Ostatnie chwile czlowieka.pdf
(
1671 KB
)
Pobierz
30252038 UNPDF
Ostatnie
chwile
czowieka
na
ziemi,
Jeo
los w
wiecznoci
Najtzsze
umysy wszystlrich narodw
i
wszystkich
czasw
prz-
cigaj
si
w
gbokich
rozwaaniach
o
ostatnich
chwilach
czlo-
wielra na ziemi,
i
o
losach
duszy
jego
po
mierci.
I
zaiste,
straszna
jest
wallra,
jak
stacza
i
dusza
i
ciao, gdy nadchodzi kres
piel-
grzymki
ziemskiej.
oby
Bg,
w
dobroci nieprzebrany,
udzieli
wszystkim
'
co
otaczaj oekonajcego,
tej
aski,
eby
zy
rzsiste
nie dozwalay
im
patrzy
na
ten niewymownie
ciki
bj, ktrego
nie
potrafi
zagodzi adna
ludzka
Pomoc.
Jedynie
Kocil
wity
w
bolesnej
tej
chwili
moe
wla
pociech
i
otuch
w
zatrwoone
serca.
I
czyni
to
te
hojn a agodn doni;
udziela bowiem
umie-
rajcym ostatnich sakramentw
witych
i
niemae niesie ukojenie
w
smutku
pogronym
rodzicom, polecajc
szczeglnej
pamiciwier-
nych
dusze,
ktre
same
Pomc
sobie
ju
nie mog.
\flierzcy
chrze-
cijanindobrze
wie,
e
przyjdzie
czas,
kiedy
zmartwychwstaniemy
i
wiekuisty przybytek
w
niebie,
gdy
gospoda
pielgrzymki
naszej
ziemskiej w proch
si
rozpadnie.
Lecz
nie
wiele
jest
dusz,
ktre zaraz
po
oPuszczeniu ciaa
bd
miay
wstp
do
przybytku
bogosawio-
nych. Zazwyczaj
bd musiay
wpierw
oczycisi
i
udoslronali
w
czycu,zanim doznajodpoczynku
w
chwale
niebieslriej.
Czyciec
jest
miejscem
srogich upale, \ecz niepozbawionem pociechy.
\7
sposb
prawdziwie
proroczy wiellri
wieszcz Dante
Alighieri
w
tej
czciwspaniaego
Poematu
swego
p.
t.
,,Boslra
Komedja",
lrtra
nosi napis
,,I1
Purgatorio" (Czyciec)przedstawia
barwny
obraz
czyca,gdzie
dusze
w
cikiem
utrapieniu
wprawdzie,
lecz
pene
otuchy
i
ufnoci
oczekuj
chwili, kiedy
posacy
Boy
oznaj-
mi im; e
godne
ju
s
szczcia,oglda Boga t:watz
w
twarz.
Poeta wprowadza
wietlancgocheruba,
ktry
chyym
zjasvia
si
lotem,
by
dusze, slrazane
na
pokut
czyaw,
naznaczy znakiem
zbawienia,
i
przygotowa
do
doskonaej ekspiacji skaz
i
wad, ktre
je
szpec
jeszcze.
Towarzysz
'wieszcza,
Vergilju
sz,
przydany
mu
jako
opiekun
w
wdrwce
pozawiatowej
i
nazwany przez
niego
,,mistrzem*
lub
,,usodzem",
objaniazjawiska,
lrtre
si
poecie ukaznj:
,,Tak'
mi
si
zjawi
-
bodaj
jeszcze
zjasri
_')
Blask, co po
wodnej
ciece,
w
szybkim
gonie
Lecial,
jak
aden
lot ziemskich ravi.
A
ledwo, e
si
ku
T7odzowi
skoni,
By
pyta,
co
to
-
ju
on na
topieli
Ronie
i
coraz
ogromniejszy plonic.
1)
Przeklad
E.
Porbowicza.
i
zobaczymy
si wszyscy,
e
ycie
nie
koczy
si
z
mierci,
lecz
ulega
tylko
przeksztaceniu;
wie
on
take,
e
znajdziemy
trway
\ftem
po
dwu bokach zjawienia
wystrzeli
Jakowa
biao,
a
dolem dokoa
Drugi
si
jaki
plat
nienyzabieli.
Mistrz
jeszcze
slowa nie
wymwil
zgola,
Gdy bysaskrzyde
para
biaopiana,
A
wtem
eg|arza
Pozna
i
zawoa:
,,Prdzej,
o
prdzej, padaj na kolana!
Aniol
to Boy;
z
rce,
sko
lice,
\flnet ujrzysz
wicej
takich
rabw Pana.
Patrz,
jak
on
sztuki
ludzkie
ma za
nice,
o
eglach nie
dba,
ani
dba
o
sterze'
Na
skrzydach
mierzc
tak wielkie
granice.
Patrz,
jak
powietrze
niemi pod
si bierze,
Par
wieczystych
agli
strzygc
z
gry,
Co
nie
padaj,
jak
to
ziemskie
pietze,"
Potem,
gdy
bliej
ptak z
boskiemi
piry
Podlecia,
takim
poarem zapon,
e
znie
nie
mogc,
mj
ziemskiej natury
Vzrok
szuka ziemi; on
za
dalej wion
Do
brzegu czlnem
tak
lekkiem,
e
w
wodzie
Nawet
rbeczek
jego
dna nie
ton.
Sternik na
tyach
stal
w
talriej urodzie,
e
mi wyglda
jak
osoba wita.
\ficej
sta duchw siado
w
gbi odzie.
,,Egipskie
lzrael kiedy
ruv'ca
Pta"...
I
to co dalej
stoi
w
ksidze,
spolem
piewaly
zgodnie
duchy
niebota.
Aniol
krzy
kreli,wic
padaj czoem,
A
na
wybrzenym
piasku
si pokad,
A
on
jak
przyby, tak
i
pierzch
sokoem."
\fl
przeciwiestwie
do
zatraconych'
ktrzy
ziej
nlenawici,
miotajc blunierstwa
i
obelgi
Przeciw
Bogu,
dusze czycowe
ser_
deczn]miloci
s
Przejte
i
pie
nadziei
w
Bogu
w
tak
cudownych
wypiewuj harmonjach,
e
PorYwaj
zachwyconego
Poet
do
wyznaniaz
,,Rozpoczl
glosem
tak
sodkiego'brzmienia'
e
echo
jego
dotd
mi
nie kona'
Ja,
mistrz
i
duchy,
peni
upojenia_'
Tak
chciwie
jemu
dalimy
posuchy'
e
w
nas
pamici nie
zostao cienia"'
Aeby
Przedstawi
nam
w
sPosb
dosadny
i
plastyczny
:ku:
pieni
Poematu
o
czycv
los.
Manfreda'
By
on_
za
ycia
klem
."poi.'
z
rodu
Hohenstaufw.
Gonic
za
blaskiem
i
uciechami
l*iii"'by
niejednokrotnie
w
rozterce
i wani
zKocioem.
\[bitwie
pod Bcnewentem
przeciw Karolowi
andegawe*i'P"
utracil
zwy-
irr*o
i
ycie.
Poniewa
umarl
w
kltwie
kocielnej,
pochow.ano
go
,r"
niewiconem
miejscu.
Nawet
u
przyjaci
swych
uchodzil za
iotpion.go.bante
jednak
umieszc-,a
dusz
jego
w
czycu
i
akiemi
o*ami
kae si
jej
odezsa
do
siebie:
,,Zbyt
cikie
byy
me
grzechy, nie
przecz;
Lecz
aska
Boa,
przestronna
ogromnie'
Garnie,
kto
tylko
si
do
niej
uciecze'
Prawda, e
czyje
w
kltwie
kona
ciao'
cho
opamita
si
w
grzechach nareszcic'
Musi
zostawa
z
czycow
ska'
Ilc
w
uporze
trwa
-
tyle
trzydziecie'
Podobnie
jak
Manfred,
wszystkie
inne dusze,
ktre
Poeta'sPo-
ryka
na
drodz'*.;,
p"ar'.t"1i'i1nie
potg
wstawiennictwa
ludzi
yjcych
jeszcze
rr'*i..i.
u
qprawiedliwego,
'|'cz
^zarazem
najlito-
i*r".go
Boga.
Jak
bardzo
imza1ey
na
modlitwie,
okazujprzez
czste
Powtarzani.
""r.ri""n
i bagalnych
prob;
,,wspomnij
na
mnie,
gdy
skoczyszwdrwk..
-
,,,
pamiitaj
o
mnie"
-
,,gdy
wr_
iv
n^
ziemi,
**"*
si
za
mn"'
Czy
jedna
dusza.
spotykl
P_!etg'
""y
J*i",
lob
"J
gro-"d",
n'gdy
orr.-
ni.
omieszkaj
poleci
si
*dli.oro-
braci,
{rrry
jeszcze
na
ziemi
przebywaj.
1gieszcz
teczno
moalitwy
za
dusze
pokutujce,
Dante
przytacza
w
szstej
Chyba
modlami
waszemi skrcicie
Tcrmin katuszy'
wy'
co tam
jestecic"'
wskazuje
na
to'
e
im
gortsza
i
serdeczniejsza
jest
modlitwa'
tem
rychlej bywa wysuchana.
V
pieni
dwudziestej trzeciej Dante opi-
suje spotkanie
swoje
z
dusz
s'zwagra,
ktry
za
marnotrawstwo
i
dogadzanie
smakowi
swemu skazany
jest
na
pokut
w
czycu.
Dusza
jego
zostaa przeniesiona
do
innego,
mniej
dokuczliwego
krgu
gry
oczyszczenia,
i
przypisuje
to
szczcie
swoje
yjcej
jeszcze
na
ziemi
siostrze poety:
,,Przywiodla
mnie,
gdym
zesze
dL
z
ziemi,
Aby pi
sodki
pioun
oczyszczenia,
Ta
moja
Nella
zami
rzsistemi.
Przez
korne mody,
gorce westchnienia
\fydobya
mi
z
czekania ostoi
I
uwolnia od
reszty cierpienia."
Poniewa
Boski Zbawiciel
wysuchuje
z
szcze1ln
askawoci
modlitwy
niewinnych
dzieci, ktryz
pokumikw
czycowych
b|aga
Poet
o
przemwienie
za
sob
do
creczki,
aby
pobona
modlitwa
dziecka skrcia
cikie
cierpienia
ojca.
Przemon
poredniczk
u
Boga
jest
dla
dusz
czycowych
NajwitszaMarja Panna.
o
niej
te
Dante
czsto wspomina.
Lecz
wielki
wieszcz
zna
te
wybornie
nauk Kocioa,wedle
ktrej dusze
w
czycu
odwdziczaj
si
dobrodziejom
swym
na
ziemi
za
wszystko
dobre,
ktrego
od
nich
doznay. Szczeglnie
Przernasviaj
do
serca
zapewnienia
ich,
e
ostatnia proba
w
pacierzu:
,,I
nie
wd
nas
na
pokuszenie,
ale
nas
zba,w
ode zego"
ju
nie
do
nieba
si
odnosi,
leczdo ludzi
na
ziemi.
,,Ostatnia,
Panie,
proba
Ci
potyka,
Ju
nie nam
gwoli,
bo meta przed nami,
Lecz
tym,
co
jeszcze
nosz ziemskie
yka...
Poeta, wdziczny
duszom
za
ten
dowd
pamici
o
ludziach,
powiada
pilrnie:
Tak
modlc
si
za
siebie
i
za
nas,
cienie pokutni-
kw powoli
snuj
si
cikiem
obarczone brzemieniem.
Vypacajc
si
sprawiedliwoci
Boej
zabdy ziemskie,
dwigajznaoie
ciir
swj, bez
chwili
wytchnienia.
Skoro one
w kani
swej
o
,,as
dobro-
tliwie. pami?taia,
pomagajmy
im
chtnie,
by
spaciwszy dag,lekko
i
swobodnie do
niebiaskich wzniosy
si
sfer!-
Plik z chomika:
silvarerum
Inne pliki z tego folderu:
Blogoslawiona Salomea.pdf
(676 KB)
Swiety Stanislaw Kostka.pdf
(800 KB)
Swiety Jozefat biskup meczennik.pdf
(2137 KB)
Dzien zaduszny w zwyczajach.pdf
(175 KB)
Nastroj w dniu zadusznym.pdf
(229 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin