Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w okresie od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2008 r.
Moje zainteresowania pracą z dziećmi, a w szczególności z dziećmi małymi, zaczęły się w trakcie mojej edukacji na poziomie szkoły średniej. Po zdaniu matury zapragnęłam dogłębniej poznać tajniki tego zawodu, dlatego też podjęłam naukę w Studium Nauczycielskim w Łowiczu na kierunku wychowanie przedszkolne.
W listopadzie 2002 roku podjęłam pracę w Szkole Podstawowej im. Adama z Bochenia w Bocheniu, jako wychowawczyni oddziału przedszkolnego.
We wrześniu 2003 roku rozpoczęłam staż trwający 9 miesięcy, umożliwiający mi uzyskanie stopnia zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Następnie, analizując swój dorobek zawodowy, zdecydowałam się złożyć do pani dyrektor - mgr Renaty Masztanowicz wniosek o wszczęcie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego. Z dniem 1 września 2006 roku rozpoczęłam staż, trwający 2 lata i 9 miesięcy, celem uzyskania wspomnianego już powyżej tytułu nauczyciela mianowanego.
W związku z małą liczbą dzieci w szkole i łączeniem klas zdecydowałam się na zmianę miejsca pracy, zatrudniając się w Szkole Podstawowej im. Józefa Ufy w Mastkach. Na ręce pani dyrektor złożyłam stosowne pismo z prośbą o umożliwienie mi kontynuowania stażu celem uzyskania awansu zawodowego.
Pani dyrektor, ustalając rozpoczęcie stażu, przydzieliła mi opiekuna, którym była mgr Małgorzata Olewicz. Wspólnie opracowałyśmy i podpisałyśmy kontrakt, określający zadania stażysty, zadania opiekuna stażu oraz szczegółowe warunki ich realizacji. Ustaliłyśmy również plan opieki stażu, który określał terminy i czas wzajemnej hospitacji zajęć lekcyjnych.
Kolejnym etapem było opracowanie przeze mnie aneksu do planu rozwoju zawodowego, zgodnego z wymaganiami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz uwzględniającego zadania określone w statucie szkoły, planie rozwoju szkoły, programie wychowawczym, planie pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz w innych dokumentach szkolnych.
Zadania określone w planie miały na celu ciągłe i trwałe podnoszenie jakości, rozumianej jako sumę trzech składowych: jakości pracy własnej, jakości pracy ucznia oraz jakości pracy szkoły.
Na podnoszenie jakości mojej pracy miało wpływ wiele czynników. Niewątpliwie jednym z nich było uczestniczenie i ukończenie wielu form doskonalenia zawodowego. Wśród nich można wymienić:
1. Udział w szkoleniu bhp dla nauczycieli.
2. Uczestniczenie w szkoleniu nt.: „Muzyka na pierwszych etapach edukacji. Przedszkole i kształcenie zintegrowane.”
3. Ukończenie studiów podyplomowych o kierunku: pedagogika opiekuńczo – wychowawcza z terapią pedagogiczną.
4. Uczestniczenie w szkoleniu: „Wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowym na przykładzie edukacji matematycznej”.
5. Ukończenie studiów podyplomowych o kierunku: informatyka.
6. Udział w szkoleniowej Radzie Pedagogicznej na temat: „Indywidualizacja pracy z dzieckiem”.
7. Udział w szkoleniowej Radzie Pedagogicznej na temat: „Wykorzystanie wyników sprawdzianu w podnoszeniu jakości pracy szkoły”.
Systematycznie studiowałam również periodyki pedagogiczne, takie jak „Problemy opiekuńczo – wychowawcze”, „Forum nauczycieli”, czy „Wychowanie przedszkolne”, które były źródłem wielu pomysłów na ciekawe zajęcia edukacyjne, dostarczały licznych informacji na temat zmian zachodzących w systemie oświaty oraz zawierały cenne wskazówki z zakresu kształcenia, wychowania i sprawowania opieki nad uczniem zdolnym oraz mającym problemy edukacyjne.
W czasie odbywania stażu, w roku szkolnym 2007/2008, czynnie uczestniczyłam w pracach związanych z podnoszeniem jakości pracy szkoły. Podejmowałam działania w ramach czynności przyporządkowanych dla poszczególnych zespołów funkcjonujących w naszej szkole. Opracowałam plany wynikowe, uczestniczyłam w pracach komisji nadzorującej przeprowadzenie testu kompetencji po klasie III oraz dokonywałam analizy ilościowej i jakościowej tegoż sprawdzianu.
Aktywnie uczestniczyłam również w posiedzeniach rady pedagogicznej, przyjmując na siebie funkcję protokolanta. Byłam także współautorką szkoleniowych rad o następujących tematykach: „Szkoła bez przemocy, dziecko bez agresji ,” „Stymulowanie rozwoju ucznia uzdolnionego”.
Mając na uwadze sprawny przebieg realizacji planu rozwoju zawodowego oraz łatwość dokumentowania wykonywanych prac opracowałam arkusz realizacji zadań wytyczonych w planie rozwoju zawodowego oraz arkusz obserwacji lekcji stażysty.
Podczas odbywania stażu, pełniąc rolę wychowawcy klasy III, opracowałam plan pracy wychowawczej, uwzględniając w nim zagadnienia dotyczące dzieci w danym wieku.
Dbałam o miły i ciepły wygląd sal lekcyjnych oraz szkoły, przygotowując różnorodne dekoracje, np.: w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, z okazji rocznicy września 1939 roku, z okazji Dnia Edukacji Narodowej, związane ze świętami religijnymi oraz dekoracje cykliczne powiązane ze zmianami pór roku. Wykonałam również gazetkę tematyczną pod hasłem: „Mamo! Tato! Przeczytaj” oraz utworzyłam klasowy kącik regionalny, do którego pozyskałam eksponaty. Uczestniczyłam również w pracach przygotowawczych do wizyty księdza biskupa Andrzeja Dziuby oraz wykonywałam stosowne dekoracje. Pełniłam także funkcję opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
Byłam również współorganizatorką wielu imprez oraz uroczystości szkolnych i klasowych. Wspólnie z koleżanką Małgorzatą Olewicz zorganizowałyśmy między innymi:
Zabawę andrzejkową;
Uroczystość z okazji DEN;
Mikołajki klasowe;
Jasełka szkolne;
Dzień patrona szkoły;
Część artystyczną na zabawę choinkową;
Walentynki;
Dzień Kobiet.
W ramach realizacji programu wychowawczego przystąpiłyśmy również wspólnie z koleżanką do szeregu akcji, których byłyśmy współtwórczyniami. Wśród najważniejszych należy wymienić:
„Sprzątanie świata”;
realizacja projektu „Mleko piję – świat podbiję”;
realizacja projektu ekologicznego;
zorganizowanie kiermaszu taniej książki;
zbiórka makulatury i puszek;
pozyskanie zabawek z prywatnych zbiorów dla dzieci.
W czasie trwania stażu podjęłam współpracę z licznymi instytucjami, dzięki czemu stale wzrastała atrakcyjność prezentowanej przeze mnie oferty edukacyjnej. Współpracowałam z kustoszem Muzeum Czynu Zbrojnego w Lipcach Reymontowskich – ppłk Jerzym Murgrabią, z przedstawicielem firmy „Vileda”, który objął patronatem organizowany przeze mnie konkurs czystości, a także z Kołem Gospodyń Wiejskich w Pilaszkowie.
Uczniowie mojej klasy brali udział w licznych konkursach. Do najważniejszych wymienić można: konkurs czystości „Piękna klasa”, konkurs informatyczny: „Wielkanocne tradycje”, konkurs matematyczny: „Rozkosze łamania głowy”, konkurs ortograficzny „Ortografek” oraz Turniej Piłki Nożnej Dziesięciolatków.
W związku z realizacją zadań wychowawczych i opiekuńczych starałam się wnikliwie poznać wychowanków, ich rodziców, warunki domowe i materialne. Szukałam możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej poprzez akcję dożywiania.
Starałam się również zauważyć dzieci mające trudności w nauce. W szczególnych przypadkach, za zgodą rodziców, kierowałam uczniów na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łowiczu. Opinie uzyskane na temat dzieci przedstawiałam gronu pedagogicznemu i poddawałam szczegółowej analizie podczas spotkań zespołu samokształceniowego.
Jako wychowawczyni organizowałam zebrania z rodzicami, w czasie których informowałam o zachowaniu i postępach uczniów w nauce. Mając świadomość jak ważne jest udostępnianie i upowszechnianie wiedzy z zakresu nauk o rozwoju i wychowaniu dzieci oraz uczestniczenie rodziców w masowych formach upowszechniania kultury pedagogicznej przeprowadzałam pogadanki. W ramach szeroko pojętej pedagogizacji zapoznałam rodziców z rolą czytania w życiu dziecka, przedstawiłam problematykę adaptacji dzieci w pierwszy roku uczęszczania do szkoły Pt.: „Dobre rady dla rodziców”, dokonywałam podsumowania osiągnięć uczniów oraz opracowałam informacje o brakach i zaburzeniach u dzieci.
Wynikiem dobrej współpracy z rodzicami i wzajemnego zaufania była możliwość uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego poprzez zorganizowanie licznych atrakcjii wycieczek. Uczniowie wzięli udział w projekcjach kina objazdowego, przedstawieniach profilaktycznych, lekcjach muzycznych oraz pojechali na wycieczkę do Kołacina.
W okresie od września 2007 r. do czerwca 2008 r. uczestniczyłam w zajęciach prowadzonych przez mojego opiekuna stażu. Z prowadzonych obserwacji sporządzałam stosowne notatki, z których korzystam we własnej pracy.
W tym samym czasie przeprowadzałam comiesięczne zajęcia w obecności opiekuna stażu. Wszystkie lekcje obserwowane przez opiekuna zostały omówione i opisane na opracowanym przeze mnie arkuszu hospitacji lekcji stażysty. Dzięki cennym uwagom opiekuna zwróciłam uwagę na wiele istotnych szczegółów związanych z pracą nauczyciela.
Dodatkowo na zajęciach gościłam panią dyrektor Annę Dzięgielewską w ramach sprawowania przez nią nadzoru pedagogicznego.
Dziś, po odbyciu rocznego stażu, mogę stwierdzić, że praca jaką wykonuję w pełni koresponduje z moimi zainteresowaniami i uzyskanym wykształceniem. Jest trudna, ale daje dużą satysfakcję i poczucie, że to, co robię jest potrzebne.
Podsumowując napisane sprawozdanie chciałabym nadmienić, że wszystkie zadania, jakie uwzględniłam w planie rozwoju zawodowego na rok szkolny 2007/2008 zrealizowałam, udokumentowałam oraz uzyskałam potwierdzenie wykonania od dyrektora szkoły.
Zdobyte w tym czasie umiejętności i doświadczenie będę wykorzystywała w dalszej pracy zawodowej.
Maria Katarzyna Rokicka
5
kasiauczycielka