Ponadto w przypadku wybrania już odpowiedniego sterownika np. komputera silnika możliwe jest: - odczytywanie oczekujących kodów błędów (DTC) - odczytywanie zarejestrowanych kodów błędów (DTC) - kasowanie kodów oraz kontrolki "check engine" (MIL) - możliwość zapisywania odczytywanych danych do pliku w celu późniejszej analizy - diagnoza elementów wykonawczych typu przepustnice zawory, czujniki - dynamiczne sprawdzenie zapłonu, dawki rozruchowej, - prędkość obrotowa silnika (RPM) - obciążenie (Calculated Load Value) - temperatura płynu chłodzącego (Coolant Temperature) - status układu paliwowego (Fuel System Status) - prędkość pojazdu (Vehicle Speed) - krótkoterminowa korekta czasu wtrysku (Short Term Fuel Trim) - długoterminowa korekta czasu wtrysku (Long Term Fuel Trim) - podciśnienie w kolektorze ssącym (Intake Manifold Pressure) - kąt wyprzedzenia zapłonu (Timing Advance) - temperatura pobieranego powietrza (Intake Air Temperature) - przepływ powietrza - wskazanie przepływomierza (Air Flow Rate) - położenie przepustnicy TPS (Absolute Throttle Position) - wskazania sondy lambda (Oxygen sensor voltages/associated short term fuel trims) - ciśnienie paliwa (Fuel Pressure) - sprawdzenie kondycji silnika na podstawie zużycia poszczególnych cylindrów - czyli różnicy w dawkach paliwa dozowanych przez komputer na poszczególne cylindry, aby silnik równo pracował na biegu jałowym. - pomiary parametrów pojazdu - mocy i przyspieszenia Podłączenie Interfejsu Interfejs należy podłączyć do portu szeregowego komputera przewodem zakończonym wtyczką DB9 lub OBDII. Jeżeli nie chcemy zamieniać przewodu z kablem myszy, możemy wykorzystać drugi port szeregowy z gniazdem DB25 stosując odpowiednia przejściówkę - do nabycia w sklepach z podzespołami komputerowymi. Program domyślnie korzysta z portu COM1, w nowszych interfejsach USB. Jeżeli komputer diagnostyczny posiada złącze 25 pin zamiast złącza 9 pin, należy użyć przejściówki 25<->9 pin. W przypadku gdy komputer nie posiada w ogóle portu szeregowego urządzenie diagnostyczne ST-E3 może pracować z konwerterem USB<->Serial. Podłączyć interfejs do gniazda diagnostycznego. Przekręcić kluczyk w pozycję "zapłon" (nie ma potrzeby włączania sinika) i uruchomić program do diagnostyki. [MODELE AUT ZE ZŁĄCZEM OBDII] Passat 1992-1995 .......... Passat 1994-1996 ......... Passat 1997-2005 z dwoma złączami: ......... ze złączem OBDI ............ ze złączem OBDII Interfejs Diagnostyczny - Gdzie kupić - Jaki dopasować Przykładowe linki gdzie można kupić akcesoria do diagnostyki pojazdowej programy - poradniki - interfejsy - testery - kable - złączki - itp. http://ross-tech.com http://www.ross-tech.com/...d/archives.html http://vag-com.pl/oferta.html http://www.telwis.pl/index.php?cPath=21 http://www.autodiag.pl/in...=katalog&k_id=1 http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=5 http://www.s-tech.pl/ http://download.s-tech.pl/ http://www.obd-2.biz/modu...showpage&pid=13 http://www.obd-2.biz/modu...showpage&pid=11 http://www.obd-2.biz/oferta/ http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/index.html http://www.obd2cables.com/products/ http://www.autosoft.pl/index.php?cPath=43 http://www.automex.pl/ Schemat Elektroniki Fejsa MAX232 i inne ........... INSTALACJA I DZIAŁANIE PROGRAMU VAG-COM 409 firmy ROSS TECH (USA) Większość programów działa w środowisku Windows. W celu zainstalowania oprogramowania należy uruchomić program SETUP.EXE. Podczas instalacji założony zostaje katalog główny c:\VAG (lub podobne) do którego skopiowane są pliki programu. Program Config służy do konfigurowania portów COM lub USB - tu wybiera się numer portu, do którego będzie podłączony interfejs. Dokładny opis instalacji dołączony jest wraz z oprogramowaniem dostarczonym od sprzedawcy lub dołączonym do oprogramowania. Po podłączeniu urządzenia do złącza diagnostycznego należy włączyć zapłon i uruchomić program. Jeśli program odwoła się do portu, do którego podłączona jest mysz pojawi się komunikat Device Unavilable. Jeśli do wybranego portu jest podłączony interfejs i jest on nigdzie wykorzystany to pojawi się menu główne programu. Nie oznacza to jednak nawiązania komunikacji. Należy wówczas wybrać system, który chcemy diagnozować. Nawiązanie komunikacji kończy się ukazaniem ekranu identyfikacji sterownika (intrfejsu) wraz z funkcjami, brak komunikacji ze sterownikiem ukazane jest - komunikatem No response from car controller. Przyczyny braku transmisji – połączenia pojazdu z programem - źle dobrany interfejs lub zabezpieczenie (kluczem sprzętowym) lub FULLY REGISTERED - zła konfiguracja portu komunikacji (COM1, lub COM2, USB) - brak napięcia zasilania - wyłączniki ukryte i immobilizery powinny być rozbrojone - zakłócenia na linii transmisji przez uszkodzone sterowniki - należy zmierzyć napięcie na linii transmisji - powinno być >8V - oprogramowanie sterownika - może on nie mieć samodiagnozy - starsze systemy Oznaczenia sterowników VAG-COM przykładowo – VAG-COM 409 Engine - elektronika silnika Transmission - automatyczna skrzynia biegów Brake - układy wspomagania hamulców - ABS Air Bag - poduszka powietrzna Clutch - wspomaganie sprzęgła (elektronika) Suspension - układ regulacji zawieszenia Anti Slip - układ regulacji momentu napędowego Anti Theft - alarm, immobilizer Roof - elektrycznie otwierany dach Central Locking - centralny zamek Instrument - tablica rozdzielcza AIC Heating - klimatyzacja - ogrzewanie Seat - Driver - regulacja fotela kierowcy Diesel Pump - sterowanie pompą w silniku Diesla Level Control - układ regulacji poziomu auta Interior Monitor - kontrola wnętrza (alarm) Headlight Range - regulacja zasięgu świateł Steering Wheel - ukiad wspomagania kierownicy (elektronika) Central Convenience - moduł centralnego systemu komfortu Radio - radio i system audio Seat-mirror adjust - regulacja lusterek i foteli Parking Aid - pomoc w parkowaniu Add. -aux. Heater - ogrzewanie Moduły [Select Control Module] są dostępne pod klawiszem [SELECT] - Previous Modules, Po wybraniu i nawiązaniu komunikacji na ekranie pojawiają się następujące dane: [Control Unit Info] - Odczytanie numeru sterownika, nazwy systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika oraz aktualne kodowanie sterownika. Funkcja wykonywana domyślnie przy nawiązaniu komunikacji ze sterownikiem. Tu można powtórzyć identyfikację urządzenia w celu dokładnego sprawdzenia poprawności nawiązania połączenia z danym modułem. [Controller Info] - Numer katalogowy sterownika lub modułu [b][Component] - Nazwa systemu [Software Coding] - Kod oprogramowania sterownika [Shop # - WSC Dealer Number] - Numer sterownika lub Dealera (warsztatu) ASO. Wskazówka: Niektóre przyrządy sterujące po wielokrotnym uruchamianiu tej funkcji każdorazowo pokazują inne identyfikacje (np.: numer seryjny). Dzieje się tak, gdy przyrząd sterujący cechuje długa droga identyfikacji przy jednoczesnym zadaniu wyświetlenia pełnych informacji. [Fault Codes - 02] - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w pamięci sterownika. Jeśli będzie więcej błędów niż może się zmieścić na ekranie to po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy myszy lub strzałkami z klawiatury można poruszać się po ekranie w górę i w dół. Kody błędów można wydrukować [Print Codes] skopiować do schowka [Copy, Save Codes] skasować [Clear Codes] Przykład informacji w tekście: najpierw podane jest miejsce błędu, w drugiej linijce rodzaj błędu, jeśli jest to jakiś sporadyczny błąd to pojawi się dodatkowo trzecia linijka. W przypadku gdy rodzaj i miejsce występowania błędu jest nieznane, podane zostaną tylko liczby. [Outputs Tests - 03] - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów wykonawczych. Liczba i kolejność wykonywanych testów jest ściśle przekazywana do przyrządu sterującego. Po wykonaniu diagnozy załączona sekwencja zostanie zakończona. Opcja bardzo przydatna w wielu sytuacjach. Można bardzo dokładnie ustalić i zweryfikować działanie (lub niesprawność) poszczególnych urządzeń takich jak czujniki, sensory, moduły, potencjometry. Opcja pozwala również zaobserwować sprawności działania i poprawności wyświetlania kontrolek i wskaźników na desce (zegary). Testowanie przeprowadzać na wyłączonym silniku - tylko włączona stacyjka. [Basic Settings - 04] - Nastawy podstawowe. W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglądu muszą zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze regulacja komputera została przełączona na niezmienne wartości. Jeżeli system znajduje się w nastawach podstawowych można np. wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu, adaptację położenia przepustnicy, wolnych obrotów, klimatyzacji, itp. Nastawy podstawowe należy wykonywać dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczać 80°C. Niektóre komputery oferują pomoc w regulacji podając obowiązujące wartości pomiarowe. [Meas Blocks - 08] - Odczyt bloku wartości zmierzonych. Odczyt parametrów wejściowych systemu - parametry podzielone są na kanały pomiarowe - należy podać numer kanału. Jakie kanały istnieją i jakie znaczenie maja zależy od przyrządu sterującego. [Single Reading - 09] - Odczyt pojedynczej wartości. [Adaptation - 10] - Dopasowanie - Adaptacja sterownika - kasowanie inspekcji OIL /SERVICE Istnieje możliwość zmiany w sterowniku wartości korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech krokach - odczytanie wartości, testowanie wartości, zapisanie jej w pamięci. [Recode Module - 07] - Kodowanie sterownika. Poprzez tą funkcję można zmienić zawartość pamięci w sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakości paliwa i innych warunków pracy. Dane szczegółowe kodów znajdują się w instrukcjach napraw. Jeśli nie znamy odpowiedniego kodu sterownika, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleźć w specjalistycznych poradnikach dotyczących kodowania i diagnostyki pojazdowej. [Login - 11] - Zalogowanie. Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi numerami legitymuje się użytkownik. Przyrząd sterujący potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych określonych odpowiednim tokiem postępowania. Dane szczegółowe kodów znajdują się w instrukcjach napraw. Jeśli nie znamy odpowiedniego kodu logowania, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleźć w specjalistycznych poradnikach dotyczących kodowania i diagnostyki pojazdowej. [Readiness - 15] - Informacja o gotowości kodu. Pokazane zostaną wykorzystane do procesu zalogowania wartości pomiarowe i wynik. Po dokonaniu wszystkich nastaw lub adaptacji wszystkie pola powinny być w [Passed], jeśli są podświetlone na czerwono [Failed or Incomplete] należy dokonać właściwych nastaw. ...
djpmaksym