Dwutygodniowy_plan_pracy_wychowawczo.doc

(74 KB) Pobierz
Dwutygodniowy plan pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej dla grupy dzieci trzyletnich

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej dla grupy dzieci trzyletnich

 

Na okres od 29.09.2008r. do 10.10.2008r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.                   Jesień w parku

 

Zagadnienia programowe: rozróżnianie roślin po owocach i liściach, obserwacja zmian w kolorze liści

 

 

 

 

II.               Jesień w lesie

 

Zadania programowe: uwrażliwienie na piękno jesiennego lasu poprzez obserwowanie różnorodności barw, kształtów, zapachów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                   Opracowała:

                                                                                                                Łucja Błażejewska

Marzena Piotrowska

 

 

 

Temat kompleksowy: Jesień w parku

 

 

 

Temat dnia: W Kasztankowie

 

 

1.      Zabawy dowolne – zwrócenie szczególnej uwagi na koleżeńską postawę podczas wspólnej zabawy, dzielenie się zabawkami.

2.      „Nasze skarby” - praca w kąciku przyrody”- poznanie oraz nazywanie skarbów przyrodniczych (kasztany, żołędzie), uzupełnianie kącika tymi okazami.

3.      „Drzewa na wietrze” – zabawa ruchowa – ćwiczenia mięśni tułowia.

4.      „Przy śniadaniu” – zwrócenie uwagi na zachowanie ciszy podczas jedzenia.

5.      „Kasztany” - słuchanie wiersza A. Nosalskiego - omówienie treści wiersza, przyglądanie się sylwecie kasztanowca, jego naturalnym liściom i owocom (kasztanom).

6.      „Kasztan do kasztanka” – zabawa ruchowa, ćwiczenia ustawień w parach.

7.      „Zanieś kasztan do koszyka” - zabawa ruchowa z elementem równoważnym w plenerze.

8.      „Przy obiedzie” – prawidłowe trzymanie łyżki.

9.      „Kasztanowy ludzik” – manipulowanie materiałem przyrodniczym, próby układania „kasztanowych ludków” bez łączenia elementów.

10.  „Gdzie upadł kasztan?” – ćwiczenia słuchowe, próby wskazania miejsca upadku kasztana.

11.  „Kasztany do kosza” – zabawa ruchowa, prawidłowa reakcja na określony dźwięk.

12.  Zabawy dowolne – zachowanie bezpieczeństwa podczas zabawy drewnianymi klockami.

 

 

 

 

Temat dnia: Kolorowe liście

 

 

1.      Zabawy przy stolikach – grupowe układanie puzzli, zgodna wspólna zabawa.

2.      „Zmiany w przyrodzie” – praca z obrazkiem, określenie zmian zachodzących w przyrodzie na podstawie ilustracji z kalendarza, przy szczególnym zwróceniu uwagi na kolorystykę liści (dębu, kasztanowca, klonu)

3.      „Tańczące liście” – zabawa ruchowa przy akompaniamencie tamburyna.

4.      „Przy śniadaniu” – prawidłowe korzystanie z serwetki po spożytym posiłku.

5.      „Jesienny bukiet” – praca zespołowa, odbijanie liści przy pomocy farby plakatowej na kartkę papieru, nazywanie drzew, z których pochodzą.

6.      „Liście na wietrze” – zabawa naśladowcza, reagowanie na dźwięk tamburyna.

7.      Zabawy w piaskownicy – umiejętne korzystanie z przyborów i narzędzi do piasku.

8.      „Przy obiedzie” – zaniechanie rozmów podczas wspólnego posiłku.

9.      „Stoi różyczka…” – zabawa kołowa ze śpiewem.

10.  „Kto ma ten kolor niech przyjdzie do mnie” - zabawa dydaktyczna – rozróżnianie kolorów i dopasowanie do wzoru podanego przez nauczyciela. Próby nazywania barw pochodnych (rudy, brązowy).

11.  „Latające listki” – ćwiczenia oddechowe, zdmuchiwanie listka z dłoni.

12.  Zabawy dowolne w sali, szanowanie zabawek, wykorzystanie ich zgodnie z  przeznaczeniem.

 

 

 

 

 

Temat dnia: Dębowe szemrania

 

1.      Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zgodna współpraca w grupie.

2.      „Lecą żołędzie” - zabawy ortofoniczne naśladujące szelest spadających liści. Ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: klap, pac, trach.

3.      „Dęby na wietrze” – zabawa ruchowa, wymachy ramion..

4.      „Przy śniadaniu” – zwrócenie uwagi na prawidłowe korzystanie z kubka.

5.      „Żołędzie” – zabawy przy muzyce, nauka słów i melodii, poszerzanie słownictwa dzieci o wyrazy: dęby, żołędzie.

6.      Spacer w ogrodzie przedszkolnym – rozpoznawanie drzew po owocach, dąb – żołędzie, kasztanowiec - kasztany. Zbieranie okazów przyrodniczych.

7.      „Przy obiedzie” – wdrażanie do prawidłowego zachowania przy stole.

8.      „Co mam w woreczku?” – zabawa utrwalająca nazwy jesiennych owoców (kasztany, żołedzie).

9.      „Tańczący listek” – zabawa ruchowa, szybka reakcja na określony dźwięk tamburyna.

10.  „Listki spadają” – ćwiczenia relaksacyjne przy spokojnej muzyce, wyciszenie organizmu.

11.  Zabawy dowolne na zakończenie dnia – utrzymanie porządku w sali.

 

 

 

 

 

Temat dnia: Jarzębinowe wzorki

 

 

1.      Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – wdrażanie do życzliwej wspólnej zabawy, kulturalne odnoszenie się do kolegów.

2.      „Jarzębina” – prezentacja owoców jarzębiny. Określenie za pomocą dotyku i węchu jej właściwości.

3.      „Wysoko – nisko” – ćwiczenia spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Określenie położenia przedmiotów (gałązek jarzębiny) w przestrzeni.

4.      „Przed śniadaniem” – uczestnictwo dzieci w układaniu serwetek.

5.      „Jarzębina”– słuchanie wiersza W. Broniewskiego, przeliczanie elementów zbioru w zakresie 3, określenie koloru (czerwony) jarzębiny.

6.      „Korale jarzębiny”- zabawa orientacyjno – porządkowa.

7.      „W ogrodzie przedszkolnym” – zabawy samorzutne z wykorzystaniem piłki.

8.      „Pora na obiad” – zachęcanie do jedzenia całej porcji.

9.      „Chodził księżyc nocą” – zabawa kołowa z piosenką.

10.  „Jarzębinowe wzorki” – naklejanie owoców i liści jarzębiny, na kartkę papieru, układanie wzorku wg własnego pomysłu. Nauka poprawnego trzymania pędzla do kleju.

11.  „Poszukaj jarzębinki” – zabawa tropiąca z elementem czworakowania.

12.  Zabawy dowolne w sali –wspólne korzystanie z zabawek.

 

 

 

 

Temat dnia: Jaki to owoc?

 

1.      Zabawy dowolne w sali – umiejętność zgodnej współpracy w trakcie zabaw.

2.      „Owoce jesieni” – zabawa matematyczna, porównywanie kształtu, koloru i wielkości owoców (kasztanów, żołędzi, jarzębina) z użyciem określeń: okrągły – podłużny, czerwony – zielony, duży – mały.

3.      „Tańczące liście”- zabawa ruchowa, reagowanie na dźwięk bębenka.

4.      „Pora na śniadanie” – prawidłowe korzystanie z kubka i serwetki.

5.      „Idziemy na grzyby” – zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej, przekraczanie płaskich przeszkód, przybory: szarfy.

6.      „Jarzębinka” – zabawa ruchowo – graficzna, rysowanie konturu owocu jarzębiny w powietrzu.

7.      „Kasztanki” – zabawa w ogrodzie przedszkolnym, doskonaleniu rzutu do celu.

8.      Owoc do liścia” - zabawa dydaktyczna, dopasowanie owocu dębu (żołędzia) do liścia, owocu kasztanowca (kasztana) do odpowiedniego liścia.

9.      „Żołędzie” – wspólny śpiew piosenki.

10.  „Wiatr” - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie odgłosu wiatru: uu, szuu, ćwiczenia mięśni warg.

11.  „Kasztany lecą z drzew” – zabawa ruchowa, reagowanie na dźwięk tamburyna.

12.  Zabawy dowolne w sali –  porządkowanie sali po zakończonej zabawie. 

 

 

 

 

 

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

- rozróżnia i nazywa drzewa (kasztanowiec, dąb) po owocach i liściach

- zaśpiewa w grupie piosenkę pt. „Żołędzie”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: Jesień w lesie

 

 

 

Temat dnia: W lesie

 

1.      Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań zachęcanie do wspólnej zabawy.

2.      „Leśne skarby” – wspólne urządzanie leśnego kącika. Nagromadzenie leśnych skarbów (wrzos, borówki, szyszki, mech, jarzębina).

3.      „Spacer po lesie” - zabawa ruchowa, chód z wysokim unoszeniem kolan – omijanie naturalnych przeszkód (szyszki).

4.      „Przy śniadaniu” – zachowanie prawidłowej postawy przy stole

5.      „Las – czarodziejski dom zwierząt” – słuchanie fragmentu opowiadania S. Karaszewskiego. Poznanie środowiska leśnego oraz funkcji, jaką pełni w stosunku do swoich mieszkańców (dom zwierząt).

6.      „Drzewa na wietrze” - zabawa ruchowa  – ćwiczenia mięśni tułowia.

7.      „Szukamy jesiennych liści” – spacer alejkami, zauważenie zmian zachodzących w przyrodzie.

8.      „Przy obiedzie” – zabiegi higieniczne przed posiłkiem oraz nauka kulturalnego zachowania przy stole.

9.      „Poskładaj drzewo” – układanka obrazkowa, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.

10.  Leśna wycieczka – zabawa ruchowa, poszukiwanie owoców lasu w sali. Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.

11.  Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zgodna współpraca podczas zabawy.

 

 

 

 

 

 

Temat dnia: Borowik – grzyb jadalny

 

1.      Zabawy dowolne – korzystanie z układanek w wyznaczonych miejscach (przy stolikach).

2.      „Grzybobranie” – przyglądanie się ilustracji – zapoznanie z borowikiem (grzybem jadalnym. Dzielenie się spostrzeżeniami, odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela.

3.      „Idziemy po leśnej dróżce” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym.

4.      „ Przy śniadaniu” - zachowanie ciszy podczas jedzenia.

5.      „Grzybki” – montowanie z materiału przyrodniczego (ziemniak, patyczki) oraz malowanie farbami.

6.      Zabawy dowolne na placu zabawkorzystanie ze sprzętu przedszkolnego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

7.      „Przy obiedzie” – prosta postawa i poprawne trzymanie łyżki.

8.      „Mech czy wrzos?” – zagadki dotykowe, rozpoznawanie i nazywanie za pomocą dotyku mchu i wrzosu. 

9.      „Rosną grzybki” – zabawa ruchowa z elementem wyprostnym.

10.  Borowik – kolorowanie kredkami świecowymi sylwety grzyba, ćwiczenia w prawidłowym trzymaniu kredki. Praca z małą grupką chętnych dzieci,

11.  Relaksacja – słuchanie muzyki relaksacyjnej, odprężenie i uspokojenie na zakończenie dnia w przedszkolu.

12.  Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – próby zachowania ciszy podczas zabawy, unikanie hałasu.

 

 

 

 

Temat dnia: Muchomorek

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin