LISTOPADTEMATY KOMPLEKSOWE:1. Jesień wśród zwierząt.2. Listopadowa pogoda.ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:- poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku np. jeż, wiewiórka - nazwa, wygląd, sposób poruszania się i odżywiania, przygotowania się do zimy;- poznawanie ptaków pozostających u nas na zimę (wróbel, gołąb, wrona) oraz tych, które odlatują (bocian, dzika kaczka);- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez obserwowanie otoczenia przy różnych okazjach;- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami, dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni;- klasyfikowanie przedmiotów według jednej lub więcej cech np. rodzaj, wielkość, kolor;- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;- rozwijanie zasobu słownika poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk i zdarzeń;- rozwijanie procesów poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem udziału w zabawach doskonalących umiejętność porównywania przedmiotów i dostrzegania pierwszoplanowych, wyraźnych cech zewnętrznych;- posługiwanie się pojęciem "para" do określenia zbioru dwuelementowego - wykorzystanie naturalnych okazji np. para butów;- zdobywanie doświadczeń sprzyjających kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała;- obserwacja zjawisk atmosferycznych - wiązanie charakterystycznych zjawisk z aktualną porą roku (spadek temperatury powietrza, mniejsze nasłonecznienie, częstsze opady deszczu);- zapoznanie ze znaczeniem światła słonecznego i powietrza dla życia roślin, zwierząt i ludzi;- wyodrębnianie w najbliższym otoczeniu i na obrazkach kształtu figur geometrycznych płaskich (koło, kwadrat) i przestrzennych (kula);- tworzenie z mozaiki geometrycznej dowolnych wzorów.Uczymy się wierszyka pt. "Deszcz."
Wyszedł Krzysio na spacereka tu deszcz.Chciał Krzysio pospacerowaća deszcz też.No i co?No i jak?Spacerują razem tak:Krzyś - tup, tupDeszcz - chlup, chlup.Krzyś w kaloszach i w płaszczykuNic nie zrobisz mi deszczyku!
Oprócz wierszyka poznajemy piosenki:
Idzie Pani Jesień tup, tup, tup...W koszu ma dla dzieci skarbów w bród.Ref. I żołędzie i kasztanyOd jesieni skraby mamy /bisTrzeba iść do parku albo w las,Jesień tam obdarzy każde z nas.Ref. I kasztany i żołędzieKażdy naszym skarbem będzie /bisNiepotrzebny ani jeden grosz,Żeby dostać skarbów pełen kosz.Ref. I czerwona jarzębinaOd niej jesień się zaczyna /bis.
A w ogrodzie jeżyk śpizbudź się jeżu zbudź,lecz nie podam ręki ci,Bo mnie będziesz kłuć.Chociaż na grzbiecie jeżyk kolce ma,to każde z dzieci,Lubi go jak ja.Mój jeżyku odwiedź nas,do przedszkola spiesz.Był już kotek gościem raz,Może być i jeż.Chociaż na grzbiecie jeżyk kolce ma,to każde z dzieci,
iwonka888