vag com utawienia.docx

(198 KB) Pobierz

Ponadto w przypadku wybrania już odpowiedniego sterownika np. komputera silnika możliwe jest:

- odczytywanie oczekujących kodów błędów (DTC)
- odczytywanie zarejestrowanych kodów błędów (DTC)
- kasowanie kodów oraz kontrolki "check engine" (MIL)
- możliwość zapisywania odczytywanych danych do pliku w celu późniejszej analizy
- diagnoza elementów wykonawczych typu przepustnice zawory, czujniki
- dynamiczne sprawdzenie zapłonu, dawki rozruchowej,
- prędkość obrotowa silnika (RPM)
- obciążenie (Calculated Load Value)
- temperatura płynu chłodzącego (Coolant Temperature)
- status układu paliwowego (Fuel System Status)
- prędkość pojazdu (Vehicle Speed)
- krótkoterminowa korekta czasu wtrysku (Short Term Fuel Trim)
- długoterminowa korekta czasu wtrysku (Long Term Fuel Trim)
- podciśnienie w kolektorze ssącym (Intake Manifold Pressure)
- kąt wyprzedzenia zapłonu (Timing Advance)
- temperatura pobieranego powietrza (Intake Air Temperature)
- przepływ powietrza - wskazanie przepływomierza (Air Flow Rate)
- położenie przepustnicy TPS (Absolute Throttle Position)
- wskazania sondy lambda (Oxygen sensor voltages/associated short term fuel trims)
- ciśnienie paliwa (Fuel Pressure)
- sprawdzenie kondycji silnika na podstawie zużycia poszczególnych cylindrów - czyli
różnicy w dawkach paliwa dozowanych przez komputer na poszczególne cylindry, aby
silnik równo pracował na biegu jałowym.
- pomiary parametrów pojazdu - mocy i przyspieszenia

Podłączenie Interfejsu

Interfejs należy podłączyć do portu szeregowego komputera przewodem zakończonym wtyczką DB9 lub OBDII. Jeżeli nie chcemy zamieniać przewodu z kablem myszy, możemy wykorzystać drugi port szeregowy z gniazdem DB25 stosując odpowiednia przejściówkę - do nabycia w sklepach z podzespołami komputerowymi. Program domyślnie korzysta z portu COM1, w nowszych interfejsach USB. Jeżeli komputer diagnostyczny posiada złącze 25 pin zamiast złącza 9 pin, należy użyć przejściówki 25<->9 pin. W przypadku gdy komputer nie posiada w ogóle portu szeregowego urządzenie diagnostyczne ST-E3 może pracować z konwerterem USB<->Serial. Podłączyć interfejs do gniazda diagnostycznego. Przekręcić kluczyk w pozycję "zapłon" (nie ma potrzeby włączania sinika) i uruchomić program do diagnostyki. [MODELE AUT ZE ZŁĄCZEM OBDII]

Passat 1992-1995 .......... Passat 1994-1996 ......... Passat 1997-2005
z dwoma złączami: ......... ze złączem OBDI ............ ze złączem OBDII

http://img161.imageshack.us/img161/1987/gniazdovagobdi7gt.th.jpghttp://img164.imageshack.us/img164/3680/wtyczkavagobdii2dk.th.jpg

Interfejs Diagnostyczny - Gdzie kupić - Jaki dopasować

http://img157.imageshack.us/img157/7922/vagusb300napis4cr.th.jpghttp://img162.imageshack.us/img162/967/hccmed8fs.th.jpghttp://img50.imageshack.us/img50/9237/adapter199019954sh.th.jpghttp://img50.imageshack.us/img50/7623/autoscanergs3009yp.th.jpg

Przykładowe linki gdzie można kupić akcesoria do diagnostyki pojazdowej
programy - poradniki - interfejsy - testery - kable - złączki - itp.

http://ross-tech.com
http://www.ross-tech.com/...d/archives.html
http://vag-com.pl/oferta.html
http://www.telwis.pl/index.php?cPath=21
http://www.autodiag.pl/in...=katalog&k_id=1
http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=5
http://www.s-tech.pl/
http://download.s-tech.pl/
http://www.obd-2.biz/modu...showpage&pid=13
http://www.obd-2.biz/modu...showpage&pid=11
http://www.obd-2.biz/oferta/
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/index.html
http://www.obd2cables.com/products/
http://www.autosoft.pl/index.php?cPath=43
http://www.automex.pl/
Schemat Elektroniki Fejsa MAX232
i inne ...........


INSTALACJA I DZIAŁANIE PROGRAMU VAG-COM 409 firmy ROSS TECH (USA)

Większość programów działa w środowisku Windows. W celu zainstalowania oprogramowania należy uruchomić program SETUP.EXE. Podczas instalacji założony zostaje katalog główny c:\VAG (lub podobne) do którego skopiowane są pliki programu. Program Config służy do konfigurowania portów COM lub USB - tu wybiera się numer portu, do którego będzie podłączony interfejs. Dokładny opis instalacji dołączony jest wraz z oprogramowaniem dostarczonym od sprzedawcy lub dołączonym do oprogramowania.

Po podłączeniu urządzenia do złącza diagnostycznego należy włączyć zapłon i uruchomić program. Jeśli program odwoła się do portu, do którego podłączona jest mysz pojawi się komunikat Device Unavilable. Jeśli do wybranego portu jest podłączony interfejs i jest on nigdzie wykorzystany to pojawi się menu główne programu. Nie oznacza to jednak nawiązania komunikacji.

http://img160.imageshack.us/img160/6029/vagcomoptions4qs.th.png

Należy wówczas wybrać system, który chcemy diagnozować. Nawiązanie komunikacji kończy się ukazaniem ekranu identyfikacji sterownika (intrfejsu) wraz z funkcjami, brak komunikacji ze sterownikiem ukazane jest - komunikatem No response from car controller.

http://img150.imageshack.us/img150/1618/vagcom4090optionstest3ln.png

Przyczyny braku transmisji – połączenia pojazdu z programem

- źle dobrany interfejs lub zabezpieczenie (kluczem sprzętowym) lub FULLY REGISTERED
- zła konfiguracja portu komunikacji (COM1, lub COM2, USB)
- brak napięcia zasilania - wyłączniki ukryte i immobilizery powinny być rozbrojone
- zakłócenia na linii transmisji przez uszkodzone sterowniki - należy zmierzyć napięcie na linii transmisji - powinno być >8V
- oprogramowanie sterownika - może on nie mieć samodiagnozy - starsze systemy

Oznaczenia sterowników VAG-COM
przykładowo – VAG-COM 409

Engine - elektronika silnika
Transmission - automatyczna skrzynia biegów
Brake - układy wspomagania hamulców - ABS
Air Bag - poduszka powietrzna
Clutch - wspomaganie sprzęgła (elektronika)
Suspension - układ regulacji zawieszenia
Anti Slip - układ regulacji momentu napędowego
Anti Theft - alarm, immobilizer
Roof - elektrycznie otwierany dach
Central Locking - centralny zamek
Instrument - tablica rozdzielcza
AIC Heating - klimatyzacja - ogrzewanie
Seat - Driver - regulacja fotela kierowcy
Diesel Pump - sterowanie pompą w silniku Diesla
Level Control - układ regulacji poziomu auta
Interior Monitor - kontrola wnętrza (alarm)
Headlight Range - regulacja zasięgu świateł
Steering Wheel - ukiad wspomagania kierownicy (elektronika)
Central Convenience - moduł centralnego systemu komfortu
Radio - radio i system audio
Seat-mirror adjust - regulacja lusterek i foteli
Parking Aid - pomoc w parkowaniu
Add. -aux. Heater - ogrzewanie

Moduły [Select Control Module] są dostępne pod klawiszem [SELECT] - Previous Modules,
Po wybraniu i nawiązaniu komunikacji na ekranie pojawiają się następujące dane:

http://img159.imageshack.us/img159/8288/vagcomselect012vg.th.pnghttp://img48.imageshack.us/img48/9271/vagcomselect024gs.th.pnghttp://img523.imageshack.us/img523/9857/vagcomopencontroller012eu.th.png

[Control Unit Info] - Odczytanie numeru sterownika, nazwy systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika oraz aktualne kodowanie sterownika. Funkcja wykonywana domyślnie przy nawiązaniu komunikacji ze sterownikiem. Tu można powtórzyć identyfikację urządzenia w celu dokładnego sprawdzenia poprawności nawiązania połączenia z danym modułem.

[Controller Info] - Numer katalogowy sterownika lub modułu
[b][Component] - Nazwa systemu
[Software Coding] - Kod oprogramowania sterownika
[Shop # - WSC Dealer Number] - Numer sterownika lub Dealera (warsztatu) ASO.

Wskazówka: Niektóre przyrządy sterujące po wielokrotnym uruchamianiu tej funkcji każdorazowo pokazują inne identyfikacje (np.: numer seryjny). Dzieje się tak, gdy przyrząd sterujący cechuje długa droga identyfikacji przy jednoczesnym zadaniu wyświetlenia pełnych informacji.

[Fault Codes - 02] - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w pamięci sterownika. Jeśli będzie więcej błędów niż może się zmieścić na ekranie to po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy myszy lub strzałkami z klawiatury można poruszać się po ekranie w górę i w dół. Kody błędów można wydrukować [Print Codes] skopiować do schowka [Copy, Save Codes] skasować [Clear Codes]
Przykład informacji w tekście: najpierw podane jest miejsce błędu, w drugiej linijce rodzaj błędu, jeśli jest to jakiś sporadyczny błąd to pojawi się dodatkowo trzecia linijka. W przypadku gdy rodzaj i miejsce występowania błędu jest nieznane, podane zostaną tylko liczby.

http://img507.imageshack.us/img507/8166/vagcomfaultcodes011yi.th.pnghttp://img507.imageshack.us/img507/6744/vagcomfaultcodes025qk.th.pnghttp://img507.imageshack.us/img507/1033/vagcomfaultcodes033by.th.png

[Outputs Tests - 03] - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów wykonawczych. Liczba i kolejność wykonywanych testów jest ściśle przekazywana do przyrządu sterującego. Po wykonaniu diagnozy załączona sekwencja zostanie zakończona.
Opcja bardzo przydatna w wielu sytuacjach. Można bardzo dokładnie ustalić i zweryfikować działanie (lub niesprawność) poszczególnych urządzeń takich jak czujniki, sensory, moduły, potencjometry. Opcja pozwala również zaobserwować sprawności działania i poprawności wyświetlania kontrolek i wskaźników na desce (zegary). Testowanie przeprowadzać na wyłączonym silniku - tylko włączona stacyjka.

http://img46.imageshack.us/img46/4561/vagcomoutputtests012ji.th.pnghttp://img527.imageshack.us/img527/4238/vagcomoutputtests028ko.th.pnghttp://img527.imageshack.us/img527/7934/vagcomoutputtests036wj.th.pnghttp://img527.imageshack.us/img527/5581/vagcomoutputtests042xb.th.png

[Basic Settings - 04] - Nastawy podstawowe.
W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglądu muszą zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze regulacja komputera została przełączona na niezmienne wartości. Jeżeli system znajduje się w nastawach podstawowych można np. wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu, adaptację położenia przepustnicy, wolnych obrotów, klimatyzacji, itp. Nastawy podstawowe należy wykonywać dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczać 80°C. Niektóre komputery oferują pomoc w regulacji podając obowiązujące wartości pomiarowe.

http://img150.imageshack.us/img150/3660/vagcombasicsettings0gm.th.pnghttp://img150.imageshack.us/img150/8983/vagcombasicsettingskwp2k1vg.th.pnghttp://img220.imageshack.us/img220/4681/vagcombasicsettings035tf.th.png

[Meas Blocks - 08] - Odczyt bloku wartości zmierzonych.
Odczyt parametrów wejściowych systemu - parametry podzielone są na kanały pomiarowe - należy podać numer kanału. Jakie kanały istnieją i jakie znaczenie maja zależy od przyrządu sterującego.

http://img517.imageshack.us/img517/4307/vagcommeasblock010el.th.pnghttp://img143.imageshack.us/img143/8297/vagcommeasblock020wf.th.pnghttp://img143.imageshack.us/img143/1692/vagcommeasblock037tp.th.pnghttp://img143.imageshack.us/img143/3782/vagcommeasblock044zv.th.png

[Single Reading - 09] - Odczyt pojedynczej wartości.

http://img143.imageshack.us/img143/5654/vagcomsinglereading018zc.th.png

[Adaptation - 10] - Dopasowanie - Adaptacja sterownika - kasowanie inspekcji OIL /SERVICE Istnieje możliwość zmiany w sterowniku wartości korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech krokach - odczytanie wartości, testowanie wartości, zapisanie jej w pamięci.

http://img146.imageshack.us/img146/9918/vagcomadaptation018kt.th.pnghttp://img146.imageshack.us/img146/9516/vagcomadaptation020oj.th.png

[Recode Module - 07] - Kodowanie sterownika.
Poprzez tą funkcję można zmienić zawartość pamięci w sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakości paliwa i innych warunków pracy. Dane szczegółowe kodów znajdują się w instrukcjach napraw. Jeśli nie znamy odpowiedniego kodu sterownika, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleźć w specjalistycznych poradnikach dotyczących kodowania i diagnostyki pojazdowej.

http://img146.imageshack.us/img146/5672/vagcomreode017gn.th.pnghttp://img146.imageshack.us/img146/8421/vagcomreode023px.th.pnghttp://img147.imageshack.us/img147/2185/vagcomreode054pl.th.pnghttp://img527.imageshack.us/img527/5448/vagcomreode079ey.th.png

[Login - 11] - Zalogowanie.
Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi numerami legitymuje się użytkownik. Przyrząd sterujący potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych określonych odpowiednim tokiem postępowania. Dane szczegółowe kodów znajdują się w instrukcjach napraw. Jeśli nie znamy odpowiedniego kodu logowania, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleźć w specjalistycznych poradnikach dotyczących kodowania i diagnostyki pojazdowej.

http://img525.imageshack.us/img525/8914/vagcomzalgowanie011oc.th.pnghttp://img525.imageshack.us/img525/5905/vagcomzalgowanie027tc.th.png

[Readiness - 15] - Informacja o gotowości kodu.
Pokazane zostaną wykorzystane do procesu zalogowania wartości pomiarowe i wynik.
Po dokonaniu wszystkich nastaw lub adaptacji wszystkie pola powinny być w [Passed], jeśli są podświetlone na czerwono [Failed or Incomplete] należy dokonać właściwych nastaw.

http://img236.imageshack.us/img236/9961/vagcomreadiness013yx.th.png...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin