„Rozwijanie maksymalnych zdolności do wykonywania podstawowych codziennych zajęć, przygotowanie do pracy zawodowej oraz stworzenie korzystnych warunków do kontaktów z otoczeniem fizycznym i ze środowiskiem społecznym…”
TEMATYKA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ
REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECKA Z LEKKIM UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
W KLASIE IV
EDUKACJA MATEMATYCZNA
· Dodawanie i odejmowanie.
· Wprowadzenie mnożenia jako dodawania różnych składników.
· Znak mnożenia, terminy: czynniki, iloczyn.
· Obliczenia zegarowe.
· Miesiące i ich oznaczenia.
· Zapisywanie dat.
· Rozwiązywanie zadań o treści z życia codziennego, których rozwiązanie wymaga porównywania różnicowego i ilorazowego w zakresie 20.
· Różnorodne ćwiczenia związane z mierzeniem długości, pojemności i masy.
· Wprowadzenie pojęć kilogram, gram, litr, metr, centymetr.
· Praktyczne zastosowanie miar i wag.
· Dodawanie jednakowych składników w sytuacjach konkretnych i obrazowych i ich opisywanie za pomocą mnożenia.
· Dzielenie na równe części w sytuacjach konkretnych i zapis dzielenia.
· Znak dzielenia, terminy: dzielna, dzielnik, iloraz.
· Porównywanie długości odcinków przy użyciu rozmaitych jednostek, poprzedzone wymierzaniem przedmiotów w klasie, na podwórku itp. kropkami, stopami, ołówkami.
· Dodawanie i odejmowanie na konkretnych przedmiotach z życia, liczydle i osi liczbowej.
· Godziny i minuty.
· Odczytywanie wskazań zegara.
· Praktyczne zapoznanie z kalendarzem, pisanie dat.
· Rozpoznawanie odcinków prostopadłych i równoległych na rysunkach i planach.
· Poznanie pieniędzy w ramach 100 zł (banknoty i monety).
· Płacenie, wydawanie reszty.
· Zapis wybranych rozkładów dowolnych liczb złotych lub groszy.
· Rozkład liczby dwucyfrowej na dziesiątki i jedności.
· Własności boków i kątów w kwadracie, prostokącie i trójkącie.
· Boki prostopadłe i równoległe.
· Kreślenie figur za pomocą szablonów, ekierki, linijki.
· Kupowanie biletów.
· Wysyłanie listów, wypełnianie blankietów na poczcie.
· Kontynuowanie wzorów i układanek według pewnej prawidłowości.
Rozwijanie umiejętności matematycznych:- gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie),- klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,- orientacja przestrzenna,- badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,- wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,- klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,- liczenie przedmiotów,- rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,- ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,- kształtowanie umiejętności praktycznych: przeliczanie pieniędzy, posługiwanie się kalendarzem, rozpoznawanie godzin i minut na zegarze, pomiar długości i ciężaru (jednostki długości i ciężaru).
eyek