PLAN WYNIKOWY Z PRZEDMIOTU TECHNIKA BIUROWA
SZKOŁA POLICEALNA, KIERUNEK: TECHNIK RACHUNKOWOWŚCI (ZAOCZNY)
Na podstawie podręczników: A. Komosa „Technika biurowa” cz. 2, H. Füchsel „Sekretariat, czyli centrum informacyjne firmy”, M. Wiśniewska „Technika biurowa”
Tematy lekcji, jednostki metodycznej
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
1
Czynności kancelaryjne - podstawowe wiadomości
- Zna podstawowe czynności kancelaryjne
4
Czynności kancelaryjne - dokumentacja biurowa
- Zna pojęcie dokumentu biurowego i jednolitego wykazu akt,
- Zna podstawowe rodzaje dokumentów biurowych,
- Zna zasady organizacji obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie i jego poszczególne fazy,
- Zna metody archiwizowania dokumentów w przedsiębiorstwie
- samodzielnie opracowuje jednolity wykaz akt,
- tworzy schemat obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie
- sporządza dokumenty nie zbędne przy przekazywaniu akt do archiwum
2
Środki techniczne w pracy biurowej
- potrafi omówić typowe środki techniczne wykorzystywane w pracy biurowej - urządzenia do pisania, środki łączności, urządzenia do kopiowania dokumentów, ich archiwizacji i inne,
- potrafi omówić rodzaje oprogramowania wykorzystywanego w pracy biurowej,
- zna środki pomocnicze w pracy biurowej: środki do przechowywania dokumentów, terminarze, formularze, teczki, tablice, kartoteki
- obsługuje środku techniczne wykorzystywane w pracy biurowej (telefon, fax, kopiarka, komputer)
- tworzy terminarz,
- sporządza różnego rodzaju formularze z wykorzystaniem edytora tekstu.
System kancelaryjny w przedsiębiorstwie
- zna pojęcie systemu kancelaryjnego i instrukcji kancelaryjnej,
- zna zasady funkcjonowania dziennikowego, bezdziennikowego i mieszanego systemu kancelaryjnego
- rejestruje pisma przychodzące zgodnie z obowiązującym w przedsiębiorstwie systemem kancelaryjnym
Ogólne zasady prowadzenia korespondencji przez przedsiębiorstwo
- zna zasady postępowania przy przyjmowaniu i wysyłaniu korespondencji służbowej
- rozróżnia elementy treści pisma i zna zasady ich rozplanowania
- zna zasady redagowania poszczególnych elementów pisma (pisanie daty, adresowanie, rozpoczynanie pisma, zwrot kończący pismo, podpisywanie pism, załączniki)
- rozróżnia podstawowe rodzaje blankietów korespondencyjnych
- potrafi sporządzić pismo w układzie blokowym i a linea
- zna pojęcie skrótów i skrótowców oraz zasady ich stosowania w korespondencji służbowej
- samodzielnie sporządza pismo,
- dostosowuje blankiet korespondencyjny do treści pisma,
- stosuje poszczególne elementy pisma w jego treści,
3
Zasady prowadzenia korespondencji handlowej
- potrafi scharakteryzować poszczególne rodzaje pism handlowych
- umie wypełnić druki występujące w obrocie handlowym: zamówienie, faktura, rachunek
- potrafi sformułować zapytanie o ofertę, ofertę, zamówienie, reklamację
- potrafi omówić pisma związane z wysyłką i transportem towarów
- przygotowuje samodzielnie ofertę,
- projektuje blankiet reklamowy dla swojego przedsiębiorstwa
Zasady korespondencji w sprawach osobowych
- zna dokumenty związane z przyjmowaniem pracownika do pracy
- umie sporządzić życiorys (cv) i list motywacyjny,
- umie wypełnić kwestionariusz osobowy
- zna elementy umowy o pracę
- potrafi wymienić dokumenty występujące w czasie trwania stosunku pracy
- poznaje zasady prowadzenia akt osobowych
- umie sporządzić podanie o urlop
- zna dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku o pracę
- potrafi sporządzić podanie o rozwiązanie umowy o pracę
- sporządza cv oraz list motywacyjny w odpowiedzi na ogłoszenie prasowe,
- sporządza podanie o urlop,
- sporządza rekomendację
Zasady korespondencji w sprawach administracyjnych
- zna zasady sporządzania aktów ogólnych
- zna rodzaje pism występujących w korespondencji z organami władzy i administracji państwowej,
- zna zasady formułowania pism związanych z postępowaniem administracyjnym
- potrafi omówić elementy typowych pism administracyjnych
- sporządza pismo wszczynające postępowanie administracyjne,
- sporządza podanie
- sporządza odwołanie od decyzji organu administracyjnego
Zasady przyjmowania interesantów
- potrafi omówić typy interesantów pojawiających się w biurze
- zna zasady postępowania z poszczególnymi typami interesantów
Zasady prowadzenie rozmów telefonicznych
- zna zasady prowadzenia rozmów telefonicznych
- udziela informacji telefonicznej interesantom
Zebranie jako forma wymiany informacji
- zna podstawowe formy zebrań i spotkań służbowych,
- potrafi omówić podstawowe zasady organizacji różnych typów zebrań,
- potrafi wymienić elementy typowego porządku obrad
- zna zasady tworzenia protokołu z zebrania,
- zna zasady przyjmowania gości w przedsiębiorstwie
- sporządza plan organizacji zebrania,
- sporządza typowy porządek obrad i protokół z zebrania,
- sporządza zaproszenia na przyjęcie biznesowe
Organizacja podróży służbowych
- zna podstawowe zasady organizacji podróży służbowych w kraju i za granicą,
- zna dokumenty związane z organizacją podróży służbowych,
- potrafi wypełnić druk polecenia wyjazdu służbowego,
- zna zasady rozliczania kosztów podróży służbowej w kraju i za granicą
Chomik__Robert