Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej dla grupy dzieci trzyletnich
Na okres od 29.09.2008r. do 10.10.2008r.
I. Jesień w parku
Zagadnienia programowe: rozróżnianie roślin po owocach i liściach, obserwacja zmian w kolorze liści
II. Jesień w lesie
Zadania programowe: uwrażliwienie na piękno jesiennego lasu poprzez obserwowanie różnorodności barw, kształtów, zapachów
Opracowała:
Łucja Błażejewska
Marzena Piotrowska
Temat kompleksowy: Jesień w parku
Temat dnia: W Kasztankowie
1. Zabawy dowolne – zwrócenie szczególnej uwagi na koleżeńską postawę podczas wspólnej zabawy, dzielenie się zabawkami.
2. „Nasze skarby” - praca w kąciku przyrody”- poznanie oraz nazywanie skarbów przyrodniczych (kasztany, żołędzie), uzupełnianie kącika tymi okazami.
3. „Drzewa na wietrze” – zabawa ruchowa – ćwiczenia mięśni tułowia.
4. „Przy śniadaniu” – zwrócenie uwagi na zachowanie ciszy podczas jedzenia.
5. „Kasztany” - słuchanie wiersza A. Nosalskiego - omówienie treści wiersza, przyglądanie się sylwecie kasztanowca, jego naturalnym liściom i owocom (kasztanom).
6. „Kasztan do kasztanka” – zabawa ruchowa, ćwiczenia ustawień w parach.
7. „Zanieś kasztan do koszyka” - zabawa ruchowa z elementem równoważnym w plenerze.
8. „Przy obiedzie” – prawidłowe trzymanie łyżki.
9. „Kasztanowy ludzik” – manipulowanie materiałem przyrodniczym, próby układania „kasztanowych ludków” bez łączenia elementów.
10. „Gdzie upadł kasztan?” – ćwiczenia słuchowe, próby wskazania miejsca upadku kasztana.
11. „Kasztany do kosza” – zabawa ruchowa, prawidłowa reakcja na określony dźwięk.
12. Zabawy dowolne – zachowanie bezpieczeństwa podczas zabawy drewnianymi klockami.
Temat dnia: Kolorowe liście
1. Zabawy przy stolikach – grupowe układanie puzzli, zgodna wspólna zabawa.
2. „Zmiany w przyrodzie” – praca z obrazkiem, określenie zmian zachodzących w przyrodzie na podstawie ilustracji z kalendarza, przy szczególnym zwróceniu uwagi na kolorystykę liści (dębu, kasztanowca, klonu)
3. „Tańczące liście” – zabawa ruchowa przy akompaniamencie tamburyna.
4. „Przy śniadaniu” – prawidłowe korzystanie z serwetki po spożytym posiłku.
5. „Jesienny bukiet” – praca zespołowa, odbijanie liści przy pomocy farby plakatowej na kartkę papieru, nazywanie drzew, z których pochodzą.
6. „Liście na wietrze” – zabawa naśladowcza, reagowanie na dźwięk tamburyna.
7. Zabawy w piaskownicy – umiejętne korzystanie z przyborów i narzędzi do piasku.
8. „Przy obiedzie” – zaniechanie rozmów podczas wspólnego posiłku.
9. „Stoi różyczka…” – zabawa kołowa ze śpiewem.
10. „Kto ma ten kolor niech przyjdzie do mnie” - zabawa dydaktyczna – rozróżnianie kolorów i dopasowanie do wzoru podanego przez nauczyciela. Próby nazywania barw pochodnych (rudy, brązowy).
11. „Latające listki” – ćwiczenia oddechowe, zdmuchiwanie listka z dłoni.
12. Zabawy dowolne w sali, szanowanie zabawek, wykorzystanie ich zgodnie z przeznaczeniem.
Temat dnia: Dębowe szemrania
1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zgodna współpraca w grupie.
2. „Lecą żołędzie” - zabawy ortofoniczne naśladujące szelest spadających liści. Ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: klap, pac, trach.
3. „Dęby na wietrze” – zabawa ruchowa, wymachy ramion..
4. „Przy śniadaniu” – zwrócenie uwagi na prawidłowe korzystanie z kubka.
5. „Żołędzie” – zabawy przy muzyce, nauka słów i melodii, poszerzanie słownictwa dzieci o wyrazy: dęby, żołędzie.
6. Spacer w ogrodzie przedszkolnym – rozpoznawanie drzew po owocach, dąb – żołędzie, kasztanowiec - kasztany. Zbieranie okazów przyrodniczych.
7. „Przy obiedzie” – wdrażanie do prawidłowego zachowania przy stole.
8. „Co mam w woreczku?” – zabawa utrwalająca nazwy jesiennych owoców (kasztany, żołedzie).
9. „Tańczący listek” – zabawa ruchowa, szybka reakcja na określony dźwięk tamburyna.
10. „Listki spadają” – ćwiczenia relaksacyjne przy spokojnej muzyce, wyciszenie organizmu.
11. Zabawy dowolne na zakończenie dnia – utrzymanie porządku w sali.
Temat dnia: Jarzębinowe wzorki
1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – wdrażanie do życzliwej wspólnej zabawy, kulturalne odnoszenie się do kolegów.
2. „Jarzębina” – prezentacja owoców jarzębiny. Określenie za pomocą dotyku i węchu jej właściwości.
3. „Wysoko – nisko” – ćwiczenia spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Określenie położenia przedmiotów (gałązek jarzębiny) w przestrzeni.
4. „Przed śniadaniem” – uczestnictwo dzieci w układaniu serwetek.
5. „Jarzębina”– słuchanie wiersza W. Broniewskiego, przeliczanie elementów zbioru w zakresie 3, określenie koloru (czerwony) jarzębiny.
6. „Korale jarzębiny”- zabawa orientacyjno – porządkowa.
7. „W ogrodzie przedszkolnym” – zabawy samorzutne z wykorzystaniem piłki.
8. „Pora na obiad” – zachęcanie do jedzenia całej porcji.
9. „Chodził księżyc nocą” – zabawa kołowa z piosenką.
10. „Jarzębinowe wzorki” – naklejanie owoców i liści jarzębiny, na kartkę papieru, układanie wzorku wg własnego pomysłu. Nauka poprawnego trzymania pędzla do kleju.
11. „Poszukaj jarzębinki” – zabawa tropiąca z elementem czworakowania.
12. Zabawy dowolne w sali –wspólne korzystanie z zabawek.
Temat dnia: Jaki to owoc?
1. Zabawy dowolne w sali – umiejętność zgodnej współpracy w trakcie zabaw.
2. „Owoce jesieni” – zabawa matematyczna, porównywanie kształtu, koloru i wielkości owoców (kasztanów, żołędzi, jarzębina) z użyciem określeń: okrągły – podłużny, czerwony – zielony, duży – mały.
3. „Tańczące liście”- zabawa ruchowa, reagowanie na dźwięk bębenka.
4. „Pora na śniadanie” – prawidłowe korzystanie z kubka i serwetki.
5. „Idziemy na grzyby” – zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej, przekraczanie płaskich przeszkód, przybory: szarfy.
6. „Jarzębinka” – zabawa ruchowo – graficzna, rysowanie konturu owocu jarzębiny w powietrzu.
7. „Kasztanki” – zabawa w ogrodzie przedszkolnym, doskonaleniu rzutu do celu.
8. „Owoc do liścia” - zabawa dydaktyczna, dopasowanie owocu dębu (żołędzia) do liścia, owocu kasztanowca (kasztana) do odpowiedniego liścia.
9. „Żołędzie” – wspólny śpiew piosenki.
10. „Wiatr” - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie odgłosu wiatru: uu, szuu, ćwiczenia mięśni warg.
11. „Kasztany lecą z drzew” – zabawa ruchowa, reagowanie na dźwięk tamburyna.
12. Zabawy dowolne w sali – porządkowanie sali po zakończonej zabawie.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- rozróżnia i nazywa drzewa (kasztanowiec, dąb) po owocach i liściach
- zaśpiewa w grupie piosenkę pt. „Żołędzie”
Temat kompleksowy: Jesień w lesie
Temat dnia: W lesie
1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań zachęcanie do wspólnej zabawy.
2. „Leśne skarby” – wspólne urządzanie leśnego kącika. Nagromadzenie leśnych skarbów (wrzos, borówki, szyszki, mech, jarzębina).
3. „Spacer po lesie” - zabawa ruchowa, chód z wysokim unoszeniem kolan – omijanie naturalnych przeszkód (szyszki).
4. „Przy śniadaniu” – zachowanie prawidłowej postawy przy stole
5. „Las – czarodziejski dom zwierząt” – słuchanie fragmentu opowiadania S. Karaszewskiego. Poznanie środowiska leśnego oraz funkcji, jaką pełni w stosunku do swoich mieszkańców (dom zwierząt).
6. „Drzewa na wietrze” - zabawa ruchowa – ćwiczenia mięśni tułowia.
7. „Szukamy jesiennych liści” – spacer alejkami, zauważenie zmian zachodzących w przyrodzie.
8. „Przy obiedzie” – zabiegi higieniczne przed posiłkiem oraz nauka kulturalnego zachowania przy stole.
9. „Poskładaj drzewo” – układanka obrazkowa, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
10. „Leśna wycieczka” – zabawa ruchowa, poszukiwanie owoców lasu w sali. Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.
11. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zgodna współpraca podczas zabawy.
Temat dnia: Borowik – grzyb jadalny
1. Zabawy dowolne – korzystanie z układanek w wyznaczonych miejscach (przy stolikach).
2. „Grzybobranie” – przyglądanie się ilustracji – zapoznanie z borowikiem (grzybem jadalnym. Dzielenie się spostrzeżeniami, odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela.
3. „Idziemy po leśnej dróżce” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym.
4. „ Przy śniadaniu” - zachowanie ciszy podczas jedzenia.
5. „Grzybki” – montowanie z materiału przyrodniczego (ziemniak, patyczki) oraz malowanie farbami.
6. Zabawy dowolne na placu zabaw – korzystanie ze sprzętu przedszkolnego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
7. „Przy obiedzie” – prosta postawa i poprawne trzymanie łyżki.
8. „Mech czy wrzos?” – zagadki dotykowe, rozpoznawanie i nazywanie za pomocą dotyku mchu i wrzosu.
9. „Rosną grzybki” – zabawa ruchowa z elementem wyprostnym.
10. Borowik – kolorowanie kredkami świecowymi sylwety grzyba, ćwiczenia w prawidłowym trzymaniu kredki. Praca z małą grupką chętnych dzieci,
11. Relaksacja – słuchanie muzyki relaksacyjnej, odprężenie i uspokojenie na zakończenie dnia w przedszkolu.
12. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – próby zachowania ciszy podczas zabawy, unikanie hałasu.
Temat dnia: Muchomorek
...
petronelka_007