Instytut Pojazdów
Celem ćwiczenia było opanowanie metody pomiaru sił hamowania na stanowisku rolkowym oraz zbadanie dokładności i powtarzalności pomiarów.
Pomiar został wykonany najpierw dla osi przedniej ze wspomaganiem:
Oś przednia
T lewa [N]
T prawa [N]
T [N]
Nacis ped. [N]
2320
1740
185
2110
1890
165
2170
2040
175
2020
2010
155
1920
166
2100
1910
2080
1940
1980
1830
145
1880
1860
167
T srednie [N]
2069
1902
3971
166,3
Odch. Stand.
127,32
85,87
Odch. Sredn.
40,26
27,15
Błąd T [N]
91,07
61,42
152
Następnie został przeprowadzony pomiar osi tylnej ze wspomaganiem:
Oś tylna
470
720
480
750
450
700
440
690
451,11
711,11
1162
14,53
18,33
4,84
6,11
11,17
14,09
25
Wskaźnik skuteczności hamowania:
Q [N]
15500
z [%]
33,1%
Błąd z
1,15%
Obliczeniowa siła hamowania i wskaźnik hamowania:
max
min
T* [N]
11939,26639
12397,75683
11480,78
z* [%]
85%
87%
82%
Z przeprowadzonych pomiarów wynika rozkład sił na osie, który wynosi 71% przód i 29% tył
Hamulec nie działa poprawnie gdyż została przekroczona wartość 30%
Kolejne pomiary dotyczyły osi przedniej i tylnej bez wspomagania:
Bez wspomagania
moloniewicz