3956.pdf

(170 KB) Pobierz
Projekt Edukacyjny
PROJEKT EDUKACYJNY
ZABAWA W TEATR
Barbara Luścińska
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP
...................................................................................................................................
2
II. WYBÓR ZAGADNIENIA
..................................................................................................
4
III. CELE I SPODZIEWANE REZULTATY
........................................................................
6
IV. ZAWARCIE KONTRAKTU
.............................................................................................
8
V. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
........................................................................................
10
VI. REALIZACJA I PREZENTACJA PROJEKTU
..........................................................
11
VII. OCENA PROJEKTU
.....................................................................................................
14
VIII. BIBLIOGRAFIA
...........................................................................................................
17
IX. ZAŁĄCZNIKI
..................................................................................................................
18
303447079.001.png
I.WSTĘP
Zadaniem nauczycieli jest przygotowanie dzieci do życia we współ-
czesnym świecie. Proces wychowania i nauczania powinien rozwijać ich
samodzielność, kreatywną postawę, umiejętność samokształcenia i do-
skonalenia. Nauczanie sprzyjające rozwojowi to takie, które wyprzedza rozwój.
Aktywność dzieci winna być ukierunkowana na te obszary, które dopiero zaczy-
nają się rozwijać i wymagają wsparcia z zewnątrz 1 .
I tu ogromna rola nauczyciela, który musi być dla swych podopiecznych
przede wszystkim przewodnikiem, organizatorem i doradcą, kładąc w swej
pracy duży nacisk na stosowanie metod aktywizujących. Do takich metod na-
leży zaliczyć metodę projektów (projektu).
W Polsce zaznajomienie z metodą projektów wiąże się z opublikowaniem
w 1930r. przekładu książki J.Alfreda Stevensona pt. „Metoda projektów”.
Już J. Dewey w swoich założenia zakładał, że uczenie to ruch, doświadczenie,
praktyka i praca twórcza. W doborze treści nauczania należy kierować się spon-
tanicznością, aktywnością i inicjatywą dzieci.
Twórca metody projektów W. H. Kilpatrick opracował system, w którym
w miejsce tradycyjnych przedmiotów nauczania wprowadził projekty, mające
w założeniu trafić w zainteresowania dzieci i poprzez działalność praktyczną
prowadzić do działalności poznawczej 2 .
Zakładał, że nauka powinna być oparta na skłonnościach, a dzieci powinny
samodzielnie zdobywać wiadomości w konkretnych sytuacjach społecznych.
Ważny jest zamiar – projekt, a nie posiadane już umiejętności.
Dzisiaj coraz powszechniejsze staje się zainteresowanie wykorzystaniem
metody projektów w pracy z dziećmi.
W edukacji przez projekt rozumie się metodę nauczania, w której dzieci realizu-
ją określone duże i czasochłonne przedsięwzięcia w oparciu o przyjęte
wcześniej założenia.
Działanie to cechuje się tym, że:
·
ma określone cele i metody pracy
·
ma określone terminy realizacji całości zadania i jego poszczególnych
etapów
·
wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację
·
wykorzystywane są pewne zasoby
·
znane są kryteria oceny
·
dzieci pracują głównie samodzielnie według instrukcji podanej przez na-
uczyciela
·
rezultaty pracy prezentowane są publicznie 3
T. Kłosińska „Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta”, Kraków 2000
3 D. Bernacka „Od słowa do działania” W-wa 2001
2
1 L. Wygotski „Myślenie i mowa” W-wa PWN 1989
2
Wiedza zdobyta w wyniku własnej aktywności jest zdecydowanie bar-
dziej znacząca i trwała. Staje się ona nie celem samym w sobie, lecz środkiem
pomocniczym w kształtowaniu umiejętności.
Nadrzędnym celem pracy nauczyciela staje się rozwój ucznia, a sama
edukacja jest rozumiana jako harmonijna realizacja zadań w zakresie nauczania,
kształcenia umiejętności i wychowania 4 .
Rzeczywistość edukacyjna staje się przestrzenią wspierającą rozwój, a nauczy-
ciel staje się nie tylko mentorem, ale przede wszystkim przewodnikiem i dorad-
cą.
Biorąc pod uwagę przedmiot pracy dzieci i możliwość publicznej prezen-
tacji wyróżnia się projekty badawcze oraz projekty działania lokalnego. Projekt
badawczy polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych za-
gadnieniach, a jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań.
Projekty działania lokalnego polegają na podjęciu akcji lub działania w środowi-
sku lokalnym. W tym przypadku efekty działań mogą zostać zaprezentowane
szerszej publiczności.
4
B. Gołębiak „Uczenie się metodą projektów” WSiP W-wa 2002
3
II.WYBÓR ZAGADNIENIA
Przedszkole dba o wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka oraz za-
spokaja potrzebę zabawy. Zabawa w teatr jest dla dzieci zawsze atrakcyjna,
wciągająca i fascynująca.
Dziecko bardzo wcześnie z uwagą słucha opowiadań, naśladuje ruchy do-
rosłych, odgrywa to, co zaobserwowało w codziennym życiu. Dzieci w przed-
szkolu bardzo chętnie biorą udział w przygotowaniu występów uświetniających
uroczystości, spotkania z rodzicami, babciami i dziadkami. Występy dzieci
przed choćby niewielkim audytorium wzmacniają je psychicznie, uczą odwagi
i dają wiele zadowolenia. Brawa i życzliwość publiczności są wielką nagrodą
dla małych aktorów.
Jesteśmy nauczycielkami w Przedszkolu Samorządowym nr 25 w Kiel-
cach. Pomysł na projekt pt. „Zabawa w teatr” zrodził się podczas planowania
kolejnego wyjścia z dziećmi do TLiA „Kubuś”. Pracujemy w przedszkolu z 26-
osobową grupą dzieci pięcioletnich. Dzieci z naszego przedszkola od wielu lat
uczestniczą w spektaklach teatralnych wystawianych przez aktorów TLiA „Ku-
buś”. Jesteśmy przekonane, że częste kontakty z różnymi dziedzinami sztuki
mają pozytywny wpływ na wychowanie dzieci oraz ich kreatywny sposób my-
ślenia.
Dzieci słysząc o planowanym wyjściu do teatru, były bardzo podekscytowane
i uradowane, zaczęły bić brawo. Niektóre spontanicznie podjęły zabawę w od-
grywanie ról podczas zabaw swobodnych w kącikach zainteresowań. Postano-
wiłyśmy wspólnie z dziećmi zastanowić się, co wiedzą na temat teatru.
Skojarzenia dzieci związane z pojęciem teatr przedstawiamy na rys. 1 za po-
mocą mapy mentalnej.
Dzieci bardzo chętnie podjęły temat, wręcz przekrzykiwały się w od-
powiedziach na pytania, rzucając nowe pomysły, a wielu rzeczy chciały się do-
wiedzieć. Okazało się, że prawie każde pragnie spróbować być aktorem, a nawet
padały propozycje ról, jakie chciałyby odegrać.
Widoczne było, jak pomysł na zabawę w teatr wyzwala w dzieciach ener-
gię, podnieca i porywa serca. Widząc tak wielkie zainteresowanie i za-
ciekawienie tematem uznałyśmy, że warto podjąć takie przedsięwzięcie. Dzieci
zaproponowały, by wspólnie przygotować przedstawienie kukiełkowe. Podsunę-
łyśmy tytuły trzech dobrze znanych i lubianych przez nie bajek. Największą
aprobatę zyskała propozycja przedstawienia bajki pt. „Czerwony Kapturek”.
Edukacja teatralna służy rozwijaniu aktywności intelektualnej, emocjonal-
no - społecznej i ruchowej. Pozwala na realizację dziecięcych marzeń. Zajęcia
takie kształcą wyobraźnię, uczą współpracy z kolegami.
Uważamy, że największą potencjalną możliwością dziecka jest aktywność twór-
cza, ponieważ jest ona czynna, pełna werwy i wyobraźni.
4
Do czego służy?
Jak często?
Kurtyna
Ludzie
Kukiełki
Po co?
SCENA
ROLA
PRÓBY
MUZYKA
AKTORZY
Do czego służy?
GARDEROBA
Wykorzystanie bajek
SCENARIUSZ
CHARAKTERYZACJA
Kto pisze?
TEATR
Kto projektuje?
Kto wykonuje?
Czym ją
wykonuje?
SCENOGRAFIA
Kto wykonuje?
KUKIEŁKI
KOSIUMY
OŚWIETLENIE
REKWIZYTY
WIDOWNIA
Pochodzenie
Z czego są zrobione?
Kto wykonuje?
Gromadzenie
Sposób przygotowania
Widzowie
Magazyny
Jak należy się
zachować?
5
303447079.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin