Czynna eutanazja.pdf

(147 KB) Pobierz
Czynna eutanazja
Czynna eutanazja
Medycyna Praktyczna - portal dla lekarzy
Czynna eutanazja
Data utworzenia: 15.10.2001
Ostatnia modyfikacja: 30.04.2007
Ogłoszenia dla lekarzy
N O W O Ś Ć
KLARIN perfekt
wspomaga ochronę i
odżywia oko
- najbogatszy skład
- tylko 1 tabletka dziennie
- miesięczna kuracja - ok.
31 zł
Cykl konferencji "Nowe
możliwości terapii
nadciśnienia tętniczego w
2008 roku"
Mężczyzna, 45 lat, cierpiący na stwardnienie zanikowe boczne w stadium zaburzeń
fonacji i połykania prosi o przeprowadzenie czynnej eutanazji. Wyniki badania
psychologicznego chorego nie odbiegają od normy.
1. Prawo międzynarodowe
W kilku przepisach obowiązującego prawa międzynarodowego stwierdza się, że nikogo
nie można samowolnie pozbawiać życia (patrz art. 6 Międzynarodowego Paktu Praw
Obywatelskich i Politycznych oraz art. 4 (1) Amerykańskiej Konwencji Praw Człowieka)
[1].
W przypadku czynnej eutanazji jest bardzo wątpliwe, czy - po pierwsze - możliwe jest
zrzeczenie się podstawowego prawa do życia, prosząc o interwencję inną osobę
posiadającą wynikające z ustawodawstwa prawa i obowiązki oraz, czy - po drugie -
osoba przeprowadzająca interwencję może zgodnie z prawem podjąć takie działanie, będąc w pełni świadomą
konsekwencji swojego czynu. Należy odnotować, że w niektórych systemach prawa krajowego zakończenie życia na
prośbę chorego nie jest definiowane jako eutanazja ale jako morderstwo za zgodą ofiary.
Wątpliwe jest ponadto, czy prośbę chorego należy traktować jako ważną w sensie prawnym, doznawane cierpienie może
bowiem zaburzyć ludzką świadomość i umysł.
W przedstawionym przypadku wyniki badania psychologicznego są w normie; nie zmienia to jednak faktu, że obowiązkiem
lekarza jest leczyć i uśmierzać cierpienie. Wynika to jasno z art. 4 Konwencji o prawach człowieka i biomedycynie
odnoszącego się do "standardów zawodowych". W tym kontekście w pkt. 31 raportu wyjaśniającego stwierdza się, że
"lekarze oraz ogółem wszystkie osoby zawodowo uczestniczące w procedurze medycznej podlegają nakazom prawnym i
etycznym. Muszą oni działać z troską i kompetencją oraz starannie zwracać uwagę na potrzeby każdego chorego".
Chociaż w tym samym punkcie autorzy przyznają, że "standardy zawodowe nie są identyczne we wszystkich krajach", w art.
1 Konwencji o prawach człowieka i biomedycynie stwierdza się, że "Strony niniejszej konwencji chronią godność i
tożsamość osoby ludzkiej i gwarantują każdej osobie, bez dyskryminacji, poszanowanie dla jej integralności oraz innych
podstawowych praw i wolności wobec zastosowań biologii i medycyny" [2].
Nie dopuszczono żadnych wyjątków od obowiązku ochrony ludzkiego życia zapisanego w art. 2 Europejskiej konwencji o
ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, jak również nałożono na państwa członkowskie formalny obowiązek
wprowadzenia ustawodawstwa, które gwarantowałoby de facto taką ochronę.
Jeśli chodzi o europejskie prawo zwyczajowe, patrz podsumowanie faktów w raporcie Europejskiej Komisji Praw Człowieka
Rady Europy z 17.05.1995 r. dotyczącym decyzji o dopuszczalności skargi nr 25949/94 (Sampedro Camean przeciwko
Hiszpanii).
2. Etyka
Organizacja World Medical Association po raz pierwszy odniosła się do problemu eutanazji w Nowym Jorku w 1950 r.
Potępiono ją "w każdych okolicznościach".
W Lizbonie (2 października 1981 r.) w Deklaracji Praw Pacjenta, World Medical Association (WMA) uznała prawo do
godnej śmierci (w oryginale punkt e). Pacjent ma prawo odmówić poddania się leczeniu (w oryginale punkt c).
W Wenecji (1983 r.) wydano deklarację dotyczącą chorób nieuleczalnych oraz przerywania leczenia. Według Deklaracji
Weneckiej [3], obowiązkiem lekarza jest leczyć oraz, jeśli jest to możliwe, łagodzić cierpienie, jak również działać w celu
ochrony interesów pacjenta. Od tej zasady nie ma wyjątków, nawet w razie nieuleczalnej choroby lub ułomności.
W Deklaracji z Marbelli (1992) dotyczącej samobójstwa wspieranego medycznie, WMA uznała, że jest ono tożsame z
eutanazją, sprzeczne z etyką i powinno być potępione przez środowisko lekarskie. Działanie lekarza, który pomaga
choremu zakończyć życie, uznano za nieetyczne.
3. Moralność religijna
1 z 3
451776800.002.png 451776800.003.png 451776800.004.png
Czynna eutanazja
a. Moralność katolicka
Z punktu widzenia moralności katolickiej niedopuszczalne jest wymaganie dla siebie lub kogoś innego interwencji, które
bezpośrednio prowadzą do śmierci osoby nawet nieuleczalnie chorej lub umierającej [4]. Niezależnie od sytuacji, nie można
zaakceptować prośby chorego o przeprowadzenie czynnej eutanazji; jest ona ponadto niezgodna z prawem.
b. Moralność protestancka
Należy uczynić wszystko, aby umożliwić człowiekowi przedstawionemu w tym przypadku pozostanie sobą aż do końca
życia. Poza problematyką czynu jako takiego, pojawia się równie złożona, aczkolwiek bardziej skomplikowana kwestia
tożsamości człowieka i rodzi się pytanie, jak pomóc chronić jego tożsamość w różnych momentach życia aż do śmierci.
c. Moralność żydowska
Z punktu widzenia judaizmu poszanowanie ludzkiego życia jest wartością absolutną, świętą i nienaruszalną, gdyż życie jest
darem Boga.
Rabin Józef Karo w Shulchan Aruch pisze: "Zakazane jest dokonywanie wszelkich czynów, które przyspieszą śmierć".
Zalegalizowanie eutanazji pociągnęłoby za sobą nadużycia tej procedury. Lekarz nie ma prawa opierać swojego stanowiska
na pojęciu uleczalności i nieuleczalności.
Jeśli życie pacjenta jest zagrożone, obowiązkiem lekarza jest działanie w celu przekonania chorego lub jego rodziny o
konieczności leczenia i uzyskania na nie ich zgody. Należy uczynić wszystko w celu ratowania życia. Powołaniem lekarza
jest walka z chorobą i śmiercią.
W judaizmie kategorycznie zabroniono czynnej eutanazji. Obowiązkiem lekarza jest jednak łagodzenie cierpienia fizycznego
i psychicznego chorych za pomocą wszystkich dostępnych środków medycznych, psychologicznych i społecznych; nie
można pozwalać cierpieć żadnej żyjącej istocie. Zasad moralnych obowiązujących w judaizmie, które stanowią zachętę do
działania i okazywania solidarności w obliczu cierpienia bliźniego, nie można używać jako pretekstu do unikania działania,
którą to postawę niektórzy uważają za przejaw litości.
d. Moralność muzułmańska
W islamie nikt nie jest upoważniony do zakończenia swojego lub cudzego życia, nawet jeśli osoba ta cierpi na nieuleczalną
chorobę. Ponadto z doświadczenia wynika, że nie można być całkowicie pewnym rokowania. Nie należy sugerować się
psychicznym stanem osłabionej fizycznie osoby proszącej o eutanazję.
e. Moralność buddyjska
W buddyzmie żadne okoliczności nie usprawiedliwiają samobójstwa, co jest zrozumiałe, jeśli przyjmiemy, że zgon nie jest
punktem końcowym umysłowego kontinuum danej osoby. Samobójstwo jednak nie wynika z tych samych pobudek, co na
przykład morderstwo dokonane z nienawiści. Należy rozpatrzyć w tym przypadku kwestię intencji i jej odcieni
znaczeniowych.
W przypadku czynnej eutanazji lekarz lub zespół medyczny przyjmuje na siebie odpowiedzialność za czyn, którego
konsekwencje oceniane będą pod kątem motywu, a jest nim zasadniczo zakończenie cierpienia chorego.
4. Moralność agnostyczna
Pod pewnymi warunkami prawnymi w Holandii akceptuje się świadomą prośbę o przeprowadzenie eutanazji. Podobnie jest
w niektórych stanach Australii i USA.
Wielu ludzi uważa czynną eutanazję czy wspomagane samobójstwo za ostateczny przejaw wolności przytomnej i
świadomej osoby nieakceptującej braku godności, który według niej towarzyszy końcowemu stadium choroby. We Francji
nie akceptuje się uporczywego przedłużania życia - pojęcia przeciwstawianego lekarskiej wytrwałości.
W praktyce, zarówno w szpitalach, jak i poza nimi bardzo często dokonuje się eutanazji.
Komentarz
Piśmiennictwo
1. Co do użycia siły podczas operacji policyjnych i wojskowych, których celem jest schwytanie osób podejrzanych o
terroryzm i które kończą się śmiercią podejrzanych (zapobieganie terroryzmowi a art. 2 EKPC), patrz decyzja nr 324 z
27.09.1995 r. w sprawie McCann i inni (Komisja przeciwko Zjednoczonemu Królestwu).
2 z 3
 
Czynna eutanazja
2. Konwencja o prawach człowieka i biomedycynie, tłum. Marek Antoni Nowicki
3. WMA Declaration on the terminal phase of illness, Wenecja, Włochy, październik 1983 r.
4. Deklaracja Kongregacji Nauki Wiary o eutanazji, nr 2.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie http://www.mp.pl
Copyright © 1996 - 2007 Medycyna Praktyczna
3 z 3
451776800.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin