Termin „detektyw” pochodzi od łacińskiego detego co oznacza odkryć, wykryć, wyjawić. Detektyw to potocznie osoba prowadząca śledztwo metodami niejawnymi, która posiada licencję na taką działalność w ramach prywatnego biura śledczego. Terminem stosowanym wobec osób prowadzących prywatne śledztwa jest termin private detective. [¹]
Poniżej zestawienie planowanych zmian w tym zawodzie opracowane na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości:
Proponowane zmiany w zawodzie: DETEKTYW
Zawód
DETEKTYW
Wymogi
Obecnie
Proponowane zmiany
Egzamin
Konieczność zdania egzaminu.
Zniesione całkowicie. Dodatkowo wprowadza się konieczność uzyskania licencji oraz wpis do rejestru detektywów.
Prowadzący egzamin
Komisja powołana przez Komendanta Głównego Policji.
--
Kursy
Brak
Wprowadzona zostanie koniecznosć odbycia obowiązkowego szkolenia dla wykonujących zawód.
Wykształcenie
Aby zostać detektywem konieczne jest wykształcenie średnie
Zniesione całkowicie
Staże
Bez zmian
Inne
Aby zostać detektywem konieczne jest:- zaświadczenie o niekaralności,- badanie lekarskie oraz psychologiczne,- wywiad policyjny.
Organ prowadzący
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
W uzasadnieniu dotyczącym planowanych zmian w zawodzie w projekcie ustawy z dnia 06.03.2012 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów napisano:
Proponuje się, by dla uzyskania licencji detektywa, nie istniał obowiązek zdawania państwowego egzaminu. W to miejsce wprowadza się wymóg odbycia obowiązkowego szkolenia dla wykonujących zawód. Utrzymuje się zarazem wymóg niekaralności, zdolności psychicznej, wywiadu policyjnego oraz wpis do rejestru detektywów. Wprowadzenie proponowanych zmian w znacznym stopniu ułatwi kandydatom dostęp do pracy w charakterze detektywa oraz zdobycia kwalifikacji niezbędnych do wykonywania czynności związanych usługami detektywistycznymi.
Wprowadzenie zmian w powyższym zakresie będzie niosło za sobą konieczność wzmożenia kontroli państwa nad przedsiębiorcami wykonującymi działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych. Wprowadza się zatem możliwość kontrolowania przedsiębiorców działających na podstawie prowadzonego przezeń rejestru działalności regulowanej bez obowiązku zawiadamiania wcześniej o fakcie podjęcia kontroli, z uwagi na szczególny charakter usług jakimi są usługi detektywistyczne. Detektyw w czasie wykonywania zawodu bardzo często ma dostęp do danych osobowych dotyczących obywateli RP, czy też np. osób poszukiwanych, a zatem w przypadku braku sprawnego nadzoru nad przedsiębiorcami wykonującymi działalność w zakresie usług detektywistycznych może spowodować sytuację, w której powyższe dane mogą zostać wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem. Ponadto przepisy szczególne nakładają na przedsiębiorców wykonujących usługi detektywistyczne takie obowiązki jak prowadzenie określonej przepisami prawa dokumentacji, zawierania umów w formie pisemnej, czy zawarcia obowiązkowej polisy ubezpieczeniowej w związku z wykonywanym szczególnego rodzaju działalności jakimi są usługi detektywistyczne. Sprawna kontrola, która będzie możliwa bez uprzedniego zawiadamiania przedsiębiorcy o fakcie podjęcia kontroli przez organ prowadzący rejestr pozwoli wyeliminować z rynku podmioty, które nie wykonują powyższych obowiązków, a tym samym rażąco naruszają przepisy dotyczące wykonywania usług detektywistycznych. Nałożenie obowiązków informacyjnych na detektywa i Komendy Wojewódzkie Policji ma na celu zapewnienie kompletności i aktualności danych objętych rejestrem detektywów prowadzonym przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych, które są niezbędne w przypadku prowadzonych ewentualnie postępowań administracyjnych.[²]
bodyguard68