ćw.1 hamulce.doc

(223 KB) Pobierz
Instytut Pojazdów



Instytut Pojazdów

Laboratorium Pojazdów

 

Grupa 3.4 zespół 1

Ćwiczenie 1: Pomiar siły hamowania na stanowisku rolkowym

 

Celem ćwiczenia było opanowanie metody pomiaru sił hamowania na stanowisku rolkowym oraz zbadanie dokładności i powtarzalności pomiarów.

 

Pomiar został wykonany najpierw dla osi przedniej ze wspomaganiem:

 

 

Oś przednia

 

T lewa [N]

T prawa [N]

T [N]

Nacis ped. [N]

 

2320

1740

 

185

 

2110

1890

 

165

 

2170

2040

 

175

 

2020

2010

 

155

 

2110

1920

 

166

 

2100

1910

 

155

 

2080

1940

 

165

 

1980

1830

 

145

 

1880

1860

 

167

 

1920

1880

 

185

T srednie [N]

2069

1902

3971

166,3

Odch. Stand.

127,32

85,87

 

 

Odch. Sredn.

40,26

27,15

 

 

Błąd T [N]

91,07

61,42

152

 

 

Następnie został przeprowadzony pomiar osi tylnej ze wspomaganiem:

 

 

Oś tylna

 

T lewa [N]

T prawa [N]

T [N]

 

470

720

 

 

480

750

 

 

450

700

 

 

450

700

 

 

440

690

 

 

450

720

 

 

440

700

 

 

440

700

 

 

440

720

 

 

 

 

 

T srednie [N]

451,11

711,11

1162

Odch. Stand.

14,53

18,33

 

Odch. Sredn.

4,84

6,11

 

Błąd T [N]

11,17

14,09

25

 

Wskaźnik skuteczności hamowania:

 

Q [N]

 

15500

z [%]

 

33,1%

Błąd z

 

1,15%

 

Obliczeniowa siła hamowania i wskaźnik hamowania:

 

 

 

max

min

T* [N]

11939,26639

12397,75683

11480,78

z* [%]

85%

87%

82%

 

Z przeprowadzonych pomiarów wynika rozkład sił na osie, który wynosi 71% przód i 29% tył

Hamulec nie działa poprawnie gdyż została przekroczona wartość 30%

 

Kolejne pomiary dotyczyły osi przedniej i tylnej bez wspomagania:

 

 

Bez wspomagania

 

Oś przednia

 

Oś tylna

Zgłoś jeśli naruszono regulamin