Nietzsche Fryderyk - Antychrześcijanin.rtf

(9932 KB) Pobierz

Pliki pochodzą z chomika Gizbern największej składnicy ebooków. Ponad 15 000 pozycji o różnej tematyce. Zachęcam do pobierania.

 

http://chomikuj.pl/Chomik.aspx?id=Gizbern

 

 

 

 

A n t y c h r z e ś c i j a n i n

 

Przedmowa

 

Książka ta jest przeznaczona dla najmniej licznych. Może nawet żaden z nich jeszcze nie żyje.

Mogliby to być ci, którzy rozumieją mojego Zaratustrę: jakże bym mó mylić siebie z tymi, dla

których już dzisiaj rosną uszy? - Dopiero pojutrze należy do mnie. Niektórzy rodzą się po śmierc[i].

Warunki, w których się mnie rozumie, rozumie z koniecznością [-] znam je aż nazbyt dokładnie.

Czytelnik musi być do surowości prawy w kwestiach ducha, aby wytrzymać choćby tylko moją powagę,

moją pasję. Musi być zaprawiony w życiu na szczytach - w widzeniu poniżej siebie żosnej

paplaniny o polityce i egoizmie narodów. Musi zobojętnieć, nigdy nie może pytać, czy prawda jest

pożyteczna, czy staje się dla kogoś fatum... Zamiłowanie potęgi do pytań, których stawiać nikt nie

ma dzisiaj odwagi; odwaga do przedsięwzięć zakazanych; predestynacja do błądzenia w labiryncie.

Doświadczenie wywiedzione z siedmiu samotności. Nowe ucho dla nowej muzyki. Nowe oko dla

najodleglejszych widoków. Nowe sumienie dla prawd, które dotychczas pozostawały nieme. I wola

oszczędności, włciwej wielkiemu stylowi: jego siła, jego entuzjazm, ściśle zespolone... Respekt dla

siebie; miłość do siebie; bezwarunkowa wolność wobec siebie...

No dobrze! Jedynie tacy są moimi czytelnikami, moimi prawowitymi czytelnikami, z góry mi

przeznaczonymi czytelnikami: cóż mi po reszcie? - Reszta to tylko ludzkość. - Nad ludzkością

trzeba górować siłą, wysokością duszy - pogardą...

 

Fryderyk Nietzsche

 

1.

 

Spójrzmy sobie w twarz. Jesteśmy Hiperborejczykami - wiemy dostatecznie dobrze, na jakim

ustroniu przyszło nam ż. „Ani lądem, ani wodą nie znajdziesz drogi do Hiperborejczyków":

wiedział to o nas już Pindar. Po drugiej stronie Północy, lodów, śmierci - nasze życie, nasze

szczęście... Odkryliśmy szczęście, znamy drogę, znaleźliśmy wyjście z całych tysiącleci labiryntu.

Kto znalazł jejeszcze? - Może nowoczesny człowiek? „Nie umiem wyjść ani wejść, jestem wszystkim,

co nie umie ani wyjść, ani wejść" - wzdycha nowoczesny człowiek... Na tę nowoczesność byliśmy

chorzy - na gnuśny pokój, na tchórzliwy kompromis, na całą cnotliwą nieczystość nowoczesnego

Tak" i „Nie". Owa tolerancja i largeur serca, która wszystko „wybacza", bo wszystko „pojmuje",

jest dla nas niczym sirocco. Ż pośd lodów raczej niż pośd nowoczesnych cnót i innych wiatrów

południowych!... Byliśmy dostatecznie dzielni, nie oszczędzaliśmy ani siebie, ani innych: długo nie

wiedzieliśmy jednak, dokąd zmierzamy ze swą dzielnością. Sposępnieliśmy, zwano nas fatalistami.

Naszym fatum byla pełnia, napięcie, spiętrzenie sił. Łaknęliśmy błyskawicy i czynów,

pozostawaliśmy jak najdalej od szczęścia słabeuszy, od „poddawania się..." Burza szalała w naszym

powietrzu, natura, któ jesteśmy, zaciemniła się - albowiem nie mieliśmy żadnej drogi. Formuła

naszego szczęścia: „Tak", „Nie", linia prosta, cel...

 

2.

 

Co jest dobre? - Wszystko, co zwiększa w człowieku poczucie mocy, wolę mocy, samą moc.

Co jest liche? - Wszystko, co pochodzi ze słabości.

Co jest szczęściem? - Poczucie, że moc rośnie, że opór zostaje przezwyciężony.

Nie zadowolenie, lecz większa moc; nie pokój w ogóle, lecz wojna; nie cnota, lecz tężyzna (cnota

w renesansowym stylu, virtu, cnota wolna od moralizatorstwa)

Niech zginąabi i nieudatni: pierwsza teza naszej miłci człowieka. I należy im w tym jeszcze

dopomóc.

Co jest szkodliwsze niż jakikolwiek występek? Aktywne współ-cierpienie z wszystkimi

nieudatnymi i słabymi - chrześcijaństwo...

 

3.

 

Problemem, który tu stawiam, nie jest pytanie, co ma zastąpić ludzkość w łcuchu istot ( -

człowiek jest końcem - ), lecz pytanie, jaki typ człowieka należy wyhodować, jakiego typu człowieka

należy chcieć, jako istoty wyższej pod względem wartości, jako istoty godniejszej życia, jako istoty

pewniejszej przyszłci.

Ten wyższy pod względem wartości typ dość często się już pojawiał: lecz jako szczęśliwy przypadek,

jako wyjątek, nigdy jako coś, czego by chciano. Przeciwnie: budził on nie największy strach,

był dotychczas nieledwie uosobieniem straszliwości; - strach zaś sprawił, że chciano przeciwnego typu,

że hodowano go i osiągnięto: zwierzę domowe, zwierzę stadne, chore zwierzę człowiek - chrześcijanin...

 

4.

 

Ludzkość nie przedstawia, jak się dzisiaj uważa, rozwoju ku czemuś lepszemu, czy

potężniejszemu, czy wyższemu. „Postęp" jest niczym więcej jak nowoczesną ideą, to znaczy fałszywą ideą.

Dzisiejszy

Europejczyk stoi pod względem wartości niżej od Europejczyka czasów renesansu; rozwój absolutnie nie

jest, mocą jakiejś konieczności, podwyższaniem, podnoszeniem, potęgowaniem.

Stale natomiast, w najróżniejszych miejscach na Ziemi i z najrozmaitszych kultur, wyrastają

pojedyncze egzemplarze, które rzeczywiście Reprezentują typ wyższy: coś, co w porównaniu z ogółem

ludzkości jest swego rodzaju nadczłowiekiem. Takie szczęśliwe przypadki wielkiego rozkwitu zawsze

były możliwe i zapewne zawsze też możliwe. Całe generacje nawet, plemiona, ludy mogą niekiedy

przedstawiać tego rodzaju traf.

 

5.

 

Chrześcijaństwa nie powinno się przyozdabiać i stroić: wydało ono wojnę na śmierć i życie temu

wyższemu typowi człowieka, wszystkie jego fundamentalne instynkty skazało na wygnanie,

wydestylowało z nich zło, złego człowieka - człowiek potężny jako typ, który należy odrzucić, jako

człowiek odrzucony". Chrześcijaństwo wzięło stronę wszystkiego, co słabe, co niskie, co nieudatne,

sprzeciw wobec instynktu samozachowawczego, włciwego potężnemu życiu, uczyniło ideałem;

zepsuło rozum nawet najpotężniejszych duchowo natur, ucząc odczuwać naczelne wartości duchowe

jako grzeszne, jako błędne, jako pokuszenie. niejszy przykład - zepsucie Pascala, który wierzył,

że jego rozum jest skażony przez grzech pierworodny, podczas gdy był on skażony jedynie przez jego

chrześcijaństwo! -

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin