plastyka i muzyka - kryteria oceniania w gimnazjum.pdf

(68 KB) Pobierz
QPrint
Przedmiotowy system oceniania
z plastyki i muzyki
w Gimnazjum im. ĺw. Faustyny
w ĺwinicach Warckich
1. Wymagania edukacyjne w stosunku do uczniw sĢ realizacjĢ podstaw programowych
poprzez wybrany program oraz okreĻlony kryteriami ocen, ktre to podlegajĢ ciĢgþej
ewaluacji.
2. Sposoby sprawdzania osiĢgniħę uczniw zawiera PSO plastyki i muzyki.
3. Nauczyciel plastyki i muzyki stosuje wsplne kryteria ocen: pracy w grupie, wypowiedzi
ustne i pisemne. Zgodnie ze specyfikĢ zajħę edukacyjnych stosuje odpowiednie kryteria,
wybierajĢc z wszystkich moŇnoĻci oceny ucznia te kryteria, ktre uznaje za adekwatne do
sytuacji.
4. Nauczyciel ma prawo wyznaczania dodatkowego kryterium dla okreĻlonej pracy
szczegþowej; wwczas powiadamia o tym uczniw, wyjaĻniajĢc skutecznie cele pracy.
Jest to forma umowy ustnej klasy z nauczycielem. KaŇdy uczeı ma prawo do poprawy
oceny na zasadach uzgodnionych z nauczycielem. Poprawa oceny przez ucznia ma
charakter dobrowolny i odbywa siħ na zajħciach edukacyjnych.
5. Ocenħ niedostatecznĢ otrzymuje uczeı, ktrego wypowiedŅ nie speþnia wymogw oceny
pozytywnej.
6. ocenħ celujĢcĢ otrzymuje uczeı za szczeglnie oryginalne i twrcze osiĢgniħcie,
opierajĢc siħ na gruntownej wiedzy wykraczajĢcej poza wymagania programowe oraz
umiejħtnoĻci zastosowania tych osiĢgniħę w praktyce.
7. Na koniec semestru nie przewiduje siħ sprawdzianu zaliczajĢcego.
8. Ocena semestralna i koıcoworoczna jest wyznacznikiem umiejħtnoĻci i wiedzy
przedmiotowej ucznia i wynika z ocen czĢstkowych zdobytych przez ucznia w danym
semestrze.
Kryteria oceniania
Kryteria pracy w grupie
Ocena
Kryterium
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
DopuszczajĢcy
Organizacja
pracy
WþaĻciwy plan i
wykonanie
Typowe
wzorcowe w
nowym
ukþadzie, wg
typowych
rozwiĢzaı
Wedþug
typowych
wzorcw
Niepeþne
wykonanie zadaı
Podziaþ zadaı,
podziaþ rl
Twrcze
wypeþnienie
swojej roli
Praca zgodna z
podziaþem
Praca z
instruktarzem i
pomocĢ
Zmienianie
funkcji, brak
odpowiedzialnoĻci
Komunikacja
Aktywne
sþuchanie
Czynne
uczestniczenie
Rozumienie
tego co siħ
sþyszy
Sþuchanie
Wiedza i
umiejħtnoĻci
Twrcze
wykorzystywanie
wiedzy i
umiejħtnoĻci
Poprawne
przekazywanie
typowej wiedzy
i praktyczne
zastosowanie
Wiedza bez
umiejħtnoĻci,
umiejħtnoĻci
bez wiedzy
Wiedza
wyrywkowa,
proste
umiejħtnoĻci
praktyczne
Prezentacja
UmiejħtnoĻę
przekazu swoich
racji i pomysþw
Typowe wzorce
w nowym
ukþadzie
Wedþug
typowych
wzorcw
Niepeþne
wykonanie
zadania
2
353188072.040.png 353188072.041.png 353188072.042.png 353188072.043.png 353188072.001.png 353188072.002.png 353188072.003.png 353188072.004.png 353188072.005.png 353188072.006.png 353188072.007.png 353188072.008.png
Kryteria wypowiedzi ustnej
Ocena
Kryterium
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
DopuszczajĢcy
ZgodnoĻę
wypowiedzi z
tematem
Peþna zgodnoĻę 2-3 bþħdy lub
niezgodnoĻci,
niewþaĻciwy
dobr treĻci do
tematu
Fragmentaryczna,
30-40% zgodnoĻci
z tematem
Minimalny 25-
30% zakres
zgodnoĻci
wypowiedzi z
tematem
Zakres
merytoryczny
(wiedza)
WyczerpujĢcy
2-3 usterki lub
braki w zakresie
wyczerpania
tematu
50% wiadomoĻci
wykorzystanych w
odpowiedzi
Pojedyncze
elementy
wiedzy dobrane
chaotycznie i
przypadkowo
Kompozycja
wypowiedzi
Zachowana
rwnowaga
miħdzy
poszczeglnymi
czħĻciami
wypowiedzi lub
brak wnioskw i
uoglnieı
WypowiedŅ
nieuporzĢdkowana
WypowiedŅ
chaotyczna,
brak spjnoĻci
Stosowanie
terminologii
przedmiotu
Stosowanie
terminw i pojħę
specjalistycznych
NiewþaĻciwe
stosowanie
pojħę
Fragmentaryczne
wykorzystanie
terminologii lub
jej niewþaĻciwe
stosowanie
Niestosowanie
terminologii
specjalistycznej
lub stosowanie
niewþaĻciwe
Kryteria wypowiedzi pisemnej (peþnej)
Naczelnym kryterium jest czytelnoĻę zapisu, odpowiedzi pisemne nieczytelne skutkujĢ ocenĢ
niedostatecznĢ.
Ocena
Kryterium
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
DopuszczajĢcy
ZgodnoĻę
wypowiedzi z
tematem
Peþna zgodnoĻę 2-3 bþħdy lub
niezgodnoĻci,
niewþaĻciwy
dobr treĻci do
tematu
Fragmentaryczna,
30-40% zgodnoĻci
z tematem
Minimalny 25-
30% zakres
zgodnoĻci
wypowiedzi z
tematem
Zakres
merytoryczny
(wiedza)
WyczerpujĢcy
2-3 usterki lub
braki w zakresie
wyczerpania
tematu
50% wiadomoĻci
wykorzystanych w
odpowiedzi
Pojedyncze
elementy
wiedzy dobrane
chaotycznie i
przypadkowo
Kompozycja
wypowiedzi
Zachowana
logika i
trjdzielnoĻę
odpowiedzi,
Zachowana
rwnowaga
miħdzy
poszczeglnymi
WypowiedŅ
nieuporzĢdkowana
WypowiedŅ
chaotyczna,
brak spjnoĻci
3
353188072.009.png 353188072.010.png 353188072.011.png 353188072.012.png 353188072.013.png 353188072.014.png 353188072.015.png 353188072.016.png 353188072.017.png 353188072.018.png 353188072.019.png 353188072.020.png 353188072.021.png 353188072.022.png 353188072.023.png 353188072.024.png 353188072.025.png 353188072.026.png
wþasne wnioski i
uoglnienia
czħĻciami
wypowiedzi lub
brak wnioskw i
uoglnieı
Stosowanie
terminologii
przedmiotu
Stosowanie
terminw i pojħę
specjalistycznych
NiewþaĻciwe
stosowanie
niektrych
pojħę
Fragmentaryczne
wykorzystanie
terminologii lub
jej niewþaĻciwe
stosowanie
Niestosowanie
terminologii
specjalistycznej
lub stosowanie
niewþaĻciwe
Kryteria wypowiedzi artystycznej
Ocena
Kryterium
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
DopuszczajĢcy
UmiejħtnoĻci
muzyczne (dla
muzyki)
Twrcze
wykonanie
Typowe
rozwiĢzanie
Wykonanie z
bþħdem melodii
i rytmu
Nieprawidþowe
wykonanie,
odbiegajĢce od
gþwnego tematu
Kompozycja
(dla plastyki)
Zachowana
logika, twrcze
wykonanie
Zachowana
logika, typowe
rozwiĢzanie
Zachwiana
logika
kompozycji
Brak logiki,
nieprawidþowy
dobr kompozycji
Dobr Ļrodkw
wyrazu
WyczerpujĢcy i
twrczy dobr
Ļrodkw
2-3 usterki lub
braki w zakresie
wykorzystania
Ļrodkw
50% Ļrodkw
wyrazu
wykorzystanych
prawidþowo
Pojedyncze Ļrodki
wyrazu
zastosowane
przypadkowo
DziaþalnoĻę
Oryginalne
pomysþy,
wþasna
interpretacja
Poprawny
pokaz
Bierny sposb
odtwarzania
Pokaz
nieuporzĢdkowany,
chaotyczna
wypowiedŅ
KreatywnoĻę
Twrczy sposb
przedstawiania
tematu,
zastosowanie
wiedzy w
sytuacjach
problemowych
WypowiedŅ
typowa,
inwencja
wþasna
ograniczona
WypowiedŅ
odtwrcza,
minimalny
stopieı
kreatywnoĻci
Brak kreatywnoĻci
wþasnej, brak
pomysþu i
wþasnych
rozwiĢzaı
4
353188072.027.png 353188072.028.png 353188072.029.png 353188072.030.png 353188072.031.png 353188072.032.png 353188072.033.png 353188072.034.png 353188072.035.png 353188072.036.png 353188072.037.png 353188072.038.png 353188072.039.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin