wVI.pdf

(386 KB) Pobierz
wVI
TEMAT :
METODY ZAPEWNIANIA JAKO CI. SYSTEMY ZARZ DZANIA JAKO CI
1. P ODSTAWOWE POJ CIA
- K ONTROLA JAKO CI
- Z APEWNIANIE JAKO CI
- Z ARZ DZANIE JAKO CI
2. S YSTEMY GWARANTOWANEJ JAKO CI ZDROWOTNEJ I HANDLOWEJ STOSOWANE W
PRODUKCJI I OBROCIE ARTYKUŁAMI YWNO CIOWYMI
a) K OŁO D EMINGA
2.1. WEWN TRZNE SYSTEMY ZARZ DZANIA JAKO CI :
- D OBRA PRAKTYKA HIGIENICZNA
- D OBRA PRAKTYKA PRODUKCYJNA
- D OBRA PRAKTYKA LABORATORYJNA
2.2. A NALIZA ZAGRO E I KRYTYCZNYCH PUNKTÓW KONTROLNYCH
2.3. P UNKTY KONTROLNE ZAGWARANTOWANEJ JAKO CI
2.4. S YSTEMY ZEWN TRZNE DOSKONALENIA JAKO CI :
- Z ARZ DZANIE PROCESOWE
- K OMPLEKSOWE ZARZ DZANIE JAKO CI
Kontrola jako ci stosowana w produkcji i obrocie artykułami słu ca zagwarantowaniu
jako ci zdrowotnej i handlowej
Proces zarz dzania jako ci w Polsce w ostatnich latach uległ znacznej ewolucji. Nowa filozofia jako ci to nie
tylko kontrola produktu finalnego, jak to miało miejsce dotychczas, ale tworzenie jako ci w całym procesie
wytworzenia wyrobu.
Zgodnie z Polsk Norm PN-EN 28402:1993 kontrol nazywa si czynno , tak jak mierzenie, badanie,
stosowanie sprawdzianów w odniesieniu do jednej lub kilku cech wyrobu oraz porównanie wyników z ustalonymi
wymaganiami, w celu okre lenia zgodno ci. Organizacja kontroli jako ci w zakładach przemysłu spo ywczego
polega na stworzeniu odpowiednich warunków do przeprowadzenia kontroli wewn trznej, która dotyczy kontroli
jako ci surowców, materiałów, półproduktów, produktów gotowych i opakowa oraz prawidłowo ci przebiegu
procesów technologicznych, magazynowania, transportu, a tak e dystrybucji zgodnie z instrukcjami i normami.
Kontrola jako ci produktu ywno ciowego jest jedna z najwa niejszych zada w zakładzie. Polega ona na
monitorowaniu i weryfikacji procedur, metod, warunków procesu i wyrobów. Prowadzone zapisy musz by
porównywalne z ustaleniami i podane analizie w celu zapewnienia, e okre lone wymagania jako ci s spełnione
i zgodne z zało eniami. W przypadku nie spełnienia poszczególnych wymaga podejmowane s zadania koryguj ce.
Systemy kontroli jako ci obejmuj nie tylko elementy techniczne i technologiczne, ale równie organizacje, które
w głównej mierze dotycz działa korekcyjnych w przypadku rozbie no ci lub niezgodno ci z normami
i wymaganiami.
Kontrola jako ci produktu ywno ciowego obejmuje nast puj ce etapy jego wytwarzania:
Û Kontrola na wej ciu - ocenie poddawane s surowce, materiały, półprodukty;
Û Kontrola procesu wytwórczego - celem jest wychwycenie niepo danych zmian cech jako ciowych
podczas procesu;
Û Kontrola ko cowa - celem jest sprawdzenie cech gotowego wyrobu z zało onymi wymaganiami.
Bardzo wa nym elementem w kontroli jako ci jest proces doskonalenia jako ci, czyli stałe podnoszenia
jako ci produktów.
Głównym zadaniem przemysłu spo ywczego powinno by wprowadzenie skoordynowanego systemu kontroli
produkcji surowca, jego przetwarzania oraz dostarczanie dystrybutorowi i konsumentowi informacji o warunkach
transportu, przechowywania, a tak e przygotowania do spo ycia, o ile produkt wymaga takiego przygotowania.
Producent oferuj c produkt musi dawa gwarancje, e wytworzona przez niego ywno jest bezpieczna z punktu
widzenia ywno ciowego, wyprodukowana zgodnie z przepisami prawa jak równie w aden sposób nie jest
zafałszowana.
Wszystkie te działania zamierzaj do zapewnienia jako ci, któr wg. Normy PN-ISO-8402:1996 „obejmuje
planowanie i systematycznie działania maj ce na celu pozyskanie u konsumenta jak najwy szego stopnia zaufania, e
dany produkt spełnia zamierzone wymagania jako ciowe”. Celem zapewnienia jako ci jest spełnienie wymaga
jako ciowych zwi zanych z bezpiecze stwem, poziomem zagwarantowanej jako ci i obsługi klienta. Jako produktu
mo e by tworzona w sposób kompleksowy z zastosowaniem odpowiedniej polityki zarz dzania w zakładzie.
Zarz dzanie jako ci według powy szej normy to, „wszystkie działania z zakresu zarz dzania, które decyduj
o polityce jako ci, celach i odpowiedzialno ci, a tak e ich realizacji w ramach systemu jako ci za pomoc takich
rodków, jak planowanie jako ci, sterowanie jako ci , zapewnianie i doskonalenie jako ci produktu”.
W zakładach produkcyjnych zarz dzanie jako ci polega na wdro eniu, utrzymaniu, doskonaleniu wprowadzonego
systemu jako ci oraz na udokumentowaniu i przedstawieniu klientowi tych działa poprzez certyfikacj systemu
jako ci i udowodnieniu, e dany system spełnia zamierzone działania.
Według PN-ISO 8402, system zarz dzania jako ci to struktura organizacyjna o okre lonym zakresie
odpowiedzialno ci, procedury, procesy i zasoby niezb dne do zarz dzania jako ci .
Metody zagwarantowania jako ci zdrowotnej i handlowej stosowane w produkcji
i obrocie artykułami ywno ciowymi
System jako ci według Lubomiły Owczarek i wsp. jest to „struktura organizacyjna, podział
odpowiedzialno ci, procedury, procesy i zasoby umo liwiaj ce osi gni cie zamierzonego celu dotycz cego jako ci
wyrobu”.
Filozofia wi kszo ci systemów w przedsi biorstwach bran y spo ywczej oparta jest na tzw. Kole Deminga:
Planuj - Wykonaj - Sprawdzaj - Działaj.
Rysunek zamieszczony poni ej przedstawia schemat cyklu .
PLANUJ
WYKONAJ
DZIAŁAJ
SPRAWDZAJ
Rys. 3: Koło Deminga
ródło: opracowanie własne na podstawie Owczarek L., Biegnowski A., „Systemy jako ci a bezpiecze stwo produktów
ywno ciowych” - Przemysł Spo ywczy 2/2003
Systemy mo emy podzieli na:
A. Wewn trzne systemy zarz dzania jako ci - s to systemy zarz dzania, które istniej i funkcjonuj
w zakładach, ale nie podlegaj normowaniu. Elementami takich systemów s dokumentacje techniczne,
produkcyjne, instrukcji robocze, procedury technologiczne, metody kontrolno pomiarowe. Przykładem takich
systemów s GMP, GLP, GHP, i HACCP.
B. Zewn trzne systemy zapewniania jako ci - które tworz jako w całym cyklu produkcyjnym nie tylko
w zakładzie przetwórczym, ale obejmuj cały ła cuch przetwórczy np. ISO 9000, TQM
W produkcji i przetwórstwie ywno ci wdra a si najcz ciej nast puj ce metody i systemy zapewniania lub
zarz dzania jako ci :
Ad. A
¨ Dobra Praktyka Produkcyjna (Goud Mannufacturing Practice - GMP)
¨ Dobra Praktyka Higieniczna (Good Hygienic Practice - GHP)
¨ Dobra Praktyka Laboratoryjna (Good Labolatory Practice - GLP)
¨ Analiza Zagro e i krytycznych Punktów Kontrolnych (Hazard Analysis and Critical Control Point - HACCP)
¨ Punkty Kontrolne Zagwarantowania Jako ci (Quality Assurance Control Points - QACP)
Ad. B
¨ Systemy zarz dzania jako ci zgodny z normami ISO serii 9000
¨ Kompleksowe Zarz dzanie przez Jako (Total Quality Manggament - TQM)
300140859.001.png
Kolejno wdra ania poszczególnych systemów jako ci w wi kszo ci zakładów przemysłu spo ywczego
rozpoczyna od wdro enia w zakładzie zasad Dobrej Praktyki Higienicznej i Dobrej Praktyki produkcyjnej, a dopiero
w drugiej kolejno ci HACCP i ISO 9000.
HACCP jest systemem skupiaj cym si na wytworzeniu bezpiecznego produktu, system ISO 9001 rozszerza
poj cie jako ci poza ramy bezpiecze stwo wyrobu, a tym samym podchodzi do oczekiwa klienta w sposób
kompleksowy, czego wyrazem powinno by wdra anie tych systemów równolegle, gdy systemy te wzajemnie si
uzupełniaj . W Polsce producenci ywno ci zobowi zani s do wdro enia zasad Dobrej Praktyki Higienicznej,
Dobrej Praktyki Produkcyjnej oraz zasad HACCP.
Hierarchia systemów i obowi zków ich wdra ania przedstawia rysunek zamieszczony poni ej .
TQM TQM
HACCP
GHP GMP
OBSZAR
OBOWI ZKOWY
TQM
OBSZAR
DOBROWOLNY
Rys. 5 Hierarchia systemów zapewniania jako ci i zarz dzania jako ci w sektorze ywno ciowym
ródło: Opracowanie własne na podstawie T.Sikora, Koło yn-Krajewska „Zapewnienie jako ci a bezpiecze stwo zdrowotne
ywno ci”- Przemysł Spo ywczy 6/2001.
300140859.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin