans
Kartezjusz
a
,
do
które
go
wszystko t
o zmierza i w którego koncepcji kulminuje).
Dusza substancjalna
n
C
iało
:
widzialne, wielopostaciowe, ludzkie, śmiertelne, rozpadalne
.
n
D
usza
jest
przeciwstawiona
ciału
jako
rzeczywistość sama w sobie istniejąca, sama, bez postaci, wieczna, boska, nierozkładalna, rozumna
n
R
eistyczny, substancjalny,
(res)
a więc
rzeczowy status
/charakter
duszy
.
n
Kwestia podstawowa to
problem
relacji
duszy do ciała.
n
Hierarchia.
n
W stosunku do ciała posiada ona we wszystkich aspektach dominującą pozycję (oraz aksjologiczną wyższość)
:
n
I
stniała przed ciałem w świecie idealnym
.
n
P
obyt w ciele jest dla niej karą
.
n
Śmierć jest uwolnieniem duszy z ciała, wyzwoleniem z niewoli ciała.
n
Dusza jest aktywna, a ciało bierne; dusza kieruje, a ciało jest kierowane, dusza rządzi, ciało jest rządzone.
n
Dusza jest ważna – ciało nieważne: psychologia przeciw fizyce (Augustyn: „tylko Bóg i dusza”).
n
Człowiek jest duszą, która ma ciało.
n
Dygresja:
Mit o Androgyne.
Oryginał lepszy od kopii
n
Ci
ało przeszkod
ą
w dochodzeniu do prawdy.
n
„
Pomny błędu poznania przez oczy i pomny błędu poznania przez uszy. Dusza ogląda coś za pomocą ciała a ono ją w błąd wprowadza
”
.
n
P
rzed wejściem w ciało
dusza
była w świecie idei i miała okazję
go
poznać a potem co najwyżej sobie przypomina wiedzę tam zdobytą
(anamneza)
.
Augustyn
n
Augustyn
-
dusz
a
jako
substancj
a
rozumn
a
.
n
Pojawia się kategoria substancji, usunięta przez empirystów brytyjskich w XVII w.
n
Dusza to substancja rozumna stworzona do rządzenia ciałem.
n
Daje ciału życie
:
Augustyn w dalszym ciągu przypisuje duszy podstawową funkcję życiową.
n
M
yśl pojmuje siebie samą jako czynność życiową wyższego rzęd...
Plik z chomika:
Casio-Psychologia
Inne pliki z tego folderu:
VII - umysł.rtf
(32 KB)
VI - zachowanie.rtf
(24 KB)
V - ciało.rtf
(26 KB)
IV - nieświadomość i psychoanaliza.rtf
(64 KB)
III - psychologia świadomości.rtf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin