polityka spoleczna12.doc

(204 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Julian Auletyner ,,polityka społeczna teoria a praktyka” 1997r.

Katarzyna Głębicka i Auletyren ,,Pomiędzy opiekuńczością a pomocniczością polit.społecz. Warszawa 2000”

1)Stanisława  Golinowska Polit-Społ. 1994-96

,,Procesy reglacyjne i ich potencjalne skutki” 96 r.

2) Golinowska ,,Dekada polskiej polityki społecznej od przełomu do końca wieku Warszawa 2000 r”

3)Mieczysław Kabaj Strategia i programy przeciwdziałania bezrobocia-studium porównawcze W-wa 98”

4)Golinowska Polit-społ. Państwa w gosp.rynkowej.Studium ekonom. W-wa 94r”

5)Kurzynowski Adam –redakcja Polit-społ.Globalna i lokalna W-wa 99”

6)Zofia Wysokińska i Janina Witkowska ,,Integracja Europejska – rozwój rynku W-wa Łódź 2000 (243-248 str.)- polit.socjalna.

patologie społeczne-

7)Stanisław Zakrzewski-wybrane problemy patologii społecznej W-wa 94”

8)Głombicka –rynek pracy Unii Europejskiej , 99.

9)Kabaj ,,Efektywność programu przeciwdziałania bezrobociu i skuteczność polityki rynku pracy” Tom pt.,,Rynek pracy w wybranych krajach –metody przeciwdziałania bezrobociu „ W-wa 99.

10)Golinowska ,,Polska bieda.Kryteria ocena przeciwdziałanie” W-wa 96.

11)Rajkiewicz ,,Dochody i wyczątki ludności-minimum socjalne” Książka Społecz. Polskie 89-95/96r W-wa 97.

12)Kurzynowski – Rodzina w okresie transformacji systemowej W-wa 95r.

13)raport o sytuacji polskich rodzin –pełnomocnik  rządu  ds. rodziny W-wa 98r.

 

TEMATY EGZAMINACYJNE:

 

1)Kwestie socjalne w polityce społecznej:

a/ cechy charakterystyczne kwestii socjalnych,

b/ wymiar globalny, narodowy,regionalny,

c/ pojęcie kwestii socjalnych- miejsce w polity. Społecz.

2) Kwestia społeczna w pojęciu doktryny:

a/ liberalnej

b/ konserwatywnej

c/ agrarnej

d/ narodowej

3)Doktryny socjalist. I społecz. Kościoła katolickiego i ich rozumienie funkcji polit.społecz. współczes. świata.

4)Ekokwestia- związek ekologii z polt. Społeczną w Polsce i na świecie( Zieloni w Niemczech)

5)Problem państwa opiekuńczego w świetle dotychczasowych doświadczeń państw zachodnich- uwarunkowania polskie.

6)Państwo i problem biedy w Polsce- proces paperyzacji – ubożenia, przyczyny, następstwa remedia.Rola państwa instyt. poza rządowych

W rozw. Biedy w Polsce.

7)Obecność polityki społecznej w modelach gospodarczych współczesnego świata.

-          Amerykański , zach-Europa, Japonia.

8)Polityka globalna – opisz zjawiska społeczne i ekonomiczne,charakteryzujace przemianę w dzisiejszym świecie:

a/ omówienie problemów pracy, bezrobocia, strukturalne  zatrudnienia , nowymi pomysłami na infrastrukturę.

9)Praca- rynki pracy – problemy płacy i zatrudnienia

-          zjawisko bezrobocia i jego miejsce w strukturze ekonom. społecz. Polski.

-          Scharakteryzuj polski rynek(lokalny, czarny, centryczny)

-          Zachodnie rynki pracy.

10)Polityka wobec rodziny- położenie polskiej rodziny w dobie transformacji.

-          refleksje na temat funkcji i miejsca rodziny w wmiarze ogólnoświatowym i polskim.

11)Rola samorządów lokalnych w rozw. problemów socjalnych

-zasada pomocniczności czyli substydialności w samorządach.

12)Problematyka patologii społecznych.

13)Kwestie migracji i ich rola w polityce globalnej:

-emigracje polityczne

-reemigracje

-azylanci

-uchodźcy

14)Polityka społ.wspólcz. państw a zagadnienie edukacji społeczeństw,

-brytyjski, niemiecki , polski, amerykański i szwedzki

15)Wspólnoty europejskie i ich znaczenie w rozw. probl. Socjalnych- regulacje prawne i ich przesłanie (Rada Europy, Unia Europejska) – kontekst polski.

16)Org.Nar.Zjedn.- wizja polityki globalnej i sposoby roz3wiązywania konfliktów społecznych doby współczesnej.

17)Instrumenty polityki społecznej w Polsce.

a/ instr.finansowe- fundusze,

b/instr.prawne (konstytucja , kodeks pracy, ustawod.socjal.

18)Bezrobocie programy przeciwdziałania.

Strategie rządowe i org. poza rządowych.

19)Wyjaśnij pojęcia związane z polit.społecz:

-konserwatyzm,

-liberalizm,

-marginalizacja,

-aksjologia społecz. Wartości,

-etos kulturalny,

-egalitaryzm- równości

-elitaryzm- elity

-pateunaryzm-stosunek państwa jak w socjaliźmie,

-świadomość społeczna,korporacjonizm,

-anarchaizm(nienawiść do państwa)

-rudymentarny (rodz.państ.)

-rezytuarny  (rodz. państ.

-welifere stote

-substydialność

20)Etos pracy w Polsce w dobie transformacji  ustrojowej(wzorzec)

21)Reformy w Polsce oświatowa, zdrowotna,ubezp.społ., administracyjna,fakt rozw., kwestie społeczne.

22)Zaprezentuj poza państwowe org. podmioty polityki społecznej czyli org. nonprofit.

 

 

Polityka społeczna:

I.Polityka – odnosi się do państwa i org.poza rządowych oraz org. charytatywne  i inicjatywy  społeczne.

 

Społeczeństwa tyle ile możliwe, państwa tyle ile konieczne –substytua.

 

Państwo typu minimum – org. polit. Chroni podst.prawa wolności obywateli ale nie pomaga obywatelom- rynek i ludzie dobrej woli powinni rozw.problemy społeczne:

-rezydualny oddaje spr. socjalne w ręce org. pozarząd.( W.Brytania)

-radymentalne panstwo wąskie pojecie obowiązków socjalnych( Portugalia, Irlandia, Grecja, Hiszpania).

 

Państwo opiekuńcze-(welfare state) otacza opieką socjalną poprzez szereg instytucji :

-          model korporacyjny – układ , porozumienie między pracownikami i pracodawcami – ubezp. od straty pracy(Niemcy)

-          skandynawski: dużo pieniędzy na cele socjalne- społeczne z podatków

Społeczeńswto- struktura która dzieli się na grupy i klasy , warstwy.

Świadomość społeczna- czlowiek , który działa racjonalnie

1)wytyczenie racjonalnego celu działania,

2)praktyczna wiedza o warunkach działania,

3)preferencje wartości kulturowych

Stereotyp- uproszczenie i powielenie czegoś co było wcześniej(model).

 

MIT-część stereotypu na zasadzie jakiegoś sfałszowanego modelu.

 

Marginalizowanie- wyrzucenie na margines grup patalogicznych.

 

Polityka społecz:(państwo-społeczeństwo) jest to działalność państwa i organizacji poza rządowych których celem jest polepszanie i wyrównanie szans ekonomicznych grupom najsłabszym ekonomicznie.Nośniki poli-społ. – animatorzy działań.

Przedmiotem polit. społ. Są kwestie socjalne.Cechy charakteryzujące:kwestii socjal.

1)Asymetria – w gosp.rynki są różne grupy interesów gdzie zderzają się interesy tych grup .Grupy słabsze są poszkodowane (nierównomierność nacisku na rząd i realizacji rządań socjalnych)

2)Nierównośc –odchylenia ozn. w relacji pracodawca i pracownik ozn.również publicznie bogatym a prywatnie biednym lub odwrotnie.

Grupy zorganizowane (np.organizacje)mają lepszą siłę przebicia niż jednostka.Głos zbiorczy jest bardziej dostrzegalny

Grupy patalogiczne nie mają organizacji.

3)Sprzeczność – między wzrostem-dobrobytem państwa a zabezpieczeniami socjalnymi dla społeczeństwa. Oraz porzucenie kwestii socjalnych starych i dążenie do innych nowych celów związanych z rozwojem.

-Rozdźwięk między strumieniem pieniądza na opiekę społeczną a zadowoleniem z tej opieki.

4)Enducjonizm-(zw. z postępem cywilizacyjnym) jest to cecha- etapy w rozwoju obrazujące dokonania socjalne(ubezpieczenia, zasiłki pogrzebowe,itp.)

5)wymiary-szacowanie sytuacji społecznej

-wymiar lokalny –regionalny analiza potrzeb z pkt widzenia samorządu(rozp. bezrobocia)gminy,powiatu

-wymiar narodowy polit-społ. i kwestie socjalne rozstrzygane na stopniu rządowym (pewne kwestie należą do rządu)

-wym. globalny –światowy np. ONZ –org. globalna o zasięgu światowym zajmująca się sprawami dotyczącymi całego świata. Charakteryzuje je  jednak asymetria  czyli lepsze państwa i gorsze np. .Afryka i USA lub Ameryka Łacińska.

6)Doktryny – teorie budujące wizerunek polityki społecznej:

-ujęcie humanistyczne – oparte na ideologiach :

różne systemy wartości i normy czyli wzorce obowiązujące w społeczeństwie.

-ujęcie techniczne – koncentruje się na poszukiwaniu środków finansowych organizacji aby te wartości wprowadzać w życie.

Doktryny dominujące.

1)Liberalizm – państwa skandynawskie.

2)Konserwatyzm – trzymanie się bardzo mocno tradycji

3)Społecz.doktryna Kościoła: encykliki papieskie

4)Społecz.doktryna socjalistyczna: marksistowska,socjal.utopia, anarchiści, komunizm ZSRR

5)Doktryna narodowa – Leppert i Liga Rodzin .Promowanie wszystkiego co nasze.nasza produkcja,nasze towary.

6)Doktryna agrarna – problemy wsi i jej mieszkańców.

 

Doktryna to ideologia w wysokim stopniu uporządkowana którą podajemy w postaci teorii lub uogólnienia teoretycznego. W skład doktryny wchodzą- sądy wartościujące , które wynikają z analizy zagrożeń socjalnych,

-elementy światopoglądu: wiedza o świecie i prawach rządzących nim.

-pewne przekonania i wnioski służące programom naprawy.

-konkretne i szczegółowe programy partii:

 

Doktryna polit.społecz. to zespół teorii i norm-wzorców zawierających określone koncepcje rozw.społecznego w oparciu o przyjęte systemy wartości.

Funkcje doktryny:

1)Analityczna- diagnostyczna – badanie przyczynowe ,analiza zagrożeń, kwestii socjalnych np. stopień bezrobocia.

2)korygowanie błędów i ostrzeganie przed zagrożeniami społecznymi.

3)Formatowanie programów naprawczych dla partii, rządzących

4),,promieniotwórczą”- sprawiedliwość, wolność , równośc-nadajniki

5)mistyfikacja – zafałszowanie wprowadzenie elementów irracjonalnych-preferowanie jakiegoś odcinka rzeczywistości.lepszej jako siła promocyjna.

6)Utopia – marzenie nierealne jako program na przyszlość,dążenie, pragnienie szczęśliwości i równości , sprawiedliwości społecznej –cele dalekosiężne w doktrynie.

7)Kierowanie pewnego modelu życia jednostki – stymulator zachowania danej jednostki np.katolik powinien..........

8)Doktryna jako funkcja łącząca-integracyjna:

wspólne wartości i założenia

 

Doktryny empiryczne- analizują doświadczenia a potem formułują wnioski (empiria-doświadczenie). Np. doktryna agrarna-narodowa,

Doktryny amprioryczne-(a prion- z gory założone)socjalist. I kościoła katolickiego.

Coś zakładamy a potem patrzymy co się dzieje.

 

Liberalizm –(liber-wolność) zrodził się w kapitaliźmie (Adam Smith) wolność gospodarcza

 

              Feudalizm                                          Liberalizm

              FEUDAŁOWIE                                          KAPITALIZM

agrarizm              WARSTWY ŚREDNIE                            BURŻUAZJA

              CHŁOPI                                                        INTELIGENCJA

                                                                      PROLETARIAT-KLASA ROBOTNICZA

 

1776 r ,,Bogactwo narodów” Adam Smith

-wolność jednostki

leseferyzm- ręce precz dot. Ingerencji państwa. Państwo ma spełniać podstawowe funkcje i nie wtrącać się do gospodarki. Należało zmienić mentalność ludzi.

-święta własność prywatna-respektowanie własności prywatnej

-człowiek działa zawsze egoistycznie-

maksymalizować zyski, minimalizować straty – hasło te indywidualistycznej doktryny

-utylitaryzm – zaspokojenie wszystkich potrzeb

-elastyczność ról życiowych – dostosowanie się do rynku

-MALTHUS – nazwisko zw. z teorią demografii uważał ,że wraz z dobrobytem będzie rosła demografia i nie miał racji.

-kontynuator Smitha-Ricardo napisał zasady ekonomii politycznej i opodatkowania 1817r: analiza praw podziału dochodów w gosp. kapitalistycznej:

a/płace dla robotników

b/zyski dla kapitalistów                            PN

c/renta dla właścicieli ziemskich

Kapitaliści uważali ,że związki zawodowe nie wiele mogą zrobić dla rynku pracy.

Socjaliści – uważali, że dodatkowa praca jest uciemiężeniem dla robotnika.

Liberałowie uważają, że państwo nie powinno zbyt szczodrze zabezpieczać socjalnie, bo okrada tych którzy dobrze zarabiają

 

Warunki powstania gospodarki liberalnej od 1945 r.

 

-          zniszczenia wojenne

-          inflacja, braki warunków do życia,

-          brak ludzi

-          wszyscy alianci chcieli aby Niemcy się podniosły

-          plan Marshala 1948r  13 mld dod. Z tego 10% dla Niemcow

-          Afred Muller Armack –pomysł socjalnej gospodarki rynkowej

a/strategia celów gospodarki społecznej,

b/rozbudowa ubezpieczeń społecznych,

c/stymulacja wzrostu zatrudnienia przez państwo

d/ustalenie płacy minimalnej

e/uznanie współdecydowania pracobiorców i pracodawców

f/uznanie pozytywnej roli związków zawodowych

 

Zasady socjalnej gospodarki rynkowej:

 

1)   zasada państwa demokratycznego

Konrad Adenałer – I konstytucji państwa niemieckiego-naród o wszystkim decyduje.

2)   państwa Federalnego -  16 landów – główny parcomem dla tych 16 jednostek samorządowych.

3)   Państwa prawnego- konstytucja ,samorządy

4)   Państwa socjalne- szeroka oferta świadczeń socjalnych,

5)   Substydialności – państwo pomocnicze, opiekuńcze ,społeczeństwa tyle ile możliwe, państwa tyle ile konieczne” – idea.

6)   Zasada solidaryzmu społecznego.

 

07.10.01 Niedziela.

 

Brytyjski  model polityki społecznej( segment edukacyjny)

 

1802 –wydanie ustawy fabrycznie chroni kobiety i dzieci skracając czas pracy,

-reformy socjalne zabezpieczenie ludzi chorych ,starych,robotników

1908r – renty – zabezpieczenie ludzi starych

1940-1948 r – pakiet działań

-zasiłki dla biednych,

-zabezpieczenie przy wypadkach przy pracy

lata 60,70,80 przynależność W. Brytanii do Unii Europejskiej podpisuje dokumenty mówiące o opiece społecznej tylko wybiórczo.

 

IDEA EDUKACJI : szkolnictwo socjalne – bezpłatne utrzymywane przez budżet i sponsorów.

1.    College dla obcokrajowców- przysposabia do rynku pracy.

2.    ,,Idea Uniwersytetu Otwartego” – idea permanentnego (bez granic wieku) kształcenia:

-          otwartość dla ludzi (różne narodowości)

-          otwartość na idee (pluralizm – tolerancja system wartości)

-          otwartość na miejsca (w wielu miejscach Europy)

-          otwartość na metody( współpraca z TV ,BBC)-niekonwencjonalne metody nadawania.

 

Edukacja jest pkt wyjścia w Unii Europejskiej .

 

Hay – teoria umowy społecznej złączoną z liberalizmem , istotą tej teorii jest legitymizacja istnienia i działania państwa w wyniku zgody indywidualnych członków społeczeństwa, uświadomiona w procesie historycznym i doświadczeniu społecznym.

 

HASŁO LIBERALNE:

Szczęśliwe jednostki dają szczęśliwe państwo (społeczeństwo).

Indywidualną wolność każdego człowieka jest najważniejsza.

 

Hayek wyprowadza instytucje społeczne państwa z ewolucji kulturowej.

Ograniczenie wolności jeżeli następuje w procesie ewolucji to jest pożądaną. Gospodarka rynkowa jako najdoskonalszy model jako bezosobowy model- najlepsze rozwiązanie. Liberałowie przeciwnicy państwa totalitarnego natomiast są za konsusem społecznym i są za pakietem opiekuńczym państwa i tak są za przymusem ubezp. społecznych ale przeciw zdrowotnym.

Zabezpieczenia emerytalne – kontrakt generacyjny – pokoleniowy .

W POLSCE :(liberalizm)

-reformy ( w duchu liberalnym) niedoskonale wprowadz.

-dobre zmiany w gosp. Rynkowej,

-wprowadzenie kapitału obcego.

Doktryna konserwatyzmu (zachowywać) dążenie do utrwalenia istniejącej sytuacji gospodarczej, politycznej i społecznej ,bez względu na kierunki światowych przemian. Przeciw wstawienie się każdej zmianie i innowacji. Trzymanie się starych zasad i korzystanie z doświadczeń poprzedników, to co było jest sprawdzone.

Konserwatyzm to tradycjonalizm – wspieranie się na tradycji.

 

Konserwatyzm – reakcjonizm:( wsteczny)pielęgnująca PRZESZLOŚCI ALE RACZEJ W ZNACZENIU NEGATYWNYM.

Konserwatyzm jednak uwzględnia pewne zmiany natomiast reakcjonizm nie uwzględnia żadnych zmian.

 

Twórcą konserwatyzmu BURKE(Birk)- opierała się na negacji krytyków.

1)   przeciw teorii:

-politycy nie powinni z góry przyjmować doktryn do zarządzania państwa ,ponieważ doktryny wprowadzają niepokój, chaos .Aby skutecznie zarządzać państwem należy kierować się zdrowym rozsądkiem i doświadczeniem własnym i poprzedników.

2)przeciw indywidualizmowi:

osobowość człowieka kształtuje społeczeństwo i decyduje o sposobie jednostkowego rozwoju i o zasadach moralnych. Społeczeństwo a nie jednostka jest twórcą wartości materialnych i duchowych –kulturowych

3)przeciwko racjonalizmowi (ratio-rozum) racjonalna wiedza(naukowa) człowieka o społeczeństwie jest ułomna w porównaniu z mądrością zawartą w religii i obyczajach.

Siła społeczeństwa wynika z poczucia wspólnoty, więzi religijnych a nie z rozumu. Racjonalizm eksponuje prawa jednostki a przemilcza obowiązki. Prowadzi to do ateizmu i utalitaryzmu (korzyst. z jak najw.ilości przyjemności)

4)przeciw prawom podmiotowym:

Społeczeństwo realizuje w sposób niedoskonały porządek boski. Religia jest dla konserwatystów naturalnym źródłem ładu społecznego i ochrony własności prywatnej.

Konserwatyzm odrzuca idee równości w społeczeństwie .Różnice majątkowe w sposób naturalny różnicują społeczeństwo-pilnowanie swojego. Miejsca zasiedzenia i tu styka się to z liberalizmem .

5) przeciw postępowi :(zmiany jakościowe) burzenie spokoju ,rewolucjonizm, zamieszanie w społeczeństwie,

kapitalizm rodzi kryzys moralny i jest to cywilizacja ruchu i zmian , pogoni za pieniądzem.

Podstawą ładu społecznego jest religia porządkująca wartości.

Kapitalizm odrywa ludzi od wartości ,burzy ład społeczny , bo promuje indywidualizm.Idea dobra wspólnego zastąpiona konkurencyjnością interesów jednostkowych.

Kapitalizm wg konserwatystów ozn. atomizację (rozproszenie)społeczeństwa i natężenie konfliktom społecznym sprzyja niezadowoleniu ludzi mało posiadających .Efektem frustracji grup ubogich jest dezintegracja więzi społecznych i i ubożenie pauperyzacja. Robotnicy nie stanowili klasy zwartej i są zróżnicowani pod względem dążeń, majątku i wyróżniają arystokracją robotniczą.Należy drążyć dążenie do własności prywatnej robotników poprzez oszczędność i pracowitość a nie rewolucję.Krytyka podziału na pracowników fizycznych i umysłowych bo następuje połączenie tego w każdej pracy.

Konserwatyści uważają, że ubóstwo to zagrożenie społeczne i lekarstwem na to miało być

1.ideal ograniczenia konsumpcji-dobrowolnego ubóstwa: rezygnacja zakupów luksusowych

2.budowanie hierarchicznego modelu społeczeństwa, rowność jest nierealna i szkodliwa , każdy obywatel ma swoje miejsce społeczne wynikające z wykształcenia posiadanego majątku między ludźmi istnieją naturalne różnice uzdolnień. Więc ten model hierarchiczny to każdy ma w nim swój udział i przyczynia się do budowy ładu społecznego. Równość jest zaprzeczeniem wolności społeczeństwa.Nierówność jest podstawą rozwoju społecznego: wartość w naturalny sposób selekcjonuje społeczeństwo. Społeczeństwo traktuje nierówność jako sposób wyłaniania elit działających na korzyść społeczeństwa.

3.tworzenie stanu średniego: zredukowanie warstw nieposiadających:każdy powinien coś posiadać, bo ten kto nic nie ma jest skłonny do rewolucji, bo niczym nie ryzykuje.

4.postulat tworzenia spółdzielczości antidotum na niedostatki:wspólny majątek, odpowiedzialność itp..Pomoc biednym przez państwo nie powinna być zbyt duża. Krytykuje przymus ubezpieczeń społecznych.

 

Doktryna narodowa :

 

Stanisław Głombiński

Roman Dmowski

1)   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin