Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny IPET
ARTUR DRĘBKOWSKI
Dane ucznia/dziecka
Imię i nazwisko
Artur Drębkowski
Dane szkoły/placówki
Nazwa i adres
Gimnazjum Publiczne Nr 2
Ostrów Maz. 07-300 ul. Grota Roweckiego 6
Oznaczenie klasy/grupy
IA Gimnazjum
Podstawa opracowania programu
nr i data wydania orzeczenia
44.2013
19.06.2013
z uwagi na:
(podkreślić właściwe)
upośledzenie w stopniu lekkim
Dane dotyczące programu
Data opracowania
15.09.2013
Czas realizacji programu
13/14
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia
Informacje zebrane od rodziców
Dziecko nie sprawia trudności wychowawczych. Nie ma motywacji do nauki. Uczy się niechętnie.
Diagnoza psychologiczna
Aktualny poziom inteligencji mieści się w granicach upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Sfera bezsłowna istotnie przewyższa słowną. Rozwój nie jest harmonijny. Dziecko dysponuje ograniczonym zakresem wiedzy ogólnej, ma bardzo wąski zakres słów i pojęć. Myślenie logiczne nie jest zaburzone, upośledzone myślenie abstrakcyjne wpływa negatywnie na tempo i zakres zdobywanej wiedzy. W stosunku do poprzedniego badania nastąpiła poprawa w funkcjonowaniu procesów orientacyjnych (wzmocniła się koncentracja uwagi, powiększyła pojemność bezpośredniej pamięci). W obszarze inteligencji niewerbalnej , na poziomie niższym od możliwości dziecka , ukształtowały się procesy spostrzegania istotnych dla całości szczegółów. Zakłócona jest sfera emocjonalno- motywacyjna. Obniżona samoocena hamuje wchodzenie w relacje międzyrówieśnicze, obniża motywacje do nauki. Dziecko zna normy społecznie akceptowane, są one uwewnętrznione na miarę jego możliwości.
Diagnoza pedagogiczna
Badaniem pedagogicznym i na podstawie dokumentacji stwierdzono , że dziecko prawidłowo funkcjonuje w klasie integracyjnej szkoły ogólnodostępnej. Uczeń prawidłowo odwzorowuje kształty liter i cyfr, łączy litery w wyrazy i zachowuje prawidłowe odstępy. Poprawnie utrzymuje się w liniaturze, czyta przygotowane teksty i rozumie ich ogólny sens. Liczy w pamięci i na konkretach. Wykonuje operacje na osi liczbowej. Wykonuje działania z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Czyta samodzielnie, ale z licznymi zniekształceniami brzmienia i znaczenia wyrazów. Proces socjalizacji przebiega z nieznacznymi problemami, poddającymi się działaniom korekcyjnym.
Diagnoza logopedyczna
Stwierdzono liczne substytucje spółgłosek, elizje. Przeciętny jest poziom sprawności motorycznej aparatu artykulacyjnego, obecne błędy w zakresie różnicowania głosek z szeregu szumiących i syczących. Niski poziom sprawności językowej.
Obserwacje nauczycieli
Chłopiec jest grzecznym uczniem. Pracuje chętnie, ale wymaga powtórzenia polecenia lub dodatkowego wyjaśnienia zadania. Ma niski poziom graficzny pisma. Nie pisze samodzielnie lecz odwzorowuje teksty.
Informacje o stanie zdrowia
(przykładowe źródła: dokumentacja medyczna, lekarz, pielęgniarka, rehabilitant)
Sprawność fizyczna bardzo dobra. Wynik aktualnie przeprowadzonego badania psychologiczno - pedagogicznego stwierdza upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, co ogranicza przyswajanie wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową kształcenia ogólnego.
Inne źródła informacji
Z obserwacji wychowawcy wynika, że dziecko stosuje się do norm obowiązujących w szkole, mówi prawdę, jest grzeczny i koleżeński.
PODSUMOWANIE
(ocena funkcjonowania ucznia w różnych obszarach)
Mocne strony
Słabe strony
Rozwój fizyczny (w tym motoryka duża i mała, funkcjonowanie zmysłów, stan zdrowia)
Ogólny stan zdrowia dobry.
Motoryka duża i mała – bez zaburzeń.
Funkcjonowanie poznawcze
Myślenie logiczne nie jest zaburzone, W stosunku do poprzedniego badania nastąpiła poprawa w funkcjonowaniu procesów orientacyjnych (wzmocniła się koncentracja uwagi, powiększyła pojemność bezpośredniej pamięci).
Aktualny poziom inteligencji mieści się w granicach upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Dziecko dysponuje ograniczonym zakresem wiedzy ogólnej, ma bardzo wąski zakres słów i pojęć. Ma słabe umiejętności szkolne. Upośledzone myślenie abstrakcyjne wpływa negatywnie na tempo i zakres zdobywanej wiedzy. W obszarze inteligencji niewerbalnej, na poziomie niższym od możliwości dziecka, ukształtowały się procesy spostrzegania istotnych dla całości szczegółów.
Emocje i motywacja
Pozytywne nastawienie do rówieśników.
Zakłócona jest sfera emocjonalno- motywacyjna. Obniżona samoocena hamuje wchodzenie w relacje międzyrówieśnicze, obniża motywacje do nauki.
Funkcjonowanie społeczne
Dziecko zna normy społecznie akceptowane. Proces socjalizacji przebiega z nieznacznymi problemami, poddającymi się działaniom korekcyjnym.
Komunikacja
Liczne zniekształcenia brzmienia i znaczenia wyrazów utrudniają komunikację z kolegami.
Szczególne uzdolnienia
Jest bardzo sprawny fizycznie. Lubi grać w piłkę nożną.
CELE
Edukacyjne
Terapeutyczne
Ogólne
Wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
Z dostosowań opisanych przez nauczycieli
Usprawnianie zaburzonych funkcji (stymulowanie czynników werbalnych inteligencji, wspieranie komunikacji z rówieśnikami, dbałość o rozwój sfery emocjonalnej i społecznej),
usprawnianie komunikacji,
pomoc w odzyskaniu właściwej samooceny,
Podnoszenie motywacji do przezwyciężania trudności szkolnych.
Szczegółowe
Praca nad artykulacją głosek. Poszerzenie zasobów słownictwa w celu usprawnienia wypowiedzi ustnych. Podniesienie poziomu czytania i pisania. Wyrównywanie poziomu wiadomości i umiejętności w ramach zespołu dydaktyczno wyrównawczego. Udostępnienie tekstów...
dorobis