Jak oceniam uczniów ? – karta informacyjna
§ Nauczyciel – mgr Anna Wacowska
§ Przedmiot – język angielski
§ Klasa – IV (3 godziny tygodniowo) semestr: I-II rok szkolny: 2013/2014
§ Obowiązkowe podręczniki – HOT SPOT 1,wyd. MACMILLAN
§ Co uczniowie powinni przynosić na lekcję ?
Ø podręcznik
Ø ćwiczenia
Ø zeszyt przedmiotowy
Jak będę sprawdzać wiadomości i umiejętności uczniów ?
Co będę oceniać ?
Ile razy w semestrze ?
Co biorę pod uwagę ?
odpowiedzi ustne
na bieżąco
poprawność stylistyczną i gramatyczną oraz poprawną wymowę
kartkówki
według potrzeb
poprawność gramatyczną i ortograficzną
sprawdziany
3 - 4
poprawność gramatyczną i ortograficzną, zasób słownictwa oraz rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstu pisanego
zadania domowe
poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną, zgodność z tematem i estetykę pracy
projekty
poprawność językową, estetykę i rzeczowość, zasób słownictwa
przygotowanie do lekcji
aktywność, materiały przyniesione na lekcję
pracę na lekcji
wkład pracy, poprawność językową oraz aktywność
pracę w grupach
wkład pracy i wynik działań grupy
zeszyt przedmiotowy,
zeszyt ćwiczeń
estetykę, kompletność notatek, daty i numery lekcji, czytelność i poprawność językową
recytację
zgodność z treścią, wymowę, intonację oraz ogólne wrażenie
UMOWA PRZEDMIOTOWA
· Uczeń ma obowiązek przygotować się na każdą lekcję zarówno pod względem wiadomości jak i umiejętności oraz posiadać przy sobie zeszyt przedmiotowy, podręcznik, ćwiczenia oraz przybory do pisania.
· Uczeń w ciągu semestru może jeden raz bez konsekwencji zgłosić swoje nieprzygotowanie do lekcji. Należy to uczynić na początku zajęć (konsekwencją niezgłoszenia jest ocena ndst). Każde następne nieprzygotowanie oceniane jest stopniem niedostatecznym.
· Dwa razy w semestrze uczeń może nie mieć zadania domowego. Fakt ten należy zgłosić na początku lekcji. Za kolejne braki zadań uczeń otrzymuje oceny niedostateczne.
· W przypadku pracy domowej zadanej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem - uczeń nie może uzyskać „bz”.
· Uczeń zobowiązany jest do systematycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego oraz ćwiczeń, a także do uzupełniania zapisów lekcyjnych w przypadku nieobecności w szkole (termin - tydzień).
· Brak zeszytu przedmiotowego lub ćwiczeń w dniu, w którym należało okazać pracę domową, traktowany jest jako brak zadania domowego .
· W przypadku nieobecności na jednych lub dwóch kolejnych zajęciach uczeń ma obowiązek uzupełnić zeszyt i nadrobić braki w wiadomościach i umiejętnościach już na następną lekcję.
· W przypadku dłuższej (co najmniej dwutygodniowej) nieobecności na zajęciach uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, a braki mogą być uzupełniane przez dłuższy okres po uzgodnieniu z nauczycielem.
· Sprawdziany obejmujące większy zakres materiału są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
· Sprawdzanie wiadomości i umiejętności ustne lub pisemne bez zapowiedzi (np. kartkówki) obejmuje materiał z co najwyżej trzech ostatnich lekcji.
· W przypadku nieobecności na sprawdzianie, kartkówce lub odpowiedzi ustnej, uczeń powinien zaliczyć wyznaczoną partię materiału w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
· Korzystanie z tzw. ściąg lub odpisywanie w trakcie sprawdzianów pisemnych jest niedopuszczalne i karane :
- pierwsza uwaga – obniżeniem oceny o jeden stopień
- druga uwaga – oceną niedostateczną.
· Uczeń za pracę na lekcji lub aktywność może otrzymać:
- pięć „+” = bardzo dobry
- pięć „-” = niedostateczny
- lub ocenę cząstkową
· Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej ze sprawdzianów, odpowiedzi ustnych i zadań domowych nie prezentowanych na lekcji (zapis poprawy w dzienniku : np. 1/3 ). W tym celu powinien ustalić dokładny termin
z nauczycielem.
· Otrzymanie przez ucznia pozytywnej oceny śródrocznej lub rocznej nie jest uwarunkowane poprawieniem wszystkich cząstkowych ocen niedostatecznych.
· Nie przewiduje się zaliczeń śródrocznych (rocznych), tzn. zdawania większych partii materiału w celu podwyższenia oceny.
· Wszystkie oceny znajdujące się w dzienniku są brane pod uwagę. Ocena śródroczna (roczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
· Tak zwany „numerek nie pytany”, wylosowany w danym dniu przez SU, może być zwolniony tylko z odpowiedzi ustnej.
· Prace pisemne – kartkówki, sprawdziany oceniane są w skali:
- 0% -30% - ocena niedostateczna
- 31%-50% - ocena dopuszczająca
- 51%-70% - ocena dostateczna
- 71%-90% - ocena dobra
- 91%-100% - ocena bardzo dobra
- spełnione kryteria na ocenę bdb + zadanie dodatkowe – ocena celująca
· Za zajęcie znaczącego miejsca w konkursie językowym uczeń otrzymuje wyróżnienie w postaci oceny cząstkowej – celujący.
· Ustalenia dotyczące uczniów, u których stwierdzono trudności w uczeniu się (opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej) i którym należy dostosować wymagania do ich indywidualnych potrzeb:
- w sytuacjach trudnych można wydłużyć czas potrzebny na wykonanie prac pisemnych oraz odpowiedzi ustnych
bądź udzielić dodatkowej pomocy i rady, np. sprawdzając czy dziecko rozumie treść poleceń, - w przypadku dysleksji prace pisemne ( nie ocenia się poziomu graficznego pisma) będą sprawdzane z
uwzględnieniem większej tolerancji wobec błędów w pisowni,
- uczeń ma możliwość skorzystania w trudnych sytuacjach z dodatkowej pomocy i rady ze strony nauczyciela,
- uczeń będzie zachęcany do wysiłku umysłowego poprzez nagradzanie i docenianie włożonego wysiłku w naukę.
DOBRE RADY
· Należy pracować nad poprawną wymową i intonacją.
· Należy systematycznie przygotowywać się do lekcji, utrwalać słownictwo i na bieżąco odrabiać zadania domowe.
· Pisząc zadania domowe należy korzystać ze słownika oraz z przykładów podanych w zeszycie lub ze wzorów zawartych w podręczniku.
· Każdą wątpliwość czy problem ze zrozumieniem treści lekcji trzeba zgłosić nauczycielowi, który pomoże doradzi i udzieli cennych wskazówek.
· Na bieżąco należy uzupełniać zaległości wynikłe z nieobecności na lekcjach.
· Uczniowie z opinią z poradni, u których stwierdzono trudności w uczeniu się, powinni systematycznie uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Uczniowie winni również korzystać z oferowanych im zajęć dydaktyczno-wyrównawczych bądź innych form pomocy, np. koleżeńskiej.
· Zdolni uczniowie mają możliwość uczęszczania na dodatkowe zajęcia rozwijające ich zdolności i predyspozycje.
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Klasa IV
NIEDOSTATECZNY
Uczeń:
-nie posługuje się językiem poprawnie i nie jest zrozumiany;
-nie potrafi napisać zdania zawierającego najprostsze struktury i słownictwo w zakresie programu klasy IV;
-popełnia bardzo dużo błędów; nie zna i nie umie zastosować żadnych poznanych zasad gramatycznych;
-nie potrafi zrozumieć ogólnego sensu wypowiedzi, ani polecenia nauczyciela;
-nie prowadzi zeszytu przedmiotowego ani ćwiczeń lub prowadzi je bardzo niesystematycznie;
-nie jest aktywny na lekcjach;
-bardzo rzadko odrabia zadania domowe.
DOPUSZCZAJĄCY
-posługuje się czasami poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów;
-można go zazwyczaj zrozumieć, ale intonacja i wymowa nie jest poprawna;
-dysponuje bardzo ograniczonym zasobem słownictwa i struktur w zakresie programu klasy IV;
-sporadycznie włącza się aktywnie w tok lekcji;
-niesystematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy oraz ćwiczenia;
-rzadko odrabia zadania domowe.
DOSTATECZNY
-potrafi dość skutecznie przekazać daną informację, jednak popełnia widoczne błędy;
-posługuje się częściowo poprawnym językiem;
-posiada ograniczony zasób słownictwa i struktur gramatycznych w zakresie programu klasy IV;
- czasami włącza się aktywnie w tok lekcji;
-dość systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy oraz ćwiczenia;
-czasami nie odrabia zadań domowych.
DOBRY
-przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać daną informację, popełniając niekiedy zauważalne błędy;
-dysponuje dość dużym zakresem słownictwa i struktur gramatycznych w zakresie programu klasy IV;
-potrafi mówić używając poprawnej intonacji i wymowy;
-jest aktywny na zajęciach lekcyjnych;
-systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy oraz ćwiczenia;
-prawie zawsze odrabia zadania domowe.
BARDZO DOBRY
-potrafi prawie bezbłędnie przekazać daną informację,
- dysponuje dużym zakresem słownictwa i struktur gramatycznych w zakresie programu klasy IV;
- potrafi zbudować krótką wypowiedź używając bardzo dobrej intonacji i wymowy;
- jest bardzo aktywny na zajęciach lekcyjnych;
-systematycznie i starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy oraz ćwiczenia;
CELUJĄCY
- potrafi prawie bezbłędnie przekazać daną informację,
- dysponuje zakresem słownictwa i struktur gramatycznych znacznie wykraczającym poza program klasy IV;
- potrafi zbudować wypowiedź używając bardzo dobrej intonacji i wymowy;
- niezwykle aktywnie prezentuje swoje wiadomości i umiejętności podczas lekcji;
...
ania_banasik