akustyka.doc

(487 KB) Pobierz

 

 

F!LOZOFIA - 1 ...

Seria ustrojów akustycznych Harmonium skierowana jest do wszystkich - profesjonalistów i amatorów - którzy pragną wykonać (samodzielnie lub korzystając z naszych usług) adaptację akustyczną różnego rodzaju pomieszczeń: odsłuchowych, studyjnych, nagraniowych, sal konferencyjnych, tanecznych, koncertowych, kinowych i innych, zachowując jednocześnie kontrolę nad kosztami takiego przedsięwzięcia. Jak wiadomo najistotniejszym składnikiem toru akustycznego jest pomieszczenie, w którym jest kreowana lub odtwarzana muzyka, w tym znaczeniu ono "gra", ma swoje brzmienie i w znacznym, często nawet dominującym stopniu wpływa na to, co słyszymy. Problem tkwi w tym, że o ile sprzętowi elektronicznemu czy okablowaniu poświęcamy mnóstwo uwagi, to adaptacja akustyczna wnętrza jest często zaniedbana. Adaptacja akustyczna to taki sposób aranżacji wnętrza, by spełniło ono - możliwie doskonale - określone wymogi zależne od przeznaczenia danego pomieszczenia. Wszystkie pomieszczenia wymagają takiej adaptacji (tak, jak urządzenia elektryczne prądu, by działać), lecz w większości pomieszczeń (zwłaszcza odsłuchowych) ta "adaptacja" jest dziełem przypadku i wynika z istniejącego umeblowania, osprzętu i t.p. na szczęście zawsze można ten stan rzeczy zmienić na korzyść, przy użyciu ustrojów akustycznych Harmonium.

Przydatna jest tez znajomość podstawowych reguł postępowania i praw rządzących akustyką, by nie poruszać się zupełnie po omacku. Kluczową rolę odgrywa tu dobry słuch, doświadczenie i upodobania. Najlepiej jednak, gdy solidne oparcie możemy znaleźć w nowoczesnej technologii i dostarczanych przez nią wynikach symulacji aury akustycznej wnętrza tak przed, jak i po adaptacji. Proces adaptacji akustycznej będzie mniej pracochłonny i krótszy, im więcej czasu poświęcimy danemu pomieszczeniu na etapie projektu i symulacji. Akustyka wnętrza jest jedynym elementem toru akustycznego, który możemy samodzielnie modyfikować w bardzo szerokich granicach, pomieszczenie jest także tym komponentem, który zazwyczaj najtrudniej wymienić na nowy. Dlatego warto mu poświęcić dużo uwagi, albowiem efekty wprowadzonych zmian mogą być ogromne. Oczywiście inaczej będzie wyglądała adaptacja i projekt sali koncertowej, a inaczej studia, czy pokoju odsłuchowego lub sali kinowej,jednak pewne generalne reguły ważne są w większości sytuacji.

Akustyka wnętrza jest jedynym elementem toru akustycznego, który możemy samodzielnie modyfikować w bardzo szerokich granicach, pomieszczenie jest także tym komponentem, który zazwyczaj najtrudniej wymienić na nowy. Dlatego warto mu poświęcić dużo uwagi, albowiem efekty wprowadzonych zmian mogą być ogromne. Oczywiście inaczej będzie wyglądała adaptacja i projekt sali koncertowej, a inaczej studia, czy pokoju odsłuchowego lub sali kinowej,
jednak pewne generalne reguły ważne są w większości sytuacji.Musimy zadbać o właściwe rozmieszczenie kolumn tak, by obszar odsłuchu był optymalny. Istnieje wiele koncepcji realizacji tych zadań zależnie od kubatury i kształtu pomieszczenia, istniejących warunków przestrzennych, rodzaju kolumn i t.p.

Nie będziemy ich tu przytaczać w mniemaniu, że każdy, nawet początkujący akustyk czy pasjonat zmierzyli się już z tym tematem. Poprawny odsłuch stereofoniczny wymaga symetrii akustycznej pomieszczenia względem osi odsłuchu, zatem jeśli przy lewej ścianie pomieszczenia stoją regały, a prawa jest pusta należy zadbać, by ich właściwości akustyczne w jak najmniejszym stopniu się różniły: dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na prawej ścianie jednego z ustrojów z serii Harmonium 2
lub 3 (w zależności od wielkości i właściwości regałów). Generalnie: zazwyczaj pożądane jest, by naprzeciwległe ściany miały maksymalnie zbliżone właściwości akustyczne (lewa i prawa ściana, podłoga i sufit i t.d.). Doskonałym środkiem do uzyskania tej symetrii są ustroje Harmonium.
W pomieszczeniu jako całości powinna panować równowaga (zależna od przyszłej funkcji obiektu), pomiędzy wielkościami pochłaniania, rozpraszania i odbijania dźwięków. Od wzajemnej proporcji dźwięków bezpośrednich, odbitych i rozproszonych zależy charakter brzmienia danego wnętrza. Zwiększenie tłumienia w pomieszczeniach odsłuchowych (a więc na przykład umieszczenie w nich dużej ilości ustrojów z serii Harmonium 1), prowadzi do wyraźniejszego zarysowania konturów muzyki, dźwięki nabierają precyzji, a lokalizacja pozornych źródeł dźwięku jest niemal kliniczna. Z kolei duża ilość dźwięków rozproszonych (duża dyfuzyjność-HarmoniumXP,2), wywołuje efekt przestrzenności wzrostu dynamiki i wypełnienia otoczenia muzyką, dźwięk uwalnia się od kolumn.

F!LOZOFIA - 1 ...

 

WITAMY | F!LOZOFIA | KATALOG | NOWOŚCI | TESTY | PROMOCJE | SKLEP | KONTAKT
HARMONIUM SYSTEM ™
HARMONIUM 1 | HARMONIUM 2 | HARMONIUM 3 | HARMONIUM 4 | HARMONIUM XP | SPECJALNE | STUDIO | PRZEMYSŁ | SERWIS

 

©1995-2006 AbcService® All rights reserved.

designbyAbcGroup®Studio

 

Dobra akustyka pomieszczeń



O wpływie akustyki na miejsce pracy czy odpoczynku najłatwiej przekonać się wtedy, gdy pomieszczenie, w którym przebywamy w nienaturalny sposób zmienia charakter dźwięków, do których przystosowane jest ludzkie ucho. Może panować w nim nienaturalna "grobowa cisza" mimo obecności np. kilku rozma-
wiających osób. Może też męczyć przy-
kry, drażniący szum, mimo braku wyra-
źnych źródeł hałasu.

Najważniejsze kryteria
Akustyczna jakość pomieszczenia i budynku jest efektem przyjęcia założeń projektowych okre-
ślających poziom  zrozumiałości mowy, redukcji hałasu i dźwiękoizolacyjności. Dobra akustyka pozwoli bez trudu zrozumieć osobę mówiącą głosem o normalnym natężeniu, niezależnie od tego, w której części  pokoju się znajduje. Po-
trzeba zrozumiałości mowy zachodzi szczególnie w salach wykładowych, klasach szkolnych, tea-
trach, miejscach użyteczności publicznej. Aby osiągnąć pożądane właściwości, pogłos w pomieszczeniu nie może być ani zbyt długi, ani za krótki. Jeśli jest zbyt długi sylaby "zlewają" się ze sobą i stają się niewyraźne. Gdy pogłos jest zbyt krótki, pomieszczenie wydaje się być "martwe" i również odczuwamy dyskomfort. Hałas, szczególnie dłu-
gotrwały, powoduje stres. Aby złagodzić ten problem w większości przypadków konieczna jest jego redukcja. Szczególnie dotyczy to wnętrz, w których prawdopodobny jest bardzo wysoki poziom na-
tężenia hałasu: stołówki, sale gier, restauracje, a nawet biura jednoprzestrzenne. Aby zmniejszyć hałas (i skrócić czas pogłosu) wewnątrz pomieszczenia należy zredukować ilość odbitego od sufitu
i ścian dźwięku.

Przez dźwiękoizolacyjność rozumiemy efektywne odizolowanie jednej strefy od drugiej np. dwóch przylegających do siebie biur. Na dźwiękoizolacyjność składają się cztery elementy:
- izolacyjność akustyczna wzdłużna związana z dwukrotnym przejściem fal dźwiękowych przez przegrodę (w sytuacji kiedy np. przestrzeń ponad sufitem podwieszanym nie jest przedzielona ścianą);
- redukcja dźwięku przez ściany (z uwzględnieniem drzwi i okien);
- ścieżki przenikania dźwięku zarówno przez system sufitowy jak i ścienny (kanały powietrzne, progi w drzwiach) - oraz redukcja hałasu wewnątrz danego pomieszczenia.

Wymagany poziom dźwiękoizolacyjności zależy od potrzeb użytkownika, natężenia jego głosu. Najlepiej jest zapewnić zrównoważenie właściwości systemów sufitowego i ściennego.

Przemyślane decyzje
Bardzo dobrym sposobem na uzyskanie optymalnych warunków akustycznych audytorium do jego przeznaczenia, są sufity podwieszane. Przed ich zastosowaniem konieczne jest oszacowanie wpły-
wu na akustykę pomieszczenia wszystkich materiałów wykończeniowych, które zostaną w nim uży-
te. Pomocne mogą okazać się programy komputerowe jak np. darmowy Estimate firmy Armstrong, który pomoże oszacować czas pogłosu (z uwzględnieniem materiałów na ścianach, podłodze, otwo-
rów drzwiowych i okiennych) i dobrać najlepszy do przeznaczenia pomieszczenia sufit podwieszany.

 

 

Dobra akustyka pomieszczeń

 ...ciąg dalszy artykułu



Bogactwo oferty sufitów podwieszanych umo-
żliwia projektantom czy inwestorom dobranie odpowiedniego do ich założeń produktu. Zale-
żnie od potrzeb podobne efekty można uzyskać stosując różne materiały. Płyty z wełny mine-
ralnej twardej posiadają średnią porowatość
i relatywnie wysoką gęstość - mogą wykazy-
wać dobre pochłanianie dźwięku i wysoką izo- lacyjność. Miękka wełna mineralna jest bardzo porowata i niezbyt gęsta, charakteryzuje się wysokim pochłanianiem dźwięku, lecz niską izo-
lacyjnością. Płyta metalowa, dzięki perforacji i wkładom akustycznym oferuje wiele możliwości - może zapewnić wskaźnik pochłaniania dźwięku od niskiego do wysokiego oraz izolacyjność od niskiej do wysokiej. Na przykład dla pomieszczeń,
w których zaleca się instalację sufitów o wysokim pochłanianiu dźwięku, można zastosować różno-
rodne rozwiązania np. sufity o licu gładkim - Armstrong Ultima, perforowanym - Armstrong Fre-
quence, z plastyczną fakturą - Armstrong Cirrus 75 oraz sufity z miękkiej wełny mineralnej Arm-
strong Neeva, jak również sufity Armstrong Optima z wełny szklanej. W specyficznych przypad-
kach może okazać się konieczne zastosowanie płyt specjalnych jak np. dB-Panel - dzięki ich użyciu można osiągnąć poziom izolacyjności akustycznej wzdłużnej do 42dB. W takim przypadku rozmowy z sąsiedniego pokoju nie będą w ogóle słyszane, gdyż ich natężenie nie przekroczy poziomu tła akustycznego.

Efektywność i koncentracja
Jeżeli sufit nie pochłania dźwięku, to działa jak lustro i go odbija. Rozmowy ludzi słyszane są z da-
leka, a ich nakładanie się na siebie powoduje powstawanie męczącego szumu, a w efekcie stres. Wyważona cisza  pozwoli na naturalną rozmowę bez obawy o przeszkadzanie innym, a przede wszystkim na skupienie - możliwość koncentracji, a tym samym efektywność pracy. Nie inaczej bę-
dzie w restauracji, klasie, stołówce, teatrze itd.

Ważne pojęcia
Pogłos - dźwięk wybrzmiewający w zamkniętym pomieszczeniu po ustaniu emisji pierwotnego źró-
dła dźwięku, na skutek wielokrotnych odbić fal dźwiękowych od powierzchni (ścian, sufitu, podłogi itd.). Pogłos ma istotny wpływ na jakość i poziom dźwięku w zamkniętym pomieszczeniu.
Czas pogłosu - czas mierzony w sekundach, w którym dźwięk podlegający odbiciom w zamknię-
tym pomieszczeniu osłabnie do jednej milionowej (o 60 dB) swej pierwotnej mocy po ustaniu emisji dźwięku.
Dźwiękoizolacyjność - ogólne pojęcie odnoszące się do odseparowania dźwięku rozchodzącego się w powietrzu przez barierę dzielącą przestrzeń na dwie części.
Pochłanianie dźwięku - zmiana energii fal dźwiękowych w cieplną (w wyniku tarcia) podczas przechodzenia przez lub zderzenia się z ośrodkiem, lub w wyniku wprawienia powietrza w rezonans. Izolacyjność akustyczna wzdłużna - termin używany w odniesieniu do przenoszenia dźwięku pomiędzy pomieszczeniami. 
Dźwięki materiałowe (uderzeniowe) - dźwięki przenoszone przez materiały (odgłosy kroków, uderzeń w ściany czy podłogę itp.).
Dźwięki powietrzne - to dźwięki rozmowy, radia, telewizji, urządzeń akustycznych itp.

 

Wyciszanie ścian wewnętrznych



Jak cenne jest ciche, zaprojektowane
z myślą o prawidłowej charakterystyce akustycznej mieszkanie,  przekonał się zapewne każdy, kto miał wątpliwą przyjemność mieszkania ściana w ścia-
nę z głośnym sąsiadem.

O ile nasze mieszkanie wybudowane zostało
w ciągu kilku ostatnich lat, istnieje duże pra-
wdopodobieństwo, że będzie dosyć ciche. Co jednak zrobić, gdy powstało ono jeszcze
w czasach, gdy komfort użytkowników nie był priorytetem architektów lub gdy sąsiad zza ściany jest miłośnikiem kina domowego, a wyposażając swoje studio w sprzęt cyfrowy nie pomyślał o tym, by należycie je wyciszyć? Oczywiście hałas, z jakim możemy spotkać się w naszym domu czy mieszkaniu nie doprowadzi nas do utraty słuchu, ale jeśli tylko zacznie nam przeszkadzać, należy
z nim walczyć.  Poczucie bezradności w obliczu zanieczyszczania naszego mieszkania hałasem z ze-
wnątrz będzie w dłuższej perspektywie czasu przekładać się na wzrost napięcia, kłopoty z koncen-
tracją i w efekcie stres a nawet depresję.  Aby nasz organizm znalazł się w takim stanie, hałas nie musi być duży. Wystarczy, że sąsiad za ścianą będzie regularnie o tej samej porze słuchał draż-
niącej nas muzyki akurat wtedy, gdy odpoczywamy lub pracujemy. Poczucie, że nie mamy wpływu na wyeliminowanie źródła hałasu pomimo tego, że znajdujemy się w najbardziej prywatnym miej-
scu, jakim jest nasze mieszkanie, prowadzić będzie do coraz większych napięć i zdenerwowania. Istnieją jednak sposoby, które pozwolą poprawić izolacyjność akustyczną przegród budowlanych nie tylko pomiędzy dwoma różnymi mieszkaniami, ale także pomiędzy poszczególnymi pomieszcze-
niami naszego domu. Wówczas ciszej będzie już nie tylko u nas, ale i w mieszkaniu sąsiadów, do których przestanie docierać hałas emitowany przez nas samych.


Dźwięki powietrzne - dźwięki przenoszone drogą powietrzną, np. rozmowa, muzyka.
Dźwięki materiałowe - dźwięki przenoszone przez materiał, np. na skutek uderzenia w ścia-
nę lub podłogę - szczególnie dotkliwie odczuwane po drugiej stronie przegrody budowlanej.

Poziomy dźwięku emitowane przez wybrane źródła;

·         las - 10 do 20 dB. Odczuwane jako ciche i bardzo ciche,

·         rozmowa - 40 do 60 dB. Odczuwane jako normalne do dość głośnego,

·         średni ruch uliczny - 60 do 70 dB. Odczuwane jako dość głośne,

·         ciężki ruch uliczny - 70 do 80 db. Odczuwane jako głośne i dość głośne,

·         młot pneumatyczny, głośna muzyka - 90 do 100 db. Bardzo głośne, nie do zniesienia,

·         powyżej 120 dB odczuwamy ból.

Ściana z płyt gipsowo-kartonowych (g-k) na stelażu metalowym
Płyta g-k może zastąpić tradycyjny tynk cementowo-wapienny, a system metalowych profili poz-
woli na zbudowanie z niej m.in. ścian działowych, których właściwości akustyczne możemy znacznie poprawić wypełniając konstrukcję płytami wełny mineralnej. Wełna mineralna, do której zalicza się wełnę skalną i szklaną, to w opinii instalatorów systemów suchej zabudowy niezastąpiony materiał do wykonania izolacji akustycznej przegród wewnątrz budynków (wełna jest materiałem niepalnym oraz izolującym termicznie). Warto jednak pamiętać, że szczelność akustyczna danej przegrody za-
leży w dużym stopniu od sposobu i staranności wykonania całości konstrukcji.W zależności od po-
trzeb ścianka działowa zbudowana w systemie suchej zabudowy może mieć różną grubość, uzale-
żnioną od liczby warstw wełny, które zostaną umieszczone pomiędzy płytami g-k. Klasyczna jed-
nak, typowa ścianka z płyt g-k zawiera jedną warstwę wełny.

    

W miejscu, w którym ma powstać przegroda układamy taśmę tłumiącą. Najlepszym rozwiązaniem będzie jej bezpośrednie naklejenie na płaszczyznę profilu, która będzie stykała się z podłożem.
Następnie profil mocujemy do podłogi za pomocą kołków - drugi profil montażowy przykręcamy do sufitu. Do profili montażowych mocujemy profile pionowe. Pamiętajmy o pozostawieniu miejsca,
w którym ma zostać zamontowana futryna drzwiowa. Jedną stronę konstrukcji zmontowanej
z profili okładamy płytą g-k, następnie konstrukcję wypełniamy ułożoną bez luzów wełną mineral-
ną, po czym przykręcamy drugą płaszczyznę płyt g-k. Połączenia między płytami szpachlujemy
i całość malujemy.

Przykład (wg danych MIWO);
Ścianka działowa o grubości 150 mm, wykonana w systemie suchej zabudowy (podwójne poszycie z płyt g-k o grubości 12,5 mm) z wypełnieniem z wełny mineralnej o grubości 100 mm pozwala osią-
gnąć izolacyjność akustyczną na poziomie 56 dB (o 10 dB lepsza od wymaganej dla pomieszczeń mieszkalnych), odporność ogniową nawet na poziomie 2,0 godzin ( F2) oraz współczynnik przeni-
kania ciepła (U) w graniach 0,31. Dla porównania, taka sama ściana bez wypełnienia wełną mine-
ralna charakteryzuje się następującymi parametrami: izolacyjność akustyczna na poziomie 42 dB; odporność ogniowa 30 minut (F0,5);

 

 

Wyciszanie ścian wewnętrznych

 ...ciąg dalszy artykułu

Wytłumianie istniejącej ściany - zrób to sam



Wykorzystując wełnę mineralną oraz elementy systemu suchej zabudowy możemy w prosty sposób poprawić izolacyjność akustyczną ist-
niejącej ściany murowanej.

Na posadzce, na całej długości ściany, którą zamierzamy wyciszyć należy rozłożyć pas taśmy tłumiącej. Na taśmie układamy profil montażowy, który za pomocą kołków przy-
twierdzamy do podłoża. Ułożona pod profilem taśma nie pozwoli na przenoszenie dźwięków ze ściany na podłogę, a poprzez nią na sufit poło-
żonego poniżej pomieszczenia. Taki sam, odpo-
wiednio ustawiony za pomocą poziomnicy profil należy przymocować do sufitu. Pomiędzy podłogowym a sufitowym profilem ustawiamy przycięte na odpowiednią długość profile pionowe i powstałą w ten sposób kratownicę usztywniamy skęcając ze sobą elementy pionowe i poziome przy pomocy wkętarki i blachowkrętów. Odległości między ele-
mentami powinny być takiej wielkości, by ułożone między nimi płyty wełny mineralnej dokładnie wy-
pełniały przestrzenie między nimi. Jeśli między wełną i profilami zostaną puste miejsca, izolacja aku-
styczna bardzo straci na swojej skuteczności. Ostatnią warstwą konstrukcyjną jest płyta g-k, którą za pomocą metalowych wkrętów przytwierdzamy do profili, a połączenia między poszczególnymi płytami zalepiamy siatką zbrojeniową do spoin (bandażem) oraz szpachlujemy gładzią gipsową. Tak wykonane wytłumienie ściany wystarczy pomalować. Dodatkowo o kilkanaście dB izolacyjność aku-
styczną ściany możemy poprawić mocując pod warstwą wełny folię akustyczną. Płyty g-k przykrę-
cone do profili nie powinny dotykać podłogi ani sufitu, gdyż mogą przenosić na nie dźwięki powsta-
jące na skutek uderzeń w ścianę. Powstałą szczelinę przypodłogową uszczelnić możemy rozpężną pianką uszczelniającą i zamaskować ozdobną listwą przypodłogową.
Uwaga! W celu wykończenia ściany płytami g-k często zamiast metalowych profili stosuje się kra-
wędziaki drewniane. Jeśli ścianę chcemy wytłumić, nie  będzie to najlepsze rozwiązanie, gdyż dre-
wno doskonale przenosi dźwięki materiałowe.

Wygłuszanie ścian za pomocą korka
Zdecydowaną większość powierzchni korka stanowi uwięzione w jego strukturze powietrze. Korek jest produktem całkowicie naturalnym i ciepłym, przez co zyskuje sobie coraz większe zaintereso-
wanie klientów. Materiału tego coraz częściej używa się do produkcji paneli podłogowych czy ok-
ładzin ściennych - boazerii i specjalistycznych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin