IIIAa7.doc

(37 KB) Pobierz
III

III.PROZA

A. 1918- 1932             

                                                                                                                a) 1918- 1926

7. PROZA FANTASTYCZNA: FANTASTYKA METAFIZYCZNA, SPOŁECZNO- POLITYCZNA, HISTORIOZOFICZNA

 

FANTASTYKA METAFIZYCZNA

-                   charakterystyka:

o       wyraz kontynuacji młodopolskiej, ale w bardziej irracjonalnej formie

o       niemiecki ekspresjonizm

o       społeczna fascynacja zjawiskami paranormalnymi

o       nurt krótkotrwały, jego przedstawiciele szybko od niego odeszli

-                    

-                   Stanisław Grabiński;

o       charakterystyka

§        nowele fantastyczne

§        dostosowanie języka do wizji

§        nawiązania okultystyczne i satanistyczne

§        elementy Bergsona i Freuda

§        mediumizm, parapsychologia

o       twórczość:

nowele

·        Na wzgórzu róż 1918

·        Niesamowita opowieść1922

·        Demon ruchu 1920- ekspresjonistyczny wyraz ruchu

powieści; słabsze; skomplikowane fabuły, naiwna psychologia

·        Salamandra 1924

·        Cień Bafometa 1926

·        Klasztor i morze 1928

-                   Jerzy Hulewicz;

o       charakterystyka:

§        ekspresjonizm

§        okultyzm, mistycyzm

§        cudowność dyskretna

§        postulat wyzwolenia się człowieka ze zwierzęcości

§        wzorce młodopolskie dla wyrażenia problemów moralnych (trójkąty małżeńskie, romansidła)

o       twórczość:

·        Raz tylko widziałem ślad ludzkiej stopy 1919

·        Samskara 1918

·        Ego eimi 1921; stylizowany komentarz do Ewangelii św. Jana

·        Kratery 1924- porażka

-                   Jarosław Iwaszkiewicz:

o       twórczość:

§        Pyriphlegethon- fantastyka „pozagrobowa”, niezgoda na śmierć najbliższych

-                   Edwin Jędrkiewicz

o       Świątki i centaury 1921; elementy ludowości, poetycki pierwotny animizm, potanizm; wpływy Leśmiana, Iłłakowiczówny;

o       Jędrek i szczęście 1929- kontynuacja ekspresjonizująca

-                   Jerzy Braun Hotel na plaży 1927;

-                   Stanisław Przybyszewski Il regno doloroso 1924- XVII-wieczne procesy czarownic w Europie Zachodniej; demoniczny, satanistyczny, sensacyjny

 

SCIENCE- FICTION i FANTASTYKA SPOŁECZNO- POLITYCZNA

-                   splecenie obu rodzajów

-                   charakterystyka:

o       płynność granicy z fantastyką metafizyczną (często decyduje motywacja autorska)

-                   twórczość:

Marzenia o ideałach, idealnych zmianach

o       Antoni Lange Miranda- marzenia o idealnym społeczeństwie; utopia, nawiązania do sytuacji Polski, nawiązanie do Miasta słońca Campanellego

o       Antoni Słonimski Torpeda czasu 1924- po wellesowsku (serio) traktowanie postępu i udoskonalenia ludzkości; rok 2123; podróż w czasie jest wymuszona przez kataklizmy; wylądowanie w czasach rewolucji francuskiej; chodzi o takie pokierowanie historią by na przyszłość wyeliminować wojny; cel nie zostanie osiągnięty; gra humorem i powagą

o       Bruno Winawer

o       , Doktor Przybram 1924; autor głównie komediopisarzem; utwór o mniejszych ambicjach od Słonimskiego

Fantastyka naukowa; elementy katastrofizmu

o       Jerzy Braun Kiedy księżyc umiera 1925

o       Mieczysław Smolarski Miasto światłości 1923; antyutopia; akcja dzieje się między dwoma kataklizmami- jeden zniszczył cywilizację, drugi za wiele lat zniszczy ziemię

-                   gatunek nie zanika, ale słabnie; dopiero Antoni Słonimski Dwa końce świata 1937

FANTASTYKA HISTORIOZOFICZNA

-                   charakterystyka:

o       tonacja ponura

o       siły nadprzyrodzone pomagają w walce

o       utwory satyryczne ostrzegające przed możliwym przewrotem komunistycznym

o       tematyka często polityczna

-                   twórczość:

o       Rittner

§        Duchy w mieście 1921; dyktatura dorobkiewicza

§        Między nocą a brzaskiem 1921; dyktatura rewolucyjna

o       Reymont, Bunt 19224- forma baśni zwierzęcej (alegoreza); utwór konsekwentny artystycznie ale o płytkim pomyśle; bunt zwierząt oznacza bunt mas

o       Roman Jaworski Wesele hrabiego Orgaza 1925; wysoki poziom intelektualny; groteska buffo, estetyka brzydoty, błazeńczy humor; wyszukane słownictwo (erudycja, gwara, neologizm); katastrofizm „bezkataklizmowy”, kulturowy; kpina z prób autoterapii zniszczonej kultury; powieść nie do końca udana, ale wprowadza do literatury filozoficzną groteskę

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin