“Podróż po mieszkaniu”
- zastosowanie sprzętu elektrycznego
przy wykonywaniu prac w gospodarstwie domowym.
(Scenariusz zabawy)
Cele: - Zapoznanie z wybranymi urządzeniami
technicznymi, ich źródłem zasilania oraz zastosowaniem w
gospodarstwie domowym. Rozwijanie zainteresowań
technicznych, uświadomienie możliwości wykorzystania
techniki do poprawy warunków życia, wdrażanie do
zachowania ostrożności podczas korzystania z urządzeń
technicznych.
Pomoce: Plansze z ilustracjami: lodówki, pralki,
odkurzacza; wystawa urządzeń i przedmiotów używanych
dawniej i obecnie (tara, balia, pralka...itp.); Nagrania na
taśmie dźwięków urządzeń technicznych; plansze z
ilustracjami kuchni, łazienki, pokoju.
Sprzęt techniczny, na przykład: odkurzacz, sokowirówka,
malakser oraz produkty do surówki: marchew, jabłka, cukier.
Przebieg: Nauczycielka zaprasza dzieci na wędrówkę po
mieszkaniu.
A. “Przyszliśmy do kuchni” - nauczycielka pokazuje
planszę ilustrującą kuchnię luz zwiedza z dziećmi kuchnię
przedszkolną i recytuje utwór Wandy Chotomskiej
“Lodówka”.
Dopóki nie było mnie w kuchni
jedni mieszkali w kredensie,
a inni pod gołym niebem - na balkonie, albo za oknem,
ale tylko w zimie, bo lecie każdy bał się upału
Trzęsły się nóżki w galarecie,
bo im za ciepło było w lecie.
Rzewnymi łzami łkała zupa,
bo szkodził jej ten straszny upał.
Jęczała szynka, schab się zżymał,
salceson mówił - co za klimat.
Ten upał całkiem nas rozkłada
- biadała kiszka i sztufada
i wzdychał tłusty kołdun w cieście.
Ach - kiedyż zimno będzie wreszcie.
A teraz wszyscy przeprowadzili się do mnie
i nie muszą już nocować na balkonie ani za oknem.
Następnie dzieci wysłuchują głosu lodówki
nagranego na taśmie magnetofonowej i próbują odnaleźć to
urządzenie na ilustracji kuchni. Potem nauczycielka
prowadzi rozmowę z dziećmi, aby ustalić: gdzie się
przeprowadziły potrawy? Co można przechowywać w
lodówce? Dlaczego potrawy się w niej nie psują? Jak
uruchomić lodówkę? Jak należy o nią dbać?
B. Kolejnym etapem zwiedzania mieszkania jest łazienka.
Nauczycielka pokazuje planszę ilustrującą łazienkę i
recytuje wiersz Włodzimierza Ścisłowskiego “Pralka”.
Mama włącza tylko przycisk, proszku doda
i już słychać jak wiruje we mnie woda.
I już słychać jak koszula
tańczy polkę, jak się bawi i jak hula.
Prześcieradło też dostojnie rusza w tany.
Za nim obrus pobrudzony buraczkami.
Obok niego dwie serwetki tańczą walca,
figlarz ręcznik ciągle depcze im po palcach.
Raz koszulę piorę tacie, a raz ręcznik.
Piorę pościel, a więc wszyscy są mi wdzięczni.
Dzieci słuchają “głosu” pralki i wskazują na planszy
rozwiązanie. Następnie nauczycielka zapoznaje dzieci (do
czytania globalnego) z napisem ‘pralka” i prowadzi z nimi
rozmowę na temat: Jak działa pralka, jak jest zbudowana?
Można również, przy wykorzystywaniu ilustracji, omówić
jakie przedmioty służyły do prania kiedyś (tara, balia).
C. Następnie nauczycielka zaprasza do “pokoju” (leży w
nim odkurzacz). Dzieci wysłuchują nagrania “głosu”
odkurzacza i próbują odgadnąć, który sprzęt na ilustracji
wydaje takie dźwięki. Nauczycielka recytuje wiersz Wandy
Chotmoskiej “Odkurzacz”:
Jeden chętnie wącha łubin, drugi woli zapach róż.
Każdy co innego lubi, a ja lubię wąchać kurz.
Cóż mi po zapachu róż, kiedy ładniej pachnie kurz.
Kwiatek dobry jest w wazonie lub na klombie,
lecz na kwiatach nie zależy mojej trąbie.
Jeden lubi głąb kapusty, drugi w kotlet wbija nóż,
a ja mam odmienne gusty, bo ja lubię łykać kurz.
Cóż po mięsie mi, ach cóż,
kiedy ładniej pachnie kurz.
Następnie nauczycielka pokazuje przedszkolny odkurzacz i
objaśnia jego działanie oraz zasady jego użytkowania.
D. Na zakończenie podróży po mieszkaniu nauczycielka
zaprasza dzieci na niespodziankę. Odsłania schowane za
zasłoną: sokowirówkę, malakser i tarki. W miseczkach leżą,
na przykład ,marchewka i jabłka. Pani “kucharka” może na
przykład. przygotować z dziećmi sok, zwracając uwagę na
higienę i bezpieczeństwo korzystania z tego sprzętu. Można
zaproponować dzieciom podział na dwie grupy i wykonanie
w tym samym czasie surówki z takiej samej ilości marchewki
i jabłek. Gdy czas upłynie, dzieci porównują ilość surówki
wykonanej na tarkach z surówką przygotowaną na
malakserze. Na zakończenie dzieci doprawiają surówkę,
nakładają na talerzyki i zapraszają wszystkich kolegów na
smakowity posiłek.
Prace plastyczno - konstrukcyjne
Mikser
Z dużych plastikowych butelek po napojach
nauczycielka odcina dolne części - będą to “kielichy”
miksera. Robimy w nich otwór. Każde dziecko otrzymuje
pudełko dopasowane d wielkości ‘kielicha” miksera. W
górnej części pudełka nauczycielka robi mały otwór.
Ponadto dzieci otrzymują szablon nożyków miksera (z
tektury i z wyciętym otworem), patyczek, plastelinę i sznurek.
Dzieci oklejają pudełko kolorowym papierem. Następnie za
pomocą patyczka i plasteliny łączą ze sobą poszczególne
części (pudełko, kielich, nożyki miksera). Na zakończenie
dzieci doklejają sznurek jako kabel do miksera.
Maska klauna
Wzór maski, którą można wykorzystać na zajęciach
lub w czasie zabawy. Na kartonie rysujemy dwie maski
(wesołą i smutną). Następnie wycinamy je, a w miejscach z
linią przerywaną nacina. W źrenicy oka (miejsca
zaznaczonego krzyżykami) wycinamy otwory. Po bokach
masek przyczepiamy wstążki ( do zawiązywania z tylu
głowy). Tak przygotowane maski malujemy farbami.
(Pomysły zaczerpnęliśmy
z Wiadomości Przedszkolaka nr 9).
Hel53land