Scenariusz szkolenia w ramach WDN: „Public relations w szkole”
Opracowała: mgr Barbara Szyszko
Nauczyciel bibliotekarz Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zbrosławicach
„Public relations w szkole”
Zawartość:
1. Tekst scenariusza;
2. Wykaz literatury wykorzystanej
3. Wzór ankiety ewaluacyjnej
4. Mapy myśli do scenariusza (dodatkowy plik)
Tekst scenariusza.
Na tablicy wisi mapa myśli „Public relations”
Decydując się na utworzenie funkcji łącznika (rzecznika) prasowego postanowiliśmy, stosować działania Public relations, przyjrzyjmy się więc bliżej tej technice, która mówi jak się dobrze sprzedawać.
Każde przedsiębiorstwo działa w określonym otoczeniu (nabywcy, handlowcy, konkurenci, lokalne społeczności i różne instytucje), z którymi nawiązuje stosunki i utrzymuje kontakty.
Tworzenie i utrzymywanie jak najlepszych stosunków firmy z otoczeniem jest głównym celem działalności promocyjnej, tzw. public relations.
Public relations można określić jako zespół działań służących wzbudzeniu i utrzymywaniu zainteresowania firmą oraz wywołaniu (i utrwalaniu) przychylnego nastawienia uczestników rynku do jej działalności.
W rezultacie zostaje stworzony bądź utrwalony pozytywny wizerunek (image) firmy oraz, co bardzo ważne, klimat zaufania do przedsiębiorstwa, a więc również do jego produktów. Ten klimat zaufania do firmy skłania jej potencjalnych klientów do kupna produktu oraz stwarza dogodne warunki do stosowania innych środków promocji marketingowej, przede wszystkim reklamy.
Public relations jest działalnością dwutorową (komunikacją dwukierunkową), polegająca na przesyłaniu informacji od firmy do otoczenia, ale także na uważnym śledzeniu i analizowaniu opinii publicznej oraz innych informacji napływających z otoczenia.
Podstawowym warunkiem skuteczności public relations jest zgromadzenie odpowiednich informacji dotyczących przedsiębiorstwa i dokładna analiza jego działalności. Przy szeroko rozwiniętych public relations otoczenie powinno być informowane nie tylko o rodzajach i kierunkach aktywności przedsiębiorstwa (CO i W JAKICH DZIEDZINACH?), lecz również o przesłankach określonego postępowania (PO CO, DLACZEGO?), o trudnościach, które napotyka ono w działaniu, o czynionych staraniach, które powinny umożliwić ich pokonanie (CO ROBI, ZEBY SOBIE RADZIĆ?) itp.
Program działań informacyjnych różnicowany jest w zależności od zainteresowań ich adresata; inne informacje przekazuje się np. nabywcom, a inne akcjonariuszom firmy (inne Rada pedagogiczna inne rodzicom). Istotnym elementem public relations jest zachowanie się przedsiębiorstwa wobec otoczenia, np. udział w organizowaniu wydarzeń publicznych (imprez kulturalnych, sportowych) czy działalność charytatywna. Public relations to nie tylko specjalnie zorganizowane działania, ale także pewne codzienne czynności związane z działalnością przedsiębiorstwa, kształtujące bezpośrednio lub pośrednio jego tożsamość, a także opinię o nim (wizerunek firmy jest tym, co ludzie o niej myślą, tożsamość zaś - za pomocą czego ją identyfikują). Do tej grupy działań należy zaliczyć:
- przestrzeganie jednolitej i kompleksowej identyfikacji firmy; symbole reprezentujące przedsiębiorstwo powinny być ujednolicone, konsekwentnie wykorzystywane we wszystkich środkach przekazu (ten sam symbol lub symbole na wydawnictwach reklamowych, tablicach informacyjnych, środkach transportu itp.);
- dbałość o siedzibę firmy; chodzi tu nie tylko o estetykę budynków i ich otoczenia, ale także właściwe oznakowanie dojazdu, oznakowanie wewnętrzne oraz estetyczne i funkcjonalne pomieszczenie, w którym przyjmuje się klientów (z obowiązkowo widocznym znakiem firmowym);
- profesjonalne przyjmowanie gości i klientów firmy stworzenie miłej atmosfery (ale nie atmosfery sielskiego grajdołka, w którym królują przysłowiowa kawa i resztki posiłków), prowadzenie kompetentnej i konstruktywnej rozmowy), traktowanie każdego gościa jak pożądanego klienta (pukanie do biura jest wyborem klienta ale my nie powodujmy, aby czuł, że musi to robić), zwracanie szczególnej uwagi na profesjonalne kontakty telefoniczne (takie drobiazgi jak przedstawianie się, tzw „uśmiech przez telefon”, zakaz rozmowy z pełną buzią, wręczenie materiałów informacyjnych jeżeli takowe posiadamy itp.);
- rzetelne, profesjonalne zawieranie i realizowanie umów, respektowanie obowiązujących zwyczajów (chodzi tu m.in. o rygorystyczne przestrzeganie ustaleń czy wysokie kompetencje osoby obsługującej klienta).
W działaniach public relations należy również uwzględnić stosunki międzyludzkie i przekonanie własnych pracowników, że ich indywidualne postępowanie, w firmie i poza nią, jest bardzo pomocnym nośnikiem opinii o przedsiębiorstwie. Część działań trzeba zatem skierować do wnętrza firmy. Należy informować wszystkich pracowników o kierunkach działania i problemach firmy, umożliwiać szkolenie w dziedzinie kontaktów z otoczeniem oraz kreować postawy zadowolenia i dumy z przedsiębiorstwa i wytwarzanych przez nie produktów.
Utrzymanie jak najlepszych stosunków z mass mediami, przede wszystkim z prasą, jest ważnym celem działań w sferze public relations. Wykorzystując środki masowego przekazu do informowania o swojej działalności, firma zyskuje tzw. publicity, czyli pozytywny rozgłos.
W zakresie pocztowej formy public relations możemy stosować: wysyłanie listów okolicznościowych, życzeń świątecznych.
Z kolei działania wydawnicze i wystawiennicze obejmują odpowiednio: materiały drukowane (biuletyny, gazetki, wizytówki itp.) audiowizualne (np. informacyjne filmy wideo) oraz wystawy dorobku (gazetki ścienne)
Ważną formą public relations są kontakty bezpośrednie, realizowane przez organizowanie imprez dla zaproszonych gości (np. konferencji, seminariów, spotkań z ludźmi biznesu, uroczystości rocznicowych), a także tzw. dni otwartych, umożliwiających klientom zwiedzenie firmy; kardynalną zasadą jest tu zagwarantowanie wzorowej organizacji. Firmy wykazują dużą aktywność publiczną w zakresie sponsoringu oraz działalności charytatywnej. W odróżnieniu od sponsoringu działalność charytatywna nie zakłada osiągania obopólnych korzyści: niemniej, jeżeli informacja o takiej działalności znajdzie się w mass mediach (lub rozprzestrzeni się w inny sposób), wpływa pozytywnie na rynkowy wizerunek firmy.
Inne formy np.: organizowanie balów charytatywnych, wystawy dokonań (sale pamięci), częstego ukazywania się w głównych mediach korzystnych dla firmy artykułów, audycji, wywiadów i komentarzy.
Jak wspomniano już wcześniej, szeroko pojęte działania public relations obejmują także informowanie o trudnościach firmy i staraniach czynionych celem ich przezwyciężenia.
Pozytywnym zjawiskiem w zakresie public relations jest nieomal powszechna już świadomość, że wygląd siedziby firmy w istotny stopniu wpływa na kształtowanie się jej rynkowego wizerunku. Nieodłącznym elementem wizerunku firmy jest wizerunek każdego z pracowników. Jest to o tyle istotne, gdyż decydują pierwsze chwile zarówno w odniesieniu do firmy jak i osób w niej pracujących. Najtrudniej jest zatrzeć pierwsze wrażenie. Późniejsze kontakty mogą przyczynić się do jego pogorszenia; znacznie trudniej jednak przychodzi jego poprawianie. Zanim jeszcze człowiek zdąży powiedzieć chociażby jedno słowo, zostaje bacznie zlustrowany przez rozmówcę (15-30 sek.). Obserwacja rozpoczyna się już w momencie, gdy otwierają się drzwi. Klient rejestruje, po części podświadomie, jak jego rozmówca stawia kroki, jak podaje rękę. Szczególnie podczas pierwszego spotkania nasza osoba jest o wiele ważniejsza niż to co mamy do przekazania; dlatego też dbałość o szczegóły staje się po prostu koniecznością.
Pierwszą rzeczą, jaką ocenia klient, jest wygląd zewnętrzny. O czystości i higienie chyba nie trzeba mówić wśród dorosłych, jednak rozmawiając na godzinach wychowawczych z dziećmi a szczególnie z młodzieżą trzeba o tym mówić bardzo wyraźnie. Zaniedbana, spocona, albo wręcz uciążliwa zapachowo osoba dyskwalifikuje swoją osobę już na wejściu! Nie mniejszą uwagę zwracamy na materiały, którymi posługuje się rozmówca. Pognieciona, fatalnie wydrukowana wizytówka, wymiętoszona teczka, czy reklamówka, nieuporządkowane rozsypujące się materiały nie wzbudzą w nikim zaufania.
Po „kontroli zewnętrznej" przychodzi czas na ocenę przygotowania merytorycznego. Osoba chcąca sprawić wrażenie kompetentnej musi doskonale znać temat, aby móc udzielić wyczerpujących informacji na zadawane przez rozmówców pytania. Jego przekonanie o wysokiej jakości oferowanej usługi łatwo przeniesie się na klienta, o ile naturalnie jest autentyczne. Powinniśmy pamiętać nazwisko rozmówcy i jego podstawowe oczekiwania, które mieliśmy możliwość poznać przygotowując się do spotkania. Jasny, logiczny tok rozumowania, który rozmówca może bez trudu śledzić, pomoże nawiązać autentyczny kontakt. Osoba, która od drzwi zasypie nas gradem słów, nie pozwalając nam nawet otworzyć ust, ma tak samo niewielkie szansę na sukces jak ten, który nie bardzo wie, co, komu i dlaczego chciałby powiedzieć.
Klient i my - kontakt czteropłaszczyznowy
Rozmowa to nie tylko wymiana słów. Prócz treści wypowiedzi do odbiorcy docierają inne sygnały, często mimo lub wbrew woli mówiącego: ton, prędkość potoku słów, dykcja, robienie pauz, barwa głosu, mimika i gesty. Kontakt odbywa się zatem niejako wielopłaszczyznowo.
Niektóre elementy często wymykają się spod kontroli: trudno bowiem opanować grymas czy skrzywienie twarzy, a jeszcze trudniej - gestykulację. Bez nich jednak kontakt nie jest pełny.
Mimika i gestykulacja spontanicznie zdradzają subiektywny stosunek mówiącego do przedmiotu rozmowy. Jedno jest pewne: uśmiech zbliża i pozwala zmniejszyć dystans. Praktycznie najwięcej wyczyta nasz odbiorca z gestów, czyli mowy ciała. Podobno „ciało nie kłamie"; ogołocone z gestów słowa stają się martwe i pozbawione wiarygodności. Jeśli mówimy „wbrew sobie", bardzo starannie dobierając słowa i odpowiednio modulując głos, ruchy rąk, skinienia głową zdradzą fałszerstwo.
Mimika i gesty zadecydowały już o sukcesie lub niepowodzeniu wielu przedsięwzięć. Znowu w cenie jest savoir-vivre, ale nie ten sztywny i wymuszony. Nowoczesne dobre maniery są spontaniczne i szczere.
Poufałość w kontaktach tzw. „zewnętrznych”, a już na pewno podczas pierwszego spotkania, jest zupełnie nie na miejscu. Wielu ludzi uważa nawet podanie ręki za oznakę pewnej zażyłości, której nie odczuwają w stosunku do kogoś, kogo widzą pierwszy raz w życiu. Powinniśmy być ostrożni z inicjatywą w tej kwestii, poczekajmy na reakcje naszych rozmówców. Generalną zasadą jest zachowanie co najmniej półtorametrowej (1,5 m) odległości, jeśli zaś rozmówcy są przedstawicielami różnych płci, dystans ten zwiększa się (1,8 m). Absolutnym faux pas jest przyjacielskie poklepywanie po ramieniu, czułe obejmowanie w talii ponętnej pani dyrektor, porozumiewawcze kuksańce czy szeptanie wprost do ucha. Należy pamiętać o tym, że ludzie bardzo silnie reagują na naruszanie ich „stre...
mapmapek