Miejsce i znaczenie teorii w badaniu administracji publicznej.pdf

(137 KB) Pobierz
Microsoft Word - Miejsce i znaczenie teorii w badaniu administracji publicznej.doc
Jerzy Supernat
Instytut Nauk Administracyjnych
Uniwersytet Wrocławski
Miejsce i znaczenie teorii w badaniu administracji publicznej
Praktyka administracji publicznej jest tak stara jak stara jest cywilizacja, a
jednocześnie warunkuje jej rozwój. KaŜda wielka epoka w historii ludzkości nie mogła się
obejść bez określonych rozwiązań organizacyjnych, w których dzisiaj widzimy podstawowe
cechy administracji publicznej 1 . W ujęciu M. Webera są to: 1) formalna władza prawomocna,
której następstwem jest posłuszeństwo, 2) ustanowione w sposób zamierzony generalne
przepisy i reguły, 3) wyodrębnione sfery indywidualnych kompetencji wymagające
zróŜnicowania zadań, specjalizacji oraz doświadczenia i/lub przygotowania zawodowego, 4)
pogrupowanie osób w zespoły lub kategorie odpowiednio do specjalizacji, 5) koordynacja
przez hierarchię, 6) ciągłość przez reguły i dokumenty, 7) organizacja odrębna od osób
zajmujących stanowiska czy urzędy, 8) rozwój szczególnych i specyficznych technologii
organizacyjnych 2 .
Zgoła inaczej przedstawia się sytuacja, jeŜeli chodzi o teorię administracji publicznej.
Formalne badanie administracji publicznej i opracowanie jej teorii jest stosunkowo nowe. W
efekcie nauka administracji publicznej, jako odrębna, świadoma swojej toŜsamości dyscyplina
akademicka, jest ciągle młoda. Licząc od przełomowych prac swoich ojców załoŜycieli: L.
von Steina 3 w Europie i W. Wilsona 4 w Stanach Zjednoczonych, nauka administracji ma
dwanaście dekad, czy – inaczej – cztery generacje. W kategoriach Ŝycia człowieka dopiero
osiąga wiek dojrzały.
Nie brakuje przy tym wątpliwości, czy teorię administracji publicznej moŜna
traktować powaŜnie. Na przykład J.Q. Wilson w swoim encyklopedycznym opisie tego, co
wiemy o administracji publicznej, twierdzi, Ŝe teoria interesuje go jedynie trochę, jako Ŝe
pozwala zrozumieć biurokrację tylko w niewielkim stopniu. Pisze mianowicie: „Mam
powaŜne wątpliwości, czy cokolwiek wartego nazwania »teorią organizacji« będzie
kiedykolwiek istniało. Będziemy mieli teorie organizacji z reguły tak abstrakcyjne czy
ogólne, Ŝe będą wyjaśniały raczej niewiele. Będziemy mieli interesujące wyjaśnienia, niektóre
nawet poparte faktami, ale te z kolei będą częściowe i »waŜne« tylko w danym miejscu i
czasie. Wielu przedstawicieli nauki nie zgadza się ze mną. śyczę im powodzenia” 5 .
Stanowisko J.Q. Wilsona moŜna by zaakceptować, gdyby nasze współczesne rozumienie
2
administracji publicznej opierało się jedynie na prezentacji faktów ustalonych w badaniach, a
tak przecieŜ nie jest. Zatem wbrew stanowisku J.Q. Wilsona, podstawą rozumienia
administracji publicznej jest teoria (tak naprawdę nie jedna, ale wiele). Nota bene sama praca
J.Q. Wilsona stanowi istotny wkład w rozwój teorii administracji publicznej.
WaŜniejsza wydaje się natomiast inna wątpliwość, którą moŜna sprowadzić do
pytania, czy w dziedzinie tak obszernej, praktycznej (stosowanej), wielowymiarowej i
interdyscyplinarnej, jaką jest administracja publiczna, teoria moŜe mieć znaczenie? Na tak
sformułowane pytanie naleŜy odpowiedzieć pozytywnie, i to w sposób jednoznaczny i
stanowczy, jako Ŝe potrzeba większej koncepcyjnej jasności i teoretycznej niezawodności w
badaniu administracji publicznej jest aŜ nadto oczywista. Rzecz jasna, w dziedzinie
stosowanej, a taką jest administracja publiczna, zawsze istnieje pokusa, aby uznać, Ŝe do
wdroŜenia polityki publicznej wystarczą zdrowy rozsadek i mądrość Ŝyciowa. Nie ulega
wątpliwości, Ŝe zdrowy rozsadek i mądrość Ŝyciowa są niezbędne do prowadzenia skutecznej
polityki. Nie moŜna jednak przyjąć, Ŝe są wystarczające, zwłaszcza wtedy, kiedy są słabo
zdefiniowane, a czasami nawet w ogóle niezdefiniowane. MoŜna teŜ wskazać, Ŝe kilkadziesiąt
lat temu zdrowy rozsądek podpowiadał centralizację i scentralizowaną administrację
publiczną, traktując to jako skuteczne rozwiązanie róŜnych problemów społeczno-
gospodarczych, natomiast dzisiaj zdrowy rozsądek podpowiada jako właściwy sposób
radzenia sobie z róŜnymi problemami decentralizację (deregulację, prywatyzację,
outsourcing, podejmowanie ryzyka, innowacyjność itd.).
Poza tym w ostatnich kilkudziesięciu latach nauka administracji rozwinęła bardziej
systematyczne sposoby badania istoty funkcjonowania organizacji publicznych, zarządzania
publicznego i realizacji polityk publicznych, co przyczyniło się do zwiększenia pewności
(niezawodności) wiedzy administracyjnej. Funkcjonowanie administracji publicznej jest
badane za pomocą ulepszonych koncepcyjnych, metodologicznych i teoretycznych narzędzi
analitycznych. Narzędzia te pozwalają uzyskać wiedzę, która jest dostępna, narastająca i –
przynajmniej w pewnym stopniu – powtarzalna. Badania aspirują do naukowości w znaczeniu
formalnej racjonalności, dzięki której ustalenia i odkrycia jednej generacji stanowią
fundament dla badań następnej generacji. Wiedza staje się w efekcie zbiorowa i
kumulatywna. PowyŜsze nie znaczy, Ŝe rzeczywistość społeczna, której administracja
publiczna jest częścią, nadaje się do formalnych naukowych aplikacji, jak to jest w przypadku
świata fizycznego. Tak nie jest. Ale moŜna twierdzić, Ŝe sztuka i nauka administracji
publicznej powinny być postrzegane właśnie tak: jako sztuka i nauka. A zatem nauka (i
sztuka) administracji jest definiowalna, opisywalna, powtarzalna i kumulatywna.
3
Zatrzymajmy się teraz nad warunkami uŜyteczności teorii administracji publicznej.
OtóŜ uŜyteczność teorii administracji publicznej, tak jak kaŜdej teorii, zaleŜy od jej
moŜliwości opisywania, wyjaśniania i przewidywania, czyli od realizacji wewnętrznych i
zewnętrznych celów teorii.
Teoria, aby być uŜyteczna, powinna dokładnie opisywać zdarzenia czy zjawiska
rzeczywistego świata, co następuje na pewnym poziomie abstrakcji (poniewaŜ większość
waŜnych zjawisk administracji publicznej jest złoŜona, ich teoretyczny opis jest najczęściej
dość abstrakcyjny). KaŜdy opis wymaga od teoretyka podjęcia decyzji, które elementy w
danym zjawisku naleŜy wyróŜnić i uwzględnić, a które pominąć. W efekcie kaŜdy opis
(model) jest zaleŜny od okoliczności przewaŜających w czasie opisu i jest zniekształceniem
rzeczywistości 6 .
Biorąc pod uwagę ograniczenia opisu, uŜyteczna teoria powinna wyjaśniać opisywane
zjawiska. Wyjaśnienie moŜe usprawiedliwić zniekształcenia rzeczywistości zawarte w opisie.
Wyjaśnienie moŜe uzasadnić, dlaczego teoretyk postrzega pewne czynniki w zdarzeniu czy
zjawisku jako waŜniejsze od pozostałych. Opis odpowiada na pytania, co się wydarzyło lub
co się dzieje, ale nawet najlepszy opis tego, co się dzieje, moŜe nie odpowiedzieć na równie
waŜne pytania: dlaczego coś się wydarzyło lub dlaczego coś się dzieje? Dlatego teŜ w teorii
administracji dopełnieniem elementów deskryptywnych powinny być elementy wyjaśniające:
elementy deskryptywne pomagają nam widzieć, a elementy wyjaśniające pomagają nam
rozumieć.
UŜyteczna teoria powinna pomagać nam nie tylko widzieć i rozumieć zjawiska, ale
takŜe powinna nam pomagać je przewidywać. ChociaŜ w tym zakresie moŜna zaobserwować
zbyt daleko idące oczekiwania od teorii administracji publicznej. Jak wiadomo, administracja
publiczna jest dziedziną praktyczną i stosowaną, a jednak niektórzy oczekują teorii, której
zastosowanie niezawodnie przyniesie oczekiwany rezultat. Przewidywanie naleŜy tymczasem
z zasady rozumieć jako ukazanie prawidłowości, prawdopodobieństwa i moŜliwych
rezultatów, a nie konkretnych i nieuniknionych następstw zastosowania określonej teorii. I nie
jest to wcale mało. MoŜliwości przewidywania w odniesieniu do zjawisk o szerokim zasięgu,
zachodzących w dłuŜszym przedziale czasu, mogą być naprawdę imponujące.
Jeszcze słowo o wspomnianej juŜ waŜnej kwestii szczegółowości (dokładności) i
ogólności teorii administracji publicznej. Niewątpliwie większa szczegółowość w opisie i
wyjaśnieniu zjawiska administracji publicznej zawsze dokonuje się kosztem ogólności. Im
bardziej teoria jest dokładna czy kontekstualna, tym bardziej zmniejszają się jej moŜliwości
wyjaśnienia szerokiego zakresu zdarzeń i – w konsekwencji – moŜliwości predykcji
4
podobnych zjawisk. Z kolei wielka teoria o szerokim zasięgu jest z reguły tak ogólna przez
uproszczenia i załoŜenia, Ŝe nie jest w stanie wyjaśnić niczego poza najbardziej oczywistymi
zjawiskami (przychodzi tu na myśl ogólna teoria systemów). Teoria administracji publicznej
powinna się zatem charakteryzować zarówno dokładnością i empirycznym bogactwem, jak i
ogólnością.
UŜyteczna teoria powinna dawać moŜliwość opisywania, wyjaśniania i
przewidywania, ale co właściwie znaczy teoria, gdy mówimy o teorii administracji
publicznej? Pomijając moŜliwe tutaj swobodne rozumienia tego terminu (chociaŜby teorii w
znaczeniu osobistej opinii), moŜna wskazać trzy bardziej formalne rozumienia terminu
„teoria”. Po pierwsze, tak jak w naukach przyrodniczych i fizycznych teoria oznacza
rygorystyczne testowanie predyktywnych twierdzeń czy hipotez na podstawie
obserwowalnych i porównywalnych danych. Po przetestowaniu i sprawdzeniu hipotezy te
stanowią podstawę teorii, praw czy wyobraŜeń rzeczywistości. W naukach przyrodniczych
czy fizycznych teoria aspiruje do znacznej dokładności w przedstawianiu rzeczywistości,
poniewaŜ klasyfikacja porządku w świecie fizycznym jest zaawansowana, podobnie jak
moŜliwości poznawania i mierzenia zjawisk przyrodniczych. Dlatego pozytywistyczna,
właściwa naukom przyrodniczym i fizycznym teoria często słuŜy jako wysoce niezawodna
wskazówka działania. W świecie społecznym, którego administracja publiczna jest częścią,
problemy rozpoznawania prawidłowości, obmyślania kategorii oraz mierzenia i
porównywania zjawisk są duŜo trudniejsze. Dlatego teŜ cele teorii administracji publicznej są
odmienne (trudno oczekiwać od niej doświadczalnie potwierdzonych uniwersalnych
aksjomatów), a niektórzy powiedzieliby, Ŝe łatwiejsze.
Po drugie, teoria w naukach społecznych (i administracji publicznej) oznacza
porządkowanie materiału faktycznego tak, aby uzyskać jasność przez definicje, pojęcia i
metafory, które sprzyjają rozumieniu. Rozumienie to jest, przynajmniej w części,
subiektywne, jako Ŝe zostało skonstruowane przez teoretyka. Teoria w tym znaczeniu jest
oparta na rygorystycznej i intuicyjnej obserwacji zachowania społecznego, zachowania
organizacyjnego, dynamiki instytucjonalnej, systemów i zachowań politycznych, wzorów
komunikowania się, kultury organizacyjnej i narodowej itd. Teoria oparta na takiej obserwacji
leŜy u podstaw wszystkich działań administracji publicznej, chociaŜ większość z nich nie
wskazuje wyraźnie jakiejś konkretnej teorii jako swojej podstawy. Nie ulega jednak
wątpliwości, Ŝe decyzje i działania administracji publicznej są oparte na fundamentalnych
załoŜeniach co do zachowania społecznego, prawidłowości ludzkiej współpracy, motywów
działania itp. Z tego właśnie powodu jednym z podstawowych zadań teorii administracji
5
publicznej jest wyjaśnianie i opisywanie załoŜeń kierujących działaniem oraz wypracowanie
kategorii, pojęć, definicji i metafor, które ułatwiają zrozumienie tych załoŜeń.
Po trzecie, teorię administracji publicznej moŜna postrzegać normatywnie, jako
argument normatywny wskazujący, co powinno nastąpić, co jest dobre, najlepsze czy słuszne
w praktyce działania administracji 7 . Tak rozumiana teoria tworzy pomost pomiędzy nauką
administracji, naukami politycznymi i filozofią. Jak podkreśla D. Waldo, kaŜda teoria
administracji publicznej jest teorią polityki 8 . Praktyka administracyjna jest bowiem światem,
w którym koszty i korzyści są alokowane między obywateli za pośrednictwem autorytetu
(władzy) państwa i teoria administracji publicznej powinna „kierować” autorytatywną
alokacją dóbr publicznych. Nota bene trzecie rozumienie teorii pozwala powiedzieć, Ŝe
zadaniem teoretyka jest sformułowanie teorii, która opisuje i wyjaśnia obserwowane
prawidłowości w zachowaniu, ale i ocenia normatywne implikacje zachowania.
Spośród tych trzech rozumień teorii przedstawiciele nauki administracji najczęściej
przyjmują te, które leŜy na pograniczu drugiego i trzeciego. Odnośnie do pierwszego, czyli
teorii doświadczalnej, toczy się w istocie spór dotyczący tego, czy w ogóle jest moŜliwa
empiryczna niezawodna teoria administracji publicznej. W sporze tym moŜna wyróŜnić dwa
stanowiska: klasyczne czy tradycyjne oraz naukowe czy behawioralne. Istota stanowiska
tradycyjnego sprowadza się do tego, Ŝe administracja publiczna dotyczy celów i władzy w
sposób odbiegający od tego, który jest właściwy naukom przyrodniczym. W świecie
społecznym fakty mogą być wprawdzie mierzone, ale są one przejściowe. Dalej, w kwestiach
zbiorowych celów i działań ludzkich, mądrość, intuicja i sądy (oceny) są wyjątkowo waŜne,
ale trudne do zmierzenia i zakwalifikowania i w konsekwencji wiele elementów administracji
publicznej jest w istocie subiektywnych. Przedstawiciele stanowiska tradycyjnego podnoszą
równieŜ, Ŝe zwolennicy stanowiska behawioralnego, w zakresie, w jakim ograniczają się do
analizy tych zjawisk, które mogą być weryfikowane za pomocą znanych technik mierzenia,
pozbawiają się niektórych z najwaŜniejszych dostępnych obecnie narzędzi pozwalających
badać istotę administracji publicznej. Kwestionując walor intuicyjnych przypuszczeń, sądów i
mądrości, teoretycy przyjmujący wyłącznie behawioralną perspektywę mogą oddalać się od
tego, co jest waŜne w administracji publicznej. Argument ten zasługuje na szczególną uwagę,
kiedy przychodzi do etyki i moralności w administracji publicznej. Tradycjonaliści twierdzą,
Ŝe stając się bardziej naukowa (w pozytywistycznym sensie), nauka administracji publicznej
uchyla się od wielkiej kwestii dobra i zła. Ich zdaniem uporządkowane modele
behawiorystów są słuszne tylko pozornie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin